memebuy23buy

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magirus
    replied
    Testi tehty ISTAlla ohjeiden mukaan (paikallaan). Rampilla kiihdyttäessä max. 0.3bar piikannut kun olen seurannut. ISTA trigeröi polton juuri tuossa kiihdytyksessä heti kun vastapaine meni yli 0,25bar.

    Ymmärrän hyvin kuinka pieni yksikkö mbar on. Tuolla em. topikissa käydään keskustelua juurikin siitä, kuinka nuo pienetkin mittausvirheet lisää soot mass -laskentaa pidemmällä välillä. Voi olla mutuakin.

    Jos DPF pesty juuri ja ei tukossa niin mitä seuraavaksi? Vastapaine-anturi? Eilen huomasin ajon jälkeen takavaimentimen napsuvan kuumuudesta aika voimakkaasti. Tuskin sekään tukossa voi olla?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Kaikki paineet ainakin näyttää erittäinkin lähelle oikein.
    Kannattaa muistaa että millibar on tuhannesosabar, joka on näissä asioissa erittäin pieni yksikkö.

    Noissa lämpötiloissa on vähän hajontaa, johtunee anturien ikääntymisestä.

    Minusta vastapaine on korkea 250mbar= 0.25bar jos mittaus on tehty ilman kuormaa, veikkaan että nousee ajossa reilusti siitä vielä korkeemmalle.

    Näin pika-arvion sanoisin että pöntössä on paljon tuhkaa, kerta ei poltolla aukee.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Kylmänä paineanturit:
    Ympäristö: 990mbar (matalahko?)
    Ahto: 1003mbar
    Vastapaine: 1001mbar
    Sallittu poikkeama +/- 50mbar

    Kylmänä lämpötila-anturit:
    Imu: 21.2C
    Ahto: 33.2C
    Pakokaasu (ennen KAT): 14.93C
    Pakokaasu (ennen DPF): 20.93C
    Moottori: 23.0C

    Kylmänä tässä tapauksessa tarkoittaa yön yli levänneenä, viimeksi 15h sitten ajettu. Silmäänpistäviä ahtopaine, ahtolämpötila sekä pakokaasu ennen KAT.

    Lyhyt kertaus vielä taustoista: Kaasuläppä ok (vaihdettu kun vanha oli rikki, testattu ISTAlla), DPF pesty, termarit ja vp vaihdettu, moot. lämpötila aina n. 90C astetta. Viimeisimpänä huohotin vaihdettu (oli alkuperäinen VORTEX, samanlainen tilalle). Huohottimen kalvo oli osittain liimautunut, napsahti irti herkistellessä. Öljyä kertyy ahtoputkiin, mutta ahtimessa ei merkittävää välystä.

    Vikakoodi ”4667 - regeneroi liian usein” pomppaa jatkuvasti takaisin. Ei kuitenkaan aseta DPF polttoa disable tilaan ISTAn mukaan.

    Vastapainetesti ei erityisen mairitteleva (mittaus/sallittu max):
    Tyhjäkäynti: 34.9mbar / 65mbar
    2000rpm:109.9mbar /150mbar
    Rajoitin: 233.9mbar / 250mbar

    Täällä mielenkiintoista spekulointia aiheesta (muun muassa läppien poiston vaikutus, starttaus hetkellä ympäristön ilmanpaineen ns. nollapisteen rekisteröinti laskentaa varten yms.):


    Edit: Tällä hetkellä vallitseva ilmanpaine n. 1015hPa. Ap-anturin näyttämä 990mbar ja bp-anturin näyttämä 1001mbar. Noiden avulla lasketaan (paine-erosta) vastapaine jolloin sammuksissa on jo 11mbar vastapainetta. Eli ihmekös kun soot mass kasvaa jos ap- ja/tai bp-anturien mittauksissa on noin paljon heittoa. Ap-anturi vaatiikin sitten DDE:n vaihdon. Offsettiä ei taida valitettavasti pystyä syöttämään kummallekaan.

