Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä moottoriöljyä käytätte part II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cunttory
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1772
    • Kuopio

    Originally posted by Sädde View Post
    Tuo oli hyvä tietää tuosta Mobil rallyformulasta...Itse tässä katsellut ja lueskellut mitä öljyä sitä suositellaan ihan perus kuntoiseen M20, lyhyttä ajoa..

    Eli mikä olisi hyvää öljyä tuolle n.250tkm ajetulle M20, kun ajo on lyhyttä..:think
    Noin vähän ajetulle m20:lle paras olisi balsami

    Kyllä se peak life toimii moitteetta siinäkin, niinkuin esim M50-M57 moottoreissakin.
    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

    Comment

    • Guest's Avatar

      Originally posted by Sädde View Post
      Tuo oli hyvä tietää tuosta Mobil rallyformulasta...Itse tässä katsellut ja lueskellut mitä öljyä sitä suositellaan ihan perus kuntoiseen M20, lyhyttä ajoa..

      Eli mikä olisi hyvää öljyä tuolle n.250tkm ajetulle M20, kun ajo on lyhyttä..:think
      Mitä öljyä olet käyttänyt? Jos moottorissa on puristuspaineet vielä raja-arvoissaan, niin voi käyttää vaikka tätä mobilin rallyformulaa. Nämä museoikäiset, mekaaniset laahurinokalliset koneet ei varsinkaan virikäytössä tykkää näistä nykyöljyistä.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Mr.Speed View Post
        Minusta tuollaisen laadukkaan 10W-60 ölpän käyttäminen on kuitenkin vakuutus, ettei mahdollinen moottorivaurio ole riittämättömän voitelun syytä.
        Esimerkiksi se Castrolin TWS on lähes täysin pesemätön öljy ja täysin käyttökelvoton minkäänlaiseen katuajoon järkevillä öljynvaihtoväleillä. Täälläkin on ollut kuvia just niistä S-moottoreista joita on TWS:llä ajettu ja jotka ovat totaalisen täynnä paskaa. Kaikkein paskimmilla 70-luvun mineraaliöljyillä koneet olivat samannäköisiä sisältä mutta nykyaikana bensakoneet on puhtaita sisältä käytettyinäkin jos öljyt on edes joskus vaihdettu. pl just nämä 10W-60 markkinavalot.... tosin joku täälläkin piti sitä että öljy ei lähde kannen pinnoilta pyyhkimällä pois hyvänä asiana.....

        Eli tälläinen näky jos tulee vastaan niin voi sanoa että öljyvalinta/vaihtovälit on ollut totaalisen pielessä:



        Eli tuo kone on varmasti hajonnut ihan vain tuon järkyttävän paskamäärän alkaessa tukkia öljynkiertoa.
        Last edited by naukkis; 19-06-2015, 19:39.

        Comment

        • Micce///M
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2008
          • 3552
          • Hämeenlinna

          Originally posted by naukkis View Post
          Esimerkiksi se Castrolin TWS on lähes täysin pesemätön öljy ja täysin käyttökelvoton minkäänlaiseen katuajoon järkevillä öljynvaihtoväleillä. Täälläkin on ollut kuvia just niistä S-moottoreista joita on TWS:llä ajettu ja jotka ovat totaalisen täynnä paskaa. Kaikkein paskimmilla 70-luvun mineraaliöljyillä koneet olivat samannäköisiä sisältä mutta nykyaikana bensakoneet on puhtaita sisältä käytettyinäkin jos öljyt on edes joskus vaihdettu. pl just nämä 10W-60 markkinavalot.... tosin joku täälläkin piti sitä että öljy ei lähde kannen pinnoilta pyyhkimällä pois hyvänä asiana.....
          Minkälaisena koet "järkevän öljynvaihtovälin" ?

