Kyllä nämä uudet säädöset on erittäin toimivat. E30 ei tarvi laitella heti abs jarruja ja 02:seen meni 125kw kutvosen kone ilman sen suurempia selittelyjä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
Originally posted by ritariässä View PostEn oo opetellut uusien säännösten rajoja/ehtoja vielä juurikaan, mutta olisko esim e39 M5 ahtamisessa esim ESS kit tai vastaavan kohdalla muuta kuin osat paikalleen ja tehomittauksen kautta konttorille vai tulee joku tehoraja/päästöluokka helposti esteeksi?
Tässä tapauksessa kohde 1/2000 valmistettu ja heti perään ensirekisteröity.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by pazq View PostMitä käytit verrokkina ja paljon sait nyt paperille paukkuja?Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostTämmönen teoreettinen dilemma.
Auto 840kg
Teho 55kw
Tehopainosuhde 15,27kg/kw
Saa pudota 10kg/kw
Uusi tehoraja 84kw
Mitäs jos muutoskatsastan ensin auton 2paikkaiseksi ja punnitan uuden painon
Esim. 800kg
Auto 800kg
Teho 55kw
Tehopainosuhde 14,54kg/Kw
Saa pudota 7kg/kw
Uusi teho 114kw
Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by Peksu_M20 View PostOletan että puhut micrasta. Eikö tota ole tehty myös 60kw 2000-2003 vuosina. Käytä sitä vertailumoottorina. Siinä on alunperin tehopainosuhde 14kg/kw
Edit: eipä olekkaan tulleet vakiovarusteeksi.
Mutta tänään oli pitkät keskustelut muutoskatsastuksista liittyen tehonnostoon. Kyllä siinä selväksi tuli että kukaan ei tällä hetkellä tiedä todellisia sääntöjä ja joka paikassa sovelletaan oman mielen mukaan kuinka sääntöjä ymmärretään lukea. Trafi on alkanut lennosta ohjeistaa eri tavalla milloin ketäkin. Keskustelussa oli katsuri mukana ja sanoi että niin säännöt kuin ohjeistus on täysin sekaisin eikä kukaan tiedä miten toimia. Ja näinhän epäilin jo aiemmin. Harrastajat pks etsii tampereelta konttorin jossa sovelletaan sopivasti laventaen ohjeita.Last edited by BMW525Xda; 11-09-2021, 20:04.
Comment
-
-
Ne säännökset ovat kyllä todella yksiselitteiset. Niissä ei juurikaan ole mitään tulkinnan varaa. Kerran kun lukee ne ajatuksella läpi niin minulle ei ainekaan ole niissä mitään epäselvää. Minunkin autosta soiteltiin trafille ja pyydeltiin konsultaatiota. Käytännössä kun valitsee vertailumoottorin ja auto vastaa sitä niin sitten mennään teho/painosuhteella. Nämä minun tulkinnat koskee kyllä vain vanhempia autoja.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostTämmönen teoreettinen dilemma.
Auto 840kg
Teho 55kw
Tehopainosuhde 15,27kg/kw
Saa pudota 10kg/kw
Uusi tehoraja 84kw
Mitäs jos muutoskatsastan ensin auton 2paikkaiseksi ja punnitan uuden painon
Esim. 800kg
Auto 800kg
Teho 55kw
Tehopainosuhde 14,54kg/Kw
Saa pudota 7kg/kw
Uusi teho 114kw
Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by Peksu_M20 View PostNe säännökset ovat kyllä todella yksiselitteiset. Niissä ei juurikaan ole mitään tulkinnan varaa. Kerran kun lukee ne ajatuksella läpi niin minulle ei ainekaan ole niissä mitään epäselvää. Minunkin autosta soiteltiin trafille ja pyydeltiin konsultaatiota. Käytännössä kun valitsee vertailumoottorin ja auto vastaa sitä niin sitten mennään teho/painosuhteella. Nämä minun tulkinnat koskee kyllä vain vanhempia autoja.Last edited by BMW525Xda; 12-09-2021, 11:06.
