Vaihtoväli toki ihan jotain muuta kuin longlife varsinkin kun E85:sella ajelen.
Mitä moottoriöljyä käytätte part II
Collapse
X
-
Mobil Super 3000 x1 5w40:sestäkin on näköjään kadonnut LL01-merkintä, mutta sitä ajattelin silti jatkossakin syöttää alle 200000km ajetulle M54:selle kun toimii niin hyvin kesät talvet.
Vaihtoväli toki ihan jotain muuta kuin longlife varsinkin kun E85:sella ajelen.
-
Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?
Leave a comment:
-
Tietääkö kukaan tai onko speksejä, että milloin LL04 ominaisuudet/vaatimukset täyttyy tuhkan, jähmettymispisteen, viskositeettien ja leimahduspisteen yms. osalta?
Tuossa EDGE 0W-30 speksit
Name Method Units Castrol EDGE 0W-30
Density @ 15C, Relative ASTM D4052 g/ml 0.842
Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 12.3
Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 5800
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 72
Viscosity Index ASTM D2270 None 169
Pour Point ASTM D97 °C -51
Flash Point, PMCC ASTM D93 °C 200
Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.8
Öljyhän ei käy bemariin, jos siinä ei ole LL04 leimaa
Leave a comment:
-
Mitähän sitä laittaisi öljyksi M240i:n B58 moottoriin?
Ajattelin puolittaa vaihtovälin vaihtamalla jokatoisen (15tkm välein) itse ja merkkiliike sitten toisen. No merkkiliike käyttää oem (Shell) 0W-30. Itseä vähän karsastaa tuon viskositeetin öljy. Koska tehoa tulossa +500hv ja tekis mieli radallakin käydä. Riittääkö tuo oem öljy sinne asti rasitusta (lämpöä)? Olen vähän kahden vaiheilla. Toisaalta se riittää ja jokatapauksessa merkkiliike sen sinne laittaa.
Ja jos sitten päätän oem öljyllä ajaa niin mistä sitä ostan kun kaupasta ei näytä saavan? Tarkoitan juuri tästä katoavasta merkinnästä kuin bmw LL04 hyväksynnästä. Shellin omaa markettituotetta ei näytä löytyvän helpolla. Joltain muulta luotettavalta merkiltä vastaavaa sitten. Mikähän se voisi olla hyvä? Castrol poistanut LL04 merkinnät tyystin. Vanhoja purkkeja saattaa vielä löytyä esim Puuilosta:
Soveltuu autojen bensiini- ja dieselmoottoreihin, joihin valmistaja suosittelee ACEA C3, API SN tai aikaisempien luokituksien voiteluainetta.
Ehkä haen tuota. Uudempi Edgen purkki varmaan ihan sama tavaraa mutta LL04 merkintä on poistunut.
Leave a comment:
-
Juu, käytän vanhaa munkinpaistoöljyä. Se on edullistaOriginally posted by BMW525Xda View PostEi ole pitkäkestoinen moottori
Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.
Leave a comment:
-
Ei ole pitkäkestoinen moottoriOriginally posted by Urpo_rotta View PostEi mitään
Kesäautossa 10W-60 Gastrol Racing koska satunnaisia btcf päiviä, vaihtoväli 1000-5000km.
Muissa suositusten mukaiset, Shell, Teboil ja Gastrol öljyjä, vaihtoväli 10-15tkm.Last edited by BMW525Xda; 12-04-2020, 14:50.
Leave a comment:
-
No siihen viskositeettiin se liittyy, mineraaliööli tuppaa pakkasella olemaan hieman jähmeämpää kuin vastaava synteettinen. Toki 60 yläpäässä alkanee olemaan aika jähmeetä vaikka synteettistä olisikin, mutta niin on 40 mineraalikin. No joo, eri ajat ja eri koneet.
Leave a comment:
-
Mitenkäs se mineraaliöljy tuohon liittyy ja kyllä sen noissa vanhoissa laitoksissa ihan jo korvalla kuulee että on pakkasta.Originally posted by Macke View PostLaittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
Leave a comment:
-
Laittoi ne niitä dieseleitä ennenvanhaakin käyntiin pakkasilla, jopa ihan mineraaliöljyillä...
Leave a comment:
-
Kommenttini olikin enemmän pohdiskeleva,kuin suoraan tähän keskustelun kohteena olevaan tapaukseen.
