Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Miltä fooumilta voi huudella helppiä kun tesla tsippaa Ähtärin eläinpuiston parkkipaikalle ja lukea vikakoodit jonka päätteeksi korjata DIY ja ajella 800km kotiin ?
    Toivottavasti ei miltään. Sitä päivää odotellaan, kun ensimmäinen pelle peloton ottaa iskut sähköautosta. Toki harvinaista saada mitään jännitteellistä sieltä suotanaisesti esiin (bmw) mutta kaikki on mahdollista.

    Eiköhän tesloillakin ole joku tiepalvelu, joka hoitaa kuten muillakin auton rikkoontuessa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by nokonzok View Post
      Kokeilisin itse ensin Tesla Clubin foorumia.
      Iäkkäämmistä kulkineista kun puhutaan, epäilen avun olevan kertaluokkaa ”soita hinuri”. Ei teslafoorumilta taida löytyä montaakaan diaknostiikkalaitteiden omistajaa ?. Vanhempia saksalaisia pystytään ”etänä” korjaamaan harrastajien voimin kahvirahoilla ajokuntoon kun vastaavasti sähköihme kuljetetaan lähes varmasti johonkin niistä kahdesta korjaamosta pitkän matkan päähän. Kalliiksi tulee tulevaisuudessa vanhat sähköautot käyttäjilleen, pelkona ei ole akku vaan enemmän luotan muun älyelektroniikan pettämiseen.

      Comment

      • nokonzok
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2013
        • 826
        • Espoo

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Iäkkäämmistä kulkineista kun puhutaan, epäilen avun olevan kertaluokkaa ”soita hinuri”. Ei teslafoorumilta taida löytyä montaakaan diaknostiikkalaitteiden omistajaa ?. Vanhempia saksalaisia pystytään ”etänä” korjaamaan harrastajien voimin kahvirahoilla ajokuntoon kun vastaavasti sähköihme kuljetetaan lähes varmasti johonkin niistä kahdesta korjaamosta pitkän matkan päähän. Kalliiksi tulee tulevaisuudessa vanhat sähköautot käyttäjilleen, pelkona ei ole akku vaan enemmän luotan muun älyelektroniikan pettämiseen.
        Toisaalta pois jää ahtimet, suuttimet, imusarjan läpät, vaihteistot, kaksoismassakytkimet, DPF:t, kusiruutat, jakopäät jne. Joskus muistan kuulleeni jonkun joutuneen uusimaan myös jonkin ohjainlaitteen.

        Comment

        • OVi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2016
          • 514
          • Oulu

          Hinausvakuutus kuskaa lähimmälle korjaamolle.
          Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by nokonzok View Post
            Toisaalta pois jää ahtimet, suuttimet, imusarjan läpät, vaihteistot, kaksoismassakytkimet, DPF:t, kusiruutat, jakopäät jne. Joskus muistan kuulleeni jonkun joutuneen uusimaan myös jonkin ohjainlaitteen.
            Älykäs autoilija toki varautuu ja ennakoi. Poistaa läpät, puukottaa dbf ja ohittaa kusijussin. Takakontissa varaosapakki jossa massakytkin, ahdin ja muut luetellut varaosat joita saksalainen syö kuin leipää. Vielä älykkäämpi polttomoottoriautoilija ostaa kaksi identtistä autoa joista toista ns. varaosa autoa vaimoa ajaa perässä matkoilla.

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              Originally posted by OVi View Post
              Hinausvakuutus kuskaa lähimmälle korjaamolle.
              Paljonko tällainen maksaa Teslaan? Jostain vähänkään pohjoisemmasta lähimmät huollot on Norjassa?
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14353
                • Oulu

                Originally posted by zakspeed View Post
                Toivottavasti ei miltään. Sitä päivää odotellaan, kun ensimmäinen pelle peloton ottaa iskut sähköautosta. Toki harvinaista saada mitään jännitteellistä sieltä suotanaisesti esiin (bmw) mutta kaikki on mahdollista.

                Eiköhän tesloillakin ole joku tiepalvelu, joka hoitaa kuten muillakin auton rikkoontuessa.
                Rich Rebuildsia youtubesta seurannut. Tulvassa olleita tesloja korjaa. Akustoja myöten purkaa auki... :think

                Safety looppi löytyy korkeajännitteelle keulasta ja akustossa on päävirtasulake. Veikkaan että pelottomia löytyy, varsinkin takuuajan jälkeen.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • OVi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2016
                  • 514
                  • Oulu

                  Originally posted by L.H View Post
                  Paljonko tällainen maksaa Teslaan? Jostain vähänkään pohjoisemmasta lähimmät huollot on Norjassa?
                  Tuohon en osaa vastata. Asia on helppo tarkastaa ottamalla Nettiautosta jonkun Teslan rekisteritunnus ja laittaa sen valitsemaansa vakuutusyhtiön laskuriin.