    Edit: Viimeisimmän vikakoodin logissa ambient pressure ollut niinkin alhainen kun 984.62mbar. Samalla hetkellä (luultavasti käynnistys, koska rpm 799), on paine-ero ollut 29.54mbar. Tosin sanoen bp-mittaus 984.62 + 29.54 = 1014.62 mbar. Jos samalla hetkellä DDE mittaama ap-paine olisi ollut esim 1003mbar, niin paine-eroa vain n. 10mbar.
    Last edited by Magirus; 28-08-2022, 10:39.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Eihän se tullut kuntoon. Uusi ja ihmeellinen herja:
    ”471a Engine oil, critical oil mass”
    Eipä lähtenyt nollaamalla pois vaan pomppasi takaisin (ISTA/D)

    Tuon lisäksi se herja liian usein aktivoituvasta poltosta (480a vaiko 481a).

    Eli nyt on termari+vp+dampperi remontin jälkeen pesty DPF, vaihdettu öljyt, vaihdettu sähköinen ”kaasuläppä”, kuitattu DPF vaihdetuksi ja mitähän muuta. Tästähän riesa muodostui.
    Pitänee tännekin vastata. Ensin katsotaan testerillä livedatalla vastapaineanturi auto sammuksissa ja virrat päällä että näyttää nollaa. Jos ei, uusitaan se. Sitten katsotaan kylmänä kaikki lämpöanturit (pakokaasu, ahtoilma, imuilman, moottori) että näyttävät ulkolämpötilaa. Jos ei uusitaan tarvittavat. Sen jälkeen käynnistetään moottori ja käytetään lämpimäksi ja ajetaan niin että lämmöt nousee ja PYSYY yli 88 C. Jos ei uusitaan termari. Nyt on auto kunnossa ja dpf voi toimia. Sitten kuitataan dpf vaihdetuksi mikäli vikakoodi siitä on aktiivinen, vaihdon kuittaus on eri asia kuin koodin nollaus eikä onnistu kaikilla testereillä. Tarkistetaan sitten vielä testerillä ettei kaasuläpästä, egrstä tms ole vikakoodeja Jos koodia myöskään dpf niin sanotun käyttöiän päättymisestä ei ole tai tämä vaihdon kuittaus on tehty voidaan siirtyä pakkopolttoon, kunhan siis nuo edellämainitut testit ja niihin liittyvät KORJAUKSET on ensin TEHTY! Käskytetään testerillä pakkopoltto ja ajellaan kuutta kymppiä. Huom ainetta on oltava tankissa niin ettei ainakaan valo syty! Homma kestää puolisen tuntia eikä yleensä hyödytä mitään jos nokea on kertynyt. No tämän jälkeen siirrytään kovempiin toimiin ja nollataan dpf adaptaatiot sekä otetaan mittarilla 100-120 Cruisen ja aletaan nollaamaan koodia. Koko ajan. Poltto aktivoituu aina koodin nollaamisen jälkeen. Pakolämmöt alkaa nousta 600-700 niin pönttö aukeaa kyllä. Moottorin lämmön pitää pysyä 88 yläpuolella muuten on termari rikki. BMW dpf aukeaa käytännössä aina kunhan auto on tässä mainitun mukaisessa kunnossa eikä dpfllä ole ajettu yli puolta miljoonaa. Pesuja ei tarvita ovat ajan ja rahan hukkaa. Auki olevalla dpfllä vastapaine tyhjäkäynnillä on alle 10mbar

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Update:
    Edelleen oli ilmestynyt pari-kolme vikakoodia liittyen dpf tunkeutumiseen ja liian usein aktivoituvaan polttoon. Koodit tallennettu läppärille, ulkoa en muista. Muutaman haun ja googletuksen perusteella olisiko joku ”km-laskuri” tullut täyteen, sillä koodeissakaan ei mielestäni sen hetkiset arvot (vastapaine/tuhkan määrä) ollut kovin korkealla. Istalla ”DPF-replacement” proseduuri ja nyt seuraillaan vieläkö herjailee.
    Eihän se tullut kuntoon. Uusi ja ihmeellinen herja:
    ”471a Engine oil, critical oil mass”
    Eipä lähtenyt nollaamalla pois vaan pomppasi takaisin (ISTA/D)

    Tuon lisäksi se herja liian usein aktivoituvasta poltosta (4667).

