Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW & Hiukkassuodatin (DPF) vol. II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jacques
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 573
    • pk

    4A70 Kennfeld FMTC_trq2qBas_MAP falsch
    Tämä tarkoittaa epäloogisuusvirhettä moottoriohjaimen kartoissa, minkä ECU tunnistaa tarkistuksissa virrat päälle kytkettäessä. Kyseessä on siis selkeä virhe ohjelman tekijältä.
    G30 540i
    F32 435d

    Comment

    • Steff008
      Bimmer Rookie
      • Mar 2020
      • 70
      • Finland

      Originally posted by Jacques View Post
      Tämä tarkoittaa epäloogisuusvirhettä moottoriohjaimen kartoissa, minkä ECU tunnistaa tarkistuksissa virrat päälle kytkettäessä. Kyseessä on siis selkeä virhe ohjelman tekijältä.
      Olen samaa mieltä. Aiemmin mainittu vääntöhän on Bimmer Toolin mukaan n. -55 Nm heti kun laittaa virrat päälle eikä moottori edes käynnissä. Minäkin koen sitä hyvin epäloogisena vaikka en mikään tietokone ole.


      Tarkoitus tosiaan alkuperäissoftalla kokeilla viikonloppuna ja olen hyvin yllättynyt jos sillä tuo vikakoodi ei häviä. Tai siis ei tule takaisin vikakoodien nollauksen jälkeen.

      T.
      Steff
      BMW E61 530xD -08 LCI

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        Kyllä se siitä häviää alkuperäissoftalla, vikakoodi siis. Bimmertoolista ja sen näyttämistä en tiedä.
        Ihmettelen kovasti miten tuon tason virhe olisi BSR:n ohjelmassa, jota kuitenkin myydään bulkkina, kyseessä tunnettu viritalo. Ettei vaan joku ole mennyt naplaamaan siihen BSR:n softan päälle.
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          Originally posted by Steff008 View Post
          Juuri näin.

          Kun hain ohjelmointilaitteen kollega kyllä väitti että eroa sen verran on että kovinkaan kauan en tule alkuperäissoftalla ajamaan. Veikkaan että on oikeassa, mutta saa nyt nähdä miten vaikuttaa vaihteistoon ja polttoihin.

          Jos ko asiat toimivat paremmin alkuperäissoftalla niin olen ymmärtänyt että kunhan oikealla pajalla käy saa kyllä sitä tehoa/vääntöä sieltä ilman että vaikuttaa negatiivisesti muihin asioihin.

          Kerron toki kokemukset sitten kun on kokeiltu.

          T.
          Steff
          No niin. Nyt on alkuperäissofta sisällä ja vääntö hukassa kuten odotettukin.

          Tulen ajamaan nyt tällä vähän aikaa ja ilmoitan sitten kun on vähän enemään kokemuksia.

          Ensivaikutelma kuitenkin että turbiinilukko toimii pehmeämmin ja muutenkin ei ilmesty tuo "tärinä" voimansiirrossa matalilla kierroksilla. Nämähän johtunee molemmat siitä että pohjavääntöä ei enää juurikaan ole.

          Bimmertoolissa en huomannut eroja luvuissa. Moottori sammutettuna näyttää edelleen että vääntöä olisi -52 Nm.

          Tuo 4A70-koodi ei kuitenkaan ole vielä ilmestynyt päivityksen- ja vikakoodien nollauksen jälkeen, mutta takana on vain pari käynnistystä ja parisenkymmentä kilometriä, joten en vielä tiedä pysyykö poissa vai ei.

          Myös se että tiedän miten vaikuttaa polttoihin vaatii vähän aikaa, mutta raportoin sitten kun olen muutaman viikkoa ajanut.

          Seuraavaksi sitten pitää foorumilta etsiä joku koodausketju ja vähän syventyä siihen. Inpan mukaan mulla on 1 moduuli missä on väärä VIN ja sitten 6 kpl missä VIN:nä on joko "0000000" tai "yyyyyyy". Lisäksi RLS:lle (mihin liitttyy tuo 9CC5-koodi) tulee ilmoitus "ERROR_ECU_SUBFUNCTION_NOT_SUPPORTED_INVALID_FORMA T. Eli pitää selvittä mitkä niistä moduleista uskaltaa WinKFP:llä ja K+DCAN-kaapelilla päivittää jolloin samalla saisi korjattua nuo VIN:nrot päivitettyjen moduulien osalta. Olisi kiinnostusta käydä merkkiliikkeessä päivittämässä koko auton, mutta ymmärtääkseni Ista ei päivitä ne moduulit joilla on väärä VIN, joten niitä pitää siinä tapauksessa ensin saada kuntoon. Jatkan tämän storyn toisessa ketjussa kun sopiva löytyy ja päivitän DPF:ään liittyvät asiat tähän.

          T.
          Steff
          Last edited by Steff008; 01-01-2021, 21:29.
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • Rami1981
            Newbiemmer
            • Oct 2020
            • 14
            • Tuusula

            -07 E61 LCI Particle Filter-hälytys

            Melkeen 300tkm mittarissa ja antoi nyt tuon Particle Filter-hälyn.
            Kävin testaamassa ja lämmöt nousee motarilla 82-85C.
            Ymmärsin lukemalla näitä keskusteluja että poltto ei enää lähde päälle jos on tuo hälytys vikamuistissa vaikka se poistuukin kun auto on parkissa hetken ajan.

            -Missä hinnoissa tuon muuttaminen nokipöntöksi menee? Onko ollut ongelmia katsureiden kanssa?

            -Kannattaisiko ensiapuna koittaa DPF-putsauslitkua sekä vikakoodien poistamista ja polton pakottamista päälle? -> Löytyisikö Tuusulan lähistöltä ketään joka tuon osaa tehdä, itsellä ei ole välineitä hankittuna.

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 307
              • Uusimaa

              Originally posted by Rami1981 View Post
              Melkeen 300tkm mittarissa ja antoi nyt tuon Particle Filter-hälyn.
              Kävin testaamassa ja lämmöt nousee motarilla 82-85C.
              Ymmärsin lukemalla näitä keskusteluja että poltto ei enää lähde päälle jos on tuo hälytys vikamuistissa vaikka se poistuukin kun auto on parkissa hetken ajan.

              -Missä hinnoissa tuon muuttaminen nokipöntöksi menee? Onko ollut ongelmia katsureiden kanssa?

              -Kannattaisiko ensiapuna koittaa DPF-putsauslitkua sekä vikakoodien poistamista ja polton pakottamista päälle? -> Löytyisikö Tuusulan lähistöltä ketään joka tuon osaa tehdä, itsellä ei ole välineitä hankittuna.
              Vikakoodit lukuun ensin ja selvitys onko tukkeessa vai ei. (Litkut jättäisin käyttämättä, menee tod näk vain aikaa ja rahaa..)
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • macman_lahti
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2017
                • 290
                • Lahti

                Originally posted by Rami1981 View Post
                Melkeen 300tkm mittarissa ja antoi nyt tuon Particle Filter-hälyn.
                Kävin testaamassa ja lämmöt nousee motarilla 82-85C.
                Ymmärsin lukemalla näitä keskusteluja että poltto ei enää lähde päälle jos on tuo hälytys vikamuistissa vaikka se poistuukin kun auto on parkissa hetken ajan.

                -Missä hinnoissa tuon muuttaminen nokipöntöksi menee? Onko ollut ongelmia katsureiden kanssa?

                -Kannattaisiko ensiapuna koittaa DPF-putsauslitkua sekä vikakoodien poistamista ja polton pakottamista päälle? -> Löytyisikö Tuusulan lähistöltä ketään joka tuon osaa tehdä, itsellä ei ole välineitä hankittuna.
                Olisikohan nyt vaan tullut laskuri täyteen eli ISTAlla vaan ilmoitus että pönttö vaihdettu ja taas on luultavasti kymmeniä tuhansia huolettomia kilsoja pöntöllä edessä.. mutta koodit lukemallahan se selviää.
                -08 E60 LCI
                -13 F10 3.0 xDrive

                Comment

                • Rami1981
                  Newbiemmer
                  • Oct 2020
                  • 14
                  • Tuusula

                  Originally posted by macman_lahti View Post
                  Olisikohan nyt vaan tullut laskuri täyteen eli ISTAlla vaan ilmoitus että pönttö vaihdettu ja taas on luultavasti kymmeniä tuhansia huolettomia kilsoja pöntöllä edessä.. mutta koodit lukemallahan se selviää.
                  OK, pitääpi katsoa tästä lähistöltä paja jossa koodit lukuun.

                  Ellei joku halua mainostaa oman firman toimintaa (Tuusula/Vantaa)

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    Originally posted by Rami1981 View Post
                    OK, pitääpi katsoa tästä lähistöltä paja jossa koodit lukuun.

                    Ellei joku halua mainostaa oman firman toimintaa (Tuusula/Vantaa)
                    Eiköhän tuo onnistu myös jonkun harrastajan toimesta edullisemmin. kts https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=388013

                    Jos kyse on jostain muusta kuin laskurin täyttymisestä niin ota koodeista kuva.
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • Rami1981
                      Newbiemmer
                      • Oct 2020
                      • 14
                      • Tuusula

                      -07 E61 LCI Particle Filter-hälytys

                      Originally posted by macman_lahti View Post
                      Olisikohan nyt vaan tullut laskuri täyteen eli ISTAlla vaan ilmoitus että pönttö vaihdettu ja taas on luultavasti kymmeniä tuhansia huolettomia kilsoja pöntöllä edessä.. mutta koodit lukemallahan se selviää.
                      Tuossa vikalistaa, eli kaasuläppä-vika tullut jokin aikaa sitten. Carly Diagnostiikalla työkaveri luki Lokakuussa eikä noita silloin ollut, tai noi 2 alimmaista jäivät kun silloin tyhjättiin vikalogit. Toinen taitaa viitata takapissapojan vikaan kun sieltä ei ainakaan nestettä tule.

                      Eli eli, ilmeisesti kaasuläppä korjaukseen ja sen jälkeen DPF:n putsaus ja poltto?
                      Vastapaineet: ~69/idle ja 200@2000rpm eli tukossa on.

                      Kun ajotietokoneelta katsoo niin näyttää öljyn tason olevan liikaa, tikussa ölppää on hieman max:n yli, viime huollossa ovat näköjään lisänneet pikkasen liikaa -> voiko tuosta olla pidemmän päälle haittaa, kyllähän se sieltä toki ajan kanssa hävinnee.
                      Attached Files

                      Comment

                      • MeisterW
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2017
                        • 307
                        • Uusimaa

                        Kaasuläppä öljyyntyy ja lakkaa toimimasta. On onneksi helppo vaihtaa uuteen. En nyt ole ihan varma, mutta saattaa jo yksistään estää dpf poltot käynnistymästä, jolloin menisi tukkoon. Eli toimintasuunnitelma kuulostaa hyvältä. Kannattaa sitten ajaa kone kuumaksi ja sitten alkaa poistamaan noita koodeja.
                        E39 M5 2002
                        E70 X5 3.0sd 2008
                        E83 X3 3.0i 2005
                        G21 330e

                        Comment

                        • ruupanen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 5162
                          • Joensuu

                          Yritin kaverin X5:selle pdf laskurin nollausta, mutta ei nollaannu. Kokeilin istalla ja autocomilla. Molemmissa menee läpi, mutta jäljellä oleva lukema pysyy samana. Kohtalontovereita?
                          E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                          Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                          Comment

                          • macman_lahti
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2017
                            • 290
                            • Lahti

                            Originally posted by ruupanen View Post
                            Yritin kaverin X5:selle pdf laskurin nollausta, mutta ei nollaannu. Kokeilin istalla ja autocomilla. Molemmissa menee läpi, mutta jäljellä oleva lukema pysyy samana. Kohtalontovereita?
                            Oletko kokeillut nollata ensin muut mahdolliset vikakoodit ?
                            -08 E60 LCI
                            -13 F10 3.0 xDrive

                            Comment

                            • MeisterW
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2017
                              • 307
                              • Uusimaa

                              Originally posted by ruupanen View Post
                              Yritin kaverin X5:selle pdf laskurin nollausta, mutta ei nollaannu. Kokeilin istalla ja autocomilla. Molemmissa menee läpi, mutta jäljellä oleva lukema pysyy samana. Kohtalontovereita?
                              Eli Istassa menit service function ja dpf replacement?
                              E39 M5 2002
                              E70 X5 3.0sd 2008
                              E83 X3 3.0i 2005
                              G21 330e

                              Comment

                              • Kikottaja
                                Newbiemmer
                                • May 2020
                                • 11
                                • Uurainen

                                Oma X5 alkoi herjaamaan eilen hiukkaspöntön vaihtoa idrivessä. Ehdin jo luulla että näillä 340tkm kilometreillä olisi tullut pönttö täyteen. Ista esiin ja paine-eron tarkastus:



                                Paine-erot oli hyvinkin raja-arvoissaan, sitten katsoin istalla jäljellä olevan matkan pöntön vaihtoon ja lukema oli 0km. Service functionin kautta sitten istalla dpf replacement, ja jäljellä oleva matka muuttui 250 000km. Laitoin vielä pakkopolton päälle ja heitin 20min lenkin maantiellä. Ei ainakaan vielä ole herjannut uudestaan
                                Last edited by Kikottaja; 08-02-2021, 14:26.
                                Bmw X5 E70 LCI 2011 30D M Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