Leave a comment:
-
Noillahan ei kai ollut tarkoitus ajaa talvella :think Oli tai ei niin kyllä kunnossa oleva kone lähtee käyntiin, öljynkierto tosiaan voi olla jonkinlainen jännityksen kohde ko. olosuhteissa.Originally posted by Heguli 31 View PostOlisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
Leave a comment:
-
Olisi mielenkiintoista nähdä,kun moottorilämmitin olisikin toimimaton ja pakkasta reilut -20C,että miten rapiasti tuollainen diiseli starttaa 10W-60 öljyillä. Ja miten hyvin moottorissa alkaa öljy kiertämään,jos lähtisi vielä käyntiin.
Leave a comment:
-
Luonnollisesti moottorin käyttöolosuhteet vaikuttavat öljyltä vaadittuihin ominaisuuksiin. Tässä keskustelussa eniten ihmetystä herättänyt asia on liittynyt sinulle dieselmoottoriin suositellun öljyn viskositeettiin, joka vaikuttaa olevan lähempänä kisa- kuin normikäytön katuöljyjä. Toisekseen myyjätahon väitteet 50 tkm vaihtovälistä henkilöautokäytössä kuulostavat liioitellun lupaavilta.Originally posted by jussis3 View PostRaaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.
Sinällään toit kuitenkin hyvän pointin esille, kun tuo sinulle suositeltu Del-Ron on nk. PAO-öljy, eli petrokemiallisen synteesin lopputuote. PAO-öljyjen (luokan IV-voiteluaineita) valmistus on kalliimpaa kuin maaöljystä jalostettujen tuotteiden (luokan III ja sitä alemmat voiteluaineet). Synteettisyydestään johtuen sen ominaisuudet eroavat maaöljyjalostettujen öljyjen ominaisuuksista, mikä vaikuttaa vertailua öljyn käyttäytymisestä ajo-olosuhteissa. Samoin PAO-öljyihin sekoitettavat lisäaineet halutun moottoriöljyn tuottamiseksi eivät ole täysin samanlaisia PAO-öljyn poolittomuudesta johtuen.
Leave a comment:
-
Sulla tuli tietoa asiaan, eikä turhaa suunsoittoa. En tiedä miksi pitää todistaa sitä omaa näkemystään oikeaksi. Nää netti asiantuntijat tuskin on kukaan oikeita henkilöitä sanomaan mikä ois järkevin. Tietty tehtaan suosittelema yleisesti varmaan paras, mut tosta munki rottelosta tarkoitus ottaa se 460-480 teho ni kyllä siinä mun mielestä pitää olla joka osa alue kunnossa.Originally posted by sunbeam View PostJos ajaa kurmittamatta moottoria ja et paljon käytä tyhjäkäyntiä niin on melkein aivan sama mitä öljy sinne kaadat kun vaan vaihdat ne tarpeeksi usein
Mutta jos moottoria kuormitetaan paljon ja pitkään on parempi valita oikeasti täyssynteettinen öljy, Rojalpurple ,Delron tai Millers ,omassa rataautossa käytän 10/40 ja viime kesänä ei käytetty öljyn jäähdytintä ja moottorin lämmöt oli kisan puolivälin jälkeen 104-107c öljyn lämmöt max140c eikä mitään voiteluongelmia ollut.
Halvoilla marketeissä myytävillä kisäöljyillä on ollut voiteluongelmia laakereissa ja paininkupeissa/nokka-akseleissa
Enkä mä silloin valitse öljyiksi marketin halvinta missä lukee bmwll04.
Mun perustelut tai tieto ei riitä sanomaan miksi ennemmin laitan delronin kuin mitään motonetista saatavaa öljyä. Kendall tuotetuki ja delron öljyjä valmistavan perustelut riittivät. Eikä varmaan täällä keltään ole pois se mitä teen. Jos toi hajoaa, sit korjautan sen, helppoa. Eikö täälläkin foorumilla eräs kirjoittava henkilö aja samalla moottorilla varustetulla autolla 20w50 öljyillä ja todennut sen niillä kestävän kovaa ajoa.
Magnateciä itse pitänyt hyvänä ja edelleen pidän, vaikka kuullut että se tulee jostain intiasta ja mahdollisesti jäteöljyistä tehtyä, lisättynä lisäaineilla.
Raaka aineet mitä esim tuossa delronissa on on varmasti laadukkaampia ja onhan sen hintakin kai vähän korkeampi. Jos käyn esim Saksassa, kun sinne pääsee ja vedän autobaanaa 50km kaasu pohjassa, varmasti öljynlaadulla on merkitystä, koska lämpökuorma kasvaa.
Leave a comment:
Leave a comment: