Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6707
    • PK-seutu

    Suuri sähköautokeskustelu osa III

    Kun foorumin moderaattorit eivät edelleenkään vaivaudu avaamaan näitä niin tässä uusi ketju. Edellinen: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=382783
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1
  • Carbonfiber
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 5226
    • Hki 43

    #2
    Itse olen ajellut sähköautolla nyt reilut kaksi kuukautta ja vajaa 2000 kilometriä.

    Ioniqiin päädyin koska malli oli edellisestä hybridistä tuttu. Range EPA 200 km ja NDEC 280 km. Kulutus on ollut Saksan läpi 95 km/h lämpimässä kelissä 9,5 kwh/100km, kaatosateessa talvirenkailla motariajoa 100-110 km/h 16,5 kwh. Pikalataus löytyy näistä kaikista, 50kwh laturilla 0-80% akku 30 minuutissa, loppuun 20% menee se noin 10 minuuttia. Keskikulutus koko ajalta ollut 13,2 kwh ja akussa käytössä olevaa kapasiteettia 28,2 kwh. Kylmällä kelillä auttaa ILP, joten auton lämmitykseen ei hupene paljoa energiaa.

    Kotona lataillut schukosta tai sitten Lidlissä kaupankäynnin yhteydessä pikalaturista ilmaiseksi. Toissa päivänä testasin ensimmäisen maksullisen latauksen, Fortum Charge & Drive. Aikaperusteinen hinnoittelu 0,20 euroa minuutti. Energialle tuli hintaa 0,32 euroa kwh:lle.

    Tämä on parhailla varusteilla eli keskieuroopan executive nimellä kulkeva varustetaso, joka Suomessa kulkee nimellä style+leather pack. On adaptiivinen cruise, kaistallapito, risteävän liikenteen tutkat, ledvalot lähivaloissa, ilmastoidut ja lämmitetyt nahat, lämmitetty ratti, hifit, muistipenkki, navi, apple ja android car play. 0-100 km/h 9,9 sekuntia.

    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
    Z3 Roadster 2.8 '98
    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

    Comment

    • Attekun
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2013
      • 1407
      • Saarijärvi

      #3
      Originally posted by Carbonfiber View Post
      Itse olen ajellut sähköautolla nyt reilut kaksi kuukautta ja vajaa 2000 kilometriä.
      Millaisia matkoja ajat tuolla? Kuinka riittävänä koet rangen omaan käyttöön ja suhteessa latausmahdollisuuksiin?
      Toyota Alphard MS
      Peugeot e-2008
      ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

      Comment

      • Carbonfiber
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 5226
        • Hki 43

        #4
        Originally posted by Attekun View Post
        Millaisia matkoja ajat tuolla? Kuinka riittävänä koet rangen omaan käyttöön ja suhteessa latausmahdollisuuksiin?
        Mulla on päivittäinen ajosuorite 5-100 km. Nyt pisin yhtäjaksoinen matka ollut 272 km, söimme puoli tuntia ABC:llä matkalla ja sinä aikana autokin latautui. Meidän käytössä palvelee hyvin, Kuopioon pitäisi ehkä lähteä niin vaatisi kaksi pysähdystä eli toinen olisi ekstraa normaalirutiineihin. Latureita alkaa olemaan tosi hyvin ja vielä ei ole tarvinnut jonottaa.
        Last edited by Carbonfiber; 09-12-2019, 20:12.
        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
        Z3 Roadster 2.8 '98
        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Carbonfiber View Post
          Ioniqiin päädyin koska malli oli edellisestä hybridistä tuttu. Range EPA 200 km ja NDEC 280 km. Kulutus on ollut Saksan läpi 95 km/h lämpimässä kelissä 9,5 kwh/100km, kaatosateessa talvirenkailla motariajoa 100-110 km/h 16,5 kwh. Pikalataus löytyy näistä kaikista, 50kwh laturilla 0-80% akku 30 minuutissa, loppuun 20% menee se noin 10 minuuttia. Keskikulutus koko ajalta ollut 13,2 kwh ja akussa käytössä olevaa kapasiteettia 28,2 kwh. Kylmällä kelillä auttaa ILP, joten auton lämmitykseen ei hupene paljoa energiaa.
          Ioniqin ehkä parhaimpia puolia on tuo kulutus. Todella pieniä lukemia.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • jokes911
            Bimmer Fanatic
            • May 2008
            • 875
            • Espoo

