Announcement

Collapse
No announcement yet.

25 Jahre Jubileum "Kuka halavattu teki sedanistani kupeen!?" - Wanhoja muisteloja

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 9313juha
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 1272
    • Ratissa vuodesta 1968

    Originally posted by 928 GTS View Post
    Juuri tuon takia maassa on mm. muistaakseni -67 911 papereilla oleva -89-94 964 joka nyt vaan sattuu olemaan useammassa erässä Suomessa kasattu ja jossa -67:aa on vaan koriin katsastuskonttorilla lyödyt numerot.
    Jep niitä sanottiin tikapuumuutoksiksi. Mulla on kuva tuosta 911:sta sateiselta Alastaron radalta -97. Silloin oli tullut mahdolliskeksi ottaa autoon takaisin mikä tahansa vapaana oleva sen aiempi rek.tunnus. Niinpä omistaja oli vitsinä ottanut tuohon 90-luvun taitteen lookin Porscheen musta kilven nelimerkkisen kilven tyyliin EL-55 tai jotain siihen suuntaan.

    Oikeasti sellaisia tikapuumuutos Bemareita on melko vähän, mutta jobbarien juttuja veroansojen kaupaksi saamiseksi oli/ja on rajattomasti. Koitettiin siis prosenttipommeja myydä höpöttelemällä auton olevan vanhojen lakien aikainen tikapuumuutos. En tähän hätään muista koska homma muuttui, mutta mulla ainakaan ei enää ollut sellaiseen mahdollisuutta ja kv-lupani on syksyltä -89 ja muutoskatsastus tehty 5/-92. Jossakin vaiheessa 2000-luvun puolella liikkui huhu tai väärä käsitys, että prosenttien nollaus olisi palautumassa muiden tehtävien autoverilakimuutosten myötä. Taisi jäädä huhuksi.
    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

    Comment

    • 9313juha
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 1272
      • Ratissa vuodesta 1968

      Originally posted by nullzwei View Post
      Olikos tämä suomessakin ajettu E24?
      Juuri tuosta en löytänyt historiaa äkkiä onko Tuisku Urpialalla ollut. Hänellä oli kilpurit sekä E24- , että E24/1 -malleista ja muisteli kerran, että /1 oli aivan eri planeetalta ajaa alustansa kehittyneisyyden vuoksi. Linkissä Ahvenistolta ison A-luokan E24-kilpurit tositoimissa 1986:


      Lisää Suomessa olleista Group A E24-kilpureista löytää Googlella nimillä Urpiala, Arpiainen ja Wiik


      Tässä rankalainen ex Group A 635 (Spa 24h -84, -85, -86) entisöitynä. Kuvissa mukana erittäin harvinaisia kuvia A-ryhmäläisen alustarakenteista.


      Kuvia 663 kpl vuosien 1980-1992 kilpailuista Group A:n 635 -kilpureista



      Koska vanhat suomalaiset BMW-kilpurit ovat hauskoja, laitetaan vielä E21-korisia 320 Group 5 autoja Snabb ja Wiik Ahenistolta 1983:
      Last edited by 9313juha; 22-09-2015, 11:32.
      "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5164
        • Kuopio

        Originally posted by poke View Post
        Laki olikin ollut lepsumpi joskus aiemmin ja tekniikan tai korinvaihtojen suhteen prosentit sulivat muutamassa vuodessa. Kaverilla on pystylamppu coupemese, joka oli tehty ensin korinvaihtona 200bensa nelioviseen ja kun prosentit nollautui, niin vaihtoi koneen vielä luovuttaja coupesta. auto on edelleen kilvissä.
        Ei ne prosentit nollaantuneet vaan rakentajat tekivät "erinäköisiä silmänkääntötemppuja" ja korinvaihtobuumin alussa katsastajaa ja verottajaa ei asia vielä kiinnostanut. Hyvin yleistä oli että kaksi kolme vuotta korinvaihdon jälkeen ns. kanta-autosta oli vain muisto jäljellä.

        Jobbarithan tajusivat bisnesreiän toki korinvaihdoissa, saatiin näin suomeen sellaisia autooaj mitä tänne ei oltu koskaan myyty yhtä kahta enempää. Tämän tajuttuaan jobbarit alkoivat urakalla tehtailee korinvaihtoja mitä ihmeellisimillä yhtälöillä. Esim. rekisteriotteessa saattoi lukea Mercedes W123 Amubalance ja auto oli 100% SL500 niin jotain kusetusta lienee tapahtuneen Näistä sitten taisi tieto kantautua kateellisten ja kusetettujen kautta enemmän tai vähemmän päättäville tahoille.

        Mutta onko kellään kuvia tai muita havaintoja minne hävisi Alpinan esittelyautona ollut E24 ?
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • 9313juha
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 1272
          • Ratissa vuodesta 1968

          Originally posted by jani View Post
          Ei ne prosentit nollaantuneet vaan rakentajat tekivät "erinäköisiä silmänkääntötemppuja" ja korinvaihtobuumin alussa katsastajaa ja verottajaa ei asia vielä kiinnostanut. Hyvin yleistä oli että kaksi kolme vuotta korinvaihdon jälkeen ns. kanta-autosta oli vain muisto jäljellä.

