Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juspa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1223
    • Pori

    #46
    Originally posted by duckland View Post
    Gameoveril ja carbonfiberil hyviä kommentteja.

    Eikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä. Lisäksi, koska sähköä ei voida varastoida kovinkaan hyvin niin jos autot sähköistetään voitaisiin akkuja käyttää sähkön varastointiin ja jopa jakaa takaisin sähköverkkoon tasaamaan huippukulutusta. Hypoteettista, mutta mahdollista. Edelleen sanon että markkinatalous tukee vahvasti sähköautoilua. Bonuksena voidaan saada vähän vihreämpi maailma.
    Ei ole ollenkaan hypoteettista, näin se tulee olemaan. Autoa voidaan käyttää kotitalouden akkuna. Myös kotiin asennettavat akustot tulevat olemaan arkipäivää. Silloin ylituotanto voidaan ladata näihin mm. yöaikaan, joka karrikoidusti nyt menee jo kerran maksettuna energiana lauhteena mereen. Kulutuspiikkejä voidaan tasata tiputtamalla kuormia (kotitalouksia) pois verkosta jos siellä on akusto minkä perässä pärjätään x ajan.

    Isommassa mittakaavassa tällaiset akustot yleistyvät myös suurien kiinteistöjen ja teollisuuden parissa. Heitetään nyt esimerkkinä kauppakeskus Sello Espoossa, jossa 2 MW akusto toimii reservimarkkinassa. Fingrid maksaa suoraa rahaa tällaisesta kysynnänjoustossa mukana olevasta kiinteistöstä. Myös muita kuormia, kuten isoja varaajia ym. voidaan liittää kysynnänjoustoon, eli ei tarvitse olla aina akusto. Kun nämä tarpeeksi yleistyvät, voidaan jättää nykyiset kalliit ylläpidettävät fossiiliset varavoimalat pois.
    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

    Ex.
    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
    E90 320d -05 Schwartz 2
    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
    E36 352i -91 Diamantschwartz

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5151
      • Kuopio

      #47
      Originally posted by Tommix View Post
      Mulla on päivä/yösähkö liittymä, mutta ei niissä tänä päivänä enää kummoista eroa ole. Siirtomaksukin taitaa olla jo se sama molemmissa
      Mulla on energia yleissähkönä, mutta siirto kausi liittymänä. Mikäli tallissa olisi sähköauto, laskutusmalli olisi vieläkin "tuottoisampi" kuin nyt koska yöaikaan saataisin lisää kulutusta.

      Tosin nytkin on kaikki mahdollinen taloautomaatiolla ajastettu yölle esim. vedenlämmitys.

      ps. pellepelottomille varmaan rikkinäiset Teslan akut olisivat oiva ratkaisu aurinkopaneelien perään. Niitähän osaa kuka vain korjata ja viritellä tarkoitukseen kuin tarkoitukseen youtubea katsomalla ja palovaarakin on minimaalinen. Ja vakuutuskorvaa mikäli mökki palaa
      Last edited by jani; 10-12-2019, 20:50.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • Pred
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2007
        • 442
        • E-Pohjanmaa

        #48
        Originally posted by 928 GTS View Post
        Ladataan mistä ladataan jos nykyinen kapasiteetti riittää autokannan sähköistämiseen. On todennäköistä, että kokonaispäästöt pienenee jonkun verran. Mutta sillä on paljon vaikutusta tulokseen millä tavalla mahdollisesti tarvittava uusi kapasiteetti tuottaa sähköä. Tehdäänkö siis uusi ydinvoimala vai poltetaanko turvetta tai jotain tuolta väliltä.
        Energiamarkkina muuttuu nopeasti. Nykyisellään päästöoikeuksien hinta jo ohjaa kysyntää puupolttoaineisiin ja tuulivoima tulee lisääntymään voimakkaasti. https://yle.fi/uutiset/3-11045496

        Olkiluoto 3:n kun vielä joskus lähtee tuotantoon ja autothan ladataan pääasiassa yöllä, niin kapasiteetin kanssa tuskin tulee ongelmaa
        Tesla Model 3 Performance
        EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
        EX: VW Touran 2.0 TDI
        EX: VW R6 Polo GTI
        EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
        EX: BMW E91 325dA M-sport
        EX: BMW E46 320d touring M-sport
        EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
        EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
        EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
        EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

        Comment

        • jokes911
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 875
          • Espoo

          #49
          Originally posted by duckland View Post
          Gameoveril ja carbonfiberil hyviä kommentteja.

