Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 428
    • -

    Originally posted by mikae34 View Post
    Tässä kun tuntuisi, että puhutaan ainoastaan henkilöautoista niin kuinkas pakettiautot sitten? Suomessa on valtava pakettiautojen massa, joka ajaa yritysajoja kaiken aikaa.
    Nissan ainakin myy. Muilta valmistajilta en tähään hätään muista muista onko saatavuutta.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by gnz View Post
      Nissan ainakin myy. Muilta valmistajilta en tähään hätään muista muista onko saatavuutta.

      https://www.nissan.fi/ajoneuvot/henk...t/e-nv200.html
      eVito ja eSprinter

      Edit: niin ja eCrafter
      Last edited by BeamR; 26-01-2020, 14:33.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • joko
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1968
        • Seinäjoki

        Muutamia omia ajatuksia moisista keksinnöistä maaseudulla:
        -carunan verkonpäässä olevan latauksen hinta?
        -isovanhempien talolla on sähköt olleet myrskyjen jälkeen poissa 2-4 päivää ja näitä osuu yleensä kerta pari vuoteen joten toivoa sopii että tuolloin ei ole asiaa mihinkään
        -mahdolliset tulevat verot, pakko se verokertymä on jostain raasia kasaan ja tulevaisuudessa kun sähköautot yleistyy on täysin varmaa että niiden käyttöön tulee jollakin peitenimellä vero.
        -tavalliselle keskiluokkaiselle jok ostaa 3-5 vuotta vanhan perusauton ja ajaa sillä toisen mokoman =>kenelle se kelpaa senjälkeen?
        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
        W906 319 sprinter - 14

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4996
          • Forssa

          Originally posted by BeamR View Post
          eVito ja eSprinter

          Edit: niin ja eCrafter
          Juu mutta valtava toiminimimiesten ym ”hiacemiesten” massa kun ei oikein tollasiin veny...
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Originally posted by mikae34 View Post
            Juu mutta valtava toiminimimiesten ym ”hiacemiesten” massa kun ei oikein tollasiin veny...
            Käyttäähän ne nykyään kännykkääkin, vaikka lankapuhelimen piti riittää.

            edit: Tämä on tosin huhupuhetta.

            Comment

            • mikae34
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 4996
              • Forssa

              Originally posted by gnz View Post
              Käyttäähän ne nykyään kännykkääkin, vaikka lankapuhelimen piti riittää.

              edit: Tämä on tosin huhupuhetta.
              Niin, jos sen eViton saa kännykän hinnalla niin sitten. Ei maar vitsi vitsinä. Onhan se nyt aivan päivänselvä asia, että tämä siirtymä tulee viemään vuosia, sanoisin vuosikymmeniä, eikä taatusti päästä siinä suhteessa tämän huulipunahallituksen tavoitteisiin.

              Tavoitteita on hyvä olla mutta niissä pitää olla joku järki. Suomen kaupungillistuminen johtaa koko ajan enemmän ja enemmän siihen, että syrjäseuduilla asuvien ihmisten työmatkat pitenevät. Autoa tarvitaan enemmän työssä käymiseen. Harvalla on kuitenkaan varaa hankkia siihen sahaamiseen sähköautoa. Näiden ihmisten autoilusta ei siis saa missään nimessä tehdä kalliimpaa kuin se on, koska sillä itse asiassa syödään sitä pääomaa, jolla he ylipäänsä voisivat sitten jossain vaiheessa siirtyä siihen sähköautoon.
              Auto on liikkumaväline.

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                Originally posted by Laku View Post
                Rehellinen vastaus, kiitos: Valitsetko Leafin noihin ajoihin siksi, että ajaminen on puoli-ilmaista? Matka niin lyhyt, että sama vaikka kuplavolkkarilla ajaisi?

