Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kooma
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1016
    • Pikis

    Originally posted by gnz View Post
    Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
    Nyt olet asian ytimessä. Tilanne muuttuu todella vasta sitten kun niillä rahoilla saa semmoisen sähkärin joka aiheuttaa omistamisen halua. Kyllä siihen vielä päästään.
    Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

    Comment

    • MikeDry
      BTCF Member
      • May 2006
      • 6166
      • Helsinki

      Originally posted by nullzwei View Post
      Lainasin FB, kun sattumalta sopivasti oli:
      ...uudet euro6-dieselmoottorit eivät kestä paljon tyhjäkäyntiä sisältävää lyhyttä pätkäajoa ja puhdistuslaitteisiin joudutaan tekemään tyhjäkäynnin takia tuhansien eurojen remontteja.
      Katalysaattorin toiminta vaatii noin 400 asteen lämpötilaa ja jo viiden minuutin tyhjäkäynti jäähdyttää sen 200 asteeseen. Tämä taas aiheuttaa ureapuhdistusjärjestelmään kiteytymistä, joka lopulta tukkii sen ja vaatii korjausta. Moottorinohjauksella yritetään tämän vuoksi lämmittää pakokaasuja, joka lisää kulutusta ja noen syntymistä, joka tukkii taas hiukkassuodatinta. Laitteistot eivät pysty lähellekään normin mukaiseen puhdistukseen, jos ne eivät ole oikeassa käyttölämpötilassa.

      Koska ihan samat puhdistustekniikat ovat käytössä myös henkilöautopuolella, niin taitaa olla aika kuollut perustelu, että euro6-dieselit olisivat niissäkään mikään ratkaisu kaupunkien ilmanlaatuun, vaikka moni on hehkuttanut niiden puhtautta.
      Tuossa ollaan oikeassa, esim 2013 sprintterissä on usein webasto, kun moottori jäähtyy todella nopeasti tyhjäkäynnillä, myös kesällä.
      Usein on hiukkassuodattimet tukossa, egr kanssa ongelmia, sitten kun ei pääse ajaa erittäin lämpimänä, niin imupuoli karstoittuu ja pahasti, imusarjat sulaa jne

      Mutta henkilöauto puolella taas, useat suomalaiset on puukottaneet hiukkassuodattimet tyhjäksi, voi sitä päivää kun keksitään se idea millä saadaan selville että on hiukkassuodatin tyhjennetty vai ei, no siihenkin menee aikaa tulee menee
      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by kooma View Post
        Nyt olet asian ytimessä. Tilanne muuttuu todella vasta sitten kun niillä rahoilla saa semmoisen sähkärin joka aiheuttaa omistamisen halua. Kyllä siihen vielä päästään.
        50-70k€ hintaluokasta luulisi löytyvän Teslaa, Jaguaria, Audia, Mersua, mutta ei vaan kelpaa. Ei kyse ole mistään "omistamisen halusta" vaan ihan puhtaista päähänpinttymistä, ja/tai poliittisista näkemyksistä.

        Kuten huomasit, puhun nyt edelleenkin vähän kalliimmista autoista.

        25-35k€ hintaluokan "puhdistus" tulee todennäköisesti viimeistään Tesla "model 2" (tai miksi sitä hatchbackia nyt kutsutaankaan) kohdalla, tai VW:n id.3 myötä.

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          Originally posted by gnz View Post
          Luupäisyydellä viittasin siihen, että vaikka taloudelliset pelikortit on kohdillaan, ja arkiajot mahdollistaisivat sähköauton hankinnan, päädytään silti kolomekakxkytä/kolkytä i:hin yksisarvisen esinahasta tehdyllä sisustuksella ja kaikki tietty raksittuna. Syy hankintaan; halutaan ajaa puimurilla/polttiksella ja sillä selvä. Fine.

