Announcement

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöristä keskustelua II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JarppiR
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2010
    • 277
    • Pori

    Tuo tuskastuttaa välillä jos ratapäivillä on mukana ns. suoratykittelijöitä. Pääsuoralla otetaan kaikki irti tonnisista ja loppurata hiivitään ympäri. Missään keskiryhmässä (hitaasta nyt puhumattakaan) ei pitäisi olla tarvetta vetää tuppi nurin missään kohtaa rataa. Käyn nykyään vain Ducati clubin päivillä koska siellä yleensä osataan rataetiketti.
    BMW 325i E91 LCI "330i" -09
    BMW 530i E39 M-Sport -01
    Alfa Romeo GT 3.2 -05

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Näppärintä on jättää väliä jos on joku joka suoralla ampuu karkuun ja tavoitat sen mutkaosuudella. Mä en oo yksilläkään ratapäivillä käynyt. Pelkästään vapaavuoroilla. En ehkä ymmärtänyt tota tuppi nurin - juttua?
      Kyllä mä pyrin maksimoimaan sen ajan mitä on läpät auki.
      Last edited by petrolhead; 07-10-2020, 20:37.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • JarppiR
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2010
        • 277
        • Pori

        Originally posted by petrolhead View Post
        Näppärintä on jättää väliä jos on joku joka suoralla ampuu karkuun ja tavoitat sen mutkaosuudella. Mä en oo yksilläkään ratapäivillä käynyt. Pelkästään vapaavuoroilla. En ehkä ymmärtänyt tota tuppi nurin - juttua?
        Kyllä mä pyrin maksimoimaan sen ajan mitä on läpät auki.

        Muotoilin ehkä ajatukseni epäselvästi. Tarkoitan siis, että on ihan turhaa ja jopa vaarallista jos esimerkiksi keskinopeassa ryhmässä ajetaan tehokkaalla pyörällä mutkaosuudet hitaan ryhmän nopeudella ja tätä kompensoidaan tykittämällä suorapätkät sen mitä vehkeestä lähtee. Vaikeuttaa muiden ajorytmiä ja aiheuttaa tiukempia ohitustilanteita kun ohitukset täytyy suorittaa jarrupaikassa.


        Ja juu, toki ~100hv pyörällä se kaikki teho täytyy ulosmitata.
        Last edited by JarppiR; 08-10-2020, 07:15. Reason: ajatusvirhe
        BMW 325i E91 LCI "330i" -09
        BMW 530i E39 M-Sport -01
        Alfa Romeo GT 3.2 -05

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          No joo se on totta. Kyllä itekkin ekoilla kerroilla otin suorat aika rauhaksiin, isolla numerolla että on aikaa keskittyä mutkaan eikä se tuu silmille. Jos tosiaan ajo ei ole sillä tasolla että täydeltä kaasulta siirtyy kovaan jarruttamiseen, jarruttaa vain kerran ja mutkavauhti on edes kohtuullista.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • mmie
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2012
            • 489
            • Kouvola

            Originally posted by JarppiR View Post
            Muotoilin ehkä ajatukseni epäselvästi. Tarkoitan siis, että on ihan turhaa ja jopa vaarallista jos esimerkiksi keskinopeassa ryhmässä ajetaan tehokkaalla pyörällä mutkaosuudet hitaan ryhmän nopeudella ja tätä kompensoidaan tykittämällä suorapätkät sen mitä vehkeestä lähtee. Vaikeuttaa muiden ajorytmiä ja aiheuttaa tiukempia ohitustilanteita kun ohitukset täytyy suorittaa jarrupaikassa.


