Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juho_
    replied
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?
    Kyllä noihin merkkiliikkeessä laitetaan joko castrol magnatec professional 0w20 tai tgmo (toyota) 0w20 (toki noissakin varmasti vaihtelua, mutta täällä päin noin).
    Vähän vaihdellut kylläkin, kun aiemmin suosituin ollu 5w30 (pykälän verran vanhemmat autot) -> yleensä ollu castrol edge 5w30, nykyisin magnatec professional 5w30 vanhempiin mihin kuuluu 5w30 öljy ja dieseleihin myös (paria poikkeusta lukuunottamatta jotka vaatii taas oman öljynsä).

    Mut hyvin luottavaisin mielin ite ajaisin ainakin 0w20 öljyillä ympäri vuoden.. onhan niillä pidemmän aikaa ajettu pelkästään sillä ilman mitään ongelmia tai omituisuuksia.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by markok View Post
    En ole vuosiin kunnolla perehtynyt öljyjen luokituksiin ja yllättävän monimutkainen asia näyttää nykyisin olevan.
    Niinpä. Auton valmistajahan saa itse määritellä kriteerit vaaditun moottoriöljyn luokitukselle ja tämän seurauksena valmistajilla on yhä useammin omat luokitukset käytössään (esim. BMW LL-04 tai vast.) noiden API/ACEA yms. "yleisluokitusten" lisäksi. Usein autonvalmistajien luokitukset nojaavat kuitenkin noihin yleisluokituksiin, mutta todellinen koostumus voi olla jotakin muuta kuin jonkin toisen öljyvalmistajan esim. ACEA C3-luokan 5w-30 öljy.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Jos vielä vähän hämmentää asiaa lisää niin en löydä mistään Toyotan oman 0W-20 öljyn ACEA luokitusta. Eilisen googlailun tuloksena löysin juttua, että ACEA C luokan öljyjä ei voisi laittaa ihan mihin tahansa autoon. Nykyisin vaan lähes kaikki öljyt ovat C luokiteltuja, yleisimmin C2 tai C3. Onko tosiaan näin, että esimerkiksi C3 luokan öljyllä voi aiheuttaa voiteluongelmia? Jos vaatimuksena on kerrottu ainoastaan API SL-SN niin tarvitseeko välittää mikä ACEA luokitus on?

    Tästä päästään vielä siihen, että olen BMW:n N52 koneessa käyttänyt aina Shell Helix Ultra Extra 5W-30 öljyä, kun sitä on siinä uudesta asti käytetty. Tuokin öljy muuttui muutama vuosi sitten A/B luokasta C luokkaan ja on nykyisin C3. Nykyinen nimi Shell Helix Ultra ECT C3. BMW LL-04 luokitus tuolla on säilynyt. Ilmeisesti edelleen ihan ok öljy, mutta onko tuonkin voitelevat ominaisuudet huonontuneet ajan mittaan?

    En ole vuosiin kunnolla perehtynyt öljyjen luokituksiin ja yllättävän monimutkainen asia näyttää nykyisin olevan.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Ei luultavasti 0-20 öljyn käytölle Tojossa ole mitään samaa kuin Ford 1.0L mootoreissa 5-20 :think

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Oletko merkkiliikkeessä töissä?
    En, tavallisella pajalla. Tosta JaniLap, kommentista tuli mieleen samoja ajatuksia, kuin kirjoitit että ohjekirjassa ympäripyöreitä juttuja. Olen huomannut saman, joskus tullut ihmeteltyä, siis vielä kun katsot esim autodatalta, kun siellä voi olla vielä laajempi valikoima vaihtoehtoja

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Luokitusvaatimus tuossa taisi olla API SL-SN eli suurin osa 0W-30 öljyistä tuon kyllä täyttää.
    Luokitus on ykkösprioriteetti ja suositeltu viskositeetti on lähinnä osa sitä kokonaisuutta, jolla automalli on saavuttanut tyyppihyväksynnän. Ihan oikeassa olet, että polttoaineen kulutusvaikutusta ja jonkin verran myös päästöihin omaa vaikutustaan noilla 0w-20 öljyillä haetaan. Moottorin kannalta ei varmasti suurempaa merkitystä ole, vaikka esim. 5w-30 öljyillä ajettaisiin jatkossa.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by MikeDry View Post
    Kyl meillä töissä laitettu tuota öljyä toytoihin mihin sitä pyydetään, mut en nää syytä jos luokitukset täyttää, että käyttäisi 0w-30
    Oletko merkkiliikkeessä töissä? Toyotan ohjekirjakin on hieman ympäripyöreä asian suhteen. Ensin sanotaan, että ainoastaan yhden öljynvaihtovälin saa ajaa muulla kuin 0W-20 öljyllä. Myöhemmin kuitenkin suositellaan, että raskaammassa ajossa pitäisi käyttää paksumpaa öljyä. Suurimmassa osassa merkkiliikkeitä näissä moottoreissa näkyy käytetyn 0W-20 öljyä, mutta osassa merkkiliikkeitä käytetään 0W-40 öljyä. 0W-30 olisi kompromissi noiden väliltä ja saatavuus paljon parempaa kuin 0W-20 öljyllä. Luokitusvaatimus tuossa taisi olla API SL-SN eli suurin osa 0W-30 öljyistä tuon kyllä täyttää.

