Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zulo-
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 43
    • Jämsä

    #76
    Itsellä rupeaa olemaan ajankohtaisena E36 320 muutoskatsastus turbolle. Nykyisellä lailla tehoraja olisi 231hp, paljonko uudella? En oikein ymmärtänyt, että jos tuon muutoskatsastan kun tuo uusi laki tulee, niin mitä muutoksia vaatii alusta/jarrut/voimansiirto?
    Samat kuin nyt, eli vaihteisto,kardaani,vetarit, perä ja 328 takajarrut?

    Ja olihan nyt niin, että verrataan mallisarjan tehokkaimpaan(328), vaikkei kyseistä autoa ole tehty samana vuonna(-92) kun mun autoa?


    [/B]
    Originally posted by kmn View Post
    Aivan täysin päätön määräys. Voisi kuvitella, että nimenomaan sellaisen auton ahtamiseen kannustettaisiin, missä jo tehtaalta on mm. jarrut ja alusta riittävällä tasolla, eikä päin vastoin kannustettaisi rakentelemaan alitehoisista pommeista DIY meiningillä aivan tappo vehkeitä.

    Täysin järjetöntä, että jokainen ahdettu auto rinnastettaisiin välittömästi +30% tehonlisäykseen! Käytännössä tuo tekee lähes jokaisesta jälkiahdetusta autosta laittoman..

    Eli:

    - E36 320i ahtaminen ok, kunhan laitat 325i:n jarrut
    - E36 325i, 328i tai M3 ahtaminen ei ok missään tilanteessa, koska ahdetun +30% säännön mukaan tehoraja ylittyy heti (max 20% tehonlisäys)

    Olihan siellä helpotuksia päästöihin liittyen taas, mutta mitäpä hyötyä tuosta on, kun ei koko autoa saa leimattua.

    Eipä siinä.. Nyt vaan jätkät äkkiä muutoskatsastamaan turboprojektit.



    "Traficom pyytää lausuntoja määräysluonnoksesta 25.10.2019 mennessä. Lausunnot voi toimittaa Traficomin kirjaamoon sähköpostitse osoitteella [email protected] tai kirjeitse osoitteella Liikenne- ja viestintävirasto, PL 320, 00059 TRAFICOM."

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #77
      Originally posted by leksii View Post
      No jos monta tonnia johonkin vanhaan työntötankomoottoriin laittaa niin kyllä sitä mielummin s65 laittaa
      No makunsa kullakin, itse en kyllä vaan näe oikein järkeä laittaa mihinkään projektiin S65. Onhan se hieno moottori, mutta kun halvimmat käytetyt ebay:ssäkin on se ~5k€, siihen sitten laakerijumpat ym. niin melkoisen kallis pata. Viriosat maksaa omaisuuksia vs jenkki ja viri osien saatavuus paljon heikompi jne.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • kimmon
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Tuusulantien päässä...

        #78
        Originally posted by HTK12 View Post
        No makunsa kullakin, itse en kyllä vaan näe oikein järkeä laittaa mihinkään projektiin S65. Onhan se hieno moottori, mutta kun halvimmat käytetyt ebay:ssäkin on se ~5k€, siihen sitten laakerijumpat ym. niin melkoisen kallis pata. Viriosat maksaa omaisuuksia vs jenkki ja viri osien saatavuus paljon heikompi jne.
        Jep ja täysalumiininen LS7 ei ole kehno valinta mihinkään kinneriin Laatikosta suoraan 505 heppaa ja jos oikein haluaa kiusata niin uudet männät, nokka, imusarja ja suuttimet niin ollaankin jo +600 lukemissa ja vieläpä melkoisen luotettavasti Olen tälläistä moottoria päässyt käpistelemään sisuskalujen osalta ja se on suoraan tehtaalta jo kuin kilpamoottori. On vakiona jo titaaniveiviä yms. Ihan voi rauhassa unohtaa ne työntötankovinoilut, tuo pata kyykkää melko monta yläpuolisilla nokilla olevaa 6-0.

