memebuy23buy

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jacques
    replied
    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Opeteltu lisää teston käyttöä ja saatu logia ulos, onko tuossa mitään muuta pielessä kuin 10hpa extraa näyttävä vastapaineanturi? Polttelee siis luokkaa 150-200 km välein, korjausarvoista ei logia ole mutta sieltä osastolta ei mitään hypännyt silmille, ei "roklattele" vedossa, eikä kuulosta muutenkaan karkealta. Kaikki suuttimet uusimalla tietysti olisi suutinvika poissuljettu mutta mutta. :think

    https://drive.google.com/drive/folde...usp=drive_link
    Kommenttina logiin että vähennä virkistystaajuutta esim 10hz:ksi, turha rivejä on ottaa liian tiheään, kirjoittaa monia arvoja vaan duplikaatteina turhaan.

    STAT_DIFFERENZDRUCK_UEBER_PARTIKELFILTER_WERT lisää mitattavaksi niin näet vastapaine-erotuksen. Tyhjäkäynnillä, ajossa ja kunnon kuormittavassa kiihdytyksestä ottaa logi - esim 4.vaihde läpi.

    Kun ostin uuden harrasteen (1½ vuotta sitten), huomasin heti että siinähän on nokiset putkenpäät vaikka DPF paikallaan ja vastapaineet elävät normaalia sykliä ja poltot toimivat.
    Ihmetys on jatkunut, ja epäilen että onko historian aikana ajettu huolimattomalla softalla joka a) sulattanut kennostoa tai b) annettu rautakankea.. olettaisin että vastapaineita ei normaalisti kerääntyisi :think mutta en tiedä. Pönttö näyttää koskemattomalta.

    Kaikki toimii normaalisti, en ole jaksanut tutkia asiaa enempää, herättänyt vain ihmetystä. EGR aktioita ei ole tänä vuonna vielä tehty, se on paremman välijäähyn kanssa ollut yliaktiivinen ja ollut 95% auki normaaliajossa...

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Niin sitä luulisi, mutta kyllä vaan tulee putkenpäät mustiksi. Tämä siis kokeiltu pestyllä vakiopöntöllä ja täysin uudella Bosalin tarvikepöntöllä. Kun muut viat poissa, niin eipä mustu enää. (Täysin vakioauto vakiosoftalla.)

    Eikä sitä niin paljoa tule, että päästömittauksessa muuta tulisi kuin nollaa, mutta silti putkenpäät mustuu. Ilmeisesti viallisen suuttimen aiheuttama ylenmääräinen nokeaminen ja yhtä mittaa tapahtuvat poltot sitten riittää siihen, että jotain sieltä pääsee ehjän tai uudenkin suodattimen läpi.

    Ja eihän hiukkassuodattimen erotusaste ole 100 % vaan jotain hiukan vähemmän. Todetaan vielä, että nämä vanhemmat E6X:t on Euro4-autoja ja Euro4:n vaatimukset hiukkaspäästöille eivät ole kovinkaan kovat (sallittu on vielä puolet Euro3:sta). Vasta Euro5 pudotti hiukkasten massan (PM) siitä viidesosaan ja Euro5b toi mukanaan myös läpitulevien hiukkasten määrän (PN).

    E
    Last edited by ErkkiE; 31-05-2023, 11:46.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Ehjästä dpf:stä ei mahdu nokipartikkeli läpi.

    Korjatkoon joku jos olen väärässä.

    Leave a comment:


  • ErkkiE
    replied
    Putkenpäät voi nokeentua myös huonon suuttimen takia, vaikka olisi DPF kiinni.

    Ja suutin voi olla huonona, vaikkei sitä kuulisi käynnissä eikä näkisi sillä korjausarvotestillä.

    Itsellä oli juuri tuo tilanne M57T2:ssa (nokesi, lyhyt polttoväli, kuitenkin varmasti ehjä ja pesty DPF kiinni). Sama pönttö mutta muiden vikojen poisto: polttoväli 500+ km ja ei-nokeentuvat putken päät.

    E

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Vakio on 100% varmasti.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Onko auto vakio vai softattu? Kuten juosten tehdyllä softalla menee dpf tukkoon helposti.

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Mutta mistä se ottaa sen polttotarpeen, kun ei nuo vastapaineet niin isoilta vaikuta. Ja mitään vastapainevikakoodeja ei ole.

    Leave a comment:


  • Shatter
    replied
    Luulisi olevan aika selvä keissi jos haiseekin vanhalle lättähatulle, uus pönttö paikalleen ja sen rekisteröinti. Vaikka koskematon pönttö on tukossa ei se hajuja päästä läpi.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Minä olen pitänyt nyrkkisääntönä, että jos putket noessa, pytty on rikki tai poistettu

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    300tkm lähestyy, sekä putkenpäät ihan noessa ja haju on kuin vanhassa miljoonan ajetussa mannemersussa. Pönttö kuitenkin ihan korkkaamattoman näköinen. (rautakankihoitoa annettu?) Uusi pönttökin olisi odottamassa motivaatiota, mutta ei viitsisi sitä laittaa tuonne pilaantumaan.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tolla 0,01bar virheellä ei ole mitään merkitystä.

    Minusta myöskään tuolla lokilla, minkä olet ottanut, ei ole vianhaussa mitään virkaa.

    Jos epäilet suutinvikaa, laita ihan ekana suutintenpuhdistusaine tankkiin, vaikka forte tai joku muu olevinaan hyvä aine ja seuraa paraneeko yhtään

    Et maininnut paljonko pöntöllä on ajettu, jos alkaa olemaan päälle 300tkm. alkaa jo polttoväli tihenemään pönttöön kertyneen tuhkan takia.
    Last edited by Urpo_rotta; 29-05-2023, 19:21.

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Opeteltu lisää teston käyttöä ja saatu logia ulos, onko tuossa mitään muuta pielessä kuin 10hpa extraa näyttävä vastapaineanturi? Polttelee siis luokkaa 150-200 km välein, korjausarvoista ei logia ole mutta sieltä osastolta ei mitään hypännyt silmille, ei "roklattele" vedossa, eikä kuulosta muutenkaan karkealta. Kaikki suuttimet uusimalla tietysti olisi suutinvika poissuljettu mutta mutta. :think

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Vuosi takaperin vein yhden dpf sisäkalut muovipussissa, niin kyllä vaan Retecolla 100€ antoi

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by ViljoNieminen View Post
    Mikähän vois olla käypänen summa millä siitä raaskii luopua?
    DPF/Katti yhdistelmästä taitaa saada kymppejä, ei satasia.

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Jos sillä ei mitään käyttöä enää ole, niin sillä mitä romu ukko maksaa.

    Leave a comment:

Working...
X