          Eikö sähköntuotanto pidä sovittaa huippukulutuksen mukaan ja jos autot ladataan yöllä niin ne on periaatteessa melkein ilmasta sähköä. Lisäksi, koska sähköä ei voida varastoida kovinkaan hyvin niin jos autot sähköistetään voitaisiin akkuja käyttää sähkön varastointiin ja jopa jakaa takaisin sähköverkkoon tasaamaan huippukulutusta. Hypoteettista, mutta mahdollista. Edelleen sanon että markkinatalous tukee vahvasti sähköautoilua. Bonuksena voidaan saada vähän vihreämpi maailma.
          Suomen sähköntuotanto ei tule olemaan sähköautoilun ongelma. Sähkö ei lopu kesken kuluttajilta vaikka tuontisähkön varassa suomi onkin. Sitä varten on suomen tekemät sopimukset ulkomaisilta toimijoilta. Ja niiden varassa ollaan vielä vaikka Olkiluoto joskus valmistuisikin.

          Sähköautot tullaan suurelta osin lataamaan öisin. En näe että niistä tulee sähkövarastoja ihan vaan siitä syystä, että tällöin lataus/purku syklien määrä kasvaa ja osaltaan lyhentää akun käyttöikää. Aika paljon pitäisi kuluttajaa kompensoida, jotta se ottaisi tuulta alleen.
          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
          2022 X3 Charged Edition Msport
          1999 Honda CBR 900 SC33
          2009 Husqvarna SMR 510
          2017 KTM EXCF 350

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17500
            • Turku

            #50
            Originally posted by GameOver View Post
            Nyt ei logiikka avaudu....:think Tuo kuvaaja kuvastaa nimenomaan keskimääräistä tuotannon päästöä. Sisältäen myös se sähkö, joka on ladattu niihin sähköautoihin ja plugareihin.

            Nuo ladataan vieläpä useimmiten yöllä, jolloin muu kulutus on pientä. Toisin kuin vaikka saunominen jouluna.
            Onhan sähköautojen lataaminen lisäkulutusta vanhan sähkönkulutuksen päälle!

            OT: Minulla myös puukiuas kolmessa osoitteessa (talo ja 2 mökkiä), toisessa ok-talossa mennään tosin sähköllä...
            Näillä mennään:
            - BMW E81 118i since 2017
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              #51
              Originally posted by Laku View Post
              Onhan sähköautojen lataaminen lisäkulutusta vanhan sähkönkulutuksen päälle!

              OT: Minulla myös puukiuas kolmessa osoitteessa (talo ja 2 mökkiä), toisessa ok-talossa mennään tosin sähköllä...
              Mä koitinkin puhua omenoista ja siihen vedettiin appelsiinit mukaan. Mun pointti oli siinä, että sähköntuotannolle on saatavilla data sen keskipäästöistä. Sisältäen koko sähköntuotannon. Eikö tuo sähköautoihin ladattu virta silloin siis kuulu siihen kaiken sisältävään lukuun? Ja tämä ”lisäkulutus” voidaankin nimenomaan kohdistaa niihin autoihin? Ei kai se muuta tätä keskiarvoa...

              Mitä lisäkulutukseen tulee, voisihan sitä oikein sydämenmuotoisten lasien läpi katsoa että tämä autoilija ei enää tankkaa autoaan, eikä näin ollen omalta osaltaan aiheuta sitä polttoaineen valmistukseen käytettyä sähköä. Sitähän meinaan käytetään, vieläpä melkoisen paljon. Aiemmissa ketjuissa taisi tulla vastaan että jopa samoissa luokissa kuin mitä sähköauton sähkönkulutus per kilometri.
              Voi olla toki liian kaukaa haettua. Mutta kuten oon aiemmin ajatellut, olen vahvasti sitä mieltä, että tulevaisuudessa kyse on lopulta nimenomaan energiasummapelistä. Siitä, kuinka paljon kuluu energiaa vs kuinka paljon saadaan tuotetusta energiasta hyötykäyttöön.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • brainsurgery
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1355
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by GameOver View Post
                Mä koitinkin puhua omenoista ja siihen vedettiin appelsiinit mukaan. Mun pointti oli siinä, että sähköntuotannolle on saatavilla data sen keskipäästöistä. Sisältäen koko sähköntuotannon. Eikö tuo sähköautoihin ladattu virta silloin siis kuulu siihen kaiken sisältävään lukuun? Ja tämä ”lisäkulutus” voidaankin nimenomaan kohdistaa niihin autoihin? Ei kai se muuta tätä keskiarvoa...