        Olisi tosi jees mosa jonkun kompaktin BMW:n nokalle ja eihän sitä inssille tartte kertoa, että se on seitsemän litrainen... Samaa sarjaa kuin 4.8:kin.

        Chevy's LS/LSX crate engines offer unmatched performance and durability for your project car. Explore engine specs, installation details, and more.
        Last edited by kimmon; 20-09-2019, 00:34.
        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

        Comment

        • leksii
          BTCF Member
          • May 2012
          • 1034
          • Turku

          #79
          Toikin moottori taitaa silti maksaa sen 20k? kun sen tänne kotosuomeen haluaa niin kyllä siihen rahaan tai halvemmalla näitä bemarin moottoreita käyttää kyllähän tollanen jenkkikasi vois olla mielenkiintonen rakentelukohde mut ne tuppaa vaan maksamaan täällä puolella rapakkoa liikaa, jenkeissä nyt saa ls3/lt3 haettua purkaamolta alle tonnilla mut se on heti 3k täällä suomessa + kaikki muut osat siihen
          e28 535i Touring
          e28 m535i + s38
          e34 535i --> ?


          Ei se ole harrastus eikä mikään mihin ei kaikki aika ja rahat menisi

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2561
            • .

            #80
            Ls = lista sivussa? Tallatut polut on tallatuille miehille. Uskalla olla erilainen jne...
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • pazq
              BTCF Member
              • Jan 2008
              • 3167
              • 47200

              #81
              Originally posted by leksii View Post
              Toikin moottori taitaa silti maksaa sen 20k? kun sen tänne kotosuomeen haluaa niin kyllä siihen rahaan tai halvemmalla näitä bemarin moottoreita käyttää kyllähän tollanen jenkkikasi vois olla mielenkiintonen rakentelukohde mut ne tuppaa vaan maksamaan täällä puolella rapakkoa liikaa, jenkeissä nyt saa ls3/lt3 haettua purkaamolta alle tonnilla mut se on heti 3k täällä suomessa + kaikki muut osat siihen
              Kympillähän noita saa. Siihen kulut päälle. Ei se hyvän m50 tai muunkaan tekeminen sen halvempaa ole juurikaan. Ja tuo on tehdasviritteinen joten voi kestää jopa partyjen laulatuksen huoletta

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10941
                • Joensuu

                #82
                Originally posted by leksii View Post
                Toikin moottori taitaa silti maksaa sen 20k? kun sen tänne kotosuomeen haluaa niin kyllä siihen rahaan tai halvemmalla näitä bemarin moottoreita käyttää kyllähän tollanen jenkkikasi vois olla mielenkiintonen rakentelukohde mut ne tuppaa vaan maksamaan täällä puolella rapakkoa liikaa, jenkeissä nyt saa ls3/lt3 haettua purkaamolta alle tonnilla mut se on heti 3k täällä suomessa + kaikki muut osat siihen
                Kunnostettu S65 maksaa ebayssä ~9k€, siihen 2k€ standalone ecu. Tästä sitten aletaan rakentamaan, niin ei mahda olla 20k€ hyvä. Toki BMW moottoreilla pääsee halvemmalla, mutta sitten ei kyllä käytetä S65:ta. Toki jos erikoista haluaa, niin sitten asia erikseen. Kun uudessä säädöksessä ei rajata iskutilavuuttaa, niin sitten kyllä joku isompi, esim S85, ihan jokaisella ei olekkaan V10 pellin alla.. Sitten ei tosin pidä kysellä mitä maksaa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  #83
                  Mitä nyt nopeaan vilkaisi, niin nimenomaan olisi parempi uudempien virittämistä silmällä pitäen.
                  Onhan se nyt ihan fakta että nämä +500hv E30pit on aivan surmanloukkuja..parempi viritellä uudempia ja jäädä siitä lipsahduksesta eloon kuin menettää henkensä johonkin 80-luvun väsyneeseen peltilehmään.