          Mutta onko kellään kuvia tai muita havaintoja minne hävisi Alpinan esittelyautona ollut E24 ?
          Käsittääkseni nimenomaan nollautuivat 80-luvulla ja silmänkääntötemput vanhoihin aikoihin sekoittaen tulivat 90- ja 2000 -luvuilla.

          Tarkoitatko sitä Andon vihreätä Alpinaa, josta kuvat edellisellä sivulla? Sen hän myi muistaakseni Ruotsiin sikäläisen Alpina-kerhon jäsenelle reilut viisi vuotta sitten.
          "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

          Comment

          • nullzwei
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 11056
            • ?

            Välihuuto Urpiala:n E9 ALPINAan.



            Last edited by nullzwei; 22-09-2015, 13:13.

            Comment

            • poke
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 3103

              Originally posted by 9313juha View Post
              Käsittääkseni nimenomaan nollautuivat 80-luvulla ja silmänkääntötemput vanhoihin aikoihin sekoittaen tulivat 90- ja 2000 -luvuilla.
              Tätä juuri tarkoitin aiemmin eli 80-luvulla tehtyjä. itsellä oli joskus 1-golffi jossa oli 1,6 kone eikä papereissa puhettakaan koneen vaihdosta tms. kun asiaa enemmän selvittelin olikin ollut alun pitäen 1,1. muutos oli tehty 80-luvulla. en kuitrnkasn uskaltanut tuohon avon koroa vaihtamaan 90-luvun lopulla.
              Kulkineet/projektit:

              640D F06
              530iA E39
              635 CSi E24
              518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
              1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

              Comment

              • Axe27
                BTCF Member
                • Jul 2009
                • 143
                • Fin

                No tässä kuva siltä ajalta kun tuo auto oli Mäkelän Kallella.
                Joutui sitten rahapulassa myymän pois, olisikos mennyt peräti Tuiskulle takaisin ? Varmaankin harvinaisin auto jonka kyydissä olen ollut...

                Nyt näköjään aika hyvään kuosiin kunnostettu, rahaa jos olisi niin kyllä tekisi mieli ostaa pois,sen verran sykäyttänyt 70-luvulla pikkupoikaa tuo auto !

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5164
                  • Kuopio

                  Originally posted by 9313juha View Post
                  Tarkoitatko sitä Andon vihreätä Alpinaa, josta kuvat edellisellä sivulla? Sen hän myi muistaakseni Ruotsiin sikäläisen Alpina-kerhon jäsenelle reilut viisi vuotta sitten.
                  Aikaisemmassa viestissäni oli pieni typo. Kyselin siis Alpinen hifi esittelyauton perään. Väriltään tuo E24 taisi olla hyvin tumma metallihohto sininen ja sisusta ehkä beigenahka?
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    Nyt menee Juhan baarikaappi uusiksi


                    https://<br /> <br /> http://www.100...w-e24-6-series







                    Edit. Lisäsin "muskelibeibin" viestiin #359 kun se nyt vaan kuuluu siihen...
                    Last edited by nullzwei; 23-09-2015, 22:23.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Urpialasta olikin juttua. Laihialla joskus oli parikin Urpialan autoa yhtä aikaa. ZetDrei taisi saada mekatsun heikkopäiseksi, voimanlähde kun oli suoraan F1, eli Brabham.
                      Pikku pusu...


                      Linkki: http://www.bimmerforums.com/forum/sh...-the-F1-engine

                      Comment

                      • Axe27
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 143
                        • Fin

                        Pistetäänpä vielä yksi kuva menneisyydestä. Sorry jos on vähän iso mut en vaan osaa...

                        Comment

                        • nullzwei
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 11056
                          • ?

                          Upea kuva, mahtavaa historiaa, pitääkin olla isolla Missä otettu?
                          Vuosi oli ennen 1974?, koska Urpiala ajoi 1974 Keimolassa, Hämeenlinnan UAK:n jäsenenä?

                          Edit. Keimolassa 1973?

                          Last edited by nullzwei; 24-09-2015, 00:50.

                          Comment

                          • Axe27
                            BTCF Member
                            • Jul 2009
                            • 143
                            • Fin

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Upea kuva, mahtavaa historiaa, pitääkin olla isolla Missä otettu?
                            Vuosi oli ennen 1974?, koska Urpiala ajoi 1974 Keimolassa, Hämeenlinnan UAK:n jäsenenä?
                            Nyt pitää sanoa etten muista kun itse olin sen verran nuori. Nämä kuvat on ottanut mun isä joka oli Kallella mekatsuna silloin kun pääsi töiltään lähtemään.

                            Eikä tähänkään kuvaan ole merkitty päivämäärää... Kiinnostaisi myös minua milloin ja missä ?

                            Comment

                            • Axe27
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 143
                              • Fin

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Upea kuva, mahtavaa historiaa, pitääkin olla isolla Missä otettu?
                              Vuosi oli ennen 1974?, koska Urpiala ajoi 1974 Keimolassa, Hämeenlinnan UAK:n jäsenenä?

                              Edit. Keimolassa?
                              Nyt kun katsoin ovea uudestaan niin viimeinen päättyy numeroon 4 ??? Aika outoa. Aina Kallella ollut 10 numero... Vai näenkö väärin ? Ei pitäisi skannata vanhoja kuvia digiaikaan.

                              Comment

                              • nullzwei
                                BTCF Member
                                • Oct 2002
                                • 11056
                                • ?

                                linkki suli
                                Last edited by nullzwei; 24-09-2015, 11:13.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