Originally posted by Laku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Ohjaus on tuossa i3:ssa mallia mikroauto ja se suunnittelumoka jos minulta kysyy. Ymmärsin jostain että i3S ohjausta olisi hiukan parannettu ja raideleveyttä hiukan kasvatettu.
Mutta kyllä siihen varmaan tottuu. Ajoin itse sitä motarilla ja kaupungissa ja kun vaan välttää suuria ohjaus liikkeitä niin ohjaus on siedettävä.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by Pred View PostZF:n mukaan vaihteistolla saadaan parannettua kantamaa 5%, parannettua kiihtyvyyttä ja nostettua huippunopeutta. En tiedä kenen valmistaja vaihteisto Taycanissa on, mutta miten nämä lupaukset toteutuu Taycanin suoritusarvoja katsellessa vs ilman vaihteistoa olevat EV:t?2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by kooma View Postsivutuuli siihen vaikuttaa selvästi. Eilen taisi tuuli puhaltaa jonkun verran?Näillä mennään:
- BMW E81 118i since 2017
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Pred View PostVaihteistoa meinattiin alkuperäiseen Roadster:n yli 10v sitten. Dual Motor malleissa on erilaiset moottorit etu- ja taka-akselilla, niin niiden avulla voidaan optimoida energiankulutusta ym. eri tilanteissa.
ZF:n mukaan vaihteistolla saadaan parannettua kantamaa 5%, parannettua kiihtyvyyttä ja nostettua huippunopeutta. En tiedä kenen valmistaja vaihteisto Taycanissa on, mutta miten nämä lupaukset toteutuu Taycanin suoritusarvoja katsellessa vs ilman vaihteistoa olevat EV:t?
Mielenkiintoinen nähdä yleistyykö vaihteistot tulevissa sähköautoissa. Jotain merkittävää etua sillä pitää saada kantaman tms muodossa, jotta sitä kannattaa raahata mukana. Oman kokemuksen mukaan en ole sellaista osannut kaivata.Bmw E30
Bmw 2000Touring Scrap
Ex. Bmw E30 316
Ex. Bmw E36
Comment
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostPorssen omaa tuotantoa taitaa kyseinen laatikko olla. Huippunopeutta haetaan ja ehkä sitä parempaa tai laajempaa käyttöaluetta sähkömoottorille. Varmaan vähä mielipideasia miten pärjää ilman vaihteistoa oleville, mutta ei tommonen autonvalmistaja sitä vaihteistoa sinne huvikseen pistä. Veikkaan että muut tulee kohta perässä.Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
Comment
-
-
Originally posted by Carbonfiber View PostMielenkiintoista nähdä. Henkilökohtaisesti en usko vaihteistojen lisääntyvän sähköautoissa. Kuitenkin valtaosassa maailmaa nopeusrajoitukset 10-130 km/h tunnissa, sille välille saa kohtuullisen hyvän energiatehokkuuden ilman vaihteistoa, joka tietäisi lisää painoa ja yhtä vikaantuvaa osaa. Toki urheiluautoissa voidaan hyvin tulla näkemään. Esim Mustangista tehty proto, jossa manuaali: https://www.theverge.com/2019/11/5/2...hium-sema-2019Aprilia RSV4
Comment
-
-
Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?
Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostJotain niille pitää kuitenkin tehdä että peräkärryn veto tulee mahdolliseksi.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Posthttps://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...8-a4650e9a15cb
Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?
Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by jokes911 View PostMiksi? Vääntöähän on enemmän kuin tarpeeksi.
Se paikaltaan lähtö kuormittaa ihan hitosti moottoria ja elektroniikkaa.
Ton takia ne on aika harvassa ne vehkeet joilla voi vetää sen 2000kg kärryä.
Samaa ongelmaa tietyissä hybridi vehkeissä.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostÖö, missäs ne vetokoukulliset sähköautot on?F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by duckland View Posthttps://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...8-a4650e9a15cb
Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?
Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Kenen mielestä moottorin ja voimansiirron poistaminen autosta tekee loppuautosta huoltovapaan? Toki määräaikaishuoltojen tarve vähenee mutta ei autojen korjaaminen mihinkään katoa. Jäljelle jää ihan samat alusta/jarru/sähköviat mitä ovat polttomoottoriautotkin täynnä. Unohtamatta kolarikorjauspuoltaVain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostÖö, missäs ne vetokoukulliset sähköautot on?
Se paikaltaan lähtö kuormittaa ihan hitosti moottoria ja elektroniikkaa.
Ton takia ne on aika harvassa ne vehkeet joilla voi vetää sen 2000kg kärryä.
Samaa ongelmaa tietyissä hybridi vehkeissä.
Monen varsinkin pienempien mallien osalta ovat valmistajat valinneet helpon tien ja eivät ole edes tyypittäneet koukulle, mutta se on näiden uusimpien sähköautojen osalta muuttumassa vauhdilla. Eiköhän tuo maasturikantakin kohta muutu kun seuraavat mallit tulevat ulos.2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
Comment