Originally posted by gnz
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Suuri sähköautokeskustelu osa III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by nullzwei View PostLainasin FB, kun sattumalta sopivasti oli:
...uudet euro6-dieselmoottorit eivät kestä paljon tyhjäkäyntiä sisältävää lyhyttä pätkäajoa ja puhdistuslaitteisiin joudutaan tekemään tyhjäkäynnin takia tuhansien eurojen remontteja.
Katalysaattorin toiminta vaatii noin 400 asteen lämpötilaa ja jo viiden minuutin tyhjäkäynti jäähdyttää sen 200 asteeseen. Tämä taas aiheuttaa ureapuhdistusjärjestelmään kiteytymistä, joka lopulta tukkii sen ja vaatii korjausta. Moottorinohjauksella yritetään tämän vuoksi lämmittää pakokaasuja, joka lisää kulutusta ja noen syntymistä, joka tukkii taas hiukkassuodatinta. Laitteistot eivät pysty lähellekään normin mukaiseen puhdistukseen, jos ne eivät ole oikeassa käyttölämpötilassa.
Koska ihan samat puhdistustekniikat ovat käytössä myös henkilöautopuolella, niin taitaa olla aika kuollut perustelu, että euro6-dieselit olisivat niissäkään mikään ratkaisu kaupunkien ilmanlaatuun, vaikka moni on hehkuttanut niiden puhtautta.
Usein on hiukkassuodattimet tukossa, egr kanssa ongelmia, sitten kun ei pääse ajaa erittäin lämpimänä, niin imupuoli karstoittuu ja pahasti, imusarjat sulaa jne
Mutta henkilöauto puolella taas, useat suomalaiset on puukottaneet hiukkassuodattimet tyhjäksi, voi sitä päivää kun keksitään se idea millä saadaan selville että on hiukkassuodatin tyhjennetty vai ei, no siihenkin menee aikaa tulee meneeEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Originally posted by kooma View PostNyt olet asian ytimessä. Tilanne muuttuu todella vasta sitten kun niillä rahoilla saa semmoisen sähkärin joka aiheuttaa omistamisen halua. Kyllä siihen vielä päästään.
Kuten huomasit, puhun nyt edelleenkin vähän kalliimmista autoista.
25-35k€ hintaluokan "puhdistus" tulee todennäköisesti viimeistään Tesla "model 2" (tai miksi sitä hatchbackia nyt kutsutaankaan) kohdalla, tai VW:n id.3 myötä.
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostLuupäisyydellä viittasin siihen, että vaikka taloudelliset pelikortit on kohdillaan, ja arkiajot mahdollistaisivat sähköauton hankinnan, päädytään silti kolomekakxkytä/kolkytä i:hin yksisarvisen esinahasta tehdyllä sisustuksella ja kaikki tietty raksittuna. Syy hankintaan; halutaan ajaa puimurilla/polttiksella ja sillä selvä. Fine.
"ok boomer". Mitäpä siihen muuta voi mutua sanoa. Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by gnz View PostIhminen tekee rahoillansa mitä haluaa.Auto on liikkumaväline.
Comment
-
-
Luupäisyydellä viittasin siihen, että vaikka taloudelliset pelikortit on kohdillaan, ja arkiajot mahdollistaisivat sähköauton hankinnan, päädytään silti kolomekakxkytä/kolkytä i:hin yksisarvisen esinahasta tehdyllä sisustuksella ja kaikki tietty raksittuna. Syy hankintaan; halutaan ajaa puimurilla/polttiksella ja sillä selvä. Fine.
"ok boomer". Mitäpä siihen muuta voi mutua sanoa. Ihminen tekee rahoillansa mitä haluaa.
Mua pikkusen v*tuttaa tää vihervasemmistolainen näkemys asioista, joissa joku muu on aina valmis tuomitsemaan ja ohjeistamaan, mihin muiden tulisi rahansa käyttää. Sama settiä, kuin iänikuinen uikutus siitä, miks joku on ostanut autonsa uutena väärillä varusteilla. Tienatkaa itse rahanne ja ostakaa sitten niillä sitä ideologian mukaista kalustoa itse. Tosi juttu on sekin, että ei mikään nyt uutena kaupasta ulos ajettu suht tavallinen auto ole sellainen, että siitä tulisi kauheasti kantaa huonoa omaa tuntoa. Tuolla teillä liikkuu vaikka minkälaista bensakrematorioo, jotka pitäisi laittaa paaliin ennen näitä.
Autoja tulee ja menee ja joku kaunis päivä mullakin on sähkögolffi tolpalla, mutta siihen nyt menee vielä aikaa. Sitä aikaa en ajatellut käyttää liiffin puikoissa, joku hinta mielenterveydelläkin on... Lisäksi kun on katsellut veljen touhuja, missä sähköauton käyttö venytetään äärimmäisyyksiin kaikenmaailman reittikikkailuilla, en tosiaankaan halua käyttää aikaani jossain hesen parkkipaikalla laturissa odotellessa, että päästään takas kotiin 200km päähän. Se on se kääntöpuoli halvoissa sähkövehkeissä tällä hetkellä. Jos bensakutosbemarikin menee maantiellä alle seiskan, ei siitäkään voi suuremmin valittaa oikein mitään. Eikä se sähkön latauskaan ihan helppoa aina ole. Välillä on laturit jumissa ja menipä tuo em liiffi vikatilaankin latauksen yhteydessä niin, ettei se liikkunut sen jälkeen mihinkään. Siitä sitten lavetilla autokeskukseen, hoitoa päivä, jonka jälkeen kerrottiin, että ei siinä ole vikaa. Resetoitiin ja nyt näyttäis toimivan.Last edited by Juppe; 26-01-2020, 22:03.
Comment
-
-
Originally posted by mikae34 View PostNiin tekee. Ei kiinnosta pumpata rahaa autoon yhtään ylimääräistä. Erittäin mielelläni lyön naftaa musson tankkiin vielä pitkän aikaa ja ajan tyytyväisenä ajoni tietäen, että ei ole tippaakaan rahaa kiinni pyörien päällä menettämässä arvoaan.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by gnz View Post50-70k€ hintaluokasta luulisi löytyvän Teslaa, Jaguaria, Audia, Mersua, mutta ei vaan kelpaa. Ei kyse ole mistään "omistamisen halusta" vaan ihan puhtaista päähänpinttymistä, ja/tai poliittisista näkemyksistä.
Olisipa jollain valmistajalla munaa tehdä oikein nihilistisen riisuttu sähköauto jossa ei ole mitään turhaa (kuten esimerkiksi kosketusnäyttöjä) ja ulkonäkökin olisi edes jollain tasolla siedettävä, sellainen voisi jopa ohuesti kiinnostaa. Vaan tuskinpa on tulossa kun sillä ei tee yhtä sievoista tiliä kuin katumöhköillä.E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
Porsche 944 -86 (DE)
Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)
Comment
-
-
Originally posted by gnz View Post50-70k€ hintaluokasta luulisi löytyvän Teslaa, Jaguaria, Audia, Mersua, mutta ei vaan kelpaa. Ei kyse ole mistään "omistamisen halusta" vaan ihan puhtaista päähänpinttymistä, ja/tai poliittisista näkemyksistä.
Kuten huomasit, puhun nyt edelleenkin vähän kalliimmista autoista.
25-35k€ hintaluokan "puhdistus" tulee todennäköisesti viimeistään Tesla "model 2" (tai miksi sitä hatchbackia nyt kutsutaankaan) kohdalla, tai VW:n id.3 myötä.Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
-
^^^tätä myytiin viime vuonna pari tonnia edukkaammin.
https://content.seat.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/1B13C7B06CDC2AAFC22584EB00546923/$file/HINN%201%20Mii%20Electric%2010012020.pdf?opene39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by nokonzok View PostNää on näitä. Kun on kerran sähköautoilun makuun päässyt niin ei edes kiinnosta katsoa perinneautojen hinnastoja. Sellainen ei enää ole vaihtoehto mihinkään rahaan. Tuntuu ihan oudolta, että löisi kymppitonneja pöytään ja ostaisi eilispäivän tekniikkaa.
Ihan mielenkiinnosta, meetkö ihan kaikessa elämän osa-alueella samalla filosofialla? Eli hankit aina aivan kaiken uusimmalla tekniikalla? Jotenkin voisin veikata että et...Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostMiks ei, koska ei sillä valinnalla ole kuitenkaan mitään todellista vaikutusta mihinkään. Joo, voi ostella hyvän omantunnon osakkeita ja sössöttää vaikka mitä viherpropagandaa nostaakseen kissan häntää, mutta mikään maapallolla käynnissä oleva prosessi ei muutu tippaakaan mihinkään suuntaan, vaikka tilalla olis sähköauto. Voi myös olla, että se sähkövirvilä ei vaan kertakaikkiaan ole se kätevin laite niihin kriteereihin, mitä kullakin sattuu olemaan.
Vittu että me ollaan vielä kusessa näiden identiteetti-tyyppien kanssa; "mun vaatteet on mun aatteet" on saamassa kovan kilpailijan automaailmasta
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostIhan mielenkiinnosta, meetkö ihan kaikessa elämän osa-alueella samalla filosofialla? Eli hankit aina aivan kaiken uusimmalla tekniikalla? Jotenkin voisin veikata että et...
Comment
-
-
Originally posted by Laku View PostMiksi paloluokkavaatimus on suurempi pk-seudulla vs. muu Suomi?
Comment
-
Comment