Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Itsekin olen noudattanut n.10tkm vaihtoväliä, sanokoon muut mitä haluaavat. Jos seuraa laput silmillä valmistajan ohjetta, niin sitten pitää noudattaa myös valmistajan suunnittelemaa auton- tai moottorinvaihtoväliä. He mieluusti myyvät uuden kun edellinen on rikki.
-
Henkilö joka sanoo että aja öljyillä 50tkm pudottaa kyllä niillä sanoilla itsensä pois asiantuntijan korokkeelta ainakin minun silmissä.
Onhan täälläkin porukka tutkituttanut omia 30tkm ajettuja öljyjään laboratoriossa ja todettu öljyn olevan sinällään ok.
Mutta kysyppä keneltä tahansa kokeneelta autokorjaajalta että mikä rikkoo auton moottoreita eniten, niin saat aina saman vastauksen: liian pitkä öljynvaihtoväli (tehtaan longlife ohjelma)
Esimerkkinä mersun sprinter 2.1 koneella: kanki lentää siinä 200-250tkm kohdalla tehtaan vaihtovälillä.
15tkm vaihtovälillä kanki ei lennä.
Minun kesto-ohje öljyasiaan: max 20tkm vaihtoväli. Mielummin 15tkm. Öljymerkillä en pidä niin väliä kunhan se on synteettinen ja moottoriin soveltuva.
Omiin vehkeisiin 10tkm välein vaihdan. Kesävehkeisiin joka vuosi eli alle 5000km
Leave a comment:
-
Jos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa
Leave a comment:
-
Soita fettekno ja kysy miksi sanoi 10w60 olevan parempi mä en jaksa täällä kinata.Originally posted by HTK12 View PostEi kyllä 10w60 ole normiöljy. Ei näitä öljyn luokituksia hatusta vedetä. 10w öljy ei ole läheskään yhtä hyvä kylmäkäynnistyksiin kun esim. 5w tai 0w öljy. Purkissakin lukee Race ja markkinoivat sitä kisaöljyksi. Katuöljyt heilläkin erikseen. Eri moottoreissa on eri öljyt. Kuten sanoin, niin BMW:llä tämä on ihan selvä kun katsot mitä öljyä käsketaan laittamaan nomipataan ja mitä käsketään laittamaan S-pataan.
Raskastakalustoa ihan turha edes verrata henkilöautoihin, ihan erilainen käyttöprofiili ja moottorin mitoitukset. Öljytilavuus on myös "hieman" isompi. Se mikä toimii rekassa ei välttämättä ole mikään hyvä valinta henkilöautoon. henkilöautossa en itse kyllä ajaisi millään öljyllä 50tkm, myyjät nyt höpöttää mitä sattuu, että saavat vaan myytyä.
Jokainen toki itse valitsee mitä öljyä moottoriinsa haluaan laittaa, voihan sinne laittaa vaikka 20w60, jos itse sen kokee parhaaksi. Tuollainen 10w60 on parempi öljy kun ollaan radalla, koska öljyn lämmöt nousee radalla. Kadulla ei öljynlämmöt kyllä nouse Suomessa niin ylös, että tarvitsisi 60 öljyn ellei sitten aja ihan reikäpäänä. Kyllä moottori toimi sillä 10w60, mutta miksi se olisi parempi kun 0w40 kadulla? Nyky moottoriöljyistä voit kaataa melkein mitkä vaan öljyt ja silti toimii.