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Micce///M View Post
            Minkälaisena koet "järkevän öljynvaihtovälin" ?
            No katuautossa puhutaan tuhansista kilometreistä. Kuitenkin ne öljynvaihtovälit pitää olla öljyn mukaan eli missään tilanteessa ei pitäisi paskan alkaa tarttumaan pintoihin kiinni, em tilanne alkaa olemaan game over moottorille ja erityisen paljon näitä on näkynyt juuri BMW:n S-koneissa älyttömän TWS-suosituksen myötä.

            Tuo kansi minkä kuvan linkkasin näyttää siltä että kaikki 150 tuhatta kilometriä olisi ajettu ilman yhtäkään öljynvaihtoa mutta sellaisilta TWS:llä käytetyt moottorit monesti näyttävät vaikka öljynvaihdot on tehty ihan asiallisesti.
            Last edited by naukkis; 19-06-2015, 19:46.

            Comment

            • Guest's Avatar

              Originally posted by naukkis View Post
              Esimerkiksi se Castrolin TWS on lähes täysin pesemätön öljy ja täysin käyttökelvoton minkäänlaiseen katuajoon järkevillä öljynvaihtoväleillä. Täälläkin on ollut kuvia just niistä S-moottoreista joita on TWS:llä ajettu ja jotka ovat totaalisen täynnä paskaa. Kaikkein paskimmilla 70-luvun mineraaliöljyillä koneet olivat samannäköisiä sisältä mutta nykyaikana bensakoneet on puhtaita sisältä käytettyinäkin jos öljyt on edes joskus vaihdettu. pl just nämä 10W-60 markkinavalot.... tosin joku täälläkin piti sitä että öljy ei lähde kannen pinnoilta pyyhkimällä pois hyvänä asiana.....

              Onko niissä katuautoissa, joissa joutuu tällaisia aineita käyttämään paljoa muutenkaan järkeä. Itsellä oli tässä alunperin kysymys, eli onko näistä synteettisistä tai täyssynteettisistä kisaöljyistä kokemuksia tuollaisessa vanhemmassa häksättimessä. Lähinnä että miten koneen yläkerta on kestänyt, ja että onko vaihtoväli yhtään pidempi kuin tällä öljyllä mitä itse nyt olen käyttänyt.

              Onhan se varma että jos kuvittelee ajavansa sen perus 10tkm samoilla TWS/nykyään FST castrolilla, on kone varmasti tukossa ennen pitkää, varsinkin jos vaihdon yhteydessä konetta ei huuhdella. Mitä tästä voi päätellä, makea elämä maksaa. Öljy on kallista ja vaihtovälit tiheät.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by Mr.Speed View Post
                Lähinnä että miten koneen yläkerta on kestänyt, ja että onko vaihtoväli yhtään pidempi kuin tällä öljyllä mitä itse nyt olen käyttänyt.
                No mitäs olet käyttänyt? Korkealle kiertävissä laahainkoneissa 15W-40 HD dieselöljy on aika nappivalinta ja on melkein ilmaista.....

                Comment

                • Guest's Avatar

                  Originally posted by naukkis View Post
                  No mitäs olet käyttänyt? Korkealle kiertävissä laahainkoneissa 15W-40 HD dieselöljy on aika nappivalinta ja on melkein ilmaista.....
                  Moottoriremontin jälkeen on nyt kolmannen kerran valvoline vr1 20W-50 koneessa.

                  Olen tietoinen että osa porukasta käyttää dieselmoottoriin tarkoitettuja öljyjä varsinkin vanhemmissa konemalleissa, mutta olen hieman skeptinen näiden käytöstä bensamoottoreissa :think Niin tai näin, vaihtovälit pitäisin dieselkoneille tarkoitetussa öljyssä myös tiheänä.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Mr.Speed View Post
                    mutta olen hieman skeptinen näiden käytöstä bensamoottoreissa :think
                    Soveltuu täydellisesti. Esim Mobil Delvac sopivuudesta: "Erittäin suorituskykyiset bensiinimoottorit ja sekakalusto"

                    Comment

                    • juhomo
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2007
                      • 637
                      • Kempele

                      Originally posted by BMW_Harrastaja View Post
                      Pitää itselläkin harkita mikä ois seuraava öljy S62:een.

