Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Freak View Post
    Puhutaanko pykälissä mallisarjasta vai tyyppihyväksynnöistä? Vai saako käyttää maalaisjärkeä? Jos auto näyttää, maistuu, haisee ja tuntuu e30:ltä, niin silloin sen täytyy olla e30. Tuskin ketään oikeasti kiinnostaa mikä sen ja sen auton tyyppihyväksyntänumero on. Muuttuuko auton papereissa tyyppihyväksyntä numero, jos siihen lisää jälkikäteen vaikkapa ne abs-jarrut?

    Comment

    • ThemeJ
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 997
      • Turku/Raahe

      Originally posted by Freak View Post
      Puhutaanko pykälissä mallisarjasta vai tyyppihyväksynnöistä? Vai saako käyttää maalaisjärkeä? Jos auto näyttää, maistuu, haisee ja tuntuu e30:ltä, niin silloin sen täytyy olla e30. Tuskin ketään oikeasti kiinnostaa mikä sen ja sen auton tyyppihyväksyntänumero on. Muuttuuko auton papereissa tyyppihyväksyntä numero, jos siihen lisää jälkikäteen vaikkapa ne abs-jarrut?
      Ei puhuta tyyppihyväksynnöistä. Mallisarja tai tyyppi on ne mihin kannattaa keskittyä. Vanhemmat autot on autorekisterikeskukselle jaoteltu mallisarjoihin ja uudemmissa sitten voidaan puhua tyypistä. Eli vaikkapa 90 luvun opel vectra ja vectra 4x4 on eri mallisarjaa joten niitä ei voi keskenään käyttää vertailumalleina.
      Bmw E30
      Bmw 2000Touring Scrap
      Ex. Bmw E30 316
      Ex. Bmw E36

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        Originally posted by Traficom
        1.2 Määritelmät
        Tässä määräyksessä tarkoitetaan
        ...
        14) mallisukupolvella ajoneuvovalmistajan määrittelemää saman ikäisten ajoneuvomallien ryhmää, jotka pääpiirteissään vastaavat muotoilultaan ja teknisiltä
        ominaisuuksiltaan toisiaan;
        Originally posted by Traficom
        2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
        Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
        näille markkina-alueille.

        Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
        rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.

        Sitten kohdassa 3.8.1
        Originally posted by Traficom
        Edellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus;

        Tästä huolimatta en ole varma, voiko 325iX verrata takavetoiseen. Selvinnee tänä vuonna.
        Last edited by muuris; 03-01-2022, 16:34.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15257
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by Oksanen View Post
          Jos nyt oma muutoskatsastuskokemus tänne jos joku haaveilee samanmoista tekevänsä.

          Eli autona -96 rekisteröity e36 323i sedan

          Moottoriksi leimattiin M54B30 ahtimella.

          Vertailuautona käytetty samanvuotista 328 sedania. Tämä johtuu siitä, että tuollaisessa 328 menee tehopainosuhde juurikin sopivasti jolloin sen saa virittää 5kg/kW asti. Jos ei olisi verrattu tuohon, olisi 323:n teholla ja painolla menty kategoriaan jossa tehorajaksi olisi tullut 7kg/kw.

          Katsastuksessa tarvittiin alustavertailu, jonka tein ottamalla kaikista alustanosista aina realoemista listat, joissa näkyi että 323 osat ovat identtiset 328 osien kanssa.

          Moottorivertailu, jossa verrattiin alkuperäistä M52B25, vertailuauton M52B28 ja katsastettava M54B30 kuutiotilavuuden ja tehon puolesta.

          Tehonmittaustodistus jossa oli näkyvissä tehokäyrä, vääntökäyrä ja ahtopaine. Lisäksi tehonmittaaja teki lapun missä oli mainittuna moottorityyppi, ahtimen merkki ja malli, välijäähdyttimen koko ja moottorinohjaus. Sekä käytetty polttoaine.

          Lappuihin merkittiin myös mistä kone, vaihteisto ja kardaani oli peräisin.