    Eli nyt on termari+vp+dampperi remontin jälkeen pesty DPF, vaihdettu öljyt, vaihdettu sähköinen ”kaasuläppä”, kuitattu DPF vaihdetuksi ja mitähän muuta. Tästähän riesa muodostui.
    Last edited by Magirus; 01-09-2022, 06:40.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tuo taitaa olla just se infokoodi joka lähtee kun dpf vaihto kerrotaan autolle onnistuneesti

    Leave a comment:


  • topiiz
    replied
    Koodi on 452A. Täytyy tarkistaa laskennallinen ikä kun saa tuon istan/piuhan taas toimimaan.. Mielestäni onnistui..

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by topiiz View Post
    Ekaa kertaa dpf vaivojen kanssa..

    E61 530xd Dpf:stä oli vikakoodi, ilmeisesti laskuri täynnä. Nollattiin mutta ei alkanut tekemään polttoja.
    Myös 4hehkua oli pimeänä. Kaikki hehkut, hehkurele ja virtapiuha vaihettiin kun ilmeisesti pakkopoltto ne hehkut vaatii..

    Sen jälkeen ajelemaan ja pakkopolttoa päälle carlyllä (kone missä ista jne. pimeni..)
    Ajelin noin 80km ainakin ja tehtiin pakkopolttoa 2kertaa, molemmilla kerroilla kesti melko kauan mutta meni läpitte ja arvot laski. Koodi tulee silti aina heti takaisin.

    Lisää vain pakkopolttoa vai pitääkö laskuri käydä uudestaan nollaamassa nytten kun pakkopoltot onnistu? Onnistuuko laskurin nollaus ja pakkopoltto kunnolla tuola carlyllä?..
    Mikä se koodit nyt on? Paljonko dpf laskennallinen ikä nyt on? Eli onnistuiko se nollaus?

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Ootko nyt ihan varma että autolle on kerrottu että pytty on vaihdettu? Eikä ainoastaan koodit nollattu?

    Leave a comment:


  • topiiz
    replied
    Ekaa kertaa dpf vaivojen kanssa..

    E61 530xd Dpf:stä oli vikakoodi, ilmeisesti laskuri täynnä. Nollattiin mutta ei alkanut tekemään polttoja.
    Myös 4hehkua oli pimeänä. Kaikki hehkut, hehkurele ja virtapiuha vaihettiin kun ilmeisesti pakkopoltto ne hehkut vaatii..

    Sen jälkeen ajelemaan ja pakkopolttoa päälle carlyllä (kone missä ista jne. pimeni..)
    Ajelin noin 80km ainakin ja tehtiin pakkopolttoa 2kertaa, molemmilla kerroilla kesti melko kauan mutta meni läpitte ja arvot laski. Koodi tulee silti aina heti takaisin.

    Lisää vain pakkopolttoa vai pitääkö laskuri käydä uudestaan nollaamassa nytten kun pakkopoltot onnistu? Onnistuuko laskurin nollaus ja pakkopoltto kunnolla tuola carlyllä?..

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Update:
    Edelleen oli ilmestynyt pari-kolme vikakoodia liittyen dpf tunkeutumiseen ja liian usein aktivoituvaan polttoon. Koodit tallennettu läppärille, ulkoa en muista. Muutaman haun ja googletuksen perusteella olisiko joku ”km-laskuri” tullut täyteen, sillä koodeissakaan ei mielestäni sen hetkiset arvot (vastapaine/tuhkan määrä) ollut kovin korkealla. Istalla ”DPF-replacement” proseduuri ja nyt seuraillaan vieläkö herjailee.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Pönttö tuli vietyä aamulla pesuun ja nyt olisi noudettavissa. Huomenissa kl-varaosasta tiivisteet, uudet pultit+mutterit laippoihin motonetistä (rst taikka kilo?) ja kasaamaan.

