Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5148
    • Kuopio

    #61
    Itse laittaisin tuollaiseen kiina ihmeeseen esim. Shell Helix HX5 10w-40 mineraaliöljyä.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • pazq
      BTCF Member
      • Jan 2008
      • 3157
      • 47200

      #62
      Hei husse nudan (harvat) omistajat. Onko teillä ohjaus vähän turhan herkkä? Ja takapää olevinaan löysä? Tai ei löysä mutta niiaa tosi paljon kun vetää sinkin tiukalle. Kilpi ottaa renkaaseen kiinni vaikka on R&G kilpiteline ja vähän taitettukin kilpeä. Täytyy koittaa jos auttais kun tiukkaa jouseen lisää esijännitystä. Sarvia käännetään vähän taaemmas ja ehkä pikkusen laskee keulaa niin sais enempi painetta eturenkaalle. Nyt yrittää vähän lähteä woblaamaan aika herkästi ja viimeisin aiheuttikin remonttia ja murtuneita nikamia selkään ja muuta ikävää. Ohjausiskaria ei viittis modata ensimmäisenä kun ei järkevästi/helposti sitä tuohon saa, joten koitetaan muilla konstein parantaa ajettavuutta.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5148
        • Kuopio

        #63
        Originally posted by pazq View Post
        yt yrittää vähän lähteä woblaamaan aika herkästi ja viimeisin aiheuttikin remonttia ja murtuneita nikamia selkään ja muuta ikävää. Ohjausiskaria ei viittis modata ensimmäisenä kun ei järkevästi/helposti sitä tuohon saa, joten koitetaan muilla konstein parantaa ajettavuutta.
        Woblaaminen on tuon pyörän ominaisuus, nopea ohjaus tekee sen sellaises.

        Ensimmäinen korjaus tuohon on kuskin ajoasento. Perus motocross asento, kyynärpää ylös ja eikä liikaa puristusta tangosta => kädet toimii ohjausiskarina.
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5220
          • Pirkkala

          #64
          Ja kuten kaikkeen woblariin ja rauhattomaan ajokäytökseen niin pitää jaloilla pyörästä kiinni ja pyrkii vaan "pitämään" käsiä tangolla.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • pazq
            BTCF Member
            • Jan 2008
            • 3157
            • 47200

            #65
            Täytyy kokeilla mimmonen on ajaa kun kääntää stongaa vähän taaksepäin. Saa kahvat pamppulinjan taakse. Ekaksi täytyy kyllä kasata se pyörä pienen remontin jäljiltä mitä tuo kaatuminen aiheutti. Ei mennyt kun vaimennin, takakate, etulokarin lisäsiipi, peilit ja takavalo ja pari pulttia vääntyi. Oli savea/mutapaskaa viepä täynnä niin pääs kuski ja pyörä suht vähällä. Takaiskari lähtee huoltoon ja vaihdetaan 110kg jousi siihen tuon 100kg tilalle. Tänään kävi hassu amatööri/huolimattomuusvirhe kun tiukkasin pöydällä sitä jousta. Kiristin avaimella enkä ajatellut/tiennyt että se iskarin varsi on kierteellä pelkästään siinä, niin pamahti auki ja lens pitkin tallia ja öljyt silmissä, naamalla, takilla, katossa, hyllyillä ja ukon prätkän päällä. Kaasuthan sieltä samalla tuli harakoille syöri ainakin silmät herkästi päässä kun oli täynnä öljyä

            Comment

            • Turder
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 454
              • Suomi

              #66
              Woblaukseen auttaa myös jos alusta muuten on kunnossa ja säädöissä. Esim. tuosta kuvauksesta hyppää heti silmille että perä on turhan löysä (ja ehkä vaimennusominaisuudetkin jo ehtoopuolella), jolloin painopiste on enemmän takana ja keula kevyempi -> alkaa helpommin woblaamaan. Joskus näkee, että porukka laittaa ohjausiskarin ehkä turhaan laastarina muille ongelmille pyörän geometriassa, huonokuntoisessa alustassa tai omassa ajoasennossa/taidoissa. Vakiotakaiskari saattaa olla huollon tarpeessa jo parinkin vuoden jälkeen, etenkin kun tehtaalla laitettu öljy on usein huonompilaatuista kustannusten vuoksi. Eikä niitä huolleta koska huolto-ohjelmassa ei ole mitään mainintaa... Sen takia moni käytetty pyörä on aika karsea ajaa kun voi olla 10v/50tkm litkut alustassa.
              Last edited by Turder; 18-03-2019, 12:51.