Comment
-
-
Kyllä niiltä ihan traficomin tietokannasta löytyy eri mallit e30:stä. Ei niitä tarvinnut sen kummemmin todistella. Tommonen micra voi olla sen verran vähän rakennettu että itse on varmasti kaikki hoidettava.
2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan
samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.
Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.Last edited by Peksu_M20; 12-09-2021, 08:09.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by Peksu_M20 View PostKyllä niiltä ihan traficomin tietokannasta löytyy eri mallit e30:stä. Ei niitä tarvinnut sen kummemmin todistella. Tommonen micra voi olla sen verran vähän rakennettu että itse on varmasti kaikki hoidettava.
2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan
samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.
Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.
Itse teen nyt vaan niin että vertailumalliksi 1.4i ja penkkilappu, katsastukseen katsomaan viikon tulkinta asiasta, näinhän se meni bemarinkin kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View PostSilloin joutuu asentamaan ABS jarrut, tulivat 2000 vakiovarusteeksi. 1999 olivat lisävaruste.
Edit: eipä olekkaan tulleet vakiovarusteeksi.
Mutta tänään oli pitkät keskustelut muutoskatsastuksista liittyen tehonnostoon. Kyllä siinä selväksi tuli että kukaan ei tällä hetkellä tiedä todellisia sääntöjä ja joka paikassa sovelletaan oman mielen mukaan kuinka sääntöjä ymmärretään lukea. Trafi on alkanut lennosta ohjeistaa eri tavalla milloin ketäkin. Keskustelussa oli katsuri mukana ja sanoi että niin säännöt kuin ohjeistus on täysin sekaisin eikä kukaan tiedä miten toimia. Ja näinhän epäilin jo aiemmin. Harrastajat pks etsii tampereelta konttorin jossa sovelletaan sopivasti laventaen ohjeita.
Minusta tilanne on se että monikaan ei tunnu uskaltavan leimata kuten säännöt sallii vaan ovat hyvin varovaisia ja vetävät omalta kannaltaan "turvallista linjaa"
Oon samaa mieltä ylempänä olevan kirjoittajan kanssa että nykysääntö on aika yksiselitteinen.
Valmistajan todistuksesta tuossa puhutaan, ei allekirjoituksista eikä leimoista eikä mistään, joita moni katsuri tuntuu haikailevan jostain merkillisestä syystä. (kun eivät uskalla leimata esim. etkasta tulostetuilla lapuilla)
Jos tulostat liput ja laput esim. Bmw omasta kannasta joka on nimeltään bmw aos, sen selvempää valmistajan todistusta on vaikea kuvitella.
En ymmärrä miksi tänä päivänä pitäisi jonkun käsin jotain lappuja rustata ja allekirjoittaa, kun asiaan on isolla rahalla ylläpidetyt tietojärjestelmät olemassa.
En jaksa uskoa että yksikään virkamies jaksaa epäillä vaikkapa bmw aos järjestelmän tietojen luotettavuutta.
Jos taas haluat lähteä kusetuksen tielle, ja laatia laput itse, tällöin tuskin allekirjoitus tai leima edustaa minkäänlaista ongelmaa asiassa.
Ja jos väärennät asiakirjoja, se on kokonaan eri keskustelu kuin auton muutoskatsastaminen.
Tämä sama ilmiö näkyy kaikkien virkamiesten toiminnassa, jos materiaalista ei löydy ketään jota voi syyttää paskan iskiessä tuulettimeen, alkaa ämpyily että ei tää nyt oikein käy.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostValmistajan todistuksesta tuossa puhutaan, ei allekirjoituksista eikä leimoista eikä mistään, joita moni katsuri tuntuu haikailevan jostain merkillisestä syystä. (kun eivät uskalla leimata esim. etkasta tulostetuilla lapuilla)
No et mitenkään jos allekirjoituksia ja leimoja penätään.
Tulostelin omaan projektiin vielä mm jarruista yms vastaavuuspaperit, siis että ovat samoja osia mm motonet, aeromotors yms. Jos vaikka tarvitsee lisäselvitystä jarrujen yhtenevyydestä. Yksi henkilö mainitsi että nämä on riittäneet useassa projektissa.
Comment
-
Comment