          Vedin hieman överiksi paperimäärän ja trafille meni digitointiin 90 sivua paperia . Lopputuloksena otteeseen merkattiin kaikki vaihdetut osat, teho 276kW 0,44bar maksimiahtopaineilla, välijäähyn koko, ahtimen malli, moottorinohjauksen merkki ja malli, käytetty polttoaine. Prosentteja tuli 26%.
          Moikka, vaikuttavatko nämä muutokset nyt jatkossa autoveron määrään, entä vakuutusmaksuun? Vai meneekö ne auton alkuperän mukaan ja muutoskatsastus ei vaikuta?
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1762
            • vihti

            Päästöluokka pysyy samana joten vero ei muutu mutta huipputeho taas vaikuttaa vakuutuksen hintoihin, minun autossa teho nousi 100kW ja vakuutus pompsahti kolmasosan vapariin verrattuna

            Edit: Tarkennukseksi että ei varmaan kaikissa tapauksissa ole juuri näin kuin yllä, omassa tapauksessa otteeseen merkitty ”ajoneuvon päästö ja kulutustiedot vastaavat alkuperäistä muuttamatonta ajoneuvoa” Mutta nää missä on kone otettu toisesta autosta voi olla eri juttu, sehän oliskin nasta juttu jos voisi päästöluokan korottaa pelkästään muutoskatsastuksen käytönaikaisella mittauksella, tuskinpa ihan niin vain onnistuu
            Last edited by naikou; 03-01-2022, 22:03.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • m20power
              BTCF Member
              • May 2013
              • 102
              • Raahe

              E30 muutoskatsastus

              Katsastinpa oman e30 320 i vm90 -> m20b27 vaparikoneelle. Alkuperäisillä alustan osilla ja jarruilla eli takana rummut. 20% tehonlisäys säännöllä sais olla 154 hp. Eli vaikka m50b20 ja m42b18 onnistuis myös laittaa. Mun tapauksessa auto leimattiin vakio etan tehosena eli 129hp.
              Last edited by m20power; 06-01-2022, 18:01.
              E91 320d -07
              E30 316 2d -88
              E30 320 4d -85
              E28 524 td -84

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 703
                • Nokia

                Originally posted by Remotion View Post
                Moikka, vaikuttavatko nämä muutokset nyt jatkossa autoveron määrään, entä vakuutusmaksuun? Vai meneekö ne auton alkuperän mukaan ja muutoskatsastus ei vaikuta?
                Autovero pysy mielestäni samana (0,78€/pv) mutta vakuutus pomppasi hieman. Liikennevakuutus nousi 21€ ja osakasko vajaa 30€ vuodessa. Täytyisi varmaan kysellä saisiko vakuutusarvoa nostettua, huomasin tuossa että tällä hetkellä vakuutusarvo on 8500€, kun vehkeessä on kiinni kuitenkin yli 20k€. Täytyisi kysellä saisiko tuota nostettua harrasteajoneuvovakuutuksella likemmäksi oikeaa.
                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • sämä
                  Newbiemmer
                  • Jan 2012
                  • 5
                  • Savo

                  Ymmärsin että periaatteessa tämän uuden lain mukaanhan jopa e90 korisia voisi rakennella kunhan obd mittaus ja käytönaikaiset päästö menee ok. Mutta onko jotain tyyppihyväksyntään liittyviä probleemia olemassa jos moiseen ryhtyy? Eli esim pakoputkistossa tms.

                  Tiedän että ainakin yksi tina6 oleva e91 suomessa pyörii, tosin lie ihan leimassa asti?
                  Vastaavan tapainen vierasmoottorihomma tässä alkoi itseäkin kiinnostamaan kun nuita e90 ihan kohtuu järkevällä rahalla tuntuisi saavan.
                  Last edited by sämä; 15-01-2022, 07:05. Reason: typoja
                  -14 f31 320xd
                  Ex -09 e61 525xd
                  Ex -05 e61 520d

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1762
                    • vihti

                    Ei kai siinä mitään kummallista pitäisi olla, etuakselin paino kun pysyy sallitussa ja laitta tekniikan vastaavan päästöluokan autosta kun e90 niin että sen moottorin orkkis saastelaitteet ja ecu on edelleen käytössä, säädettävä ecu on nounou näitä uudempia katsastaessa.

                    Eli käytännössä esim. saman ikäisen mustangin, corveten, camaron, challenger jne. Jopa ahdetut V8 tekniikat onnistuu kyllä leimata tuohon koppaan kun on 335i vastaava pyöräntuenta, jousitus, jarrut ja voimansiirto. Siellä uusissa rakennemuutosmääräyksissä on tällainen vapaasti tulkittava kohta suurin piirtein näin että ”omavalmisteiset moottorin ja vaihteiston kiinnikkeet on oltava asianmukaiset”

                    Omavalmistemoottorin leimaaminen näihin euro4 voi olla että vaikeeksi menee.

