Niin mutta miksei se vertailumalli vois olla vaikka se 320i ja lasketaan sit tehopainosuhteen mukaan, eikä 20% säännöllä? Missä sanotaan et se pitää olla mallisarjan tehokkain? Siis sitä kohtaa en löytäny?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.
Collapse
X
-
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
-
-
Originally posted by ThemeJ View Post"Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan
samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
näille markkina-alueille.
Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."
Mikä tuossa on epäselvää? Jos teho nousee yli 20% niin vertailumallia käytettävä. Esim. sun e30 tapauksessa se ois edelleen 325i, tai jos oikeen alkaa vänkäämään niin periaatteessa 320is. Joskin vähän tulkinnanvarainen kuten ennenkin, mutta jos lakia lukee tarkkaan niin sehän on europpassa tarjolla ollut malli jota on valmistettu varmaan yli 3000kpl. Jos taas joku automalli olisi sellainen, jossa olis tarjolla yli 20% tehonlisäyksellä tarjolla useampi malli, niin sitten käytettäisiin sitä mallia johon teho osuu. Eli jos perusmalli mitä viritetään olisi alkujaan 100kw ja saisi virittelyn jälkeen teholapun 125kw ja jos olisi samaa mallisarjaa olemassa 130kw ja 200kw malli, niin silloin olisi edullista käyttää 130kw mallia verrokkina.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
-
Originally posted by Supra^ View PostNiin, se tuossa on epäselvää että mistään kohdasta ei ole löytynyt tuon antamasi esimerkin mukaista tekstiä, eli kriteereitä siitä mitä vertailumallin vaikkapa tehon suhteen pitää olla. Missään ei kielletä käyttämästä 323i virityksessä vaikkapa 320i vertailumallina (samat jarrut/alusta) jolloin voidaankin ilman minkäänlaisia parannuksia ottaa teho/painosuhteen rajoissa isosti tehoa pihalle, vaikka järkikin sanoo että tarvitaan se ”mallisarjan tehokkain”.:thinkBmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostNiin mutta miksei se vertailumalli vois olla vaikka se 320i ja lasketaan sit tehopainosuhteen mukaan, eikä 20% säännöllä? Missä sanotaan et se pitää olla mallisarjan tehokkain? Siis sitä kohtaa en löytäny?Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostMissään ei kielletä käyttämästä 323i virityksessä vaikkapa 320i vertailumallina (samat jarrut/alusta) jolloin voidaankin ilman minkäänlaisia parannuksia ottaa teho/painosuhteen rajoissa isosti tehoa pihalle, vaikka järkikin sanoo että tarvitaan se ”mallisarjan tehokkain”.:thinkLast edited by naikou; 13-02-2021, 20:31.E39 523i Turbo
Comment
-
-
Originally posted by Supra^ View PostVanhoilla säännöillä sait virittää Z3 2.8 coupen 230hv tehoille (+20% mallisarjan tehokkaimmasta olettaen että Z3M on oma mallisarjansa).
Uusilla säännöillä saa laihduttaa 850kg painoiseksi ja silti virittää vielä saman verran kuin vanhoilla "20%" säädöksillä eli 230hv papereihin. Jos taas et laihduta tippaakaan niin saat ottaa 340hv. Kaikki siltä väliltä sitten, noh, siltä väliltä.
Tämä uudistus tuo kyllä kivoja mahdollisuuksia moottorinvaihtojen suhteen.
1355kg omapaino otteessa / 271kW.
368hp saa ottaa näillä säännöksillä.
Esim C5 5.7 LS1 menisi helposti säädöksiin kun se on vaan 253kW. Mutta eiköhän vaan jatketa nykyisen virittelyä. On jo nykyisellään 10s vakiota nopeampi 100-200.. Ja varaa on säädösten mukaan vielä lisätä 125hp lisää.Last edited by Remotion; 15-02-2021, 04:18.
Comment
-
-
Originally posted by pazq View PostÖö, ymmärsinkö nyt ihan oikein, että siihen "loppupunnitukseen" lisää painoa mikä lähtee katsastuksen jälkeen kultarahaksi.fi kierrätykseen ja tehot jää. Mitä se reino painaa nyt?
Toki tällä nykysellä painollakin kaikkien sääntöjen mukaan rehellisesti tehtynä menisi silti S54 kun raja tulisi 325hp, ja S54 oli Z3M:ssä nimenomaan 325hp tehoilla.Last edited by Remotion; 15-02-2021, 04:17.
Comment
-
-
-
Selvittelin katsastuskonttorilla tuota kolmossarjalaisen euro3 päästöluokan auton ahtamista nyt tulevilla säädöksillä niin edelleenkin alusta/jarrut ja voimansiirto muutetaan vertailumallia vastaavaksi jos tarvii ja sitten sen jälkeen pätee tuo tehopainosuhde taulukko eli saa paljon järkevämmät ahtopaineet/teholukemat otteeseen eikä tarvi kikkailla minimi ahtopaineella ja jonkun tietyn mallin max.tehon kanssa (esim. 193hv tai alle jos verrattaisiin 328i nykyisillä säädöksillä)Last edited by naikou; 16-02-2021, 22:20.E39 523i Turbo
Comment
-
-
E46 holset...
Originally posted by BMW525Xda View PostEcun ohjelman muutos liittyy ”lastuttamiseen” luultavasti :think
Toinen mikä kannattaa huomioida, on melutaso:
"Kuitenkin 1 päivänä tammikuuta 2001 tai sen jälkeen käyttöönotetussa ajoneuvossameluarvo saa ylittääenintään 3 dB(A):llävalmistajan ilmoittaman alkuperäisenmeluarvon."- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Olen tässä konsultoinut foorumilaista kuppipenkkien katsastusasiassa ja voin vaan todeta edelleen että kyllä jää uudempiin laittamatta kaikki kuppipenkit uusilla säännöillä. Jo vanhoillakin jotkut katsurit heittäytyy näköjään todella vaikeiksi, pyytää ety 14 mukaisia papereita jne. Näitä ei vanhoilla säännöillä tarvinnut kuin jos olet penkkien kiinityspisteitä/paikkoja muuttanut. Jos penkit asennetaan alkuperäisiin kiinnityspisteisiin tehdasvalmisteisella adapterilla ja penkin valmistajan kulmilla ei tarvita mitään erillisiä papereita, ei edes sitä minulta ensimmäisellä konttorilla vaadittua CE merkkiä.
Uusilla säännöillä näyttää kyllä menevän todella vaikeaksi mikään muutos ilman bmw valmistajalta saatuja sertifikaatteja :think
Oletan että maahantuoja osaa hinnoitella A4 hyvin hyvin kohtuullisesti, esim 500-800€ kplLast edited by BMW525Xda; 22-02-2021, 19:29.
Comment
-
Comment