            Ja juu, toki ~100hv pyörällä se kaikki teho täytyy ulosmitata.
            Se tonnisen voima selkeesti keskivertokuskia vähän pelottaa mutkien ulostuloissa ja monesti kusiaisetkin lähtee mutkasta rivakammin kun tupin liika kääntö ei tapa heti. Toki nykyään on toimivat luistonestot jo apuna, mutta en ole vuosiin radalla käynyt etten tiedä miten kivasti ne mutkista ulos ampuu.
            ex e36 325
            ex e46 328
            e92 335i FBO
            Ducati 900S ie
            KTM 640
            Suzuki GT550
            Honda CBR600

            Comment

            • jokes911
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 875
              • Espoo

              Originally posted by mmie View Post
              Se tonnisen voima selkeesti keskivertokuskia vähän pelottaa mutkien ulostuloissa ja monesti kusiaisetkin lähtee mutkasta rivakammin kun tupin liika kääntö ei tapa heti. Toki nykyään on toimivat luistonestot jo apuna, mutta en ole vuosiin radalla käynyt etten tiedä miten kivasti ne mutkista ulos ampuu.
              Kyllä niissä kummassakin on sen verran paukkua nykyään että ihan polvimaassa ei kannata vääntää kaasua auki. Luistonestoissa pitää olla aika tavalla -19 tai -20 mallista pyörää alla että edes välttävästi vois sen varaan laskea.

              Veikkaan että tässä kohtaa nähdään aika iso tekninen hyppäys seuraavan 5v aikana ja hyvin toimiva tekniikka tulee myös halvempiin pyöriin. Tänä vuonna on tullut jo kurapyöriinkin luistonestoa, siis ihan crosseihinkin.
              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
              2022 X3 Charged Edition Msport
              1999 Honda CBR 900 SC33
              2009 Husqvarna SMR 510
              2017 KTM EXCF 350

              Comment

              • mmie
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2012
                • 489
                • Kouvola

                Originally posted by jokes911 View Post
                Kyllä niissä kummassakin on sen verran paukkua nykyään että ihan polvimaassa ei kannata vääntää kaasua auki. Luistonestoissa pitää olla aika tavalla -19 tai -20 mallista pyörää alla että edes välttävästi vois sen varaan laskea.

                Veikkaan että tässä kohtaa nähdään aika iso tekninen hyppäys seuraavan 5v aikana ja hyvin toimiva tekniikka tulee myös halvempiin pyöriin. Tänä vuonna on tullut jo kurapyöriinkin luistonestoa, siis ihan crosseihinkin.
                Eipä niin, kusiaisessa vaan, jos ei olla ihan piikkitehoalueella, niin kestää vähän ronskimpaa kättä käyttää. Tonni taas potkasee alhaaltakin pidon irti. Nämä kokemukset toki K5 gixeri kaudelta.. Kusiaisissa ei jostain syystä ole teho noussut samaan tahtiin tonnisten kanssa. Litratehossa ei vissiin ole ollut ihan niin paljoa kirimisen varaa.
                ex e36 325
                ex e46 328
                e92 335i FBO
                Ducati 900S ie
                KTM 640
                Suzuki GT550
                Honda CBR600

                Comment

                • jokes911
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2008
                  • 875
                  • Espoo

                  ..ei niitä kusiaisia ajeta alle 7-8 tonnia mittarissa Kyllä radalla on sellanen vaihde päällä etten itse ainakaan heti avaisi täysillä.

                  Ja kusiaisten heikko tehonnousu johtuu aika tavalla siitä että se 120hv teho jossa ollaan oltu jo vuosia on litratehona 200hv. Eli siis minne tonnisissa ollaan menty vasta viime vuosina.
                  2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                  2022 X3 Charged Edition Msport
                  1999 Honda CBR 900 SC33
                  2009 Husqvarna SMR 510
                  2017 KTM EXCF 350

                  Comment

                  • asse21
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2005
                    • 1224
                    • Tampere

                    Vuosia tätä on haaveiltu, nyt pyörä odottelis kortillista kuskia.
                    Teoriakoe meni tänään läpi. Vieläkö kerkeäis tälle syksylle ajamaan?
                    Tuollanen nyt sattui tulemaan puolivahingossa eka pyöräksi:
                    Triumph Daytona T595 955cc vm99.

                    Joku bemarin gessu tyyppinen istuisi ehkä paremmin omaan käteen. Tiedä sit...
                    E39 525i touring
                    E39 523i
                    i3

                    Comment

                    • A^A
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 2168
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by asse21 View Post
                      Vuosia tätä on haaveiltu, nyt pyörä odottelis kortillista kuskia.
                      Teoriakoe meni tänään läpi. Vieläkö kerkeäis tälle syksylle ajamaan?
                      Tuollanen nyt sattui tulemaan puolivahingossa eka pyöräksi:
                      Triumph Daytona T595 955cc vm99.

