Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton "rakentelulaki" uudistuu, Uhka vai mahdollisuus.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11134
    • Oulu

    Niin mutta miksei se vertailumalli vois olla vaikka se 320i ja lasketaan sit tehopainosuhteen mukaan, eikä 20% säännöllä? Missä sanotaan et se pitää olla mallisarjan tehokkain? Siis sitä kohtaa en löytäny?

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Supra^
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 5150
      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

      Originally posted by ThemeJ View Post
      "Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan
      samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta
      varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyt-
      tää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu
      näille markkina-alueille.
      Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlai-
      nen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmää-
      rästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen
      kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta
      1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys."

      Mikä tuossa on epäselvää? Jos teho nousee yli 20% niin vertailumallia käytettävä. Esim. sun e30 tapauksessa se ois edelleen 325i, tai jos oikeen alkaa vänkäämään niin periaatteessa 320is. Joskin vähän tulkinnanvarainen kuten ennenkin, mutta jos lakia lukee tarkkaan niin sehän on europpassa tarjolla ollut malli jota on valmistettu varmaan yli 3000kpl. Jos taas joku automalli olisi sellainen, jossa olis tarjolla yli 20% tehonlisäyksellä tarjolla useampi malli, niin sitten käytettäisiin sitä mallia johon teho osuu. Eli jos perusmalli mitä viritetään olisi alkujaan 100kw ja saisi virittelyn jälkeen teholapun 125kw ja jos olisi samaa mallisarjaa olemassa 130kw ja 200kw malli, niin silloin olisi edullista käyttää 130kw mallia verrokkina.
      Niin, se tuossa on epäselvää että mistään kohdasta ei ole löytynyt tuon antamasi esimerkin mukaista tekstiä, eli kriteereitä siitä mitä vertailumallin vaikkapa tehon suhteen pitää olla. Missään ei kielletä käyttämästä 323i virityksessä vaikkapa 320i vertailumallina (samat jarrut/alusta) jolloin voidaankin ilman minkäänlaisia parannuksia ottaa teho/painosuhteen rajoissa isosti tehoa pihalle, vaikka järkikin sanoo että tarvitaan se ”mallisarjan tehokkain”.:think
      Musti 8HP
      Nokivasara M47
      TeiniCoupé DCT
      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

      Ex:
      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3452
        • Janakkala

        .....
        Last edited by Spetke; 06-04-2021, 19:43.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • ThemeJ
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2005
          • 997
          • Turku/Raahe

          Originally posted by Supra^ View Post
          Niin, se tuossa on epäselvää että mistään kohdasta ei ole löytynyt tuon antamasi esimerkin mukaista tekstiä, eli kriteereitä siitä mitä vertailumallin vaikkapa tehon suhteen pitää olla. Missään ei kielletä käyttämästä 323i virityksessä vaikkapa 320i vertailumallina (samat jarrut/alusta) jolloin voidaankin ilman minkäänlaisia parannuksia ottaa teho/painosuhteen rajoissa isosti tehoa pihalle, vaikka järkikin sanoo että tarvitaan se ”mallisarjan tehokkain”.:think
          Niinii eli haet suurinta tehopainosuhdetta. Periaatteessa tuo laki antaa käyttää sitä suurinta olemassa olevaa. Olihan se ennenkin niin, että esim. suurin kone ei ollutkaan tehokkain vaan otettiin kaikki edullisimmat vaihtoehdot mihin mitäkin verrattiin. Voisko tässä sitte tulkita samoin.
          Bmw E30
          Bmw 2000Touring Scrap
          Ex. Bmw E30 316
          Ex. Bmw E36

          Comment

          • ThemeJ
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 997
            • Turku/Raahe

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Niin mutta miksei se vertailumalli vois olla vaikka se 320i ja lasketaan sit tehopainosuhteen mukaan, eikä 20% säännöllä? Missä sanotaan et se pitää olla mallisarjan tehokkain? Siis sitä kohtaa en löytäny?
            Tuo 20% nyt oli vaan sen vuoksi koska ahtamalla periaatteessa pitäisi aina tulla enemmän kuin 20%.
            Bmw E30
            Bmw 2000Touring Scrap
            Ex. Bmw E30 316
            Ex. Bmw E36

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1762
              • vihti

              Originally posted by Supra^ View Post
              Missään ei kielletä käyttämästä 323i virityksessä vaikkapa 320i vertailumallina (samat jarrut/alusta) jolloin voidaankin ilman minkäänlaisia parannuksia ottaa teho/painosuhteen rajoissa isosti tehoa pihalle, vaikka järkikin sanoo että tarvitaan se ”mallisarjan tehokkain”.:think
              Tätä ajoin takaa edellisessä viestissäni, mutta kaiketi parhaiten selviää kun käy kysymässä muutamalta konttorilta mielipidettä.
              Last edited by naikou; 13-02-2021, 20:31.
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5272
                • Pirkkala

                Soittaisin suoraan traficomille, siellähän on teknisiä asiantuntijoita olemassa.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15257
                  • Ajamisen Iloa

                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Vanhoilla säännöillä sait virittää Z3 2.8 coupen 230hv tehoille (+20% mallisarjan tehokkaimmasta olettaen että Z3M on oma mallisarjansa).
                  Uusilla säännöillä saa laihduttaa 850kg painoiseksi ja silti virittää vielä saman verran kuin vanhoilla "20%" säädöksillä eli 230hv papereihin. Jos taas et laihduta tippaakaan niin saat ottaa 340hv. Kaikki siltä väliltä sitten, noh, siltä väliltä.

