Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuningki
    replied
    Originally posted by Rattiukko View Post
    Aika erikoisesti ilmoittaa paineet. Differential pressure on se joka sua varmaankin kiinnostelee. Dpf anturin paine - ilmanpaine = differential pressure joka on se vastapaine. Se näyttää olevan suht. ok, varmaankin tyhjäkäynti menossa. Katso siitä lämpöanturista onko sen liittimen pinnit väljät. Taivuttele kontakteja tiukemmaksi jos mahdollista. Tai voit heilutella liittimiä auto käynnissä mittaus käynnissä ja katso tuleeko lämpötilatietoon eloa. Vai pääseekö niihin liittimiin äffässä helposti käsiksi?
    Juu tyhjäkäynnillä oli tuos. 4000rpm oli 0.1 bar eli 100mbar
    Ei tapahtunut mitään mittauksessa johtojen heiluttelulla..

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Aika erikoisesti ilmoittaa paineet. Differential pressure on se joka sua varmaankin kiinnostelee. Dpf anturin paine - ilmanpaine = differential pressure joka on se vastapaine. Se näyttää olevan suht. ok, varmaankin tyhjäkäynti menossa. Katso siitä lämpöanturista onko sen liittimen pinnit väljät. Taivuttele kontakteja tiukemmaksi jos mahdollista. Tai voit heilutella liittimiä auto käynnissä mittaus käynnissä ja katso tuleeko lämpötilatietoon eloa. Vai pääseekö niihin liittimiin äffässä helposti käsiksi?
    Last edited by Rattiukko; 06-07-2024, 22:32.

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    Originally posted by tuningki View Post
    F31 316d ja bimmerlink näyttää että poltto lukittu.. vikakoodia oli pakokaasun lämpötilan anturista (etummainen). Lämpötila näytti nousevan kun auton käynnisti ja yhtäkkiä putosi -40c koodi poistettu mutta silti lukee et poltto lukittu.. nii ja tuo anturi vaihdettu alkuvuodesta uuteen.. ilmeisesti ei polta kunnolla koska anturi näyttää liian matalaa pakokaasun lämpöä niin se ei varmaan polta vaikka pakottaa jollain ohjelmalla
    Juuh.. toista anturia kokeiltu ei vaikutusta (käytetty) onkohan se tuo 1.029 bar se vastapaine? Vai näkeekö sitä tuolla bimmerlinkillä
    Attached Files
    Last edited by tuningki; 06-07-2024, 21:24.

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    ........
    Last edited by tuningki; 06-07-2024, 15:39.

    Leave a comment:


  • Jacques
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Passiiviregeneraatio on käytännössä huippuarvossaan noin 320-350 celsiusasteen lämpötiloissa, jolloin hiukkassuodattimesta poistuu suhteellisesti enemmän tuhkaa kuin sinne kertyy nokea palamistapahtumassa. Koska prosessi on matalammasta lämpötilastaan johtuen aktiiviregerenaatiota (noin 620 celsiusastetta) hitaammin, edellyttää se pidempää yhtäjaksoista matkaa. Pöntön käyttöikä pysyy korkeana sekä passiiviregeneraation että aktiivisten polttojen ansiosta. Lyhyemmillä ajosykleillä nokea kertyy suhteellisesti enemmän ja nopeammin, eikä aktiiviregerenaatio riitä pitämään pönttöä yhtä virtaavana kuin pidempien, yhtäjaksoisten maantieajosuoritteiden aikana passiivi- ja aktiiviregeneraatioiden yhdistelmällä. Auto tykkää kun sillä ajetaan, välillä kovempaakin vauhtia.
    Tämä on hyvää tietoa. Aktiivigeneraatiossa pakolämpö nostetaan max 620 asteeseen, jota pidetään yllä vaihteleva aika tuhkanmäärästä riippuen. Lämpötila tiputetaan tästä ~450c tasolle, hitaasti laskien lämpötilaa tasaisessa ajossa. Passiiviregenraatio on mielenkiintoisempi juttu Suomessa, vaatii moottoritien kesänopeuksilla päiväsakoille menemisen tai peräti riskin kortin menettämiseen jotta pakolämpötila tasaisesti olisi yli 300c. Todettakoon että ei ole tullut kokeiltua, rajoituksia ajellen yleensä pysyttelee 250c ympäristössä. Maanteillä (>=80km/h) 200c ja alle.

    Kun moottorinohjaus haluaa tehdä polton ja lähdetään liikkeelle kylmällä moottorilla, nopeuttaa se lämpenemistä nostamalla pakolämpöjä asteittain kunnes saavuttaa tavoitelämpötilat täyden polton käynnistämiseksi. Tätä vasten termostaatit saavat olla todella huonossa kunnossa ettei lämpötila nouse riittävästi. Väärin softauksessa tehty EGR disablointi ottaa sen pois polttotapahtumasta, aiheuttaen osan päänvaivaa.