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?
    Kyl meillä töissä laitettu tuota öljyä toytoihin mihin sitä pyydetään, mut en nää syytä jos luokitukset täyttää, että käyttäisi 0w-30

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Vmatti View Post
    Tollaset laittoivat tänään Airportissa Siebeneriin https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-c2c3-5w-30
    Hyvä öljy. Minulla on samat luokitukset omaavaa Shellin 5-30 öljyä ollut uudesta lähtien omassa M57:ssa.

    Leave a comment:


  • Vmatti
    replied
    Tollaset laittoivat tänään Airportissa Siebeneriin https://www.neste.fi/tuote/neste-pro-c2c3-5w-30

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Vaimolle tuli Toyota Avensis johon suositellaan 0W-20 moottoriöljyä. Mitä mieltä muut ovat onko tuo moottorin kulumisen suojauksen kannalta paras vaihtoehto vai tehdäänkö ohuempia öljyjä vain päästöjen vähentäminen mielessä? Jos tuossa moottorissa käyttää 0W-30 luokituksen öljyä niin onko sillä moottorin kulumisen kannalta mitään merkitystä?

    Leave a comment:


  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Juhnukka View Post
    Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus?
    Onko siitäkin poistunut, kun 2vko sitten haettu, niin oli vielä luokitus. Ainakin N54 moottorissa toiminut todella hyvin, moottoriin myös tehty rvs käsittely.
    Öljyn lämmöt matalammalla rata ajossa, kuin castrol ja ei "pala läpi" kuin castrol

    Leave a comment:


  • Juhnukka
    replied
    Öljynvaihto ja ll-04 tarpeellisuus?

    Mitäs mieltä porukka on että jos laittaa E60 530d pre lci koneeseen Motox FullSyn 5W-40 rvs öljyä mistä puuttuu bmwn ll-04 luokitus? Öljyssä on kuitenkin Acea c3 ja api sn-cf luokitukset. Tuota sattuisi olemaan hyllyssä kun ostin joskus rvs käsittelyn jälkeen. Autossa ei ole dpffää paikallaan eikä sillä ajeta long life mukaisia öljynvaihto välejä :think

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Castrol EDGEistä on kadonnut LL04 merkintä, mutta nyt on tullut Castrol EDGE 5W-30 M LL04. (M ei viitanne Motorsport) Tämä ainakin ulkomailla myynnissä, en ole Suomessa törmännyt?
    Kyseessä on Castrolin EDGE-sarjan uusi öljy, joka täyttää API SN Plus -luokituksen. Samalla Castrol on ostanut BMW:n myöntämän LL04-luokituksen ko. öljylle. Käytännössä öljyn lisäaineistusta muutettu hieman aiemmasta API SN -luokan vastaavasta EGDE 5w-30 -tuotteesta, jotta em. luokitus täyttyy. Nyt tuote on nimetty EDGE 5w-30 M.

    Muutoksen syynä on uudemmissa ahdetuissa bensiinimoottoreissa havaitut mäntävauriot, joiden syynä pidetään nk. low-speed pre-ignition (LSPI)-ilmiötä, ja joita pyritään ehkäisemään tällaisilla öljyillä. Dieselmoottoreiden kannalta muutoksella ei ole merkitystä.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Mobil Super 3000 x1 5w40:sestäkin on näköjään kadonnut LL01-merkintä, mutta sitä ajattelin silti jatkossakin syöttää alle 200000km ajetulle M54:selle kun toimii niin hyvin kesät talvet. Vaihtoväli toki ihan jotain muuta kuin longlife varsinkin kun E85:sella ajelen.

    Leave a comment:

Working...
X