                Oma vastaukseni olisi rehellisenä suoraselkäisenä ja -sanaisena miehenä. Kyllä.
                No eihän se nurkka-ajo euroissa polttiksellakaan paljoa euroissa maksa, toki energiatehokkuus on sähkiksessä parasta just kaupunkimaisessa ajossa. Parin kilsan kauppareissulle polttiksen käynnistys on vähemmän motivoivaa erityisesti jos on pakkasta enemmän, sähkövatkain lämpiää ja sulattaa ikkunat 5-10 minuutissa kun webasto alkaa vasta puhaltaa lämmintä.

                Kyllä se voimalinjan toiminta, herkkyys ja viiveettömyys kiehtoo vaikka nuo omat polttiksetkin on yritetty aikoinaan optimoida just sen suhteen. Erityisesti tuo e61 on kankea kaupungissa, e39 on notkeampi tapaus.
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  Originally posted by mikae34 View Post
                  Juu mutta valtava toiminimimiesten ym ”hiacemiesten” massa kun ei oikein tollasiin veny...
                  Kyllä nuokin vielä ikääntyy.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • gnz
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 428
                    • -

                    Originally posted by BeamR View Post
                    Kyllä nuokin vielä ikääntyy.
                    Kyllä, sekä autot että kuljettajat.

                    Nykyiset nelikymppiset (ja vanhemmat) alkaa olemaan parin vuosikymmenen jälkeen lähellä eläkeikää, mikä auttaa osaltaan puskemaan sähköautoja eteenpäin, kun tämä luupäiden sukupolvi saadaan heivattua työmarkkinoilta hevon vittuun.

                    Saavat sitten rauhassa rakennella autotallissa nokivasaroitansa, ja puida nyrkkiä taskussa.

                    Comment

                    • BeamR
                      BTCF Member
                      • Jul 2007
                      • 13363
                      • Espoon takametsät

                      Originally posted by gnz View Post
                      Kyllä, sekä autot että kuljettajat.

                      Nykyiset nelikymppiset (ja vanhemmat) alkaa olemaan parin vuosikymmenen jälkeen lähellä eläkeikää, mikä auttaa osaltaan puskemaan sähköautoja eteenpäin, kun tämä luupäiden sukupolvi saadaan heivattua työmarkkinoilta hevon vittuun.

                      Saavat sitten rauhassa rakennella autotallissa nokivasaroitansa, ja puida nyrkkiä taskussa.
                      Vaikka tässä on kuudella vuosikymmenellä elänyt, niin en ollut ajatellut kuitenkaan kuuluvani luupäiseen, nyrkkiä taskussa puivaan sukupolveen, jonka olisi aika suksia hevonvittuun työmarkkinoilta.

                      Mutta kaipa se on aika ajanut minusta ohi, kun ei yhtään täyssähköistä ole pihassa. Yksi plugari ja yksi itselataava hybridi vain, ja sitten tietty tuo keskimoottorinen bensarosvo muinaisjäänne.

                      Lähdenpä tästä varaamaankin jo vanhainkotipaikkaa ja ilmoitan työkkäriin, että mahdollinen työttömäksi jäämiseni on itse asiassa ympäristöteko ja siten hyvitän oman hiilijalanjälkeni, jotta voisivatko kiirehtiä varhaiseläkettäni niin saadaan Suomi hiilineutraaliksi.
                      F46 Gran Tourer -20
                      Boxster 2.5 -97

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1022
                        • Pikis

                        Luupäisyyttä löytyy erityisesti sieltä osastolta missä ei suostuta ymmärtämään miksi täyssähköt eivät tällä hetkellä vaan kertakaikkiaan ole vaihtoehto suurimmalle osalle porukkaa. Meidän pihasta semmoinen löytyy mutta vain koska tällaisella 40+ ikäisellä on siihen varaa ja rouvalla on lyhyt työmatka.

                        Paljon lähipiiristä kysellään että millainen se on ja sopisiko se heille ja hyvin monelle sanon rehellisesti että ei se heille sovi. Ei ainoaksi autoksi perheeseen joka käy sukulaisissa satojen kilometrien päässä, ei kerrostalon pihaan jossa ei ole latausmahdollisuutta eikä varsinkaan henkilölle joka voi sijoittaa autoon vain kymppitonnin.