          "ok boomer". Mitäpä siihen muuta voi mutua sanoa. Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
          Meillä toisen auton ajot voisi hoitaa ihan hyvin esim pienellä sähköautolla. Pankkitililläkin on senverran rahaa että sen voisi ostaa menemättä vararikkoon. Mutta mikä ihmeen järki laittaa talouden toiseen autoon 30ke ja roikottaa sitä töpselissä? Sitten kaikki pidemmät reissut mukaan lukien talvilomalla lappiin ja kesällä asuntovaunun vetoa jne hoidettais kuitenkin tällähetkellä ainoalla realistisellä läyttövoimalla eli dieselillä. Olen tuon talouden toisen auton kohdalla monesti miettinyt että vaihdetaan se johonkin muuhun mutta yksinkertaisesti alle 10tkm vuosi suoritteella taajama ajoa toimivalla ja mieluisalla paketilla niin ei huvita vaihtaa yhtään mihinkään. Mieluummin nappaa polttoainelämppärin päälle, istahtaa sport nauhoille ja lataa pumpulta 1000km välein tonnin rangea ja maksaa kortilla. Katoin pikaisesti että esim käytettiin hybridi aurikseenkin sais työntää liki 10ke välirahaa. Täytyy olla aika monta ongelmatonta vuotta ja pieni kulitus ett pääsisi edes +/- tilanteeseen. Varsinkaan kun nuo uutena noin 20-30ke välimaastoon sijoittuvat kauppakassit ei sytytä ollenkaan.
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • mikae34
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 4985
            • Forssa

            Originally posted by gnz View Post
            Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
            Niin tekee. Ei kiinnosta pumpata rahaa autoon yhtään ylimääräistä. Erittäin mielelläni lyön naftaa musson tankkiin vielä pitkän aikaa ja ajan tyytyväisenä ajoni tietäen, että ei ole tippaakaan rahaa kiinni pyörien päällä menettämässä arvoaan.
            Auto on liikkumaväline.

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Luupäisyydellä viittasin siihen, että vaikka taloudelliset pelikortit on kohdillaan, ja arkiajot mahdollistaisivat sähköauton hankinnan, päädytään silti kolomekakxkytä/kolkytä i:hin yksisarvisen esinahasta tehdyllä sisustuksella ja kaikki tietty raksittuna. Syy hankintaan; halutaan ajaa puimurilla/polttiksella ja sillä selvä. Fine.

              "ok boomer". Mitäpä siihen muuta voi mutua sanoa. Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
              Miks ei, koska ei sillä valinnalla ole kuitenkaan mitään todellista vaikutusta mihinkään. Joo, voi ostella hyvän omantunnon osakkeita ja sössöttää vaikka mitä viherpropagandaa nostaakseen kissan häntää, mutta mikään maapallolla käynnissä oleva prosessi ei muutu tippaakaan mihinkään suuntaan, vaikka tilalla olis sähköauto. Voi myös olla, että se sähkövirvilä ei vaan kertakaikkiaan ole se kätevin laite niihin kriteereihin, mitä kullakin sattuu olemaan.

              Mua pikkusen v*tuttaa tää vihervasemmistolainen näkemys asioista, joissa joku muu on aina valmis tuomitsemaan ja ohjeistamaan, mihin muiden tulisi rahansa käyttää. Sama settiä, kuin iänikuinen uikutus siitä, miks joku on ostanut autonsa uutena väärillä varusteilla. Tienatkaa itse rahanne ja ostakaa sitten niillä sitä ideologian mukaista kalustoa itse. Tosi juttu on sekin, että ei mikään nyt uutena kaupasta ulos ajettu suht tavallinen auto ole sellainen, että siitä tulisi kauheasti kantaa huonoa omaa tuntoa. Tuolla teillä liikkuu vaikka minkälaista bensakrematorioo, jotka pitäisi laittaa paaliin ennen näitä.

              Autoja tulee ja menee ja joku kaunis päivä mullakin on sähkögolffi tolpalla, mutta siihen nyt menee vielä aikaa. Sitä aikaa en ajatellut käyttää liiffin puikoissa, joku hinta mielenterveydelläkin on... Lisäksi kun on katsellut veljen touhuja, missä sähköauton käyttö venytetään äärimmäisyyksiin kaikenmaailman reittikikkailuilla, en tosiaankaan halua käyttää aikaani jossain hesen parkkipaikalla laturissa odotellessa, että päästään takas kotiin 200km päähän. Se on se kääntöpuoli halvoissa sähkövehkeissä tällä hetkellä. Jos bensakutosbemarikin menee maantiellä alle seiskan, ei siitäkään voi suuremmin valittaa oikein mitään. Eikä se sähkön latauskaan ihan helppoa aina ole. Välillä on laturit jumissa ja menipä tuo em liiffi vikatilaankin latauksen yhteydessä niin, ettei se liikkunut sen jälkeen mihinkään. Siitä sitten lavetilla autokeskukseen, hoitoa päivä, jonka jälkeen kerrottiin, että ei siinä ole vikaa. Resetoitiin ja nyt näyttäis toimivan.
              Last edited by Juppe; 26-01-2020, 22:03.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                Originally posted by mikae34 View Post
                Niin tekee. Ei kiinnosta pumpata rahaa autoon yhtään ylimääräistä. Erittäin mielelläni lyön naftaa musson tankkiin vielä pitkän aikaa ja ajan tyytyväisenä ajoni tietäen, että ei ole tippaakaan rahaa kiinni pyörien päällä menettämässä arvoaan.
                Jep, varsinkin kun tietää että Suomi ei tätä palloa pelasta.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1824
                  • Karjaa

                  Originally posted by gnz View Post
                  50-70k€ hintaluokasta luulisi löytyvän Teslaa, Jaguaria, Audia, Mersua, mutta ei vaan kelpaa. Ei kyse ole mistään "omistamisen halusta" vaan ihan puhtaista päähänpinttymistä, ja/tai poliittisista näkemyksistä.
                  Eipä ole kellään noista tarjota yhtään mallia uutena (ihan sama onko polttis vai sähkö) joka herättäisi minkäänlaista omistamisen halua, saati sitten että siitä ilosta pitäisi vielä maksaakin aika sievoinen summa. Autoteollisuutta vaivaa ihme pöhötys, kaikki autot näyttävät (osin toki varmasti sääntelynkin johdosta) toisiaan kopioivilta pullukoilta, ja kuskin penkillä keskitytään jo valmistajankin taholta ihan kaikkeen muuhun paitsi itse ajamiseen, jonka vuoksi sitten pitää olla ties mitä sähköistä avustinta.

                  Olisipa jollain valmistajalla munaa tehdä oikein nihilistisen riisuttu sähköauto jossa ei ole mitään turhaa (kuten esimerkiksi kosketusnäyttöjä) ja ulkonäkökin olisi edes jollain tasolla siedettävä, sellainen voisi jopa ohuesti kiinnostaa. Vaan tuskinpa on tulossa kun sillä ei tee yhtä sievoista tiliä kuin katumöhköillä.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • nokonzok
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2013
                    • 826
                    • Espoo

                    Nää on näitä. Kun on kerran sähköautoilun makuun päässyt niin ei edes kiinnosta katsoa perinneautojen hinnastoja. Sellainen ei enää ole vaihtoehto mihinkään rahaan. Tuntuu ihan oudolta, että löisi kymppitonneja pöytään ja ostaisi eilispäivän tekniikkaa.

                    Comment

                    • kooma
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2004
                      • 1016
                      • Pikis

                      Originally posted by gnz View Post
                      50-70k€ hintaluokasta luulisi löytyvän Teslaa, Jaguaria, Audia, Mersua, mutta ei vaan kelpaa. Ei kyse ole mistään "omistamisen halusta" vaan ihan puhtaista päähänpinttymistä, ja/tai poliittisista näkemyksistä.

