Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Originally posted by JarppiR View Post
    Eiköhän kaikkien ratakäyttöön suunniteltujen kyykkypyörien ajoasento ole optimoitu nimenomaan rata-ajoon. Jos cliparit sojottaisi suoraan sivuille, olisi mutkassa oikeaoppisen asennon saaminen hankalaa. Kun kahvat on n. 45 asteen kulmassa, ulkomutkan puoleinen käsi asettuu mukavasti tankin yli kun roikutaan polvi maassa . Katuajossa harvemmin täytyy pyörän päällä härvätä.
    Tottumuksia on monia, mutta lähtökohtaisesti tehtaiden kyykkypyörillä voi osaava kuski ajaa erittäin lujaa radalla vaihtamatta säädettäviä jalkatappeja, kääntelemättä klipareita tai laittamatta teräspunosletkuja.
    Ensiasennusrenkaat taitaa joutua aika usein vaihtamaan ennenkuin pääsee lujaa.
    Kaikenlaiset kuskit joskus porukassa ajellessa säätelivät alustoja yms joka tauolla, silti vauhti oli semmonen että ihan sama vaikka ois ilman jousitusta ajanu.

    Itellä ei oo kyykkypyörän selässä ikinä ollu semmosta oloo, että homma olis pyörästä kiinni, pääseekö tarpeeks lujaa.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • JarppiR
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2010
      • 284
      • Pori

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Tottumuksia on monia, mutta lähtökohtaisesti tehtaiden kyykkypyörillä voi osaava kuski ajaa erittäin lujaa radalla vaihtamatta säädettäviä jalkatappeja, kääntelemättä klipareita tai laittamatta teräspunosletkuja.
      Ensiasennusrenkaat taitaa joutua aika usein vaihtamaan ennenkuin pääsee lujaa.
      Kaikenlaiset kuskit joskus porukassa ajellessa säätelivät alustoja yms joka tauolla, silti vauhti oli semmonen että ihan sama vaikka ois ilman jousitusta ajanu.

      Itellä ei oo kyykkypyörän selässä ikinä ollu semmosta oloo, että homma olis pyörästä kiinni, pääseekö tarpeeks lujaa.

      Allekirjoitan myös tämän. Täytyy olla jo kova ratakettu, että osapäivityksillä saadaan jotain hyötyjä ulosmitattua. Harrastaminen on tietenkin aivan eri asia


      Olen pärjännyt tähän asti kaikki ratapäivät alusta tehtaan vakioasetuksissaan. Ainoa toimenpide joka "pitäisi" tehdä, on jousituksen painuman mittaus ja mahdollinen säätö. Ducatit on säädetty tehtaalta n. 85kg kuljettajaa varten ja jään tuosta lukemasta ajokamatkin päällä 10kg alle. Kierrosajat ei siitä varmasti kummemmaksi muutu, mutta montut käy ehkä vähemmän käsien päälle..
      BMW 325i E91 LCI "330i" -09
      BMW 530i E39 M-Sport -01
      Alfa Romeo GT 3.2 -05

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by JarppiR View Post
        Eiköhän kaikkien ratakäyttöön suunniteltujen kyykkypyörien ajoasento ole optimoitu nimenomaan rata-ajoon. Jos cliparit sojottaisi suoraan sivuille, olisi mutkassa oikeaoppisen asennon saaminen hankalaa. Kun kahvat on n. 45 asteen kulmassa, ulkomutkan puoleinen käsi asettuu mukavasti tankin yli kun roikutaan polvi maassa . Katuajossa harvemmin täytyy pyörän päällä härvätä.
        Ei ole vaikuttanut mulla sliderin kulumiseen se että käänsin kahvat paljon enemmän sivuille.
        Mä en ole osannut kaivata pyörään vielä mitään alustan säätöjä. Mutta ergonomian hienosäätö on tuntunut auttavan paljon.
        Last edited by petrolhead; 05-10-2020, 09:57.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by JarppiR View Post
          Allekirjoitan myös tämän. Täytyy olla jo kova ratakettu, että osapäivityksillä saadaan jotain hyötyjä ulosmitattua. Harrastaminen on tietenkin aivan eri asia


