memebuy23buy

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • OVi
    replied
    Eipä mulla ole kokemusta hiukkaspönttöjen ostosta. Olen ajellut tuollaisenaan, kun nykyisellään ko. auto seisoo vähintään puolet vuodesta.

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Originally posted by OVi View Post
    Hiukkasloukku muodostuu pienistä kennoista, jotka on liimattu toisiinsa ilmeisesti keraamisella liimalla/laastilla. Jos tuo liima pettää, niin noki pääsee kulkemaan kennojen välistä. Loukun ja rosteripöntön välissä on lämmönkestävää mattoa, joten maton kadotessa noki menee kennon ohi.

    Mulla on vastaava tilanne 460 tkm rullatussa Sitsossa, eli hienoinen nokihuntu on nähtävissä kun kuormittaa konetta. Myös savuarvo on noussut jokaisessa katsastuksessa hieman, eli nollasta on tultu 0,5 arvoon muutamassa vuodessa.
    Jos tässä on vastaavaa tapahtunut, niin kättä taskuun ja uusi pönttö? Ebayn kautta näyttäisi saavaan bosalin pönttöjä kohtuulliseen hintaan vrt. alkuperäinen, tekeekö niillä mitään? Tai niillä 200€ pöntöillä? Mitä siellä kanssa on jonkun verran.

    Leave a comment:


  • OVi
    replied
    Hiukkasloukku muodostuu pienistä kennoista, jotka on liimattu toisiinsa ilmeisesti keraamisella liimalla/laastilla. Jos tuo liima pettää, niin noki pääsee kulkemaan kennojen välistä. Loukun ja rosteripöntön välissä on lämmönkestävää mattoa, joten maton kadotessa noki menee kennon ohi.

    Mulla on vastaava tilanne 460 tkm rullatussa Sitsossa, eli hienoinen nokihuntu on nähtävissä kun kuormittaa konetta. Myös savuarvo on noussut jokaisessa katsastuksessa hieman, eli nollasta on tultu 0,5 arvoon muutamassa vuodessa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Ehjä dpf niin pakoputken sisäpinta on ihan puhdas vielä vuosienkin ajon jälkeen

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    No tietysti sitä ennen dpf olevaa savun määrää en pysty näkemään, mutta se mitä putkesta tulee, on just sen verran että mainita voi.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Oisko ongelma kone puolella jos savuttaa ja polttelee usein? Ei se DPF kaikkea pysty sitomaan.

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Irti se ei ole ollut, mutta mitä letkukameralla näkee putken puolelta, niin ehjältä näytti. Ja polton aikana ei tule sen ihmeempiä savumerkkejä kun normaalistikkaan.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko se ehjän näköinen sisältä?

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Jos niin on tehty, niin olisivat sitten samalla softannut poltot pois päältä.

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    Noita dpf ongelmia on moni korjannut poraamalla muutaman reiän kennon läpi. Sinulla on kat ja dpf samassa kotelossa niin olisiko reiät porattu kummastakin läpi

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Voiko dpf hajota silleen, että vaikka se on ehjän näköinen niin silti se laskee nokea läpi? Tuossa sigun autossa pönttö on kyllä ihan iskemättömän näköinen,(ei jälkeenpäin hitsatun näköisiä saumoja eikä mitään "tyhjennysluukkuja") ja letkukameralla katsottuna kamat paikallaan, mutta noki tulee läpi. Ja lisäksi polttelee noin 200-300 km välein pönttöä puhtaaksi. Vastapaineet joutokäynnillä 1-2mbar (tämä ihmetyttää kun pönttö tosiaan eheän näköinen, kuuluuko olla tosiaan noin vähän?) paikallaan 2000rpm noin 25mbar ja ajossa kaasu pohjassa rajoittimella noin 200mbar. Ja hajusta päätellen ei varmaan kattikaan toimi. (haisee samalle kuin isän -97 pornstartteri)

    Leave a comment:


  • Rikardo
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Tässäkin pönttö turhaan tyhjennetty sillä paineanturin ollessa vialla poltto ei tietenkään toimi. Paineanturilta EI tule vikakoodia jos se on ehjä vaikka dpf olisi tukossa. Kolmen kympin anturin vaihdolla homma olisi todennäköisesti selvinnyt. Aina ei edes vikakoodia tule vaikka itse anturi näyttää väärin, aina tsekatkaa livedatalla sekä paine että pakolämpöanturit ja myös koneen lämpö. Paineanturi myös moottori sammuksissa virrat päällä, että näyttää nollaa! Myös ecussa oleva ulkoisen ilmanpaineen anturi näyttää olevan vialla eli auto lienee edelleen vikatilassa vaikkei moottorin vikavalo palakaan ja kuluttaa enemmän ja on laiska. Ecuunkin sen anturin pystyy vaihtamaan. Livedatalla sekin selviää.
    Joo, näinhän se olis kannattanut tehdä. Alkoi vaan omat stressitasot olemaan sitä luokkaa että piti joku ratkaisu saada. Virheolettamus oli että nuo vikakoodit paineista johtuisi juuri tuosta tukossa olevasta DPF:stä.

    Enää ei tule DPF:stä mitään herjoja, mutta "increased emissions" tulee edelleen. Softaaja mainitsikin että MAP-anturi taitaa olla viallinen, mutta mahdollisest myös joku painevuoto voisi aiheuttaa samat oireet. Pitää jatkaa taas ISTAn ihmettelyä viikonloppuna.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Rikardo View Post
    Mitäs sitä sitten pitäisi lähtä vaihtelemaan?