              Comment

              • pazq
                BTCF Member
                • Jan 2008
                • 3157
                • 47200

                #67
                jep. Ja siksikin en halua ekana mitään iskaria tommoseen. Kyykky on erikseen koska kapea ote. Takapamppu menee nyt huoltoon ja jos sitä saa shimmattuu vähän jämymmäksi niin se tehdään samalla. Jossei tuolla iskarilla ja sarvien pienellä kallistuksella taaksepäin korjaannu, tiputan vielä keulaa ja kokeilen mihin muuttuu. Mulla tuo pieni vemputus ei niinkään haittaa ja oon sen saanu aina korjattua ja oma asento onkin vähän rossimaisempi kun noilla motoilla tullu ajettua ja omisteltua. Nää on kaikki vähän yksilöitä ja kuskin paino vaihtelee niin säädöt pitäis osata sen mukaan myös hakea. Kuitenkin niin vähän tulee km istuttua satulassa ettei osaa sanoa oikein juuta eikä jaata niin siks pitää kysellä. Se perse vaan on aivan liian löysä niin laitetaan kuntoon. 17tkm on nyt taulussa eikä tietoa onko koskettu aiemmin takaiskariin. Keulan laakerien tarkistus tulee samalla kertaa nyt kun on pyörä osina

                Comment

                • Turder
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 454
                  • Suomi

                  #68
                  Keulan laskeminen entisestään jyrkentää keulakulmaa, jolloin se voi olla vieläkin herkempi woblaamaan. Kannattaa tehdä aina yksi muutos kerrallaan ja katsoa mitä käy. MP on siitä hauska kun kaikki vaikuttaa niin paljon kaikkeen, pikkaisen sörkkii perää niin muutokset näkyy keulassa ja päin vastoin. Ja kannattaa varmistaa, että lähtötilanne on tehdasasetuksissa tai ainakin lähellä sitä. Jos on käytetty pyörä niin ikinä ei tiedä miten joku kyläseppä sitä on aiemmin säätänyt.

                  Näiden viestien perusteella menisin suunnilleen näin ja tässä järjestyksessä (halvimmat ja helpoimmat jutut ensin):
                  1) varmistaa, että on ohjauslaakerit ok ja oikealla tiukkuudella, samoin muutenkin kaikkien perusjuttujen kunto (hyvät renkaat, swingin laakerien kunto ettei ole välystä tms, alustan yleiskunto, kannattaa kokeilla tehdassäätöjä jne.)
                  2) ajoasento kuskilla luontevaksi ja "oikeaksi"
                  3) takaiskari huollettuna ja oikea jousi kuskin painolle
                  4) keula huollettuna tehdasasetuksin
                  5) kokeilee eri säätöjä yksi muuttuva asia kerrallaan. Näin voit aina palata takaisin ja tiedät mitä vaikka keulan pudottaminen aiheutti. Samalla oppii hyvin
                  Last edited by Turder; 18-03-2019, 15:36.

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3157
                    • 47200

                    #69
                    kyllä kyllä. Ei tietenkään kaikkia kerralla. Ei missään voi vaihtaa kaikkea ja todeta sitten että se oli tuo yksi asia mikä oli se "huono". Sitä keulan pudotusta vähän mietin itsekin, että tekeekö se muutoksia muuhun, kuin renkaalle lisää painopistettä. Ihan ajattelin 5-10mm kokeilla vaan puottaa niin ei juuri vaikuta kulmaan. Keula muuten pelaa todella hienosti vaikka pattia tiessä tai kesken mutkan. Eikä kunnon jarrutuksessakaan mahottomia painu.Sarvet oli mun mielestä inan verran eteen kallellaan kun käytiin tuota ostamassa, ja myyjä sanoi että tää on hyvä, kunhan eka totuttelee siihen. Noh, tässä ollaan ja broidi ajo mettään. Renkaat on lähes uudet, välyksiä ei haarukassa tunnu ensinkään mitä on nitkutellu nyt sitä kun on taljan varassa ja ilman iskaria. Eikä keulassakaan mitään tahmaisuutta/pykälää/erikoista tunnu mutta sama se on nyt kattoa ennen ajokautta.

