BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II
Collapse
X
-
Originally posted by ViljoNieminen View PostVaihdoin hiukkassuodattimen 318D vm.2011 autooni.
Onko sillä vanhalla pöntöllä arvoa. Siinä taitaa olla katti samassa, maksaako romukauppias siitä ihan rahaa?
Leave a comment:
-
-
Vaihdoin hiukkassuodattimen 318D vm.2011 autooni.
Onko sillä vanhalla pöntöllä arvoa. Siinä taitaa olla katti samassa, maksaako romukauppias siitä ihan rahaa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Steff008 View PostEn tiedä onko asiasta ollut aiemmin tässä ketjussa maininta, mutta en jaksa nyt koko ketju lukea läpi.
Itelläni 530xd -08 (E61 ja M57T2 moottori). Mittarissa 251 tkm. Poltot tekee moitteettomasti, mutta liian tiheästi (matka-ajossa n. 350 km välein ja kaupunkiajossa hyvin paljon tiheämmin).
Vastapaine tyhjäkäynnillä heti polton jälkeen noin 10 mbar. Rajana vissiin 30 mbar tyhjäkäynnillä, joten selvästi jää alle sitä.
Polton jälkeen Bimmer Tool näyttää kuitenkin että pönttö täyttyy todella nopeasti ja kaupunkiajossa on n 30 km jälkeen täyttöaste jo noin 70 % ja uusi polttopyyntö päällä.
En tiedä onko kenellekään avuksi, mutta Bimmer Toolilla pystyn säätämään myös EGR venttiilin adaptaatioarvot (-40 - +87 muistaakseni). Säädin tuohon +87 jolloin koneeseen tulee mahdollisimman paljon ilmaa ja vähemmän pakokaasuja.
Toimenpiteen jälkeen pöntön täyttöaste nousee edelleen nopeasti tuohon n. 50 % (n. 30 g nokea ja n. 0,5 g tuhkaa koska DPF:n vaihtoväli juuri nollattu Bimmer Toolissa), mutta siihen se sitten asettuu. Mittarissa nyt 70 km kaupunkiajoa ja täyttöaste edelleen n. 50 % ja vastapaine n. 12 mbar tyhjäkäynnillä. Aiemmin olisi poltto jo tapahtunut, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaupunkiajossakin tulen pääsemään lähemmäksi 150 km ennen kuin poltto lyö päälle.
Pöntönpesu on joka tapauksessa edessä, mutta tällä tavalla vaikuttaa siltä että saa vähän aikalisää kunnes kelit lämpenevät. Noen kanssa ei ilmeisesti ongelmaa, mutta oletettavasti pönttö täynnä tuhkaa.
Auto on lastattu BSR-Tuningin ohjelmistolla , mutta EGR ja DPF tulen pitämään käytössä edellyttäen että pesu onnistuu ja polttoväli saa taas tuohon 1 kerta/tankillinen. EGR-adaptaatio saattaa kyllä joka tapauksessa jäädä tuohon +87 kun auto nyt myös vastaa huomattavasti paremmin kaasulla ja todennäköisesti sotkee imusarjaa normaalia vähemmän.
Auton takana nyt kuitenkin huomaa pistävämpi haju kuin aiemmin. Vaikka EGR:n poistokin on pyörinyt mielessä niin tämä adaptaation säätö riittää tässä vaiheessa minulle ja pääsee sitten tarvittaessa vähän hajuihinkin vaikuttamaan kun pönttö on pesty.
Tämä oli nyt ehkä vähän enemmän kertomuksena jos olisi muillekin kokemuksista jotain hyötyä, mutta jos jotain pitäisi kysyäkin niin onko joku muu saanut vastaavia tuloksia egr-adaptaatioiden säätämisellä?
Lisäksi niin mistähän saisi pöntönpesuun tarkoitettu pesuaine järkevään hintaan vai toimiikohan tuohon joku "tavallinen" liuotin- tai pesuaine? Kun on aine ollut jonkin aikaa sisällä ajattelin vastavirtaan vedellä ja paineilmalla vuorotellen pestä/puhaltaa puhtaaksi. Eli vedellä täyttö ja paineilmalla vauhdilla läpi.
Painepesurikin löytyy, mutta sillä on ilmeisesti olemassa riski että suodatin vaurioituu.
Sen verran vielä että Wurthin DPF puhdistuksella (spraypullo) olen myös yrittänyt puhdistaa (aine paineanturiletkun kautta katin ja DPF:n väliin), mutta sillä en juurikaan huomannut että tilanne olisi muuttunut.
