Originally posted by nullzwei
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
-
Originally posted by GameOver View PostNyt ei logiikka avaudu....:think Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostNyt ei logiikka avaudu....:think Tuo kuvaaja kuvastaa nimenomaan keskimääräistä tuotannon päästöä. Sisältäen myös se sähkö, joka on ladattu niihin sähköautoihin ja plugareihin.
Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.-92 928 GTS
-98 550 Maranello
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostNyt ei logiikka avaudu :think Kuinka minun puulämmitteinen kiuas/sauna vaikuttaa sähköauton lataamiseen, tai muuhun sähkön käyttöön, vaikka saunoisinkin jouluna keskellä päivää.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by 928 GTS View PostLadataan mistä ladataan jos nykyinen kapasiteetti riittää autokannan sähköistämiseen. On todennäköistä, että kokonaispäästöt pienenee jonkun verran. Mutta sillä on paljon vaikutusta tulokseen millä tavalla mahdollisesti tarvittava uusi kapasiteetti tuottaa sähköä. Tehdäänkö siis uusi ydinvoimala vai poltetaanko turvetta tai jotain tuolta väliltä.
Ja aina voi edetä nykyisen vision mukaan, jossa sähköautot valjastetaan tasapainottamaan sähköverkkoa. V2G:stä on näissäkin ketjuissa useampaan kertaan kirjoiteltu.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostHauska ajattelumalli. Itse saatoin ajaa jopa 500km yhden päivän aikana vanhalla pieniakkuisella Leafilla vaikkei sen pitäisi olla mahdollista.
Paha sanoa, tuskinpa autonvalmistus on alkanut tuottamaan päästöjä vasta sähköautojen myötä. Uskaltaisin jopa väittää ettei seuranta tai toimenpiteet olleet ihan nykyajan tasoa silloin 20-vuotta sitten.
Sähköautojen omistajat tai niiden käyttäjät ovat itseasiassa valveutuneempia kuin uskotkaan.
Lähinnä ympäristöasioista yhtäkkiä huolestuneet polttomoottoriautoilijat esittävät absurdeja väitöksiä ilman sen kummempaa osaamista.
Vaikka kaikki sähkö tuotettaisiin kivihiilellä, olisi sähköautojen päästöt per kilometri silti pienemmät kuin bensakuutosen. Ihan pelkät ajamisenaikaiset. Toki yleisimmin kun verrataan niin sähköauton taakaksi lasketaan kaikki uraanin kaivamisesta, patojen betonin valmistuksessa kuluneesta energiasta ja koboltin kaivaminen ravintoon käytetystä riisinviljelystä myöten ja niitä verrataan sitten polittisten ajonaikaisiin päästöihin. Ja sitten ollaan netissä tosi fiksuja.
Originally posted by Carbonfiber View PostYmpäristövaikutus ei täysin ongelmaton ole, kuten tuot esiin. Laskelmia on suuntaan ja toiseen. Tosin kasvihuonepäästöissä täyssähkö vie joka laskelmassa sitä e39iä aika nopeasti, lapsityöllä kaivetut raakametallit ovat taas vaikeampi osa yhtälöä. Meillä kotona Co2 neutraali sähkösopimus ja suunnitelmissa aurinkopaneelit.
Kuitenkin sähköauton hyötysuhde on niin korkea 90-95%, polttomoottoriauton 10-20% verrattuna, että taloudellisella aggregaatilla kannattaisi ne bensatkin polttaa ja ladata sähköautoon, jos miettii vain co2 päästöjä.
Keskustelu menee monesti siihen, että sähköautoilijat hurskastelevat, että pelastavat maailman ja sitten taas perinneautoilla (hiilivedyt) ajavat puolustavat niitä henkeen ja vereen. Itse pyrin suhtautumaan asiaan neutraalisti ja näen, että meillä on lähitulevaisuudessa tilaa kaikille käyttövoimille ja toivottavasti kehitys, insentiivit ja sanktiot ohjaavat tehokkaaseen ja ekologiseen resurssien käyttöön ainakin yhteiskauppa-alueella.Itse heitän veikkauksen, että sähköautoihin tulee viiden vuoden päästä viimeistään vitunmoinen veronkorotus tai joku väliaikainen (ikuinen)haittamaksu akuista.
Last edited by Paabo; 10-12-2019, 17:11.E39 M5
Comment
-
-
Gameoveril ja carbonfiberil hyviä kommentteja.
Eikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä. Lisäksi, koska sähköä ei voida varastoida kovinkaan hyvin niin jos autot sähköistetään voitaisiin akkuja käyttää sähkön varastointiin ja jopa jakaa takaisin sähköverkkoon tasaamaan huippukulutusta. Hypoteettista, mutta mahdollista. Edelleen sanon että markkinatalous tukee vahvasti sähköautoilua. Bonuksena voidaan saada vähän vihreämpi maailma.
Comment
-
-
Originally posted by GameOver View PostJa aina voi edetä nykyisen vision mukaan, jossa sähköautot valjastetaan tasapainottamaan sähköverkkoa. V2G:stä on näissäkin ketjuissa useampaan kertaan kirjoiteltu.
Kenties joskus tulevaisuudessa haluaa.
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostRohkea väite mutta pitää paikkansa
Sähköauto 15kWh/100km ja tälle hatusta 1.33 kerroin että on mitä erilaisimmat siirto-, suuntaus-, muunto-, lataus- ja purkuhäviöt mukana ~20kWh/100km, kivihiilen piippupäästöt 650g per kWh eli tekis about 130g CO2/km. Bensakutonen ei kyllä mene alle 6l/100km keskikulutuksella vuositasolla tarkasteltuna vaikka olisi millainen ajoprofiili.
Vähän perspektiiviä; Porvoon öljynjalostamon päästöt ovat melkein puolet Suomen henkilöautoliikenteen päästöistä.
Porvoon öljynjalostamo: 2,7Mt
Suomen henkilöautokanta: 5,9Mt
Edit: Eli jos varovaisesti heittäis 1,5x kertoimen bensikselle, niin puhutaan suurinpiirtein samasta asiasta.Last edited by gnz; 10-12-2019, 18:07.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostSähkön välivarastona toimiminen -> akkua puretaan ja ladataan -> akku kuluu -> auton omistajalle aiheutuu kustannuksia -> kompensaatio.
Bufferiakkuja voidaan tehdä käytöstä poistuneista sähköautojen akuista sitten kotitalouskäyttöön.-25 Toyota Proace City Verso
-23 Nissan Leaf
...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…
Comment
-
-
Originally posted by duckland View PostEikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä.Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Comment