                        Parin kymmenen vuoden päästä varmasti asiat on toisin mutta ei sen takia että luupäät ovat poistuneet vaan sen takia että nuo yllä mainitut asiat ovat ratkenneet.
                        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • gnz
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 428
                          • -

                          Originally posted by kooma View Post
                          Luupäisyyttä löytyy erityisesti sieltä osastolta missä ei suostuta ymmärtämään miksi täyssähköt eivät tällä hetkellä vaan kertakaikkiaan ole vaihtoehto suurimmalle osalle porukkaa. Meidän pihasta semmoinen löytyy mutta vain koska tällaisella 40+ ikäisellä on siihen varaa ja rouvalla on lyhyt työmatka.
                          Luupäisyydellä viittasin siihen, että vaikka taloudelliset pelikortit on kohdillaan, ja arkiajot mahdollistaisivat sähköauton hankinnan, päädytään silti kolomekakxkytä/kolkytä i:hin yksisarvisen esinahasta tehdyllä sisustuksella ja kaikki tietty raksittuna. Syy hankintaan; halutaan ajaa puimurilla/polttiksella ja sillä selvä. Fine.

                          "ok boomer". Mitäpä siihen muuta voi mutua sanoa. Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
                          Last edited by gnz; 26-01-2020, 19:27.

                          Comment

                          • jokes911
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 875
                            • Espoo

                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Tavoitteita on hyvä olla mutta niissä pitää olla joku järki. Suomen kaupungillistuminen johtaa koko ajan enemmän ja enemmän siihen, että syrjäseuduilla asuvien ihmisten työmatkat pitenevät. Autoa tarvitaan enemmän työssä käymiseen. Harvalla on kuitenkaan varaa hankkia siihen sahaamiseen sähköautoa. Näiden ihmisten autoilusta ei siis saa missään nimessä tehdä kalliimpaa kuin se on, koska sillä itse asiassa syödään sitä pääomaa, jolla he ylipäänsä voisivat sitten jossain vaiheessa siirtyä siihen sähköautoon.
                            Ei sun tarvi odotella kun syksyyn niin hallitus jo linjaa tuon normiautoilun olevan entistä kalliimpaa. Tämä on ainakin oma veikkaukseni.
                            2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                            2022 X3 Charged Edition Msport
                            1999 Honda CBR 900 SC33
                            2009 Husqvarna SMR 510
                            2017 KTM EXCF 350

                            Comment

                            • gnz
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 428
                              • -

                              Originally posted by jokes911 View Post
                              Ei sun tarvi odotella kun syksyyn niin hallitus jo linjaa tuon normiautoilun olevan entistä kalliimpaa. Tämä on ainakin oma veikkaukseni.
                              Puhutko nyt siitä 6c/l polttoaineverokorotuksesta? Eli tekee ~3€ loven lompakkoon per tankkaus. Ai saatana, vararikko.

                              Vai onko ne keksineet jo jotain uutta?

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Originally posted by gnz View Post
                                Puhutko nyt siitä 6c/l polttoaineverokorotuksesta? Eli tekee ~3€ loven lompakkoon per tankkaus. Ai saatana, vararikko.

                                Vai onko ne keksineet jo jotain uutta?
                                Syksyllä pitäis tulla esitys liikenteen kokonaisverouudistuksesta. Tuo mainitsemasi 6c oli vain veron inflaatiotarkistus, kuulemma.

                                Onko km-vero tulossa? En usko koska EU-tasolla puuhaillaan vastaavaa ja meidän systeemit pitäisi olla yhteensopivia sitten joskus.

                                Näillä näkymin fossiilisilla ajaminen tulee kalliimmaksi kuin nyt ja ero saattaa kasvaa biokaasuun ja sähköön.

                                Koska kyseessä on esitys, sen voimaantulo lienee kaukaisuudessa. Mutta jos se on radikaali, se muuttaa autokaupan kysyntää ja siksi nopeakin voimaantulo on mahdollista/välttämätöntä?
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