Regeneroinnitkin kokeiltu tehdä useampi peräkanaa.
Edit: Imukanavan läpät poistettu mikä myös saattaa vaikuttaa polttoväliin.
T.
Steff
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostTätä uutista pelkäsin. Son sit pönttö vaihtoon.. tai tyhjäks. Eipä se pesukaan kaikkia pönttöjä ilmeisesti pelasta.
Leave a comment:
-
-
Päivitystä tilanteeseen.
Kolmosella rajoittajalle ja vastapaine piikkasi 0.5bar, eli pönttö oletettavasti tukkoinen pesusta huolimatta. Tällä kertaa ei kuitenkaan DPF poltto aktivoitunut välittömästi. Sen sijaan 30min ajon jälkeen meni aktiiviseksi vaikka status kentässä ”regeneration not requested”. Poltteli reilu 20min kunnes kotipihassa tilaan ”in-active” ja samalla vikakoodi ”regeneroi liian usein” päälle. Laskuri edellisestä poltosta ei nollautunut. Seuraavana päivänä töihin ajaessa sama ilmiö, 30min ajon jälkeen poltto aktivoitui ja työpaikan pihassa tilaan ”in active”, tosin tällä kertaa ”regeneroi liian usein” vikakoodi menikin ”off” tilaan. Kotimatkalla sama rumba jatkui, 30min jälkeen poltto aktivoitui ja kerkesi sen 20min poltella kunnes hieman ennen kotipihaa tilaan ”in active” ja ”regeneroi liian usein” päälle. Laskuri ei ole nollautunut yhdenkään jälkeen. Viime viikolla antoi ajella pidempää työmatkaa 800km ilman polttoja tai vikakoodeja.
Onko noissa kolmessa viimeisessä kyseessä passiivinen poltto, sillä status ”regeneration not requested” joka ajossa ja siitä huolimatta poltto aktivoitunut. Onko sitten tykännyt huonoa siitä, kun työmatka juurikin epämääräisen pitkä (64km/45-50min josta pääosa 80-100kmh) ja poltto aktivoitunut jokaisella kolmella kerralla vasta matkan loppuvaiheessa ja jäänyt kesken.
Paineanturiin tai sen huonouteen en jaksaisi uskoa, ihmiset on tuntunut vaihtavan niitä ilman tuloksia.
Viimeinen DDE softaus vuodelta 2010. Liekö päivittämällä saisi jotain parannusta aikaan. Muutenkin tuntuu ISTAssa olevan melko tyngät nuo mahdolliset tutkittavat parametrit. Esim. soot mass -arvoa ei pääse seuraamaan. Ilmeisesti softapäivityksellä jotkut on saanut noitakin enemmän näkyviin ISTAn puolelle. Usko ja toivo alkaa olla menetetty. Rakkautta ei liiemmin tätä kiesiä kohtaan ole ollutkaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostKatoppa mitä se vastapaine on kaasu pohjassa, 3 tai 4 vaihde, kierroksia 4000
Eli ns. Täys kiihdytys ja kierroksia kunnolla
Jos on yli 0,35bar niin tukossa on, vaikka onkin pesty hiljattain. Voi olla rikkikin, sulanut tms.
Kävihän pesussa dpf eikä katti? (ihan vaan varmuuden vuoksi kysyn)
Pelkkä DPF kävi pesussa. Sivusilmällä huomasin jonkun asiakkaan koko etupätkän katteineen olevan pesussa.
Muutos auton käyttäytymiseen (positiivisempaan suuntaan) tosin tuossa tuli, kun viikonloppuna vaihdoin öljynerottimen (vortex vuodelta -06, tilalle uutta vortexia). Itse öljynerotin ei ollut ongelma, vaan liimannut huohotinventtiili (imemällä liikkui joo, mutta reippaampi imu ja kuului selkeä napsahdus ja kalvo alkoi liikkua kunnolla). Purin vielä auki ja putsasin öljytöhnästä. Tätä ennen tyhjäkäynti ollut raskasta ja kierroksilla kuulunut kirskuntaa. Mielestäni nuo ovat nyt poistuneet. Voisiko liimannut huohotin aiheuttaa ylimääräistä öljypakoa ahtoputkiin -> polttaa öljyä -> DPF tukkeutuu ennenaikaisesti -> regeneroi liian usein. Öljyä tosiaan ollut melko runsaasti ahtoputkissa aina tässä kevään ja kesän aikana tarkastaessa. Turbossa ei merkittäviä välyksiä, ei tosin tarkoita etteikö siinäkin voisi olla vikaa.
