Originally posted by Freak
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
Originally posted by Freak View PostPuhutaanko pykälissä mallisarjasta vai tyyppihyväksynnöistä? Vai saako käyttää maalaisjärkeä? Jos auto näyttää, maistuu, haisee ja tuntuu e30:ltä, niin silloin sen täytyy olla e30. Tuskin ketään oikeasti kiinnostaa mikä sen ja sen auton tyyppihyväksyntänumero on. Muuttuuko auton papereissa tyyppihyväksyntä numero, jos siihen lisää jälkikäteen vaikkapa ne abs-jarrut?Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by Traficom1.2 Määritelmät
Tässä määräyksessä tarkoitetaan
...
14) mallisukupolvella ajoneuvovalmistajan määrittelemää saman ikäisten ajoneuvomallien ryhmää, jotka pääpiirteissään vastaavat muotoilultaan ja teknisiltä
ominaisuuksiltaan toisiaan;Originally posted by Traficom2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.
Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.
Sitten kohdassa 3.8.1
Originally posted by TraficomEdellä 1-5 alakohdissa vertailuajoneuvon omamassan ja tehon suhde katsotaan tyyppihyväksynnän tiedoista tai yhtäläisyysselvityksestä. Muutetun ajoneuvon omamassa tarkastetaan muutoskatsastuksen yhteydessä punnitsemalla ja muutetusta moottorista tulee esittää tehomittaustodistus;
Tästä huolimatta en ole varma, voiko 325iX verrata takavetoiseen. Selvinnee tänä vuonna.Last edited by muuris; 03-01-2022, 16:34.
Comment
-
-
Originally posted by Oksanen View PostJos nyt oma muutoskatsastuskokemus tänne jos joku haaveilee samanmoista tekevänsä.
Eli autona -96 rekisteröity e36 323i sedan
Moottoriksi leimattiin M54B30 ahtimella.
Vertailuautona käytetty samanvuotista 328 sedania. Tämä johtuu siitä, että tuollaisessa 328 menee tehopainosuhde juurikin sopivasti jolloin sen saa virittää 5kg/kW asti. Jos ei olisi verrattu tuohon, olisi 323:n teholla ja painolla menty kategoriaan jossa tehorajaksi olisi tullut 7kg/kw.
Katsastuksessa tarvittiin alustavertailu, jonka tein ottamalla kaikista alustanosista aina realoemista listat, joissa näkyi että 323 osat ovat identtiset 328 osien kanssa.
Moottorivertailu, jossa verrattiin alkuperäistä M52B25, vertailuauton M52B28 ja katsastettava M54B30 kuutiotilavuuden ja tehon puolesta.
Tehonmittaustodistus jossa oli näkyvissä tehokäyrä, vääntökäyrä ja ahtopaine. Lisäksi tehonmittaaja teki lapun missä oli mainittuna moottorityyppi, ahtimen merkki ja malli, välijäähdyttimen koko ja moottorinohjaus. Sekä käytetty polttoaine.
Lappuihin merkittiin myös mistä kone, vaihteisto ja kardaani oli peräisin.
Vedin hieman överiksi paperimäärän ja trafille meni digitointiin 90 sivua paperia. Lopputuloksena otteeseen merkattiin kaikki vaihdetut osat, teho 276kW 0,44bar maksimiahtopaineilla, välijäähyn koko, ahtimen malli, moottorinohjauksen merkki ja malli, käytetty polttoaine. Prosentteja tuli 26%.
Comment
-
-
Päästöluokka pysyy samana joten vero ei muutu mutta huipputeho taas vaikuttaa vakuutuksen hintoihin, minun autossa teho nousi 100kW ja vakuutus pompsahti kolmasosan vapariin verrattuna
Edit: Tarkennukseksi että ei varmaan kaikissa tapauksissa ole juuri näin kuin yllä, omassa tapauksessa otteeseen merkitty ”ajoneuvon päästö ja kulutustiedot vastaavat alkuperäistä muuttamatonta ajoneuvoa” Mutta nää missä on kone otettu toisesta autosta voi olla eri juttu, sehän oliskin nasta juttu jos voisi päästöluokan korottaa pelkästään muutoskatsastuksen käytönaikaisella mittauksella, tuskinpa ihan niin vain onnistuuLast edited by naikou; 03-01-2022, 22:03.E39 523i Turbo
Comment
-
-
E30 muutoskatsastus
Katsastinpa oman e30 320 i vm90 -> m20b27 vaparikoneelle. Alkuperäisillä alustan osilla ja jarruilla eli takana rummut. 20% tehonlisäys säännöllä sais olla 154 hp. Eli vaikka m50b20 ja m42b18 onnistuis myös laittaa. Mun tapauksessa auto leimattiin vakio etan tehosena eli 129hp.Last edited by m20power; 06-01-2022, 18:01.E91 320d -07
E30 316 2d -88
E30 320 4d -85
E28 524 td -84
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostMoikka, vaikuttavatko nämä muutokset nyt jatkossa autoveron määrään, entä vakuutusmaksuun? Vai meneekö ne auton alkuperän mukaan ja muutoskatsastus ei vaikuta?
Comment
-
-
Ymmärsin että periaatteessa tämän uuden lain mukaanhan jopa e90 korisia voisi rakennella kunhan obd mittaus ja käytönaikaiset päästö menee ok. Mutta onko jotain tyyppihyväksyntään liittyviä probleemia olemassa jos moiseen ryhtyy? Eli esim pakoputkistossa tms.
Tiedän että ainakin yksi tina6 oleva e91 suomessa pyörii, tosin lie ihan leimassa asti?
Vastaavan tapainen vierasmoottorihomma tässä alkoi itseäkin kiinnostamaan kun nuita e90 ihan kohtuu järkevällä rahalla tuntuisi saavan.-14 f31 320xd
Ex -09 e61 525xd
Ex -05 e61 520d
Comment
-
-
Ei kai siinä mitään kummallista pitäisi olla, etuakselin paino kun pysyy sallitussa ja laitta tekniikan vastaavan päästöluokan autosta kun e90 niin että sen moottorin orkkis saastelaitteet ja ecu on edelleen käytössä, säädettävä ecu on nounou näitä uudempia katsastaessa.
Eli käytännössä esim. saman ikäisen mustangin, corveten, camaron, challenger jne. Jopa ahdetut V8 tekniikat onnistuu kyllä leimata tuohon koppaan kun on 335i vastaava pyöräntuenta, jousitus, jarrut ja voimansiirto. Siellä uusissa rakennemuutosmääräyksissä on tällainen vapaasti tulkittava kohta suurin piirtein näin että ”omavalmisteiset moottorin ja vaihteiston kiinnikkeet on oltava asianmukaiset”
Omavalmistemoottorin leimaaminen näihin euro4 voi olla että vaikeeksi menee.
Btw. Kannattaa käydä konttorilla kyselemässä miten onnistuisi kun oman kokemuksen mukaan sekin vähän riippuu paikasta että kiinnostaa edes ryhtyä muutoskatsastaa autotallissa tehtyjä palapelejä
Edit: 1600kg omamassalla 335i verrattaessa on mahdollista saada 320kW tehoille katsastettuaLast edited by naikou; 15-01-2022, 23:31.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by Oksanen View PostAutovero pysy mielestäni samana (0,78€/pv) mutta vakuutus pomppasi hieman. Liikennevakuutus nousi 21€ ja osakasko vajaa 30€ vuodessa. Täytyisi varmaan kysellä saisiko vakuutusarvoa nostettua, huomasin tuossa että tällä hetkellä vakuutusarvo on 8500€, kun vehkeessä on kiinni kuitenkin yli 20k€. Täytyisi kysellä saisiko tuota nostettua harrasteajoneuvovakuutuksella likemmäksi oikeaa.
Omassa tarkoitus ei ole netota jos auto menee lunariin, vaan olla sellainen summa jolla estetään lunariin menoa. Itsehän tuon voi lompakollaan päättää että paljonko haluaa vuosittain maksaa.
Mites punnittiinko auto uudelleen otteeseen vai mentiinkö vertailupainolla ja otteessa painot pysyy samana kuin aina.Last edited by Remotion; 19-01-2022, 14:03.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostKyllä saa, itselläni on harrasteajoneuvovakuutus ja kaikki modit listattu, siis oikeasti aivan kaikki A4 pienellä präntillä ja itse määritetty vakuutusarvo josta sitten määräytyy bonuksien ja muiden kanssa se hinta jonka maksat.
Omassa tarkoitus ei ole netota jos auto menee lunariin, vaan olla sellainen summa jolla estetään lunariin menoa. Itsehän tuon voi lompakollaan päättää että paljonko haluaa vuosittain maksaa.
Mites punnittiinko auto uudelleen otteeseen vai mentiinkö vertailupainolla ja otteessa painot pysyy samana kuin aina.
Comment
-
Comment