    Vaan varoituksena muille: ainakin M47tu (E61/eu4) pönttö on keskivaiheilla autoa ja laippaliitoksilla. Minä tyhmyyttäni otin noista liitoksista auki pidemmän kaavan kautta. Ensin laskin putkea niin että sain laikattua pultinkannat pois ja ajatuksena lyödä läpi.. ei sitten mihinkään. Tämän jälkeen koko putkisto irti ja laippaliitoksista sekä mutterit että pultinpäät pois laikalla -> ei mihinkään. Lopuksi jouduin poraamaan jokaisen pultin koko matkalta pienemmästä terästä isompaan. Siinä menikin alkuyö ja tämä aamu.

    Jälkiviisaana olisi päästänyt turbolta irti katin ja irrottanut alkupätkän sitten klemmarilla toteutetusta putkiliitoksesta ennen hiukkassuodatinta. Hiukkassuodattimen jälkeen isolla laikalla koko putki poikki ja siihen ylimääräinen liitoskohta.

    Meinasi taas yön pimeinä tunteina usko loppua.. ja mielessä kävi jo lähteä lauantaina autokaupoille.

    Lisäyksenä auto: E61 520d M47, kilometrit 310t. Minulle tullessa oli tietenkin termarit sökönä. Vaihtokone on pudotettu keulille 2019 (tiedän, miten m47 voi laueta?). Tuskin on tuolloin termareihin koskettu ja epäilisin DPFän olevan alkuperäinen. Alkoi huolestuttaa tuo vikakoodi ”regeneroi liian usein” ja lisäksi moöljyt kerkesi kyllä lisääntyä (laskin eilen pois, melko juoksevaa oli). Turbokin varmasti ottanut jo kipeää ja aiheuttaa omat ongelmansa jos laskee läpi. Vikakoodeissa taisi olla 110mbar jollain rivillä. Ilmeisesti se on liikaa?
    Last edited by Magirus; 16-06-2022, 14:20.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Magirus View Post
    Kiitoksia nopeasta ja vakuuttavasta vastauksesta. Ei muuta kun pönttö veks ja kyselemään hintoja Jikylän korjaamoista. Onneksi Opelin tomaatissa toimii vielä 1-2-3 vaihteet niin ei tarvitse pyörän tarakalla kuskata.

    [avautuminen]
    Millonkahan sitä aikuistuis ja alkais elää normaalin ihmisen elämää. Kävis liikkeestä rahoituksella sellaiset käyttikset, ettei tarviis aina olla jotain rassaamassa.
    [/avautuminen]

    Kunnolla pesemällä saadaan se suodattimessa oleva tuhka pois, joka ei poltolla sieltä poistu. Poltto kun polttaa suodattimesta kaikki noki, öljy ym. tuhkaksi, joten tuhkan poistaminen on se tärkein asia pesussa. Itsekin näen tuon pesemisen järkevimmäksi ratkaisuksi, jos poltolla ongelmaa ei saa kuntoon. Tälläkin viikolla on pari pönttöä tullut poltolla kuntoon. Toisella ajatettu jo melkein 500tkm, ei tosin tietoa onko pönttöä pesty/vaihdettu.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Pesu on omasta mielestä täysin ylivoimainen konsti korjata tukkeutunut dpf, en nykyään mitään muuta teekkään ellei dpf ole rikki.

    Elän siinä ymmärryksessä että se vastaa pitkälti uutta pyttyä pesun jälkeen.
    Kiitoksia nopeasta ja vakuuttavasta vastauksesta. Ei muuta kun pönttö veks ja kyselemään hintoja Jikylän korjaamoista. Onneksi Opelin tomaatissa toimii vielä 1-2-3 vaihteet niin ei tarvitse pyörän tarakalla kuskata.

    [avautuminen]
    Millonkahan sitä aikuistuis ja alkais elää normaalin ihmisen elämää. Kävis liikkeestä rahoituksella sellaiset käyttikset, ettei tarviis aina olla jotain rassaamassa.
    [/avautuminen]

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Pesu on omasta mielestä täysin ylivoimainen konsti korjata tukkeutunut dpf, en nykyään mitään muuta teekkään ellei dpf ole rikki.

    Elän siinä ymmärryksessä että se vastaa pitkälti uutta pyttyä pesun jälkeen.

    Leave a comment:

Working...
X