          Olen pärjännyt tähän asti kaikki ratapäivät alusta tehtaan vakioasetuksissaan. Ainoa toimenpide joka "pitäisi" tehdä, on jousituksen painuman mittaus ja mahdollinen säätö. Ducatit on säädetty tehtaalta n. 85kg kuljettajaa varten ja jään tuosta lukemasta ajokamatkin päällä 10kg alle. Kierrosajat ei siitä varmasti kummemmaksi muutu, mutta montut käy ehkä vähemmän käsien päälle..
          Mun härvelissä tapit ei ollu erityisen ylhäällä eikä kovin takana. En haluu kuluttaa saappaan paloja joten siirsin jalkatappeja. Nyt raapii alakate ennenkuin varpaat.
          Säätäisitkö rata-autoillessa penkin ja ratin ittelle kohalleen? Kyllä mä tykkään että jarruvipu on oikealla korkeudella ja etäisyydellä eikä niin että joutuu kauhomaan sitä erikseen. Siinäkin, säätö ei maksa mitään
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • JarppiR
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 284
            • Pori

            Originally posted by petrolhead View Post
            Mun härvelissä tapit ei ollu erityisen ylhäällä eikä kovin takana. En haluu kuluttaa saappaan paloja joten siirsin jalkatappeja. Nyt raapii alakate ennenkuin varpaat.
            Säätäisitkö rata-autoillessa penkin ja ratin ittelle kohalleen? Kyllä mä tykkään että jarruvipu on oikealla korkeudella ja etäisyydellä eikä niin että joutuu kauhomaan sitä erikseen. Siinäkin, säätö ei maksa mitään

            Kompromissejahan nuo toki kaikki on, ei ne tehtaan asetukset voi mitenkään kaikille ihmisille sopia. Ja tietenkin pyörästä täytyy kahvat ja polkimet säätää omille sormille ja varpaille sopivaksi. Monsterissa tappien paikan vaihto alkaa olemaan liian arvokas talkoo kun täytyy vaihtaa koko rungon alaosa aftermarket-palikoihin. Ja onhan tuo ihan vääräntyyppinen pyöräkin radalle mutta hauskaa siitä huolimatta
            BMW 325i E91 LCI "330i" -09
            BMW 530i E39 M-Sport -01
            Alfa Romeo GT 3.2 -05

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              -----
              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:40.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                No toi mun härveli on näyttävinään kyykyltä ja myydään kategoriassa sport touring. Ihan sopiva mulle. Radalla en oo kokenut tehonpuutetta. Noissa kunnolla kiertävissä kuussatkuissa vähän hinta pomppaa sitten. CBR 650R oli uutena vähän vajaa 12k. Ja kiertää vähän päälle 12k.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • naikou
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 1768
                  • vihti

                  Sport tourerin ajoasento on mielestäni kompromissi nakupyörän ja rr pyörän väliltä, eli mainio crisailuun kaikissa nopeuksissa. Nakupyörä kun alkaa olla epämukava moottoritievauhdissa ja rr pyörä on alle satasen vauhdissa epämukava mutta radalla urheiluun hyvä. Nakupyöräkin on ratailussa ihan hyvä kunhan ei ole mitään leveää crossistongaa laitettu niinku bomberien rakennelmissa.
                  E39 523i Turbo

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5175
                    • Kuopio

                    Originally posted by Urpo_rotta View Post
                    Tottumuksia on monia, mutta lähtökohtaisesti tehtaiden kyykkypyörillä voi osaava kuski ajaa erittäin lujaa radalla vaihtamatta säädettäviä jalkatappeja, kääntelemättä klipareita tai laittamatta teräspunosletkuja.
                    Ensiasennusrenkaat taitaa joutua aika usein vaihtamaan ennenkuin pääsee lujaa.
                    Kaikenlaiset kuskit joskus porukassa ajellessa säätelivät alustoja yms joka tauolla, silti vauhti oli semmonen että ihan sama vaikka ois ilman jousitusta ajanu.