    Tuli iDriven näytölle herjaa DPF:stä tuossa jokin aikaa sitten. Tsekkasin jäähdytysnesteen lämmöt ja perus termarivikahan se. Termarien vaihdossa vähän venähti kuitenkin. Itse vaihdoin EGR-termarin ja päätermarin vaihdatutin kun tuli jo "Increased emissions" herjoja. Tässä vaiheessa alkoi olla kulkupuolellakin jo ongelmia.

    Carlylla katsoin niin vikakoodia pukkasi useammasta hehkusta, kaasuläpästä ja parista muusta. Nyt on uusi kaasuläppäkin mutta ei lähtenyt vieläkään regeneroimaan. Carlyllä katoin että olis Exhaust Gas Temperature tasainen 1 aste, mikä sai googlettelemaan että jos olisi lämpöanturi viallinen mutta ilmeisesti tuo on jokin "väärä" arvo seurattavaksi.

    Tänään käytin auton paikallisella korjaamolla DFP:n "pesussa" mikä vaikuttaisi ollen yhtä tyhjän kanssa. Sai sieltä sentään Autocomin vikakoodit ennen ja jälkeen puhdistusta.

    Code:
    Ennen puhdistusta:
    - Hehkutulpat 1-4
    - Hiukkassuodatinjärjestelmä 480A
    - Ilmamassamittari
    - Paineanturin singaalin tehostin
    - Ympäristöpainetunnistin (asennettu ohjausyksikköön)
    - Esilämmityksen ohjausyksikkö
    
    Puhdistuksen jälkeen:
    - Paineanturi, uskottavuus
    - Ilmankuormituksen painetunnistin
    - Esilämmityksen ohjausyksikkö
    - Paineanturin signaalin tehostin
    - Ympäristöpainetunnistin (asennettu ohjausyksikköön)
    - Ilmamassamittari
    - Hiukkassuodatinjärjestelmä 480A
    - Hiukkassuodatinjärjestelmä 481A
    Testailin kyllä että meno oli yhtä tukkoista oli ilmassamittarin johto kiinni tai ei, joten vähän epäilen että johtuu jostain muusta. Voisihan sen ehkä varalta vaihtaa kun on vielä jemmassa ylimääräinen.

    Seuraavaksi sitten hehkut ja niiden rele vaihtoon? Ilmeisesti ne kuitenkin vaikuttaa tuohon regenerointiin?

    Tuossa vielä kuva missä näkyy vielä lämpötilat ennen DPF:ää ja ilmeisesti ennen kattia.
    https://www.dropbox.com/s/5wfw2h0z42...40.24.png?dl=0
    Tässäkin pönttö turhaan tyhjennetty sillä paineanturin ollessa vialla poltto ei tietenkään toimi. Paineanturilta EI tule vikakoodia jos se on ehjä vaikka dpf olisi tukossa. Kolmen kympin anturin vaihdolla homma olisi todennäköisesti selvinnyt. Aina ei edes vikakoodia tule vaikka itse anturi näyttää väärin, aina tsekatkaa livedatalla sekä paine että pakolämpöanturit ja myös koneen lämpö. Paineanturi myös moottori sammuksissa virrat päällä, että näyttää nollaa! Myös ecussa oleva ulkoisen ilmanpaineen anturi näyttää olevan vialla eli auto lienee edelleen vikatilassa vaikkei moottorin vikavalo palakaan ja kuluttaa enemmän ja on laiska. Ecuunkin sen anturin pystyy vaihtamaan. Livedatalla sekin selviää.
    Last edited by WSE1; 30-04-2021, 08:20.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Rikardo View Post
    Tuolleen sain edellisessä E91:ssä homman hoidettua ihan itsekseni Carlyllä. Silloin sai koodien nollauksen jälkeen klikata suoraan uuden nollauksen. Nykyään pitää koodit lukea välissä aina uudestaan, niin ei ehkä ehdi nollata tarpeeksi nopeasti.

    DPF:n kanssa ei pitäisi enää tulla ongelmia tässä autossa
    Hyvä kun ongelma on nyt selvitetty. Itse käytän nollaamiseen inpaa, niin koodeja saa nollattua riittävän nopeasti. Pahimmissa tapauksissa koodi on alkuun tullut takaisin alle 5s tasaisessa vauhdissa. Nämäkin on saanut vielä pelastettua.

    Leave a comment:


  • Rikardo
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jos DPF:stä on koodia niin yleensä ei riitä enää, että koodit nollataan ja laitetaan se polttopyyntö. Näissä tapauksissa pitää polttopyynnön jälkeen ajossa nollata koodeja kunnes poltto pysyy päällä (eli saisi olla kaveri ajamassa ja itse nollailee). Vaikka on ollut hehkuja pimeänä, niin olen saanut kyllä polton tehtyä. Lämpimällä koneellahan ei hehkuja tarvita mihinkään.
    Tuolleen sain edellisessä E91:ssä homman hoidettua ihan itsekseni Carlyllä. Silloin sai koodien nollauksen jälkeen klikata suoraan uuden nollauksen. Nykyään pitää koodit lukea välissä aina uudestaan, niin ei ehkä ehdi nollata tarpeeksi nopeasti.

    DPF:n kanssa ei pitäisi enää tulla ongelmia tässä autossa

    Leave a comment:

Working...
X