                Mitä lisäkulutukseen tulee, voisihan sitä oikein sydämenmuotoisten lasien läpi katsoa että tämä autoilija ei enää tankkaa autoaan, eikä näin ollen omalta osaltaan aiheuta sitä polttoaineen valmistukseen käytettyä sähköä. Sitähän meinaan käytetään, vieläpä melkoisen paljon. Aiemmissa ketjuissa taisi tulla vastaan että jopa samoissa luokissa kuin mitä sähköauton sähkönkulutus per kilometri.
                Voi olla toki liian kaukaa haettua. Mutta kuten oon aiemmin ajatellut, olen vahvasti sitä mieltä, että tulevaisuudessa kyse on lopulta nimenomaan energiasummapelistä. Siitä, kuinka paljon kuluu energiaa vs kuinka paljon saadaan tuotetusta energiasta hyötykäyttöön.
                Tätä on muistaakseni käyty aiemminkin läpi mutta lyhyesti:
                Jos nykyään autojen liikkumiseen käytettävä energia otetaan fossiilisista polttoaineista eikä sitä sinänsä ole laskettu nykyiseen sähkönkäyttöön mukaan, niin tuo lisäenergia joudutaan tuottamaan jollakin tavalla, se ei tule tyhjästä. Nyt riippuu siis täysin siitä, millä tavoin tuo autoja varten tuotettava lisäenergia tuotetaan, että saadaan laskettua ne oikeat co2 päästöt, jotka autolla ajamisesta aiheutuvat.

                T&T lehden mukaan suurin osta tuosta energiasta ostettaisiin Ruotsista, jolloin keskimääräinen co2 jopa laskee: https://www.tekniikkatalous.fi/uutis...d-e6ad6e847eeb

                Isommissa maissa se joudutaan kuitenkin tuottamaan fossiilisilla, jolloin tilanne on ihan eri.

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 998
                  • 29100/310053

                  #53
                  Originally posted by GameOver View Post
                  polttoaineen valmistukseen käytettyä sähköä. Sitähän meinaan käytetään, vieläpä melkoisen paljon.
                  Jos tietty määrä polttoainetta käytettynä tuottaa 1000g co2 niin sen valmistukseen tarvittavan raakaöljyn matka maan uumenista jalostamolle 50g, jalostus itsessään 85g, jakelu 5g.

                  Laskin tuossa huvikseni että se 250000 sähköllä liikkuvaa autoa Suomen teillä 2030 on mahdollista ja 2040 voisi olla puolet liikennekäytössä olevasta autokannasta sähköllä. Plugin hybridit laskettu mukaan tottakai.
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #54
                    Ekaan E-golfiin näyttäisi pian saavan isomman kapasiteetin akkusetin.
                    The modular KREISEL Electric high-voltage battery systems are the one-stop solution for your electrification project.


                    Alla olevaa tuulilasin juttua kun lueskeli, niin omat ostohimot kyllä vähän tippuivat. Tuo lataussäätö ja muu juuri kerrotunlainen touhu on se syy, mikä itsellä hakkaa vastaan. Joo varmaan sähköhemmot tulee kertomaan, että väärin ajettu ja suunniteltu, mutta siinhä se juttu onkin. Mua ei kiinnosta suunnitella reissuja auton mukaan. Viinan kanssa ajamisessa riiti, että kurkkas asemat, mistä soppaa saa, tää vaatii sitten vähän muutakin.

                    Nämä akkupäivitykset ovat kuitenkin semmonen juttu, että ei tuota hankintaa voi ihan kokonaan haudatakaan. Tuollaisella kuitenkin tekee merkittävän päivityksen autoon.

                    Last edited by Juppe; 12-12-2019, 10:00.

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      #55
                      Originally posted by Juppe View Post
                      Ekaan E-golfiin näyttäisi pian saavan isomman kapasiteetin akkusetin.
                      The modular KREISEL Electric high-voltage battery systems are the one-stop solution for your electrification project.