                    Itellä ei oo kyykkypyörän selässä ikinä ollu semmosta oloo, että homma olis pyörästä kiinni, pääseekö tarpeeks lujaa.
                    Originally posted by JarppiR View Post
                    Allekirjoitan myös tämän. Täytyy olla jo kova ratakettu, että osapäivityksillä saadaan jotain hyötyjä ulosmitattua. Harrastaminen on tietenkin aivan eri asia


                    Olen pärjännyt tähän asti kaikki ratapäivät alusta tehtaan vakioasetuksissaan. Ainoa toimenpide joka "pitäisi" tehdä, on jousituksen painuman mittaus ja mahdollinen säätö.
                    Säädettävät jalkatapit yms eivät tuo monestikkaan vauhtia, mutta näin ikääntyessä ja kuskin kangistuessa vakiotapeilla jotkut asennot voivat olla sellaisia että esim. jarrulle pääseminen on mahdotonta turvallisesti mikäli tappien sijaintia ei muuteta.

                    Mutta mitä tulee alustan säätämiseen niin ainakin crossi ja enska puolella erittäin merkittävässä roolissa ja veikkaampa että radalllakin on. Toki näkee crossipuolellakin kuskeja ketkä ajaa mutta sen kyllä näkee kun iskarit ja kuski on eri kartalla patikossa
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Ratamopoilu on just hienoa sen takia että nykyäänkin kierrosajasta kuski ratkaisee niin mahdottoman paljon.
                      Mun vauhti on sellasta välimallin vauhtia tällä hetkellä. Saatan mennä ohi joistakuista joilla on selvästi nopeemmat laitteet. Silti, nopeessa mutkassa joku saavuttaa minut ja suhahtaa kaukasuuteen vaikka itsestä tuntuu että kulmaa oli riittävästi ja kaasukin aukeaa.
                      Ne on niin lyhkäsiä aikoja mitä on kaasu levällään että 200 ja 50 heppasten kyykkyjen ero pienenee.

                      ADV-mopolla ja maasturilla voi joo osaava kuski mennä kovaakin. En mä silti nää syytä rankasta itseään sellaisella.
                      Last edited by petrolhead; 07-10-2020, 11:47.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5175
                        • Kuopio

                        Originally posted by petrolhead View Post
                        Ratamopoilu on just hienoa sen takia että nykyäänkin kierrosajasta kuski ratkaisee niin mahdottoman paljon.
                        Mun vauhti on sellasta välimallin vauhtia tällä hetkellä. Saatan mennä ohi joistakuista joilla on selvästi nopeemmat laitteet. Silti, nopeessa mutkassa joku saavuttaa minut ja suhahtaa kaukasuuteen vaikka itsestä tuntuu että kulmaa oli riittävästi ja kaasukin aukeaa.
                        Ne on niin lyhkäsiä aikoja mitä on kaasu levällään että 200 ja 50 heppasten kyykkyjen ero pienenee.

                        ADV-mopolla ja maasturilla voi joo osaava kuski mennä kovaakin. En mä silti nää syytä rankasta itseään sellaisella.
                        Kyllä se voimakin auttaa. Esim. jääradalla kun ajetaan niin aika tuskaista on pikkunelarilla yrittää pysyä isojen pyssyjen vauhdissa kun kulku ei vain yksinkertaisesti riitä. Asfaltilla ei 600cc ja 1000cc ero ole ihan niin räikeä.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • mmie
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 513
                          • Kouvola

                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Ratamopoilu on just hienoa sen takia että nykyäänkin kierrosajasta kuski ratkaisee niin mahdottoman paljon.
                          Mun vauhti on sellasta välimallin vauhtia tällä hetkellä. Saatan mennä ohi joistakuista joilla on selvästi nopeemmat laitteet. Silti, nopeessa mutkassa joku saavuttaa minut ja suhahtaa kaukasuuteen vaikka itsestä tuntuu että kulmaa oli riittävästi ja kaasukin aukeaa.
                          Ne on niin lyhkäsiä aikoja mitä on kaasu levällään että 200 ja 50 heppasten kyykkyjen ero pienenee.