                      Teboil Diamond eXtreme 10w-60
                      LiquiMoly Synthoil RaceTech GT1 10w-60
                      Shell Helix Ultra Racing 10w-60
                      Castrol Edge FST-Ti 10w-60
                      Mobil 1 Peak Life 5w-50

                      Vieläköhän niitä muitaki vaihtoehtoja olis. :think

                      Champion Pro Racing 10w-60 ?
                      Automyynti, Korjaamo, Rengasmyynti, Hinaus yms:

                      www.jsautomoto.fi

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6207
                        • Helsinki

                        Originally posted by Mr.Speed View Post
                        Mitä öljyä olet käyttänyt? Jos moottorissa on puristuspaineet vielä raja-arvoissaan, niin voi käyttää vaikka tätä mobilin rallyformulaa. Nämä museoikäiset, mekaaniset laahurinokalliset koneet ei varsinkaan virikäytössä tykkää näistä nykyöljyistä.
                        Aluksi muutaman vuoden Elite Racing Formula 5W-50 tai Elite Super Racing 10W-60, en muista tarkkaan ja sen jälkeen n.2 pari vuotta tuolla Mobil rallyformulalla.
                        En ole mitannut puristuspaineita, mutta kyllä olettaisin että on ok, ei ole ainakaan ollut mitään oireita tms ja nuo öljyt tulee vaihdettua vähän useimmin, kun ajo on lyhyttä kaupunki ajoa, mutta kyllä sitä moottoritielläkin ajetaan
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • BMW_Harrastaja
                          BTCF Member
                          • Dec 2012
                          • 819
                          • Oulu area

                          Originally posted by juhomo View Post
                          Champion Pro Racing 10w-60 ?
                          Sattaa se sekin toimia. Ei näytä olevan täyssynteettinen kuitenkaan. Onko sillä mun ajossa merkitystä on sitten toinen juttu.
                          BMW driver and owner since 2000.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Mr.Speed View Post
                            Olen tietoinen että osa porukasta käyttää dieselmoottoriin tarkoitettuja öljyjä varsinkin vanhemmissa konemalleissa, mutta olen hieman skeptinen näiden käytöstä bensamoottoreissa :think Niin tai näin, vaihtovälit pitäisin dieselkoneille tarkoitetussa öljyssä myös tiheänä.
                            Se on öljyä vain ja HD-öljyt on nimenomaan pitkille vaihtoväleille suunniteltuja toisin kuin nuo markkinavalo öljyt, varsinkin se pesevyys kun on mitoitettu dieselin nokimäärälle niin sen puolesta ominaisuudet eivät bensakoneesa lopu lähestulkoon millään öljynvaihtovälillä.

                            Ja mitä tulee siihen yläkertaan ja laahaimien kestävyyteen niin nuo HD-öljyt on lisäaineistettu pumppusuuttimille eli ne on tehty nimenomaan kyseisen ongelman ympärille toisin kuin nykyiset bensakoneille suunnitellut öljyt koska nykybensakoneissa ei normaalisti suuria laahainrasituksia esiinny jolloin katalysaattoreita vahingoittavat lisäaineistukset on jätetty minimiin.

                            Comment

                            • MikkoÄr
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 170
                              • Nokia

                              Tähän keskusteluun sopii varmaan linkki erääseen _vanhaan_ vastaukseen saman aiheen ympäriltä, toisella foorumilla:

                              2ZR-FXE

                              Comment

                              • Carbonfiber
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 5226
                                • Hki 43

                                M62, kumpaa suosittelisitte Teboil Gold S vai Motox Full Syn molemmat 5W-40 ja BMW LL-98 suositukset? Tarkoitus talven ylikin ajella. Vai onko preemio perusteltua Magnateciin tai Teboil Diamondiin?
                                Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                                Z3 Roadster 2.8 '98
                                isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                                ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                                Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                                Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                                - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