                      Joku bemarin gessu tyyppinen istuisi ehkä paremmin omaan käteen. Tiedä sit...
                      Trumpan 955 motti on hyvä peli, tasasen vääntävä ja oman kokemuksen mukaan pommin varma. Meillä speed triplellä ajettiin 0-30tkm ja ainut vika koko matkalla oli 1 vuotava tankin o-rengas. Ainakin tuo triple taas sitten oli omaan makuun liian painava kankea möhkö. Daytonaan tuo motti sopii varmasti paremmin vauhdikkaampaan menoon kun on katetta suojana
                      EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        -----
                        Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:38.

                        Comment

                        • JarppiR
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2010
                          • 277
                          • Pori

                          Juu Alastarolla tuo ongelma tuntuu korostuvan. Taka"suorien" jarruissa sitten yleensä ohi kun niihin tuntuu moni parkkeeraavan. Ahvenistolla käynyt vain kerran prätkällä tutustumassa mutta hienolta vaikutti.

                          Supersport tosiaan vaatii että sitä otetaan niskavilloista kiinni, sitten menee hienosti. 25 vuotta tuoreempi Monster menee pelkällä ajatuksella mutkiin.
                          En ole vielä edes uskaltanut viedä tuota vanhusta moottoriradalle, ehkä ensi kaudella :think
                          BMW 325i E91 LCI "330i" -09
                          BMW 530i E39 M-Sport -01
                          Alfa Romeo GT 3.2 -05

                          Comment

                          • mmie
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2012
                            • 489
                            • Kouvola

                            Originally posted by JarppiR View Post
                            Juu Alastarolla tuo ongelma tuntuu korostuvan. Taka"suorien" jarruissa sitten yleensä ohi kun niihin tuntuu moni parkkeeraavan. Ahvenistolla käynyt vain kerran prätkällä tutustumassa mutta hienolta vaikutti.

                            Supersport tosiaan vaatii että sitä otetaan niskavilloista kiinni, sitten menee hienosti. 25 vuotta tuoreempi Monster menee pelkällä ajatuksella mutkiin.
                            En ole vielä edes uskaltanut viedä tuota vanhusta moottoriradalle, ehkä ensi kaudella :think
                            Ton ducati cuppi SS:n (mulla -01 vuotinen) sai korkeus säädettävällä öhlinsin takapampulla taipumaan tarvittaessa hyvinkin kevyesti. Suurimmat jousitussäädöt tulikin ratakohtaisesti tehtyä tuolla perän korkeudella -> miten taipuu mutkaan vai tarvitaanko enempi vakautta. Esim. Räyskälässä oli perä ihan tontissa kun siellä oli pääsääntöisesti vaan röykkysiä suoria ja ysikymppi mutkia. Sai vakautta ja taipuuhan se HD:kin kävelyvauhdista
                            ex e36 325
                            ex e46 328
                            e92 335i FBO
                            Ducati 900S ie
                            KTM 640
                            Suzuki GT550
                            Honda CBR600

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              -----
                              Last edited by Juppe; 28-10-2020, 14:38.

                              Comment

                              • Arppa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1039
                                • Lumbriver

                                Originally posted by asse21 View Post

                                Joku bemarin gessu tyyppinen istuisi ehkä paremmin omaan käteen. Tiedä sit...
                                Itellä ollu pari kyykkyä, yksi customi ja nyt viikko sitten tuli Suzuki DL1000. Eikä oo ajaminen ollut pitkään aikaan näin mukavaa Onhan se isohko möhkö, mutta tuntuu sopivan hanskaan mukavasti. Madallussarjan tilasin kun ei meinaa yltää jalat maahan

                                E: Kuva kyljellään jostain syystä..
                                Last edited by Arppa; 24-10-2021, 08:29.
                                Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                                Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                                Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                                -Raahe Connection-
                                -Team Kärppä- limited edition

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