            #6
            Tuota MEB rakennetta kun katsoo niin täytyy vain todeta että se on kyllä todella yksinkertainen:



            Näin tuon livenä Berliinissä ja vakuutuin että oikeiden sähköauto pohjarakenteiden kautta alkavat hinnat tippumaan ja rajusti. Akun hinta on se ainoa hidastava tekiä joka aikaa myöden poistuu vähän niin kuin aurinkopaneelienkin kanssa.
            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
            2022 X3 Charged Edition Msport
            1999 Honda CBR 900 SC33
            2009 Husqvarna SMR 510
            2017 KTM EXCF 350

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              #7
              Originally posted by jokes911 View Post
              Ioniqin ehkä parhaimpia puolia on tuo kulutus. Todella pieniä lukemia.
              Kyllä, antaa paljon anteeksi pientä akkua.

              Originally posted by jokes911 View Post
              Tuota MEB rakennetta kun katsoo niin täytyy vain todeta että se on kyllä todella yksinkertainen:



              Näin tuon livenä Berliinissä ja vakuutuin että oikeiden sähköauto pohjarakenteiden kautta alkavat hinnat tippumaan ja rajusti. Akun hinta on se ainoa hidastava tekiä joka aikaa myöden poistuu vähän niin kuin aurinkopaneelienkin kanssa.
              Kyllä, tähän itsekin uskon. Todella mielenkiintoisia aikoja elämme.
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 2003
                • Tampere/kainuu

                #8
                Originally posted by jokes911 View Post
                . Akun hinta on se ainoa hidastava tekiä joka aikaa myöden poistuu vähän niin kuin aurinkopaneelienkin kanssa.
                Erään brittimerkin akku maksaa varaosana yli 100K€
                Bmw:n akulle ei saa hintaa varaosistakaan kasaamalla kuin ehkä kympin luokkaa (täyssähkö)
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • kooma
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2004
                  • 1016
                  • Pikis

                  #9
                  Originally posted by Carbonfiber View Post
                  Kotona lataillut schukosta tai sitten Lidlissä kaupankäynnin yhteydessä pikalaturista ilmaiseksi. Toissa päivänä testasin ensimmäisen maksullisen latauksen, Fortum Charge & Drive. Aikaperusteinen hinnoittelu 0,20 euroa minuutti. Energialle tuli hintaa 0,32 euroa kwh:lle.
                  Halvin maksullinen DC pikalataus mitä itse olen täältä seudulta bongannut on Kaarinan Motonetin pihassa, kanta-asiakkaalle 0,10 euroa kwh. Ja kun saldon lataamisen systeemi on aika outo niin laturi on aina vapaana
                  Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                  Comment

                  • Carbonfiber
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 5226
                    • Hki 43

                    #10
                    Originally posted by kooma View Post
                    Halvin maksullinen DC pikalataus mitä itse olen täältä seudulta bongannut on Kaarinan Motonetin pihassa, kanta-asiakkaalle 0,10 euroa kwh. Ja kun saldon lataamisen systeemi on aika outo niin laturi on aina vapaana
                    Kiitos tiedosta. Tuo Fortum ei ole halpa, mutta toimivana pidetty.
                    Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                    Z3 Roadster 2.8 '98
                    isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                    ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                    Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                    Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6707
                      • PK-seutu

                      #11
                      Originally posted by kooma View Post
                      Halvin maksullinen DC pikalataus mitä itse olen täältä seudulta bongannut on Kaarinan Motonetin pihassa, kanta-asiakkaalle 0,10 euroa kwh. Ja kun saldon lataamisen systeemi on aika outo niin laturi on aina vapaana
                      Espoo nokittaa. Motonetilla ensimmäinen tunti ilmaiseksi kanta-asiakkaille

                      EDIT: Ei liene mallia pika, mutta kuitenkin.
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        #12
                        Originally posted by pyroz View Post
                        Espoo nokittaa. Motonetilla ensimmäinen tunti ilmaiseksi kanta-asiakkaille

                        EDIT: Ei liene mallia pika, mutta kuitenkin.
                        Juu sama täällä, AC on ekan tunnin ilmainen mutta DC alkaa laskuttamaan heti. Ehtiihän se AC nyt hiukan lataamaan käynnin aikana mutta jos auto tukee DC pikalatausta niin on se ihan jees tuolla hinnalla kun maksaa vain saman kuin kotona.
                        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          #13
                          Originally posted by Carbonfiber View Post
                          Itse olen ajellut sähköautolla nyt reilut kaksi kuukautta ja vajaa 2000 kilometriä.