                      Kuten huomasit, puhun nyt edelleenkin vähän kalliimmista autoista.

                      25-35k€ hintaluokan "puhdistus" tulee todennäköisesti viimeistään Tesla "model 2" (tai miksi sitä hatchbackia nyt kutsutaankaan) kohdalla, tai VW:n id.3 myötä.
                      Jos itsestäni puhun niin mikään 50-70k auto ei aiheuta omistamisen halua, koska niin paljon ei ole laittaa rahaa autoon. 25-35k hintaluokassa ei ole tällä hetkellä mitään sähkäriä joka itseäni kiinnostaisi varsinkin kun tarvitsen vetokoukun. Politiikalla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä varsinkin kun meillä yksi sähkäri jo on ja sillä mielelläni ajelen.
                      Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        ^^^tätä myytiin viime vuonna pari tonnia edukkaammin.
                        https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/1B13C7B06CDC2AAFC22584EB00546923/$file/HINN%201%20Mii%20Electric%2010012020.pdf?open
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          Originally posted by nokonzok View Post
                          Nää on näitä. Kun on kerran sähköautoilun makuun päässyt niin ei edes kiinnosta katsoa perinneautojen hinnastoja. Sellainen ei enää ole vaihtoehto mihinkään rahaan. Tuntuu ihan oudolta, että löisi kymppitonneja pöytään ja ostaisi eilispäivän tekniikkaa.

                          Ihan mielenkiinnosta, meetkö ihan kaikessa elämän osa-alueella samalla filosofialla? Eli hankit aina aivan kaiken uusimmalla tekniikalla? Jotenkin voisin veikata että et...
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by Juppe View Post
                            Miks ei, koska ei sillä valinnalla ole kuitenkaan mitään todellista vaikutusta mihinkään. Joo, voi ostella hyvän omantunnon osakkeita ja sössöttää vaikka mitä viherpropagandaa nostaakseen kissan häntää, mutta mikään maapallolla käynnissä oleva prosessi ei muutu tippaakaan mihinkään suuntaan, vaikka tilalla olis sähköauto. Voi myös olla, että se sähkövirvilä ei vaan kertakaikkiaan ole se kätevin laite niihin kriteereihin, mitä kullakin sattuu olemaan.
                            "Viherpropaganda". Tää jannu oikein alleviivaa, mitä tossa aikaisemmin juttelin. Politiikka ajaa rajulla otteella mm. auton hankintaan kiinni. Eihän sitä sähköautoa voi hankkia, koska sitten näytetään se poliittinen näkökanta tuttavapiirille...

                            Vittu että me ollaan vielä kusessa näiden identiteetti-tyyppien kanssa; "mun vaatteet on mun aatteet" on saamassa kovan kilpailijan automaailmasta

                            Comment

                            • nokonzok
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2013
                              • 826
                              • Espoo

                              Originally posted by jannmann View Post
                              Ihan mielenkiinnosta, meetkö ihan kaikessa elämän osa-alueella samalla filosofialla? Eli hankit aina aivan kaiken uusimmalla tekniikalla? Jotenkin voisin veikata että et...
                              Mitä sitten? Auto on iso hankinta, en halua sijoittaa vähäisiä rahojani valmiiksi vanhentuneeseen tekniikkaan. Sähköllä on lisäksi niin älyttömän paljon mukavampi ajaa, että ei senkään takia houkuta perinneautoihin palata.

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15221
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by Laku View Post
                                Miksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?
                                En tiedä mutta veikkaisin että asumistiheydellä on vaikutusta. Palon odotetaan leviävän helpommin seuraavaan ja sitä seuraavaan kiinteistöön pk-seudulla missä tontit on pieniä ja vierekkäin tai kerrostalo- tai rivitaloalueita.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