                  Myös Autoliiton jäsenyys kuskaa auton lähimmälle korjaamolle.
                  Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                  Comment

                  • OVi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2016
                    • 514
                    • Oulu

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Iäkkäämmistä kulkineista kun puhutaan, epäilen avun olevan kertaluokkaa ”soita hinuri”. Ei teslafoorumilta taida löytyä montaakaan diaknostiikkalaitteiden omistajaa ?. Vanhempia saksalaisia pystytään ”etänä” korjaamaan harrastajien voimin kahvirahoilla ajokuntoon kun vastaavasti sähköihme kuljetetaan lähes varmasti johonkin niistä kahdesta korjaamosta pitkän matkan päähän. Kalliiksi tulee tulevaisuudessa vanhat sähköautot käyttäjilleen, pelkona ei ole akku vaan enemmän luotan muun älyelektroniikan pettämiseen.
                    Sähkömoottorin ohjaaminen on tehoelektroniikan perusjuttuja. Tasajännite vaihtosuunnataan ja moottorin kierrokset säädetään taajuudella, eli kyseessä on ihan tavallinen taajuusmuuttaja (invertteri). Lähes joka kylästä löytyy joku elektroniikkaharrastaja tai TV seppä, joka laittaa tuollaisen kuntoon, jos hyllyssä sattuu olemaan sopivia satiaisia.

                    Kaikki muu älyelektroniikkaa on samaa settiä, kuin muissakin autoissa.
                    Pemari, Sitikka, Viiatti, sekä usiampi moottoripyörä.

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Iäkkäämmistä kulkineista kun puhutaan, epäilen avun olevan kertaluokkaa ”soita hinuri”. Ei teslafoorumilta taida löytyä montaakaan diaknostiikkalaitteiden omistajaa ?. Vanhempia saksalaisia pystytään ”etänä” korjaamaan harrastajien voimin kahvirahoilla ajokuntoon kun vastaavasti sähköihme kuljetetaan lähes varmasti johonkin niistä kahdesta korjaamosta pitkän matkan päähän. Kalliiksi tulee tulevaisuudessa vanhat sähköautot käyttäjilleen, pelkona ei ole akku vaan enemmän luotan muun älyelektroniikan pettämiseen.
                      Usein tuntuu Teslan kohdalla ensimmäinen neuvo olevan ns. "Hard reset / reboot".
                      Ja käsittääkseni myös huollosta pääsevät etänä kiinni autoon.

                      Mutta vastaavaa, osaavaa kanssaharrastajien joukkoa vielä tuskin löytyy vaikka avuliaita ovatkin.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • L.H
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2003
                        • 2481
                        • Lohja

                        Originally posted by OVi View Post
                        Myös Autoliiton jäsenyys kuskaa auton lähimmälle korjaamolle.
                        Lähimmälle korjaamolle vai lähimmälle Tesla-korjaamolle?
                        “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by OVi View Post
                          Sähkömoottorin ohjaaminen on tehoelektroniikan perusjuttuja. Tasajännite vaihtosuunnataan ja moottorin kierrokset säädetään taajuudella, eli kyseessä on ihan tavallinen taajuusmuuttaja (invertteri). Lähes joka kylästä löytyy joku elektroniikkaharrastaja tai TV seppä, joka laittaa tuollaisen kuntoon, jos hyllyssä sattuu olemaan sopivia satiaisia.

                          Kaikki muu älyelektroniikkaa on samaa settiä, kuin muissakin autoissa.
                          Just näin! Eihän tuossa ole oikeastaan mitään uutta sitten transistorin keksimisen ja akun kemioista ei tarvi kenenkään tehtaan ulkopuolella olevan välittää. Kunhan tulee virtaa ulos.

                          Eiköhän joku jo kohta puukota näiden sähköautojen ohjausboxit ja ala virittelemään omia kuvioita. Esim. puukottamalla tehorajoituksia, yms.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            Johan noita teslan moottoreita akkuineen on asennettu muihin autoihin ainakin rapakon takana. Oli mm. Audi s5... Porscheenki oli menossa.
                            Last edited by zener; 14-02-2019, 13:01.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              Originally posted by OVi View Post

                              Myös Autoliiton jäsenyys kuskaa auton lähimmälle korjaamolle.
                              Kannattaa selvittää etukäteen, mitä autoliiton jäsenyydellä tosiasiassa saa. Itse maksoin vuosia plusjänsenyyttä ja sen ainoan kerran, kun olisin apua tarvinnut, niin se jäi saamatta. Syynä se, että auto oli siirtokilvissä. Eli täysin liikennekelpoinen ja laillinen auto, mutta autoilijan "etujärjestö" ei asiaa näin nähnyt. Onneksi oli kasko, joten apua kuitenkin sai, mutta autoliiton jäsenyys meni katkolle välittömästi.

                              Comment

                              • sirkus
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 2195
                                • kaustinen

                                Chrysler 300c crd touring 2010
                                Daily driver
                                Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                                Man cave on wheels
                                Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                                Built not bought
                                V8, only juice&milk come in 2 litres

                                Kawasaki zzr1100 fighter


                                Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