memebuy23buy

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Luokitusvaatimus tuossa taisi olla API SL-SN eli suurin osa 0W-30 öljyistä tuon kyllä täyttää.
    Luokitus on ykkösprioriteetti ja suositeltu viskositeetti on lähinnä osa sitä kokonaisuutta, jolla automalli on saavuttanut tyyppihyväksynnän. Ihan oikeassa olet, että polttoaineen kulutusvaikutusta ja jonkin verran myös päästöihin omaa vaikutustaan noilla 0w-20 öljyillä haetaan. Moottorin kannalta ei varmasti suurempaa merkitystä ole, vaikka esim. 5w-30 öljyillä ajettaisiin jatkossa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Kyl meillä töissä laitettu tuota öljyä toytoihin mihin sitä pyydetään, mut en nää syytä jos luokitukset täyttää, että käyttäisi 0w-30
    Oletko merkkiliikkeessä töissä? Toyotan ohjekirjakin on hieman ympäripyöreä asian suhteen. Ensin sanotaan, että ainoastaan yhden öljynvaihtovälin saa ajaa muulla kuin 0W-20 öljyllä. Myöhemmin kuitenkin suositellaan, että raskaammassa ajossa pitäisi käyttää paksumpaa öljyä. Suurimmassa osassa merkkiliikkeitä näissä moottoreissa näkyy käytetyn 0W-20 öljyä, mutta osassa merkkiliikkeitä käytetään 0W-40 öljyä. 0W-30 olisi kompromissi noiden väliltä ja saatavuus paljon parempaa kuin 0W-20 öljyllä. Luokitusvaatimus tuossa taisi olla API SL-SN eli suurin osa 0W-30 öljyistä tuon kyllä täyttää.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?
    Kyl meillä töissä laitettu tuota öljyä toytoihin mihin sitä pyydetään, mut en nää syytä jos luokitukset täyttää, että käyttäisi 0w-30

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Vmatti View Post
    Tollaset laittoivat tänään Airportissa Siebeneriin https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-c2c3-5w-30
    Hyvä öljy. Minulla on samat luokitukset omaavaa Shellin 5-30 öljyä ollut uudesta lähtien omassa M57:ssa.

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Tollaset laittoivat tänään Airportissa Siebeneriin https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-c2c3-5w-30

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus?
    Onko siitäkin poistunut, kun 2vko sitten haettu, niin oli vielä luokitus. Ainakin N54 moottorissa toiminut todella hyvin, moottoriin myös tehty rvs käsittely.
    Öljyn lämmöt matalammalla rata ajossa, kuin castrol ja ei "pala läpi" kuin castrol

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Öljynvaihto ja ll-04 tarpeellisuus?

    Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus? Öljyssä on kuitenkin Acea c3 ja api sn-cf luokitukset. Tuota sattuisi olemaan hyllyssä kun ostin joskus rvs käsittelyn jälkeen. Autossa ei ole dpffää paikallaan eikä sillä ajeta long life mukaisia öljynvaihto välejä :think

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?
    Kyseessä on Castrolin EDGE-sarjan uusi öljy, joka täyttää API SN Plus -luokituksen. Samalla Castrol on ostanut BMW:n myöntämän LL04-luokituksen ko. öljylle. Käytännössä öljyn lisäaineistusta muutettu hieman aiemmasta API SN -luokan vastaavasta EGDE 5w-30 -tuotteesta, jotta em. luokitus täyttyy. Nyt tuote on nimetty EDGE 5w-30 M.

    Muutoksen syynä on uudemmissa ahdetuissa bensiinimoottoreissa havaitut mäntävauriot, joiden syynä pidetään nk. low-speed pre-ignition (LSPI)-ilmiötä, ja joita pyritään ehkäisemään tällaisilla öljyillä. Dieselmoottoreiden kannalta muutoksella ei ole merkitystä.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Mobil Super 3000 x1 5w40:sestäkin on näköjään kadonnut LL01-merkintä, mutta sitä ajattelin silti jatkossakin syöttää alle 200000km ajetulle M54:selle kun toimii niin hyvin kesät talvet. Vaihtoväli toki ihan jotain muuta kuin longlife varsinkin kun E85:sella ajelen.

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?

    Leave a comment:


  • Krampus
    replied
    Tietääkö kukaan tai onko speksejä, että milloin LL04 ominaisuudet/vaatimukset täyttyy tuhkan, jähmettymispisteen, viskositeettien ja leimahduspisteen yms. osalta?

    Tuossa EDGE 0W-30 speksit

    Name Method Units Castrol EDGE 0W-30
    Density @ 15C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.842
    Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 12.3
    Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 5800
    Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 72
    Viscosity Index ASTM D2270 None 169
    Pour Point ASTM D97 °C -51
    Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 200
    Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.8

    Öljyhän ei käy bemariin, jos siinä ei ole LL04 leimaa

    Leave a comment:


  • ///saMuli
    replied
    Mitähän sitä laittaisi öljyksi M240i:n B58 moottoriin?

    Ajattelin puolittaa vaihtovälin vaihtamalla jokatoisen (15tkm välein) itse ja merkkiliike sitten toisen. No merkkiliike käyttää oem (Shell) 0W-30. Itseä vähän karsastaa tuon viskositeetin öljy. Koska tehoa tulossa +500hv ja tekis mieli radallakin käydä. Riittääkö tuo oem öljy sinne asti rasitusta (lämpöä)? Olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta se riittää ja jokatapauksessa merkkiliike sen sinne laittaa.

    Ja jos sitten päätän oem öljyllä ajaa niin mistä sitä ostan kun kaupasta ei näytä saavan? Tarkoitan juuri tästä katoavasta merkinnästä kuin bmw LL04 hyväksynnästä. Shellin omaa markettituotetta ei näytä löytyvän helpolla. Joltain muulta luotettavalta merkiltä vastaavaa sitten. Mikähän se voisi olla hyvä? Castrol poistanut LL04 merkinnät tyystin. Vanhoja purkkeja saattaa vielä löytyä esim Puuilosta:

    Soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA C3, API SN tai aikaisempien luokituksien voiteluainetta.


    Ehkä haen tuota. Uudempi Edgen purkki varmaan ihan sama tavaraa mutta LL04 merkintä on poistunut.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ei ole pitkäkestoinen moottori

    Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
    Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.
    Juu, käytän vanhaa munkinpaistoöljyä. Se on edullista

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Ei mitään
    Ei ole pitkäkestoinen moottori

    Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
    Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.
    Last edited by BMW525Xda; 12-04-2020, 13:50.

    Leave a comment:

Working...
X