Leave a comment:
-
Ei kyllä 10w60 ole normiöljy. Ei näitä öljyn luokituksia hatusta vedetä. 10w öljy ei ole läheskään yhtä hyvä kylmäkäynnistyksiin kun esim. 5w tai 0w öljy. Purkissakin lukee Race ja markkinoivat sitä kisaöljyksi. Katuöljyt heilläkin erikseen. Eri moottoreissa on eri öljyt. Kuten sanoin, niin BMW:llä tämä on ihan selvä kun katsot mitä öljyä käsketaan laittamaan nomipataan ja mitä käsketään laittamaan S-pataan.Originally posted by jussis3 View PostHän sanoi ton olevan ihan normi öljy kuten vaikka heidän 5w30
Veljelläni jokunen Scanja ja niissä käyttää Delronia nykyään ja sanoi et öljyt pysyy huomattavasti parempi laatuisena kuin teboilin tai nesteen öljyt. Eräs raskaan kaluston korjaamo käyttää vain niitä, perustellen niiden olevan hinta laatusuhteeltaan laadukkaimpia öljyjä. Se paja ainakin on tehnyt todella pitkäään moottoriremontteja. Delron myyjä sanoi et aja vaikka 50tkm öljynvaihtoväli ni ominaisuudet säilyvät katukäytössä.
Mut kai mäne 15tkm välein tuun vaihtaa.
Siinä kyllä on kaikki mitä niissä normiöljyissäkin ni miksi ei toimisi normi ajossa?
Raskastakalustoa ihan turha edes verrata henkilöautoihin, ihan erilainen käyttöprofiili ja moottorin mitoitukset. Öljytilavuus on myös "hieman" isompi. Se mikä toimii rekassa ei välttämättä ole mikään hyvä valinta henkilöautoon. henkilöautossa en itse kyllä ajaisi millään öljyllä 50tkm, myyjät nyt höpöttää mitä sattuu, että saavat vaan myytyä.
Jokainen toki itse valitsee mitä öljyä moottoriinsa haluaan laittaa, voihan sinne laittaa vaikka 20w60, jos itse sen kokee parhaaksi. Tuollainen 10w60 on parempi öljy kun ollaan radalla, koska öljyn lämmöt nousee radalla. Kadulla ei öljynlämmöt kyllä nouse Suomessa niin ylös, että tarvitsisi 60 öljyn ellei sitten aja ihan reikäpäänä. Kyllä moottori toimi sillä 10w60, mutta miksi se olisi parempi kun 0w40 kadulla? Nyky moottoriöljyistä voit kaataa melkein mitkä vaan öljyt ja silti toimii.
Leave a comment:
-
Hän sanoi ton olevan ihan normi öljy kuten vaikka heidän 5w30Originally posted by HTK12 View PostMiksi sinne pitäisi kisaöljyä laittaa, jos et aja radalla? Moottorin välykset on suunniteltu tietynlaiselle öljylle. Siksi BMW S-moottoreihin on eri öljyt kun normi moottoreihin. Nämä kisaöljyt ei monestikkaan ole mitenkään optimaaliset siihen normiajoon, koska ne on suunniteltu ihan erilaiseen käyttöön kun normi ajoon. Radalla öljynlämmöt on ihan eriluokkaa kun normiajossa. Käykö sulla öljyt todella kuumana vai miksi päädyit kisaöljyyn? Myyntimiehet nyt aina myy oli se tuote kuluttajalle paras tai ei.
Veljelläni jokunen Scanja ja niissä käyttää Delronia nykyään ja sanoi et öljyt pysyy huomattavasti parempi laatuisena kuin teboilin tai nesteen öljyt. Eräs raskaan kaluston korjaamo käyttää vain niitä, perustellen niiden olevan hinta laatusuhteeltaan laadukkaimpia öljyjä. Se paja ainakin on tehnyt todella pitkäään moottoriremontteja. Delron myyjä sanoi et aja vaikka 50tkm öljynvaihtoväli ni ominaisuudet säilyvät katukäytössä.
Mut kai mäne 15tkm välein tuun vaihtaa.
Siinä kyllä on kaikki mitä niissä normiöljyissäkin ni miksi ei toimisi normi ajossa?