                          Ioniqiin päädyin koska malli oli edellisestä hybridistä tuttu. Range EPA 200 km ja NDEC 280 km. Kulutus on ollut Saksan läpi 95 km/h lämpimässä kelissä 9,5 kwh/100km, kaatosateessa talvirenkailla motariajoa 100-110 km/h 16,5 kwh. Pikalataus löytyy näistä kaikista, 50kwh laturilla 0-80% akku 30 minuutissa, loppuun 20% menee se noin 10 minuuttia. Keskikulutus koko ajalta ollut 13,2 kwh ja akussa käytössä olevaa kapasiteettia 28,2 kwh. Kylmällä kelillä auttaa ILP, joten auton lämmitykseen ei hupene paljoa energiaa.

                          Kotona lataillut schukosta tai sitten Lidlissä kaupankäynnin yhteydessä pikalaturista ilmaiseksi. Toissa päivänä testasin ensimmäisen maksullisen latauksen, Fortum Charge & Drive. Aikaperusteinen hinnoittelu 0,20 euroa minuutti. Energialle tuli hintaa 0,32 euroa kwh:lle.

                          Tämä on parhailla varusteilla eli keskieuroopan executive nimellä kulkeva varustetaso, joka Suomessa kulkee nimellä style+leather pack. On adaptiivinen cruise, kaistallapito, risteävän liikenteen tutkat, ledvalot lähivaloissa, ilmastoidut ja lämmitetyt nahat, lämmitetty ratti, hifit, muistipenkki, navi, apple ja android car play. 0-100 km/h 9,9 sekuntia.

                          Tätä härveliä tuli ajettua sunnuntaina. Lähtökohtaisesti suhtauduin tähän hyvinkin epäröivästi ja suorastaan negatiivisesti. Heti ensimmäisten metrien ja ensimmäisen kanttarinylityksen jälkeen tuli todettua että "täähän on hyvä". Autona siis hyvinkin piristävä tapaus. Laadukkaan oloinen ja hyvä ajoasento. Tuntui jotenkin heti kotoisalta. Oli ensimmäinen täyssähköauto minulle. Kun unohtaa asian että tuo ei koskaan vaihda vaihdetta ja hurjan "moottorijarrutuksen" takia ei auto "rullaa", niin menee samalla tavalla kun polttomoottoriset.

                          Ite pärjäisi ioniqin rangella varmasti 95% ajoista, niin että ei tarvitsisi erikseen miettiä latauksia.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • Paabo
                            BTCF Member
                            • Jul 2007
                            • 4322
                            • Lapinlahti City

                            #14
                            Ymmärrän sähköauton edun kuluttajalle. Suhteellisen edullista kulua ja pääsee 100km kotoa ajelemaan poispäin. Mutta haluaisin jostakin nähdä oikeasti todellisen säästön ajatellen ilmastoa/maapalloa. Mietin vain, että onko se vaikka lähes 20 vuotta vanha kutoskoneinen e39 niin saatanasta kuin annetaan ymmärtää? Varmaan 50% sähköauton omistajista ajattelee, että sähkö tulee seinästä ja silloin on nolla päästöt. Paljonkos se olikaan Helsingin alueen sähkön tuotosta kivihiilellä?:think
                            https://yle.fi/uutiset/3-10484921
                            Last edited by Paabo; 10-12-2019, 17:46.
                            E39 M5

                            Comment

                            • Tiik
                              BTCF Member
                              • Apr 2012
                              • 497
                              • Vantaa

                              #15
                              Osassa Euroopan maita ollaan ilmeisesti lähitulevaisuudessa aloittamassa ratsiat, joissa tarkistetaan myös plugarihybridikäyttäjien lataushistoriat. Eli pyritään siis valvomaan sitä, että autoja todella ladataan aktiivisesti, eikä vain kierretä verotusta päästömanipuloinnin kautta. :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