Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia muun merkkisistä autoista Vol 4.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kangas
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 166
    • Hämeenlinna

    Originally posted by GARFFi View Post
    Olisin VIN-koodin saanut, sitä tarraa ei ollut nähtävillä.

    Juu, vagilaisiin löytyy tosi huonosti varustelistatouhuja. Mahtaakohan Tampereella olla lähin marmori josta asia selviäisi. Nekin siellä vissiin yksilöstä kiinni antavatko tietoja.

    Edit. Ja portterin perässä olin ja webastoa/eberin olemassaoloa vailla.
    Audiin sain varustelistauksen ainakin soittamalla marmorille. Lähettivät listan sitten sähköpostiin pdf:nä. Toki varmasti voi olla hyvin tapauskohtaista.

    Comment

    • GARFFi
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 5547
      • Kankaanpää

      Originally posted by Kangas View Post
      Audiin sain varustelistauksen ainakin soittamalla marmorille. Lähettivät listan sitten sähköpostiin pdf:nä. Toki varmasti voi olla hyvin tapauskohtaista.
      Näin oon muutamasta paikasta lukenut, kun yritin tuloksetta viniä etsiä. Ehkä vois huomenna koittaa jostain marmorilta soitella listaa.
      MB E220 CDI -10
      Ex.VW T5.1 -11
      Ex. Ford Transit Custom -14
      Ex. VW Passat 2.0FSI -06
      Ex. VW Golf+ -06
      Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
      Ex. Honda CBR900RR -96
      Ex. E36 325i Coupé -94
      Ex. LADA 2105 1200S -89
      Ex. LADA 2107 1300S -87
      Ex. E36 320i -91

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10078
        • KVLA

        Jatketaanpa Volkkareista. Eli henkilöauton 2.0diiseli kone vm.-12-14. Ongelmat? Öljysyöppö? Tyyppiviat?

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5273
          • Pirkkala

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Jatketaanpa Volkkareista. Eli henkilöauton 2.0diiseli kone vm.-12-14. Ongelmat? Öljysyöppö? Tyyppiviat?
          Sitä yhtä moottorikoodia kun välttää niin on koneena luotettava ja hyvä.
          Euro 6 koneessa (alkaa varmaan jostain -15 vuodesta) on sähköisesti ohjattu vesipumpun lepuutus, ja niissä pumpuissa on laakerivikoja. Ilmenee vuotona, en oo vielä nähny yhtään tapausta että jakopää olis hajonnu sen takia kuitenkaan.

          Täällä oli keskustelua näistä moottoreista jokunen aika takaperin

          Teen autoliikkeelle paljon töitä, ja näitä myydään isoja määriä koko ajan, todella vähän on pitänyt näitä korjata.
          1.6 versiot sitten oma lukunsa ja ovat minusta "vältä" otsakkeen alle meneviä, ainakin alkupään vehkeet
          Last edited by Urpo_rotta; 12-02-2021, 17:38.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • GARFFi
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 5547
            • Kankaanpää

            Nyt kun asiantuntija on paikalla asiasta niin paljonko uusi egr maksaa sellaiseen 132kw versioon? Kuullut että jopa 1500€. Mutta väliäkö sillä sitten vaikka swn vaihtaisi, jos viallinen ollut siihen asti kiinni ja saattanut tehdä tuhojansa jo.

            Perhana, nyt kun pätäkkää makaa tilillä pakua varten niin ei yhden ainutta hyvää vaihtoehtoa. Kun ransua kaupittelin niin harvasen päivä putkahti joku kiinnostava esille.
            MB E220 CDI -10
            Ex.VW T5.1 -11
            Ex. Ford Transit Custom -14
            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
            Ex. VW Golf+ -06
            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
            Ex. Honda CBR900RR -96
            Ex. E36 325i Coupé -94
            Ex. LADA 2105 1200S -89
            Ex. LADA 2107 1300S -87
            Ex. E36 320i -91

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3028
              • Sjundeå

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Sitä yhtä moottorikoodia kun välttää niin on koneena luotettava ja hyvä.
              Euro 6 koneessa (alkaa varmaan jostain -15 vuodesta) on sähköisesti ohjattu vesipumpun lepuutus, ja niissä pumpuissa on laakerivikoja. Ilmenee vuotona, en oo vielä nähny yhtään tapausta että jakopää olis hajonnu sen takia kuitenkaan.

              Täällä oli keskustelua näistä moottoreista jokunen aika takaperin

              Teen autoliikkeelle paljon töitä, ja näitä myydään isoja määriä koko ajan, todella vähän on pitänyt näitä korjata.
              1.6 versiot sitten oma lukunsa ja ovat minusta "vältä" otsakkeen alle meneviä, ainakin alkupään vehkeet
              Mikä moottorikoodi muuten se on, mitä kannattais välttää?
              -25 Toyota Proace City Verso
              -23 Nissan Leaf

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • tunppi
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 45
                • Helsinki

                Onko porschen menopeleistä / m96 ja m97 moottoreista kokemusta? Taitaa olla aika pommeja?

