Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 902
    • Kymenlaakso

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Moottoripyörässä takajarrulla ei tee käytännössä mitään. Paitsi jossain hd:ssa jossa etujarru on niin paska että pakko jarruttaa myös takapäällä.

    i
    Hmmm, ehkä toisenlainenkin totuus voisi olla olemassa. Puhutaan kontrolloidusta tilanteesta, ei paniikista, ei-yhdistelmäjarruista. MP-ajo-opettajien demo Alastarolla n. vuonna 2005, kolme jarrutustapaa, taka, etu ja molemmat ja jarrutusmatkan pituuden vertailu. molemmilla jarruttaen on lyhin ja vielä niin, että takajarrulle mennään inasen ennen etujarrua, pyörä menee tasaisemmin jousilleen eikä nyykkää niin paljon. Saapi kokeilla, jos ei usko. Minä uskon kun kokeilin, pyörä tais olla CBR900RR tuolloin.

    Homman todellinen opetus: harva perusprätkäilijä osaa (uskaltaa, tuntee fillarinsa rajan edes lähellekkään) jarruttaa täysillä, jos ei harjoittele.

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • Guest's Avatar

      En ole ajanut mp:llä 2013 jälkeen (no kerran kaverin 990 superdukella) niin ei ole kokemusta näistä nykyaikaisista varusteista (yleistyneet) kuten mainittu yhdistelmäjarru tai edes että pyörässä abs jarrut. Mutta voisin kuvitella että tällainen combo on helvetin tehokas ja turvallinen. Jos vielä joskus laitan pärrän niin se on varustettu abseilla.



      Last edited by Guest; 19-02-2021, 19:45.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Ite tosiaan pääsin ensimmäistä kertaa 2018 kokeilemaan ABS jarruja prätkässä kunnolla ja meinas ensimmäisellä täydellä jarrutuksella tekarit lentää tankille. Järjettömän helppoa rykästä maksimi hidastuvuus, molempia jarruja tulee käytettyä aina olipa jarrutustarve mikä hyvänsä, paljon tasaisemmin pyörä laskeutuu alas kuten edellä mainittu. Abseilla oli 100kmh nopeudesta oikeastaan naurettavan hauskaa tehdä hirviväistö, ei tarvinnu kummassakaan vastaheitossa miettiä onko kyljellään vai kallellaan. Ehkä paras keksintö prätkiin sitten 1950 luvun.

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3029
          • Sjundeå

          Itseasiassa mä käytän normaalissa kevyessä ajossa about pelkästään takajarrua. Joo toki, jos ajaa jotain mutkapätkää vähän ”dynaamisemmin” niin se on ihan toinen juttu. Mutta tommosessa perusliikenteessä risteyksiin ja valoihin hidastaessa mä tosiaan käytän kutakuinkin pelkästään takajarrua.
          -25 Toyota Proace City Verso
          -23 Nissan Leaf

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • TON-III
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2018
            • 480
            • Turku

            Originally posted by GameOver View Post
            Itseasiassa mä käytän normaalissa kevyessä ajossa about pelkästään takajarrua. Joo toki, jos ajaa jotain mutkapätkää vähän ”dynaamisemmin” niin se on ihan toinen juttu. Mutta tommosessa perusliikenteessä risteyksiin ja valoihin hidastaessa mä tosiaan käytän kutakuinkin pelkästään takajarrua.
            Tällä toimintatavalle tuntuvat nuo ’oikeat’ motoristit nauravan kun tiedetään että se takajarru on tehoton ........ sillä se pärjäilen minäkin vaikka pyörässäni tämä takajarru on sieltä huonoimmasta päästä. Oma ajoni on kaikkea muuta kuin rataspecifistä, on jokseenkin turvallista pitää vauhti ja etäisyydet sillä tasolla että takajarrulla pärjää. Tosiaan rata-ajelu nopeine vauhdinmuutoksineen on sitten ihan eri juttu.
            F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

            Comment

            • Petsku333
              BTCF Member
              • Jun 2014
              • 349
              • Kerava

              Itsellä taas takajarrua tulee käytettyä vaan liikenneympyröissä/keskellä käännöksiä tai samalla kun pelleilee kytkimen kanssa, muuten siihen ei juuri tulekkaan koskettua. Takajarrua kun oppii käyttämään pelkästään arkiajossa niin entäs kun tulee äkkitilanne mihin silloin turvautuu? Jos pitäisi arvata niin vanhaan tuttuun. Sen takia haluaisin tyrkyttää teille sen etujarrun käyttöä niihin arkisiinkin tilanteisiin.
              Seat Cupra 290

              Ex. F20 118i MHD Stage 2
              E60 2006 525i

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Originally posted by Petsku333 View Post
                Takajarrua kun oppii käyttämään pelkästään arkiajossa niin entäs kun tulee äkkitilanne mihin silloin turvautuu? Jos pitäisi arvata niin vanhaan tuttuun. Sen takia haluaisin tyrkyttää teille sen etujarrun käyttöä niihin arkisiinkin tilanteisiin.
                +1

                OT: Polkupyörä, käsijarrut, paniikkijarrutus: jalat tekee jalkajarrutuksen ja tyhjää pyörii. Omakohtainen kokemus. Jos ostaisin lapselleni tai ehkä nykyään laosenlapselleni ensimmäisen polkupyörän, siinä olisi käsijarrut.