                      Alla olevaa tuulilasin juttua kun lueskeli, niin omat ostohimot kyllä vähän tippuivat. Tuo lataussäätö ja muu juuri kerrotunlainen touhu on se syy, mikä itsellä hakkaa vastaan. Joo varmaan sähköhemmot tulee kertomaan, että väärin ajettu ja suunniteltu, mutta siinhä se juttu onkin. Mua ei kiinnosta suunnitella reissuja auton mukaan. Viinan kanssa ajamisessa riiti, että kurkkas asemat, mistä soppaa saa, tää vaatii sitten vähän muutakin.

                      Nämä akkupäivitykset ovat kuitenkin semmonen juttu, että ei tuota hankintaa voi ihan kokonaan haudatakaan. Tuollaisella kuitenkin tekee merkittävän päivityksen autoon.

                      https://www.apu.fi/artikkelit/kaytto...estipaivakirja
                      Jos pitkää matkaa tulee paljon, ei Golffi ole ihan ykkösvalinta. Satunnaisemmalla käytöllä ongelmat on pääasiassa pään sisällä. Sinällään täysin ymmärrettävästi, mutta jos nyt yhtään jaksaa ajatella niin ei arki ole noin ahdistavaa likimainkaan kuin jutusta voisi ymmärtää.

                      Mä olin nyt se sähköhemmo, joka tuli kertomaan

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5151
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by Juppe View Post
                        Ekaan E-golfiin näyttäisi pian saavan isomman kapasiteetin akkusetin.
                        The modular KREISEL Electric high-voltage battery systems are the one-stop solution for your electrification project.
                        Lupaus 350-450km, todellisuus näin talvella 120-180km. Näin siis jos haluaa että autossa on viihtyisän lämmin. Rangehan kasvaa merkittävästi kun varustautuu pipolla, paksuilla hansikkailla ja lämpimillä kengillä jotta voi pudottaa sisällä lämmön niin alhaiseksi kuin mahdollista ilman tuulilasin huurtumista.
                        Last edited by jani; 12-12-2019, 15:04.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          #57
                          Originally posted by jani View Post
                          Lupaus 350-450km, todellisuus näin talvella 120-180km. Näin siis jos haluaa että autossa on viihtyisän lämmin. Rangehan kasvaa merkittävästi kun varustautuu pipolla, paksuilla hansikkailla ja lämpimillä kengillä jotta voi pudottaa sisällä lämmön niin alhaiseksi kuin mahdollista ilman tuulilasin huurtumista.
                          Rangen tappaa nopeus, erityisesti kylmällä. Ilpillä varustettu sähköauto kuluttaa lämmitykseen normipakkasilla n. 2 kW, joten on sillä merkitystä kulutuksen kannalta, mutta ei sen takia range puoleen tipu.

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6707
                            • PK-seutu

                            #58
                            Originally posted by nokonzok View Post
                            Rangen tappaa nopeus, erityisesti kylmällä. Ilpillä varustettu sähköauto kuluttaa lämmitykseen normipakkasilla n. 2 kW, joten on sillä merkitystä kulutuksen kannalta, mutta ei sen takia range puoleen tipu.
                            Molempi pahempi. Naurattaa ja itkettää sähköautoilijat tien päällä kun sinne koppiin pitää jäätyä ja pitää ajaa alinopeutta vaarantaen liikenne, jotta pääsee edes kotiin asti
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4985
                              • Forssa

                              #59
                              Originally posted by jani View Post
                              Lupaus 350-450km, todellisuus näin talvella 120-180km. Näin siis jos haluaa että autossa on viihtyisän lämmin. Rangehan kasvaa merkittävästi kun varustautuu pipolla, paksuilla hansikkailla ja lämpimillä kengillä jotta voi pudottaa sisällä lämmön niin alhaiseksi kuin mahdollista ilman tuulilasin huurtumista.
                              Ei paksuilla hanskoilla pysty käyttämään kosketusnäyttöjä...
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                #60
                                No se on se toinen juttu. En todellakaan ole suunnitellut alkavani tien tukoksi ja ajamaan hämärässä ilman valoja ja lämmitystä 70km/h taulussa, että pääsen kotiin. Kakkosautona noi menis, mut hinta on kuitenkin vielä ykkösauton luokkaa. ABC:llä en käy, vaikka se olis maailman ainoa bensa/sähköasema. Töihin ja takas vois tommosella sahata hyvin ja poiketa samalla vaikka kauppaan, mut sit jos täytyy alkaa laskemaan etukäteen kersojen treeneihin kuskaukset ja kaikki muu, ettei jää välille, niin se alkaa ahistaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