                  Tämä uudistus tuo kyllä kivoja mahdollisuuksia moottorinvaihtojen suhteen.
                  Niin siis vanhoilla ois mennyt 3.0 Z3 + 20% eli 231x1,2 = 277hp.

                  1355kg omapaino otteessa / 271kW.
                  368hp saa ottaa näillä säännöksillä.
                  Esim C5 5.7 LS1 menisi helposti säädöksiin kun se on vaan 253kW. Mutta eiköhän vaan jatketa nykyisen virittelyä. On jo nykyisellään 10s vakiota nopeampi 100-200.. Ja varaa on säädösten mukaan vielä lisätä 125hp lisää.
                  Last edited by Remotion; 15-02-2021, 04:18.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15257
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by pazq View Post
                    Öö, ymmärsinkö nyt ihan oikein, että siihen "loppupunnitukseen" lisää painoa mikä lähtee katsastuksen jälkeen kultarahaksi.fi kierrätykseen ja tehot jää. Mitä se reino painaa nyt?
                    Tällähetkellä mulla toi painaa 1200 tasan kaikilla nesteillä ja vähän bensaa. Piripintaan vedetyllä tankilla joku 1240. Siis ajatukseni oli että palauttaisi takaisin tehtaan speksipainoon ja se ei onnistu kyllä ku lisäämällä koko kontin pohjan alle yli 100kg lyijypainoa. Olen vienyt hiilikuitukontissa kerralla tuon sata kg betonilaattoja ja nekin vie niin paljon tilaa ettei niillä saisi painoa takas huomaamatta...
                    Toki tällä nykysellä painollakin kaikkien sääntöjen mukaan rehellisesti tehtynä menisi silti S54 kun raja tulisi 325hp, ja S54 oli Z3M:ssä nimenomaan 325hp tehoilla.
                    Last edited by Remotion; 15-02-2021, 04:17.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • ThemeJ
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2005
                      • 997
                      • Turku/Raahe

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Tällähetkellä mulla toi painaa 1200 tasan kaikilla nesteillä ja vähän bensaa. Piripintaan vedetyllä tankilla joku 1240.
                      Onko tuossa mukana kuljettaja?
                      Bmw E30
                      Bmw 2000Touring Scrap
                      Ex. Bmw E30 316
                      Ex. Bmw E36

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15257
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by ThemeJ View Post
                        Onko tuossa mukana kuljettaja?
                        Ei ole.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • ThemeJ
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 997
                          • Turku/Raahe

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Ei ole.
                          Siinähän sulla jo on 75kg lisää.
                          Bmw E30
                          Bmw 2000Touring Scrap
                          Ex. Bmw E30 316
                          Ex. Bmw E36

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1762
                            • vihti

                            Selvittelin katsastuskonttorilla tuota kolmossarjalaisen euro3 päästöluokan auton ahtamista nyt tulevilla säädöksillä niin edelleenkin alusta/jarrut ja voimansiirto muutetaan vertailumallia vastaavaksi jos tarvii ja sitten sen jälkeen pätee tuo tehopainosuhde taulukko eli saa paljon järkevämmät ahtopaineet/teholukemat otteeseen eikä tarvi kikkailla minimi ahtopaineella ja jonkun tietyn mallin max.tehon kanssa (esim. 193hv tai alle jos verrattaisiin 328i nykyisillä säädöksillä)
                            Last edited by naikou; 16-02-2021, 22:20.
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • EFNU

                              E46 holset...
                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Ecun ohjelman muutos liittyy ”lastuttamiseen” luultavasti :think
                              Koskee myös pelkästään lastuttamista. Näyttäisi että tuon voi kiertää RE85-kortilla.

                              Toinen mikä kannattaa huomioida, on melutaso:

                              "Kuitenkin 1 päivänä tammikuuta 2001 tai sen jälkeen käyttöönotetussa ajoneuvossameluarvo saa ylittääenintään 3 dB(A):llävalmistajan ilmoittaman alkuperäisenmeluarvon."
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Olen tässä konsultoinut foorumilaista kuppipenkkien katsastusasiassa ja voin vaan todeta edelleen että kyllä jää uudempiin laittamatta kaikki kuppipenkit uusilla säännöillä. Jo vanhoillakin jotkut katsurit heittäytyy näköjään todella vaikeiksi, pyytää ety 14 mukaisia papereita jne. Näitä ei vanhoilla säännöillä tarvinnut kuin jos olet penkkien kiinityspisteitä/paikkoja muuttanut. Jos penkit asennetaan alkuperäisiin kiinnityspisteisiin tehdasvalmisteisella adapterilla ja penkin valmistajan kulmilla ei tarvita mitään erillisiä papereita, ei edes sitä minulta ensimmäisellä konttorilla vaadittua CE merkkiä.

                                Uusilla säännöillä näyttää kyllä menevän todella vaikeaksi mikään muutos ilman bmw valmistajalta saatuja sertifikaatteja :think
                                Oletan että maahantuoja osaa hinnoitella A4 hyvin hyvin kohtuullisesti, esim 500-800€ kpl
                                Last edited by BMW525Xda; 22-02-2021, 19:29.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