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3029
                  • Sjundeå

                  Originally posted by Petsku333 View Post
                  Itsellä taas takajarrua tulee käytettyä vaan liikenneympyröissä/keskellä käännöksiä tai samalla kun pelleilee kytkimen kanssa, muuten siihen ei juuri tulekkaan koskettua. Takajarrua kun oppii käyttämään pelkästään arkiajossa niin entäs kun tulee äkkitilanne mihin silloin turvautuu? Jos pitäisi arvata niin vanhaan tuttuun. Sen takia haluaisin tyrkyttää teille sen etujarrun käyttöä niihin arkisiinkin tilanteisiin.
                  Joo kyllä mä sen kannalla olen, että säännöllinen etujarrun käytön mieleenpalauttaminen on paikallaan, ettei se unohdu. Tuli se itselläkin selkärangasta tuossa yhtenä kesänä, kun edellä ajanut auto näytti vilkkua oikealle risteykseen, mutta päättikin heittää U-käännöksen vasemman kautta. Ihan normaali hätäjarrutus molemmilla, ei sitä sen enempää tarvinnut ajatella.


                  Ja mitä lasten polkupyöriin tulee, niin muksut on niin oppimiskykyisiä että ne omaksuu kyllä vaikka ja mitä. Meilläkin pojalla ekassa pyörässä oli jalka- ja käsijarru ja seuraavassa pelkät käsijarrut. Eikä mitään ongelmaa.
                  Last edited by GameOver; 20-02-2021, 08:10.
                  -25 Toyota Proace City Verso
                  -23 Nissan Leaf

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6220
                    • Helsinki

                    Kyl sitä takajarrua tuli käytettyä todella usein, myös mutkissakin tuli käytettyä. Joka kevät tein jossain parkkipaikalla jarru testejä, väistöjä, pujoittelua että saisi edes jotain tuntua.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      Jos ei samaan syssyyn kerro millä laitteella ja kumeilla ajaa, ei paljoa paljasta käyttääkö mitä jarruja.
                      Mulla syntyy CBR:llä, Dunlopin D212 medium etukumilla 100% painonsiirtoa eteen jarruttaessa. Jollain muulla härvelillä tilanne on eri. Kun jarrutuksen jatkaa siihen asti kun kallistus alkaa ni takarengas lähtis alta jos takajarrua käyttäs.
                      Homma toimii aivan samalla tavalla kun autoissa. Kuorman muutos riippuu akselivälistä, painopisteen korkeudesta ja hidastuvuudesta. Antipitch geometriat vaikuttaa käytännössä vain siihen kuinka paljon pystykuormasta kantaa tuenta ja paljonko jouset.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Bmw kehitti aikoinaan DDC jousituksen myös moottoripyöriin.

                        Moottoripyörissä DDC (Dynamic Damping Control) on puoliaktiivinen jousitusjärjestelmä, joka reagoi automaattisesti eri tilanteisiin kuten jarrutukseen, kiihdytykseen ja kaarreajoon. Järjestelmä huomioi tien pinnan ja analysoi erilaisia parametreja säätäen elektronisen iskunvaimennuksen niiden mukaisesti.

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6220
                          • Helsinki

                          Moottoripyörien katsastus, taas..
                          Taas tätä
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • Guest's Avatar

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Jos ei samaan syssyyn kerro millä laitteella ja kumeilla ajaa, ei paljoa paljasta käyttääkö mitä jarruja.
                            Mulla syntyy CBR:llä, Dunlopin D212 medium etukumilla 100% painonsiirtoa eteen jarruttaessa. Jollain muulla härvelillä tilanne on eri. Kun jarrutuksen jatkaa siihen asti kun kallistus alkaa ni takarengas lähtis alta jos takajarrua käyttäs.
                            Homma toimii aivan samalla tavalla kun autoissa. Kuorman muutos riippuu akselivälistä, painopisteen korkeudesta ja hidastuvuudesta. Antipitch geometriat vaikuttaa käytännössä vain siihen kuinka paljon pystykuormasta kantaa tuenta ja paljonko jouset.
                            Ninjassa sekä busassa oli niin väkevät etujarrut että käytännössä kaikki jarrutus tapahtui etujarruilla, myöskin renkaat oli suorituskykyiset. Vmaxilla käytin enemmän takajarrua kaverina koska se oli matala ja raskas konepyörä (280kg) ja renkaat ei niin urheilulliset touring kumit. Lisäksi mulla oli melkein aina emäntä kyytiläisenä. En millään pysty muistamaan mitä merkkiä ja mallia tuli käytettyä missäkin pyörässä.

                            Last edited by Guest; 20-02-2021, 12:13.

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              Tepa Tuutti! Aijai, Tuutti olis hieno. Ja Katana. Ja Z1.

                              Itse siirryin sporttikohkaamisesta seksuaalivähemmistösohvailuun -> ei tuu vedettyä hytti pystyssä moottoritiellä ja saa jälkikasvuakin kyytiin vähän helpommin. Siinäkin malmikasassa taitaa olla linkitetyt jarrut vaikka on vuosituhannen alkupuolelta, painoakin lienee lähes saman verran kuin 1-sarjan penarissa... Hondaa ei ole ollutkaan sitten piikki-iän koska ehkä eniten Japsipyörien Toyota mun mielestä, mutta nyt pitäis tullata/leimata tollanen VTX 1800 sohva. Tai no olis pitäny jo viime keväänä mutta ei jaksant, eikä kyllä liikkunut tallista mikään muukaan mopo koko viime kesän aikana. Tollaseksi julmetuksi norsuksi ihan pirun paljon ketterämpi kuin vähän aikaa omistuksessani ollut fättäri leveällä takapäällä, se ei jumaliste kääntynyt ollenkaan
                              Last edited by Macke; 20-02-2021, 12:31.

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Itse kans katsellut nettimotosta monta kertaa tuollaista 1800 VTX:ää toinen makia iso custom hondalta on valkyrie https://www.youtube.com/watch?v=dbH1...nel=BrianRoach

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