                          ADV-mopolla ja maasturilla voi joo osaava kuski mennä kovaakin. En mä silti nää syytä rankasta itseään sellaisella.
                          Aikoinaan itse kilvoittelin ducati cup luokassa, niin tuli kierrosaikoja paljonkin silmäiltyä. Joillain radoilla nopeimmat 600 supersportit olivat nopeampia kuin 1000 superbike häntäpää. Ja ducati cup kärki kaverit (80-90whp laitteita) nopeampia kuin b-superbike häntäpää. Mutta keskenään kilpaa ajaessa teho voitti aina, hitaissa ja keskinopeissa mutkissa vaikea ohittaa missä olisi nopeampi ja suorilla se tehokkaampi meni taas helposti ohi. Tämän huomasi itsekkin, kun treenattiin samassa slotissa b-sporttien ja b-supereiden kanssa. Kauheella tuskalla kun ohi pääsit, niin seuraavalla pidemmällä pätkällä tultiin taas heittämällä ohi.
                          ex e36 325
                          ex e46 328
                          e92 335i FBO
                          Ducati 900S ie
                          KTM 640
                          Suzuki GT550
                          Honda CBR600

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by jani View Post
                            Kyllä se voimakin auttaa. Esim. jääradalla kun ajetaan niin aika tuskaista on pikkunelarilla yrittää pysyä isojen pyssyjen vauhdissa kun kulku ei vain yksinkertaisesti riitä. Asfaltilla ei 600cc ja 1000cc ero ole ihan niin räikeä.
                            Mulla ei oo siitä mitään käsitystä.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by mmie View Post
                              Aikoinaan itse kilvoittelin ducati cup luokassa, niin tuli kierrosaikoja paljonkin silmäiltyä. Joillain radoilla nopeimmat 600 supersportit olivat nopeampia kuin 1000 superbike häntäpää. Ja ducati cup kärki kaverit (80-90whp laitteita) nopeampia kuin b-superbike häntäpää. Mutta keskenään kilpaa ajaessa teho voitti aina, hitaissa ja keskinopeissa mutkissa vaikea ohittaa missä olisi nopeampi ja suorilla se tehokkaampi meni taas helposti ohi. Tämän huomasi itsekkin, kun treenattiin samassa slotissa b-sporttien ja b-supereiden kanssa. Kauheella tuskalla kun ohi pääsit, niin seuraavalla pidemmällä pätkällä tultiin taas heittämällä ohi.
                              Tottakai tehokkaampi vehje on nopeampi jos muut asiat ei huonone. Well no shit . Nopeusero on vaan hiton pieni vaikka tehoerot on suuret. Autopuolella eri juttu.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • mmie
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 513
                                • Kouvola

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Tottakai tehokkaampi vehje on nopeampi jos muut asiat ei huonone. Well no shit . Nopeusero on vaan hiton pieni vaikka tehoerot on suuret. Autopuolella eri juttu.
                                Sitä vaan hain, että kierrosajoissa hieman nopeampikin tehottomampi mopo jää kisassa mopo mopoa vastaan ajettaessa monesti toiseksi ihan vaan suoralla ohittamisen helppouden takia. Ei mulla muuta...
                                ex e36 325
                                ex e46 328
                                e92 335i FBO
                                Ducati 900S ie
                                KTM 640
                                Suzuki GT550
                                Honda CBR600

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