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5273
                  • Pirkkala

                  Originally posted by GameOver View Post
                  Mikä moottorikoodi muuten se on, mitä kannattais välttää?
                  En sitä nyt muista, mutta olikohan se tässä ketjussa aiemmin mainittu:think
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • N54
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2012
                    • 527
                    • Satakunta

                    Oma käsitykseni on, että se 130kw versio olisi huonoin henkilöauton 2.0TDI, mutta voin olla väärässäkin. Moottorikoodeista en tarkemmin tiedä, mutta pari Audia on tuon tehoisella myllyllä tykännyt öljystä.

                    Comment

                    • QUASIMODO
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2545
                      • Pirkkala

                      Hellurei!

                      Pitäisi katsella 2. autoa, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
                      - bensa, sähkö tai hybridi
                      - pieni polttoaineen kulutus sekä muut edulliset käyttökustannukset
                      - hinta 5-10k€
                      - luotettava, ruosteeton ja mielellään 2010 tai uudempi
                      - 4-ovea ja isofix-valmius

                      Bemaria ei taida tuohon hintaluokkaan saavan, joten pitäis katsella jotain muuta merkkiä?

                      Tämä tulee vaimolle työautoksi ja työmatka on noin 25 km edestakaisin. Täydellinen auto olisi lisäksi automaatti ja neliveto tai takaveto

                      Katselin hieman f20:stä 114i:tä tai 116i:tä, mutta tällöin pitäisi budettia hieman nostaa.

                      -Juha
                      sigpic

                      Comment

                      • naikou
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2010
                        • 1767
                        • vihti

                        Mondeo on hyvä, toki sehän on tylsä perusauto mutta aika hyvä ajaa, on tilaa ja varusteita, laadukas sisusta ja ei oo kalliita, talvella pääsee paremmin ku takavedolla
                        E39 523i Turbo

                        Comment

                        • konsumies
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1046
                          • Turkkussesss

                          Originally posted by QUASIMODO View Post
                          Hellurei!

                          Pitäisi katsella 2. autoa, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
                          - bensa, sähkö tai hybridi
                          - pieni polttoaineen kulutus sekä muut edulliset käyttökustannukset
                          - hinta 5-10k€
                          - luotettava, ruosteeton ja mielellään 2010 tai uudempi
                          - 4-ovea ja isofix-valmius

                          Bemaria ei taida tuohon hintaluokkaan saavan, joten pitäis katsella jotain muuta merkkiä?

                          Tämä tulee vaimolle työautoksi ja työmatka on noin 25 km edestakaisin. Täydellinen auto olisi lisäksi automaatti ja neliveto tai takaveto

                          Katselin hieman f20:stä 114i:tä tai 116i:tä, mutta tällöin pitäisi budettia hieman nostaa.

                          -Juha
                          Meillä on F20 116d ja kauhean vaikea siitä on löytää moitittavaa.
                          Samoilla kriteereillä hankittiin ja hyvin on ajanut asiansa. Bensaykkösistä ymmärtävät varmasti voivat kommentoida mahdollisia tekniikka-asioita mutta pikkudieselinä tuo on kyllä hyvä. Turvaistuin mahtuu hyvin ja jonkun verran tavaraakin. 83tkm ajettuna ostettiin ja yhtään vikaa ei ole ollut.
                          Ja yllättävän mukava ajaa pikkuautoksi. N. 5 litraa tuo vie pöllö-öljyä sekalaisessa
                          Seat Leon Cupra ST
                          F20 116d
                          e87 116i

                          Comment

                          • harriba
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 420
                            • Espoo

                            Originally posted by QUASIMODO View Post
                            Hellurei!

                            Pitäisi katsella 2. autoa, joka täyttäisi seuraavat kriteerit:
                            - bensa, sähkö tai hybridi
                            - pieni polttoaineen kulutus sekä muut edulliset käyttökustannukset
                            - hinta 5-10k€
                            - luotettava, ruosteeton ja mielellään 2010 tai uudempi
                            - 4-ovea ja isofix-valmius

                            Bemaria ei taida tuohon hintaluokkaan saavan, joten pitäis katsella jotain muuta merkkiä?

                            Tämä tulee vaimolle työautoksi ja työmatka on noin 25 km edestakaisin. Täydellinen auto olisi lisäksi automaatti ja neliveto tai takaveto

                            Katselin hieman f20:stä 114i:tä tai 116i:tä, mutta tällöin pitäisi budettia hieman nostaa.