    Paljonko on pakopaineen osalta hyöty DPF poistosta?

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Perstuntuma ajossa ja testerin tarjoama tieto kertoo jotakin ja jos edelleen kaikki saastelaitteet käytössä, niin todennäköisyys vakio-ohjelman läsnäololle kasvaa. Tarvittaessa sinne voi ajaa vakio-ohjelman paikalleen, jos selittämättömiä epäloogisuuksia ilmaantuu toistuvasti tai ei saa enää iltaisin unta epävarmuudesta johtuen.
    Juu ei se tykki oo ja egr:kin toiminnassa eli melko varmasti vakio

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by tuningki View Post
    Luulisin et vakio on , mut voiko sen jollain varmistaa?
    Perstuntuma ajossa ja testerin tarjoama tieto kertoo jotakin ja jos edelleen kaikki saastelaitteet käytössä, niin todennäköisyys vakio-ohjelman läsnäololle kasvaa. Tarvittaessa sinne voi ajaa vakio-ohjelman paikalleen, jos selittämättömiä epäloogisuuksia ilmaantuu toistuvasti tai ei saa enää iltaisin unta epävarmuudesta johtuen.

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post

    Pönttö on menossa ajamalla tukkoon, ellei sille tehdä pian jotain. Ehdotan vaihtamaan kyseisen anturin vielä uudelleen orggisanturiin ja sen jälkeen testerillä seuraamaan tilannetta ja pakkopolttamaan pöntön puhtaammaksi.

    DDE:ssä ilmeisesti vakio-ohjelma paikallaan?
    Näin se täytyy trhdä. Luulisin et vakio on , mut voiko sen jollain varmistaa?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by tuningki View Post
    .. vikakoodia oli pakokaasun lämpötilan anturista (etummainen). Lämpötila näytti nousevan kun auton käynnisti ja yhtäkkiä putosi -40c koodi poistettu mutta silti lukee et poltto lukittu.. nii ja tuo anturi vaihdettu alkuvuodesta uuteen..
    Pönttö on menossa ajamalla tukkoon, ellei sille tehdä pian jotain. Ehdotan vaihtamaan kyseisen anturin vielä uudelleen orggisanturiin ja sen jälkeen testerillä seuraamaan tilannetta ja pakkopolttamaan pöntön puhtaammaksi.

    DDE:ssä ilmeisesti vakio-ohjelma paikallaan?

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    Originally posted by tuningki View Post
    F31 316d ja bimmerlink näyttää että poltto lukittu.. vikakoodia oli pakokaasun lämpötilan anturista (etummainen). Lämpötila näytti nousevan kun auton käynnisti ja yhtäkkiä putosi -40c koodi poistettu mutta silti lukee et poltto lukittu.. nii ja tuo anturi vaihdettu alkuvuodesta uuteen.. ilmeisesti ei polta kunnolla koska anturi näyttää liian matalaa pakokaasun lämpöä niin se ei varmaan polta vaikka pakottaa jollain ohjelmalla
    Nyt näyttää tuhkan kertyminen loppuneen 45.99grammaan .. ja oli joku koodi et dpf heavily loaded.. huolto tuumi vaan et ajaa kun ei näy mittaristossa mitään vikavaloa
    Ja välillä on muka poltto päällä mut tuhka ei vähene ja tuo lämpötila nousee vain 300c

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    F31 316d ja bimmerlink näyttää että poltto lukittu.. vikakoodia oli pakokaasun lämpötilan anturista (etummainen). Lämpötila näytti nousevan kun auton käynnisti ja yhtäkkiä putosi -40c koodi poistettu mutta silti lukee et poltto lukittu.. nii ja tuo anturi vaihdettu alkuvuodesta uuteen.. ilmeisesti ei polta kunnolla koska anturi näyttää liian matalaa pakokaasun lämpötilaa
    Attached Files
    Last edited by tuningki; 28-07-2024, 14:10.

    Leave a comment:


  • Pastori325
    replied
    Partickel filter kaks koodia ja nox anturi.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onkohan limp modessa. Listaa kaikki vikakoodit.

    Leave a comment:


  • Pastori325
    replied
    Eikä pelkästään tehoton, vaan ei jaksa ees kierroksia nostaa yli 2500rpm P asennossa...

    Leave a comment:


  • Pastori325
    replied
    Joo ja tarkasteltuani enemmän ni oli pönttö tyhjennetty. Saisko ryhmästä apua!!??

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