                    Btw. Kannattaa käydä konttorilla kyselemässä miten onnistuisi kun oman kokemuksen mukaan sekin vähän riippuu paikasta että kiinnostaa edes ryhtyä muutoskatsastaa autotallissa tehtyjä palapelejä

                    Edit: 1600kg omamassalla 335i verrattaessa on mahdollista saada 320kW tehoille katsastettua
                    Last edited by naikou; 15-01-2022, 23:31.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1177
                      • lahti

                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15257
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Oksanen View Post
                        Autovero pysy mielestäni samana (0,78€/pv) mutta vakuutus pomppasi hieman. Liikennevakuutus nousi 21€ ja osakasko vajaa 30€ vuodessa. Täytyisi varmaan kysellä saisiko vakuutusarvoa nostettua, huomasin tuossa että tällä hetkellä vakuutusarvo on 8500€, kun vehkeessä on kiinni kuitenkin yli 20k€. Täytyisi kysellä saisiko tuota nostettua harrasteajoneuvovakuutuksella likemmäksi oikeaa.
                        Kyllä saa, itselläni on harrasteajoneuvovakuutus ja kaikki modit listattu, siis oikeasti aivan kaikki A4 pienellä präntillä ja itse määritetty vakuutusarvo josta sitten määräytyy bonuksien ja muiden kanssa se hinta jonka maksat.

                        Omassa tarkoitus ei ole netota jos auto menee lunariin, vaan olla sellainen summa jolla estetään lunariin menoa. Itsehän tuon voi lompakollaan päättää että paljonko haluaa vuosittain maksaa.

                        Mites punnittiinko auto uudelleen otteeseen vai mentiinkö vertailupainolla ja otteessa painot pysyy samana kuin aina.
                        Last edited by Remotion; 19-01-2022, 14:03.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1762
                          • vihti

                          Omassa tapauksessa ainakin punnittiin(sillä iskaritesterin sinnepäin vaa’alla), otteessa alunperin melko karvis mallin kolmeysi on 1515kg ja katsastuksessa mitattiin 1670kg puolella tankilla ja 75kg kuljettajan kanssa
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Oksanen
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 703
                            • Nokia

                            Originally posted by Remotion View Post
                            Kyllä saa, itselläni on harrasteajoneuvovakuutus ja kaikki modit listattu, siis oikeasti aivan kaikki A4 pienellä präntillä ja itse määritetty vakuutusarvo josta sitten määräytyy bonuksien ja muiden kanssa se hinta jonka maksat.

                            Omassa tarkoitus ei ole netota jos auto menee lunariin, vaan olla sellainen summa jolla estetään lunariin menoa. Itsehän tuon voi lompakollaan päättää että paljonko haluaa vuosittain maksaa.

                            Mites punnittiinko auto uudelleen otteeseen vai mentiinkö vertailupainolla ja otteessa painot pysyy samana kuin aina.
                            Punnittiin, omamassa kasvoi otteessa rutkasti ja yhdestä paikasta täytyi luopua että kantavuus riitti. Tehopainosuhde laskettiin punnitusta painosta.
                            E28 535 1985 (S38B36+K31)

                            E36 323 1996

                            E46 Compact 2001

                            Comment

                            • sämä
                              Newbiemmer
                              • Jan 2012
                              • 5
                              • Savo

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Kyllä saa, itselläni on harrasteajoneuvovakuutus ja kaikki modit listattu
                              Onko mistä firmasta otettuna?
                              Last edited by sämä; 19-01-2022, 20:06. Reason: edit
                              -14 f31 320xd
                              Ex -09 e61 525xd
                              Ex -05 e61 520d

                              Comment

                              • samulis
                                BTCF Member
                                • Nov 2004
                                • 440
                                • Helsinki

                                Nyt on liikaa sivuja kahlattavaks. Miten uus rakentelulaki suhtautuu tällaisiin osiin?
                                Meneekö tukivarret? Kääntöpalat tuskin on lailliset.
                                ex:e46 328Ci, e36 318Ti

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