                            -Juha
                            Melkolailla sama problematiikka meillä pari vuotta sitten. Meillä se ratkesi siten että Autoverkkokaupasta otettiin Hyundai Ioniq hybrid "melkein uusi vuodeksi"-diilillä. Kustantaa €319/kk, kestää kaksi vuotta ja saa ajaa 50k km. Ei käsirahaa. Tuo on osamaksudiili takaisinostositoumuksella, ts. huollot vakuutukset renkaat ym. tulee päälle. Toisaalta autossa on tehdastakuu voimassa jolloin huollon kustannukset on helppo arvioida. Auto on myös melkein uusi ja siinä on asialliset varusteet ml. hätäjarruassari, kaista-assari, tutkacruise, Infinityn hifit, navi, peruutustutka+kamera, handsfreet sekä CarPlay.

                            Samaan rahaan olisi lähtenyt Kona täyssähkö, mutta se olisi ollut liian pieni sisätiloiltaan ja rangeltaan (pitää päästä myös mökille 250km).

                            Bensaa Ioniq on syönyt 4-5l/100km, ts. dieselillä pääsee helposti samaan, mutta käyttömaksu on alhainen ilman diesel-kusetusveroa. Vakuutuskaan ei päätä huimaa kun on bonarit tapissa.

                            Pitkään meilläkin oli mietinnässä ostaa joku €10k kärry omaksi, sillä pääomakulu olisi varmasti pienempi. Toisaalta sillä ei uudenveroista + varusteltua + alhaisia käyttökustannuksia saa. Minulla on myös omassa autossa jo ihan tarpeeksi harrastamista, ropaamista ja huolehtimista

                            Varsinainen Autohan tuommoinen Hyundai ei ole, mutta toki käyttökelpoinen ja suht tilava kulkuväline. Ainoat moitteet on rengasmelu ja pintakova alusta.
                            Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                            X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                            Comment

                            • Reeperbahn
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 602
                              • EFOU

                              Originally posted by tunppi View Post
                              Onko porschen menopeleistä / m96 ja m97 moottoreista kokemusta? Taitaa olla aika pommeja?
                              Nämä nyt on netistä opiskeltuja, vailla omakohtaista kokemusta. Haaveilin itse 997:sta vielä vuosi sitten mutta täytyi pitkin hampain luovuttaa kun niin monesta lähteestä sai lukea ja katsoa videoita bore scoringista eli sylinterien seinien kulumisesta ja IMS-laakerista. IMS-laakerin kanssa vielä tulee toimeen, senkun vaihtaa, mutta tuo sylintereiden naarmuuntuminen on todellinen uhka ja onkin sitten kalliimpi juttu. Vika koskee siis 996-997.1 -Carrera -malleja eli vm 98-08. 997 faceliftiin (eli 997.2) tuli sitten eri kone ja nuo ongelmat poistuivat. Koskee myös saman aikakauden tiettyjä Cayman ja Boxter -malleja mutta niihin en ole enempää tutustunut.

                              Esim. Youtubesta löytyy bore scoring -hakusanalla useampi osainen sarja jossa nuo ongelmapaikat on juurta jaksaen selitetty. Kannattaa katsoa jos M96/97 -koneinen Porsche kiinnostaa.

                              EDIT: linkki ekaan jaksoon: https://www.youtube.com/watch?v=dzDerJOdcfI&t=97s
                              Last edited by Reeperbahn; 19-02-2021, 08:14.
                              -BMW M3 -09
                              -MB E320 Coupe -94
                              -MB E250 CGI -10
                              -Husqvarna R320 -14

                              Comment

                              • QUASIMODO
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 2545
                                • Pirkkala

                                Kiitoksia kaikille vastauksista!

                                2. auton osalta tuntuu kovalta, jos kulut reilu 300€/kk:ssa + polttoaineet. Toisaalta tuollaisen uuden auton kanssa voisi päästä helpommalla kuin jonkin vanhemman kanssa. Huoltoja ei varmaankaan paljoa tule ja vaimon ajolla renkaatkin saattaisivat sen 2 vuotta kestää.

                                Eniten kuitenkin kiinnostaisi 1-sarjalainen tuolla pienellä bensaturbo-koneella..tai esim i3. Budjettia pitäisi kuitenkin nostaa varmaankin sinne 12-15k€ tuntumaan ja i3:n osalta lähemmäs 20k€, jotta myös ajetut km:t pysyy maltillisina.

                                Toisaalta itsellä oli aikoinaan m3:n rinnalla Pösö 306, jossa ei ollut koskaan mitään vikaa. Sai vaan ajella ja tankkailla. Eikä se vienyt bensaakaan ihan mahdottomasti. Eli voi olla että jollain 5k€:lla saa ihan kelpo käyttöauton jos katselisi esim. jotain pikku citikoita. Voi myös olla, että sellaiseen saa laittaa jokaisen katsastuksen yhteydessä 500-1000€ :think
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