Leave a comment:
-
Miksi sinne pitäisi kisaöljyä laittaa, jos et aja radalla? Moottorin välykset on suunniteltu tietynlaiselle öljylle. Siksi BMW S-moottoreihin on eri öljyt kun normi moottoreihin. Nämä kisaöljyt ei monestikkaan ole mitenkään optimaaliset siihen normiajoon, koska ne on suunniteltu ihan erilaiseen käyttöön kun normi ajoon. Radalla öljynlämmöt on ihan eriluokkaa kun normiajossa. Käykö sulla öljyt todella kuumana vai miksi päädyit kisaöljyyn? Myyntimiehet nyt aina myy oli se tuote kuluttajalle paras tai ei.Originally posted by jussis3 View PostEn käy, mutta firman omistaja suositteli tuota. Kysyin kyllä miksi ei 5w40 ni kymppi kuuskympissä voitelu ominaisuudet paremmat. Sanoi myös että noiden vaihto 10tkm välein on rahan tuhlausta. Mutta miksi ei tuollaista öljyä mielestäsi?
Leave a comment:
-
Mun kokeilu perustuu vain Kendalin tuoteasiantuntijan ja delron öljyjä valmistavan yrityksen teoriaan ja siksi valitsin 10w60 öljyn. Molemmat tahot perustelivat erittäin hyvin miksi. Esim kendalista suositeltiin ajamaan ensimmäinen 3000km 15w40 öljyllä moottorin puhtaaksi saamisen vuoksi ja delron käski vaihtaa öljynsuodattimen 1000km jälkeen. Koska öljy liuottaa niin tehokkaasti likaa. Eikä kuulema jää öljynkanaviin vaan suodattimeen. Molemmat sanoivat moottorivalmistajien suosivan yleisiä öljylaatuja polttoaine ja saaste asioiden vuoksi, ei siksi ettei moottori toimisi muilla.Originally posted by Juho_ View PostJoo vanhanajan juttuja enemmän nuo paksumman öljyn suosiminen.. (oma henk.koht. mielipide)
Kilpakäyttö, laakerivälykset ja öljyn lämmön hallinta tulee ainakin mieleen viskositeettia valitessa.
Sen lisäksi alkuperäisestä poikkeava moottorin toiminta-alue.. missä tulee taas se lämpöjen hallinta.
Toinen juttu on sit polttoaineen aiheuttama öljyn oheneminen.
Ite oon miettiny miten selvitetään ilman pelkkää kokeilua, milloin voidaan käyttää vaikka 5w40 sijasta 5w20 öljyä tai milloin pitää siirtyä paksumpaan.
Kilpamoottorissa, joka on tehty ns. siviilimoottorista jolle suositellaan vaikka tehtaan suosituksesta 5w40 öljyä.
Sit tehdään kone satkun tiukemmilla laakerivälyksillä, pudotetaan moottorin käyntilämpötilaa +92-95°C -> 80°C ja käytetään öljynjäähdytintä termostaatin kanssa joka riittää pitämään öljyn vaikka 100-120°C välillä.
Esimerkiksi siis.
Ohuempi öljy virtaa nopeammin, ja johtaa lämpöä siten mukanaan.
Minkä näkisin hyvinkin tärkeänä varsinkin laakereiden kannalta.
Ajatuksia?
Näitä kun on ihan ääripäästä toiseen esimerkkejä.
Jotku käyttää 5w20 , 10w30 , 20w50 tai 10w60.
Vaikka olisi sama perusmoottori ja käyttötarkoitus.
Mä en silti väitä että näin olisi parempi vain kokeilen. Ahdin päivitys siis tulossa. Delroniin päädyin sen olevan synteettinen, ei mineraaliöljy joka lisäaineilla saanut merkinnän täyssynteettinen
Leave a comment:
-
Joo vanhanajan juttuja enemmän nuo paksumman öljyn suosiminen.. (oma henk.koht. mielipide)
Kilpakäyttö, laakerivälykset ja öljyn lämmön hallinta tulee ainakin mieleen viskositeettia valitessa.
Sen lisäksi alkuperäisestä poikkeava moottorin toiminta-alue.. missä tulee taas se lämpöjen hallinta.
Toinen juttu on sit polttoaineen aiheuttama öljyn oheneminen.
Ite oon miettiny miten selvitetään ilman pelkkää kokeilua, milloin voidaan käyttää vaikka 5w40 sijasta 5w20 öljyä tai milloin pitää siirtyä paksumpaan.