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      #70
                      Originally posted by pazq View Post
                      kyllä kyllä. Ei tietenkään kaikkia kerralla. Ei missään voi vaihtaa kaikkea ja todeta sitten että se oli tuo yksi asia mikä oli se "huono". Sitä keulan pudotusta vähän mietin itsekin, että tekeekö se muutoksia muuhun, kuin renkaalle lisää painopistettä. Ihan ajattelin 5-10mm kokeilla vaan puottaa niin ei juuri vaikuta kulmaan. Keula muuten pelaa todella hienosti vaikka pattia tiessä tai kesken mutkan. Eikä kunnon jarrutuksessakaan mahottomia painu.Sarvet oli mun mielestä inan verran eteen kallellaan kun käytiin tuota ostamassa, ja myyjä sanoi että tää on hyvä, kunhan eka totuttelee siihen. Noh, tässä ollaan ja broidi ajo mettään. Renkaat on lähes uudet, välyksiä ei haarukassa tunnu ensinkään mitä on nitkutellu nyt sitä kun on taljan varassa ja ilman iskaria. Eikä keulassakaan mitään tahmaisuutta/pykälää/erikoista tunnu mutta sama se on nyt kattoa ennen ajokautta.
                      5-10mm niin kyllähän se kulma muuttuu heti ja 10mm on paljon jo ennestään jyrkässä kulmassa olevassa keulassa. Ehdottaisin stongaan korokepaloja ja jos löytyy taaksepäin siirtäviä, lisäksi leveämpi stonga (1-2cm). Takajousta pykälä tiukemmalle ja vaimennuksia pykälä pari tiukemmalle. Ja säätö kerrallaan kuten edellä kerrottu. Itse jopa miettisin keulan jäykistämistä hipun jos makaa ”levossa” jouston puolessa välissä ?

                      Comment

                      • MikeDry
                        BTCF Member
                        • May 2006
                        • 6151
                        • Helsinki

                        #71
                        Mulla loppu woplaaminen, kun hieroi rengaspaineet ok ja toi stogan keulan putkien linjan takapuolelle. Jostain syystä se woplas, kun tanko oli keulaputkien etupuolella
                        Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                        Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3157
                          • 47200

                          #72
                          Sarvet on hyvän levyiset noin, ne laitetaan nyt ensin vakiokohtaan ja katotaan sen mukaan mihin käytös muuttuu. Korottamaan ei lähdetä. Mä luulen että tolla takaiskarin huollolla ja mahdollisella shimmauksella jämäkämmäksi saadaan haluttu käytös aikaan. Vaimennus oli käännetty tiukimpaan asentoon, ja se ei ollut jäykkä silläkään. Annetaan nyt ensin ammattilaisen kattoa se pamppu ja mennään hänen ohjeiden mukaan sitten.

                          Ja jos kahvat on putkilinjan etupuolella/nollassa, se tekee ajosta todella tarkan ja herkän. Sama kun lyhyt vs pitkä vipu. Ja sitten kaveriksi se että kun se on etupuolella, niin sulla pitää olla aika paljon voimaa vähemmän että se kääntyy. Kokeilkaa polkupyörässä vaikka, ei käy niin huonosti

                          Ja toi iskari menee mp-racingille huoltoon. Onko kokemuksia?

                          Comment

                          • Turder
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2008
                            • 454
                            • Suomi

                            #73
                            Originally posted by pazq View Post

                            Ja toi iskari menee mp-racingille huoltoon. Onko kokemuksia?

                            On hyvä paja ja osaava kaveri heillä hoitaa iskarihommat. Erikoistuneet enemmän crossi/enska-touhuihin mutta osaavat muutkin pyörätyypit.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5148
                              • Kuopio

                              #74
                              Originally posted by pazq View Post
                              Sitä keulan pudotusta vähän mietin itsekin, että tekeekö se muutoksia muuhun, kuin renkaalle lisää painopistettä. Ihan ajattelin 5-10mm kokeilla vaan puottaa niin ei juuri vaikuta kulmaan.
                              Tuollainen 5mm pudotus muuttaa ohjausta jo todella paljon mp:ssa.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Petsku333
                                BTCF Member
                                • Jun 2014
                                • 349
                                • Kerava

                                #75
                                Kevään ekat savut otettu pyörästä ja öljyt vaihdettu. Siitä ollaankin sitten montaa mieltä, että pitäisikö vaihtaa ennen talvea vai jälkeen. Itsellä tuppaa jäädä vaan ajot niin vähäisiksi niin teen yleensä keväällä :think .
                                Seat Cupra 290

                                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                                E60 2006 525i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