Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    Originally posted by Laku View Post
    Maantieajoa en varsinaisesti ajanut, mutta +100 km/h ajoin ohikulkutiellä. Hieman äänekäs se on suhinoiltaan (karmittomat ikkunat). Ehdottamasti suurin pettymys oli uraherkkyys ja auton hakevuus. Se ei varsinaisesti tullut yllätyksenä minulle, mutta silti noin voimakkaasti oli menossa johonkin koko ajan (sai pitää kyllä ratista tarkasti kiinni jatkuvasti). En tiedä, johtuiko tuo autosta itsestään (raideväli) vai alla olleista Hakkan R3 kitkarenkaista. Vastaavanlaisia kokemuksia oli Fiat 500 Hakkan R kitkarenkailla aikanaan, tuo auto tosin liikkui ok kesärenkailla samassa koossa.
    Meidän i3 on nokian wr "keskieuroopan" kitkoilla ja mielestäni se ei ole kovinkaan uraherkkä mutta sivutuuli siihen vaikuttaa selvästi. Eilen taisi tuuli puhaltaa jonkun verran?
    Last edited by kooma; 12-01-2020, 12:34. Reason: quote lisätty
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Ohjaus on tuossa i3:ssa mallia mikroauto ja se suunnittelumoka jos minulta kysyy. Ymmärsin jostain että i3S ohjausta olisi hiukan parannettu ja raideleveyttä hiukan kasvatettu.

      Mutta kyllä siihen varmaan tottuu. Ajoin itse sitä motarilla ja kaupungissa ja kun vaan välttää suuria ohjaus liikkeitä niin ohjaus on siedettävä.
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • jokes911
        Bimmer Fanatic
        • May 2008
        • 875
        • Espoo

        Originally posted by Pred View Post
        ZF:n mukaan vaihteistolla saadaan parannettua kantamaa 5%, parannettua kiihtyvyyttä ja nostettua huippunopeutta. En tiedä kenen valmistaja vaihteisto Taycanissa on, mutta miten nämä lupaukset toteutuu Taycanin suoritusarvoja katsellessa vs ilman vaihteistoa olevat EV:t?
        Olen ymmärtänyt että Taycanin kohdalla vaihteisto on saksalaisia autobahnin nopeuksia varten. Muissa maissa ei oikein ole tuolle vaihteistolle tarvetta jos ei kysy ZF:n myynnin mielipidettä
        2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
        2022 X3 Charged Edition Msport
        1999 Honda CBR 900 SC33
        2009 Husqvarna SMR 510
        2017 KTM EXCF 350

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17500
          • Turku

          Originally posted by kooma View Post
          sivutuuli siihen vaikuttaa selvästi. Eilen taisi tuuli puhaltaa jonkun verran?
          Taisi puhaltaa hiukan.
          Näillä mennään:
          - BMW E81 118i since 2017
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • ThemeJ
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 997
            • Turku/Raahe

            Originally posted by Pred View Post
            Vaihteistoa meinattiin alkuperäiseen Roadster:n yli 10v sitten. Dual Motor malleissa on erilaiset moottorit etu- ja taka-akselilla, niin niiden avulla voidaan optimoida energiankulutusta ym. eri tilanteissa.

            ZF:n mukaan vaihteistolla saadaan parannettua kantamaa 5%, parannettua kiihtyvyyttä ja nostettua huippunopeutta. En tiedä kenen valmistaja vaihteisto Taycanissa on, mutta miten nämä lupaukset toteutuu Taycanin suoritusarvoja katsellessa vs ilman vaihteistoa olevat EV:t?

            Mielenkiintoinen nähdä yleistyykö vaihteistot tulevissa sähköautoissa. Jotain merkittävää etua sillä pitää saada kantaman tms muodossa, jotta sitä kannattaa raahata mukana. Oman kokemuksen mukaan en ole sellaista osannut kaivata.
            Porssen omaa tuotantoa taitaa kyseinen laatikko olla. Huippunopeutta haetaan ja ehkä sitä parempaa tai laajempaa käyttöaluetta sähkömoottorille. Varmaan vähä mielipideasia miten pärjää ilman vaihteistoa oleville, mutta ei tommonen autonvalmistaja sitä vaihteistoa sinne huvikseen pistä. Veikkaan että muut tulee kohta perässä.
            Bmw E30
            Bmw 2000Touring Scrap
            Ex. Bmw E30 316
            Ex. Bmw E36

            Comment

            • Carbonfiber
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 5226
              • Hki 43

              Originally posted by ThemeJ View Post
              Porssen omaa tuotantoa taitaa kyseinen laatikko olla. Huippunopeutta haetaan ja ehkä sitä parempaa tai laajempaa käyttöaluetta sähkömoottorille. Varmaan vähä mielipideasia miten pärjää ilman vaihteistoa oleville, mutta ei tommonen autonvalmistaja sitä vaihteistoa sinne huvikseen pistä. Veikkaan että muut tulee kohta perässä.
              Mielenkiintoista nähdä. Henkilökohtaisesti en usko vaihteistojen lisääntyvän sähköautoissa. Kuitenkin valtaosassa maailmaa nopeusrajoitukset 10-130 km/h tunnissa, sille välille saa kohtuullisen hyvän energiatehokkuuden ilman vaihteistoa, joka tietäisi lisää painoa ja yhtä vikaantuvaa osaa. Toki urheiluautoissa voidaan hyvin tulla näkemään. Esim Mustangista tehty proto, jossa manuaali: https://www.theverge.com/2019/11/5/2...hium-sema-2019
              Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
              Z3 Roadster 2.8 '98
              isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
              ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
              Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
              Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



              - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                Originally posted by Carbonfiber View Post
                Mielenkiintoista nähdä. Henkilökohtaisesti en usko vaihteistojen lisääntyvän sähköautoissa. Kuitenkin valtaosassa maailmaa nopeusrajoitukset 10-130 km/h tunnissa, sille välille saa kohtuullisen hyvän energiatehokkuuden ilman vaihteistoa, joka tietäisi lisää painoa ja yhtä vikaantuvaa osaa. Toki urheiluautoissa voidaan hyvin tulla näkemään. Esim Mustangista tehty proto, jossa manuaali: https://www.theverge.com/2019/11/5/2...hium-sema-2019
                Jotain niille pitää kuitenkin tehdä että peräkärryn veto tulee mahdolliseksi.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • duckland
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2003
                  • 418



                  Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?

                  Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.

                  Comment

                  • jokes911
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2008
                    • 875
                    • Espoo

                    Originally posted by jannmann View Post
                    Jotain niille pitää kuitenkin tehdä että peräkärryn veto tulee mahdolliseksi.
                    Miksi? Vääntöähän on enemmän kuin tarpeeksi.
                    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                    2022 X3 Charged Edition Msport
                    1999 Honda CBR 900 SC33
                    2009 Husqvarna SMR 510
                    2017 KTM EXCF 350

                    Comment

                    • jokes911
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 875
                      • Espoo

                      Originally posted by duckland View Post
                      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...8-a4650e9a15cb

                      Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?

                      Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.
                      Olin viikonloppuna Autokeskuksessa jossa huoltohinnat pyöri yhdessä ruudussa. Siis että 146EUR tunti??? Ei mitään järkeä viedä perushuoltoihin autoa tuonne. Ovat aika pulassa kun sähköautojen huollot vähenevät merkittävästi.
                      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                      2022 X3 Charged Edition Msport
                      1999 Honda CBR 900 SC33
                      2009 Husqvarna SMR 510
                      2017 KTM EXCF 350

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5857
                        • Joccis City

                        Originally posted by jokes911 View Post
                        Miksi? Vääntöähän on enemmän kuin tarpeeksi.
                        Öö, missäs ne vetokoukulliset sähköautot on?
                        Se paikaltaan lähtö kuormittaa ihan hitosti moottoria ja elektroniikkaa.
                        Ton takia ne on aika harvassa ne vehkeet joilla voi vetää sen 2000kg kärryä.
                        Samaa ongelmaa tietyissä hybridi vehkeissä.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5151
                          • Kuopio

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Öö, missäs ne vetokoukulliset sähköautot on?
                          Saa niihin koukun mihin voi asentaa polkupyöräkuljetustelineen. Toki suomalainen siihen lisää rautaa niin että jarruttomaan muuliin voi lyödä 1500kg raksasementtiä.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5151
                            • Kuopio

                            Originally posted by duckland View Post
                            https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/...8-a4650e9a15cb

                            Vähemmän osia ja vähemmän huoltoa. Nyt joku Teslan omistava voisi heittää mitä huoltoa muuten sähköauto tarvitsee? jarrunesteen vaihdon, mutta onko siellä mitään huoltoa vaativaa edes?

                            Onko oikea syy suurten autovalmistajien haluttomuudelle siirtyä sähköön ollut järjetön infra jonka on nähty kuihtuvan kasaan ja investointien alaskirjaukset miljardeja. Kukaan ei ole halunnut lähteä sille tielle, jolloin tyhjästä automaailmaan tullut tesla pystyi tekemään tuon.
                            Mietippä millaisen mustanpekan kesko osti
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • kimmon
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1461
                              • Tuusulantien päässä...

                              Kenen mielestä moottorin ja voimansiirron poistaminen autosta tekee loppuautosta huoltovapaan? Toki määräaikaishuoltojen tarve vähenee mutta ei autojen korjaaminen mihinkään katoa. Jäljelle jää ihan samat alusta/jarru/sähköviat mitä ovat polttomoottoriautotkin täynnä. Unohtamatta kolarikorjauspuolta
                              Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Öö, missäs ne vetokoukulliset sähköautot on?
                                Se paikaltaan lähtö kuormittaa ihan hitosti moottoria ja elektroniikkaa.
                                Ton takia ne on aika harvassa ne vehkeet joilla voi vetää sen 2000kg kärryä.
                                Samaa ongelmaa tietyissä hybridi vehkeissä.
                                Tesla, Volvo, Audi E-tron ja muihin saa kyllä koukun, mutta taitaa 1800kg jarrullisena olla tällä hetkellä rajana.

                                Monen varsinkin pienempien mallien osalta ovat valmistajat valinneet helpon tien ja eivät ole edes tyypittäneet koukulle, mutta se on näiden uusimpien sähköautojen osalta muuttumassa vauhdilla. Eiköhän tuo maasturikantakin kohta muutu kun seuraavat mallit tulevat ulos.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