                  Ja joku varmasti soittaa suutaan sigun E30 turbosta, kyllä..tappovehe..muutetaan vapariksi tai paalataan..olen nähnyt mitä tapahtuu kun E30 osuu vähänkään kovemmin.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3167
                    • 47200

                    #84
                    Sehän on ihan kuskista kiinni miten sitä autoa käskyttää. 100hv liikuttaa autoa jo 170km/h ja siinä käy huonosti jos törmää. Monesti näissä "kovemmissa" laitteissa on ne kaaret, koska "race".

                    Comment

                    • mikae34
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 4993
                      • Forssa

                      #85
                      Originally posted by Janzki View Post
                      Mitä nyt nopeaan vilkaisi, niin nimenomaan olisi parempi uudempien virittämistä silmällä pitäen.
                      Onhan se nyt ihan fakta että nämä +500hv E30pit on aivan surmanloukkuja..parempi viritellä uudempia ja jäädä siitä lipsahduksesta eloon kuin menettää henkensä johonkin 80-luvun väsyneeseen peltilehmään.

                      Ja joku varmasti soittaa suutaan sigun E30 turbosta, kyllä..tappovehe..muutetaan vapariksi tai paalataan..olen nähnyt mitä tapahtuu kun E30 osuu vähänkään kovemmin.
                      Vai onko vaan parempi kuolla siihen kolmekymppiin kuin jäädä rullatuoliin uudemman kanssa ? Sitä vaan, että ei näihin niin yksiselitteisiä vastauksia taida kuitenkaan olla.
                      Auto on liikkumaväline.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5171
                        • Kuopio

                        #86
                        Originally posted by pazq View Post
                        Monesti näissä "kovemmissa" laitteissa on ne kaaret, koska "race".
                        Valitettavan usein vain näissä "race" autoista löytyy turmakaaret.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #87
                          Originally posted by Iemel View Post
                          Tarkoittaako tuo akseliston vaihtaminen vain vastaavasta mallisukupolvesta että sen saa vaihtaa vain samanikäisestä autosta?
                          Miksiköhän ei saisi uudemmasta vaihtaa, eikai se tilanne siitä ainakaan huonone?
                          Elättelen tässä toiveita että e30:n aktiivicamber akseliston voisi vaihtaa modernimpaan... :think
                          Mä joskus luin noita akselistomuutospykäliä ja kysyin katsastajalta. Hän olisi halunnut tietää mitä Trafi on mieltä. Viestittelin jonkun Trafin insinöörin kanssa joka oli sitä mieltä että ao. pykälän tulkinta on katsastajasta kiinni. Että voisi hyväksyä muutoskatsastuksella.
                          Monivarsituennan kanssa on samat asiat passattava kohdalleen kuin kynkkien kanssa. Camberkäyrä, aurauskäyrä ja kallistuskeskiöt. Keksinnön tarvii kuitenkin toimia yksiin etupään kanssa. Kyllä sillä kynkkätuennallakin suhteellisen kovaa pääsee kun miettii asiat kohdalleen.
                          Last edited by petrolhead; 22-09-2019, 11:04.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #88
                            Tuosta LS7:sta. Muistaakseni maksaa vähemmän uutena, on lyhyempi ja kevyempi kuin ~samantehoinen BMWn moottori. Litrateho on merkityksetön suure.
                            Last edited by petrolhead; 22-09-2019, 12:03.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • van cleef
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 1894
                              • 01830

                              #89
                              Originally posted by petrolhead View Post
                              Tuosta LS7:sta. Muistaakseni maksaa vähemmän uutena, on lyhyempi ja kevyempi kuin ~samantehoinen BMWn moottori. Litrateho on merkityksetön suure.
                              LS7 rahdattuna ja tullattuna on n. 15-18k€, 2 vuoden takuulla tai 50tmls
                              ...

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                #90
                                Joskus vuosia sitten S85:n ovh oli 25000€ jos en aivan päättömiä muistele.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