Leave a comment:
-
-
Katoppa mitä se vastapaine on kaasu pohjassa, 3 tai 4 vaihde, kierroksia 4000
Eli ns. Täys kiihdytys ja kierroksia kunnolla
Jos on yli 0,35bar niin tukossa on, vaikka onkin pesty hiljattain. Voi olla rikkikin, sulanut tms.
Kävihän pesussa dpf eikä katti? (ihan vaan varmuuden vuoksi kysyn)Last edited by Urpo_rotta; 29-08-2022, 09:40.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostOlisikohan anturi vaihdon tarpeessa. Ainakin ensimmäiset lukemat kertovat tukkoisesta pöntöstä tai anturin vääristä lukemista. Pesitkö pöntön itse, vai pesetitkö? Lähinnä nyt mietin onko siellä saatu se tuhka pois.
Pöntön irroittelin ainoastaan omatoimisesti. Katti ei päässyt kylläkään kylpyyn kun pöljänä luulin, että partikkelisuodatin on oltava irtaallaan. Ilmeisesti olisi voinut viedä koko alkupätkän sellaisenaan.
Ei kai näissä vaimennin voi tukkeutua. Eilen tosiaan suht lyhyen ajon jälkeen naputteli takapönttö kuin saunan kiuas. Mitään vastaavaa en kyllä kuukkelilla löytänyt. Ja voi olla että aina on napsunut samaan malliin. Nyt vaan on herkemmällä kaikille äänille ja hajuille kun koittaa diagnosoida tätä akuuttia ongelmaa.
Lisäys: vikakoodien logeissa tosiaan vastapaineet vian kirjaushetkellä varsin maltilliset joka koodissa pitkin kevättä (50..150mbar). Ap-paine tosin kummallisesti 984.61mbar jokaisessa. Joskus muinoin 325d ja termostaatit rikki niin sen logeissa vastapaineet oli luokkaa 9xx mbar.Last edited by Magirus; 28-08-2022, 15:23.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostAikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Magirus View PostJoo eipä mitään, varsin kummallinen on vika. Aloin epäillä hataria muistikuvia ja päätin suorittaa kauppareissulla lievään ylämäkeen rampilta motarille sportilla 0-120kmh. Vastapaine nousi juurikin tuohon 300mbar ja poltto aktivoitui. Tosin vikakoodista huolimatta viimeisin poltto oli reilun 800km takaa joten vaikutti normaalilta. Poltto jäi pahasti kesken ja päätin suorittaa ISTAlla vielä vastapainetestin kotipihassa. Kas kummaa, ohjelma olikin arponut hatusta uudet ”nominaalit”. Aikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Eli max-arvot kahden ensimmäisen osalta puolittui ja cut-off pieneni 50mbarilla.
Jos foorumeilla puhutaan hyvin hengittävän dpfn alle 10mbar vastapaineesta niin tuo ei toteudu minun antureilla edes sammuksissaJospa ne hieman ryömineet anturit aiheuttaakin juuri sen verran kiusaa, että DPF poltto aktivoituu turhan herkästä. Tiedä häntä
Leave a comment:
-
-
Joo eipä mitään, varsin kummallinen on vika. Aloin epäillä hataria muistikuvia ja päätin suorittaa kauppareissulla lievään ylämäkeen rampilta motarille sportilla 0-120kmh. Vastapaine nousi juurikin tuohon 300mbar ja poltto aktivoitui. Tosin vikakoodista huolimatta viimeisin poltto oli reilun 800km takaa joten vaikutti normaalilta. Poltto jäi pahasti kesken ja päätin suorittaa ISTAlla vielä vastapainetestin kotipihassa. Kas kummaa, ohjelma olikin arponut hatusta uudet ”nominaalit”. Aikaisempi testi:
Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
2000rpm:109.9mbar /150mbar
Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar
Uusi testi:
Tyhjäkäynti: 17,9mbar / 35mbar
2000rpm:64,9mbar /75mbar
Rajoitin: 117,9mbar / 200mbar
Eli max-arvot kahden ensimmäisen osalta puolittui ja cut-off pieneni 50mbarilla.
Jos foorumeilla puhutaan hyvin hengittävän dpfn alle 10mbar vastapaineesta niin tuo ei toteudu minun antureilla edes sammuksissaJospa ne hieman ryömineet anturit aiheuttaakin juuri sen verran kiusaa, että DPF poltto aktivoituu turhan herkästä. Tiedä häntä
Leave a comment:
-
Leave a comment: