Pienet autoaiheiset kysymykset III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Palehti
    replied
    Originally posted by 523i View Post
    Tuulilasi-lehden toimittaja Tapio Ketonen:
    On melko ammattilainen jos väittää, että nykyauto ei tarvitse lämmitystä.
    Eihän se muuta väittänyt kuin että nykyauto ei tarvitse sitä käynnistyäkseen ja lisäksi totesi paistinpannun olevan huono.
    Itsellä on seuraavia kokemuksia säteilylämmittimistä:
    -A4 1.8t öljypohjan kyljessä oleva. Huomasi käynnistyksen yhteydessä nokkien välisen ketjun rallatuksen pituudesta että oliko lämmitetty vai ei.
    -e91 325d öljypohjan kyljessä oleva. Ei juurikaan huomannut mistään että oliko lämmitetty, koska lähti aina tosi nätisti käyntiin.
    -nykyinen Alfa 159 2.2JTS lohkon kyljessä oleva paistinpannu. Ärsyttävän huono. Tänään nimittäin huvikseni tiirailin lämpökameralla parintunnin lämmittämisen jälkeen ja tulos oli surkea. Harmittaa vähän kun vuosi sitten tuon uusin (vanha palanut), enkä viitsinyt nähdä asentamisen vaivaa pumpullisen letkulämppärin laittamisessa.
    Eli ei se kaikissa autoissa ihan täysin turha ole (riippuu sijoituspaikasta ja kontaktista vastinpintaan), mutta kone lämpeää kyllä kaikilla muilla lämmitystavoilla paremmin.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by 523i View Post
    Tuulilasi-lehden toimittaja Tapio Ketonen:



    On melko ammattilainen jos väittää, että nykyauto ei tarvitse lämmitystä.
    Suomalaisten autojournalistien ymmärrys ajoneuvotekniikasta on keskimäärin hämmentävän huono vaikka osalla on alan tutkintokin.. TM:ssä ja Tuulilasissa kirjoitetaan aika aijoin niin paksua paskaa että kokee myötähäpeää lukiessa.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Pärjäähän noilla säteilijöillä kun pidentää lämmitysaikaa.
    M52:n defa ja calix lämmittää reilu 10 astetta tunnissa moottorin lämpöanturin mukaan. Ei tietenkään voi verrata "kunnon" lämmittimiin.

    Leave a comment:


  • Peasant
    replied
    Onko kellään havaintoa löytyykö näitä viimasuojan kiinnikkeitä jostain kaupasta? Kuuklettelin maapallonympäri, mutta en osannut paikallistaa. Motonetistä löytyy muovilla ehostettuja, mutta ne maksaa liikaa ja käy vain tietyille asennussyvyyksille. Oletan että nämä ei maksais juuri mitään..

    Muutama löytyy nurkista ja lisää vois hommata. Ei mitään nippusiteitäkään vastaan, mutta..

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Ite oon ollu tosi skeptinen näitten suhteen mutta näyttää toimivan.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Njoo pienenä vertailuna normi calix letkulämppäri M47 koneessa, pakkasta -23.

    Noin 2,5h roikassa ja moottorin lämmöt +22, kaikki letkut mihin pääsi käsiksi tuntu lämmenneen.
    Tehokkaammalta tuo minun matikalla kuulostaisi kuin säteilylämmitin...

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Njoo pienenä vertailuna normi calix letkulämppäri M47 koneessa, pakkasta -23.

    Noin 2,5h roikassa ja moottorin lämmöt +22, kaikki letkut mihin pääsi käsiksi tuntu lämmenneen.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Jasuuu View Post
    Mikä vitin ongelma ihmisillä on säteilylämppärin kanssa? Toikin urpo lukenu varmasti netistä juttua M54, ulkona -28°c ja lämppäri 3h päällä = kone 3°c.
    Eikös tuo kuulostakkin vähän heikko tehoiselta?

    Tuossa sinulla on 9 astetta enemmän pakkasta kuin aikoinaan omissa mittauksissa kone taas minulla oli suurempi. En siis tiedä miten vertailu kelpoisia tuloksia ovat keskenään.

    Chevyssä testattuna -19 pakkasta 60min lämpöä ja kone +14 vs. 180min ja +3?

    Pitäisi päästä oikein testaamaan joskus pumpullinen letkulämppäri vs säteilylämmitin samassa koneessa ja olosuhteissa.

    edit: niin joo watit kanssa pitäisi saada suht samaan.
    Last edited by Muurahainen; 08-01-2016, 17:35.

    Leave a comment:


  • Jasuuu
    replied
    Mikä vitin ongelma ihmisillä on säteilylämppärin kanssa? Toikin urpo lukenu varmasti netistä juttua M54, ulkona -28°c ja lämppäri 3h päällä = kone 3°c.

    Leave a comment:


  • 523i
    replied
    Tuulilasi-lehden toimittaja Tapio Ketonen:

    Säteilylämmitintä ei kannata asentaa autoon lainkaan. Sen lämpö menee lähinnä harakoille. Letkulämmitin on tehokkaampi, mutta joissakin huonosti suunnitelluissa autoissa moottorinohjaus menee sen takia sekaisin. Nykyautot eivät tarvitse lämmitintä käynnistymisen takia, riittää kun moottoriin laitetaan synteettiset öljyt. Sisätiloja voi kyllä lämmittää sisätilalämmittimellä. Ongelma on, että lämmityslaite työntää aluksi pitempään kylmää, mutta ei tämä ongelma ratkea moottorin kylkeen ulkopuolelle ruuvatulla säteilylämmittimellä.
    On melko ammattilainen jos väittää, että nykyauto ei tarvitse lämmitystä.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Tuo keraaminen välilaippa on vain B30 moottoreissa. Tarkoituksena lie vähentää lämmön johtumista kannesta imusarjaan.
    Ja kyllä, o-renkaiden urat on B30:ssä kannessa ja imusarjassa, B32:ssa vain kannessa.
    Ok, hyvä tietää.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    S50 koneessa näyttää olevan fansin perusteella erikoinen välilaippa läppärungon ja kannen välillä. Molemmilla puolilla laippaa on tiivisterengas. Mikähän mahtaa olla moisen laipan tarkoitus?

    S50 läppärungoissa on ura tiivisterenkaalle ja kannessa on ura toiselle renkaalle. Välilaippa on ilmeisesti molemmista pinnoistaan sileä. Jos katsoo S50 läppärunkojen soviteadaptereita M50-koneeseen, niin esimerkiksi bling factoryn osassa on tehtynä tiivisterenkaan ura, eli sen kanssa on ilmeisesti ajateltu käyttää noita välilaippoja.
    Tuo keraaminen välilaippa on vain B30 moottoreissa. Tarkoituksena lie vähentää lämmön johtumista kannesta imusarjaan.
    Ja kyllä, o-renkaiden urat on B30:ssä kannessa ja imusarjassa, B32:ssa vain kannessa.

    Leave a comment:


  • ts18056
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Ohjausmokkula oli 140€ ja joutu laittaa vielä 40€ johtosarjan. Lämmittimenkin hinta toista sataa. Pääasia että tuli kuntoon.

    E. 1400w termini tosiaan myynnissä
    Saakeli, tilasin juuri Fer... öö Fiiattiin tuon 1700 wattisen. Tosin sullahan oli se Defan oma liitin, hiivatissa taas shuko.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by ts18056 View Post
    Kumpi oli isompi meno, toi turha lämmitin (senhän nyt varmaan saa myytyä), vai toi rikkinäinen mokkula?
    Itsekin katselin asennusohjetta, jossa neuvottiin liitosten suunta alaspäin, juurikin tuon veden takia. Vaan eipä noita taida liikkeet(kään) lukea.
    Ohjausmokkula oli 140€ ja joutu laittaa vielä 40€ johtosarjan. Lämmittimenkin hinta toista sataa. Pääasia että tuli kuntoon.

    E. 1400w termini tosiaan myynnissä

    Leave a comment:


  • ts18056
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Tämäkin on nyt kunnossa. Joku piirilevy tuossa ajastinmokkulassa, jonka kautta 12v menee akkulaturimokkulaan, oli kärähtänyt kun ed vatipää oli asentanut sen väärinpäin ja vettä päässyt johtoja pitkin tekemään tuhoja. Rahaa taas meni mutta toimii.
    Kumpi oli isompi meno, toi turha lämmitin (senhän nyt varmaan saa myytyä), vai toi rikkinäinen mokkula?
    Itsekin katselin asennusohjetta, jossa neuvottiin liitosten suunta alaspäin, juurikin tuon veden takia. Vaan eipä noita taida liikkeet(kään) lukea.

    Leave a comment:

Working...
X