Kilpamoottorissa, joka on tehty ns. siviilimoottorista jolle suositellaan vaikka tehtaan suosituksesta 5w40 öljyä.
Sit tehdään kone satkun tiukemmilla laakerivälyksillä, pudotetaan moottorin käyntilämpötilaa +92-95°C -> 80°C ja käytetään öljynjäähdytintä termostaatin kanssa joka riittää pitämään öljyn vaikka 100-120°C välillä.
Esimerkiksi siis.
Ohuempi öljy virtaa nopeammin, ja johtaa lämpöä siten mukanaan.
Minkä näkisin hyvinkin tärkeänä varsinkin laakereiden kannalta.
Ajatuksia?
Näitä kun on ihan ääripäästä toiseen esimerkkejä.
Jotku käyttää 5w20 , 10w30 , 20w50 tai 10w60.
Vaikka olisi sama perusmoottori ja käyttötarkoitus.
Leave a comment:
-
Mitkää moottorin välykset ei ole ainakaa tehty noilla viskositeeteille ja mikä on lian sitomiskyky noissa kisaöljyissä ? Taitaa olla oleellinen ominaisuus noissa tupla öljy moottoreissaOriginally posted by jussis3 View PostEn käy, mutta firman omistaja suositteli tuota. Kysyin kyllä miksi ei 5w40 ni kymppi kuuskympissä voitelu ominaisuudet paremmat. Sanoi myös että noiden vaihto 10tkm välein on rahan tuhlausta. Mutta miksi ei tuollaista öljyä mielestäsi?
Laita mobilin delvac:kkia eiköhän siinä ominaisuudet riitä
Leave a comment:
-
Vaihda nyt ainakin sitten ensi talveksi ohkaisemmat öljyt, omassa (bensakoneisessa tosin) on huima ero kylmäkäynnistyksissä pakkasella 10W40 vs. 5W40, ensinmainittu on niin paksua jo kymmenen asteen pakkasellakin että kone pyörii todella vaivalloisesti ennen kuin lähtee tulille. 5W40 koneeseen niin johan pyörähtää iloisemmin pakkasilla.Originally posted by jussis3 View PostEn käy, mutta firman omistaja suositteli tuota. Kysyin kyllä miksi ei 5w40 ni kymppi kuuskympissä voitelu ominaisuudet paremmat. Sanoi myös että noiden vaihto 10tkm välein on rahan tuhlausta. Mutta miksi ei tuollaista öljyä mielestäsi?
10tkm vaihtoväli Suomen oloissa on ihan perusteltu, jos ajaa pelkkää pitkää matkaa ja starttaa aina kylmillä keleillä moottori esilämmitettynä niin sitten voisi ajatella pidempääkin vaihtoväliä. Harvala kuitenkaan ajo on niin optimaalista auton kannalta. Toki jos vaihtaa kärryä vähän väliä niin ylipitkällä vaihtovälillä ei ole mitään väliä, se on sitten seuraavien omistajien murhe.
Leave a comment:
-
Kisaöljyltä tuo 10w-60 minusta vaikuttaa ainakin viskositeetin ja tuote-esitteen perusteella, ja myyjä lienee oikeassa voiteluominaisuuksien osalta, mutta se ei normikäytössä mielestäni ole ainoa valintakriteeri sopivan moottoriöljyn valinnassa. Kisaöljyissä nimen omaan voitelu ja kuumankesto lienevät olennaisempia kriteereitä.Originally posted by jussis3 View PostEn käy, mutta firman omistaja suositteli tuota. Kysyin kyllä miksi ei 5w40 ni kymppi kuuskympissä voitelu ominaisuudet paremmat.
Leave a comment:
-
En käy, mutta firman omistaja suositteli tuota. Kysyin kyllä miksi ei 5w40 ni kymppi kuuskympissä voitelu ominaisuudet paremmat. Sanoi myös että noiden vaihto 10tkm välein on rahan tuhlausta. Mutta miksi ei tuollaista öljyä mielestäsi?Originally posted by HTK12 View PostKäytkö radalla tuolla vai miksi tuollaiset öljyt?
Leave a comment:
Leave a comment: