Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Susiraja
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 361
    • Helsinki

    Originally posted by pyroz View Post
    Keskustelu on ymmärrettävästi isolta osin ääripäästä toiseen huutelua. Molemmat on oikeassa. Sähkö ON hyvä energiamuoto auton liikuttamiseen. Yhtälailla sähköautoiluun siirtymisessä ON paljon kompastuskiviä, opettelua, JA myös asenne/periaatekysymyksiä.

    Oleellista on tälle foorumille se, miten yhteiskunta ilmastoahdistuksessaan sähkön pariin patistaa.
    On ehkä vähän epäkorrektia sanoa näin, mutta itsellä ei sähköauton hankinnassa kyllä ilmastoasiat kiinnostaneet pätkääkään. Tuskin olen ainoa. Enemmän kiinnosti uudenlainen voimalinja ja kun vielä sattui kohdalle hyvä tarjous, niin kokeilemisen kynnys oli matala.

    Ajamisen painottuessa kaupunkipyörittelyyn on talvikelilläkin ihmetyttänyt, että ei autoa tarvitse edes ladata kuin kerran viikkoon, vaikka kylmällä säällä maks range ei ole kuin 220km luokkaa. Tosin tuohan on ihan käyttäjäkohtaista paljonko sahaa kilometrejä.
    www.finnishcodriver.blogspot.fi

    Comment

    • 205/65-15H
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1422

      Originally posted by joko View Post
      Sisätilan lämmittäminen on rangesta pois. Muutenkaan kun se ei akun suorituskykyä lisää jos on 30 pakkasta j sillä ajonaikana vielä pitää hyttikin lämmittää. Samanlailla se sähköauto voi vikaantua eli ei siihen voi niinkuin vuoreen luottaa.
      Paitsi jos sähköauto on latausjohdossa kiinni niin osa esilämmitysenergiasta voidaan ottaa verkosta tai vastaavasti ladata akkua lämmityksen aikana. Sähköauton range tippuu luokkaa 40-50% -30°C vrt +20°C ja lataaminen on kylmään akkuun hitaampaa joten matka-ajo on haastavampaa kuin polttiksella.

      Nykyään kaikissa sähkiksissä on vielä 12V akku. Sitä ei tarvita käynnistämiseen vaan auton herättämiseen ja aputoimintoihin. 12V akkua ladataan ajoakusta, joten sähköautoissa on sisäänrakennettu akkulaturi. Toki jos 12V akku tyhjenee syystä tai toisesta niin pihaan jäädään silläkin. Ja toki sähkikisissä on vikaantuvaa elektroniikkaa eli Siperian ylitykseen lähtisin itse mielummin Lada Nivalla monestakin syystä.
      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
      Ioniq5 AWD -22
      Leaf 40kwh -18

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6707
        • PK-seutu

        Originally posted by Susiraja View Post
        On ehkä vähän epäkorrektia sanoa näin, mutta itsellä ei sähköauton hankinnassa kyllä ilmastoasiat kiinnostaneet pätkääkään. Tuskin olen ainoa. Enemmän kiinnosti uudenlainen voimalinja ja kun vielä sattui kohdalle hyvä tarjous, niin kokeilemisen kynnys oli matala.

        Ajamisen painottuessa kaupunkipyörittelyyn on talvikelilläkin ihmetyttänyt, että ei autoa tarvitse edes ladata kuin kerran viikkoon, vaikka kylmällä säällä maks range ei ole kuin 220km luokkaa. Tosin tuohan on ihan käyttäjäkohtaista paljonko sahaa kilometrejä.
        Ymmärrän hyvin. Itsekin mietin josko taloudessa olisi jopa aika pian toisena autona sähköauto. 100% kustannussyistä. Nykyinen hybridi on ollut hyvä "porttiteoria" ja totuttelua sinänsä sähköiseen autoiluun.

        Suurin suomalaisten sähköautoilun este on raha. Toisena tuo sähköautoilun "harrastuneisuus" kaikkine kymmenine reitinsunnittelusovelluksineen ja kymmenine eri latauspisteiden rfid-läpysköineen ja todella sekavine lataushinnoitteluineen. Tavan tallaaja haluaa pystyä painamaan starttinappia ja lähtemään heti liikkeelle.

        Olen itsekin hybridiautoillessa tuskastellut jo monesti julkisten latureiden kanssa. Ei minulla ole mitään latausklubin korttia tähän ja tuohon kortteliin ja sopimusta sen ja tuon kanssa. En tiennyt itkeäkö vaiko nauraa kun olin Turussa työmatkalla ja hotellin pysäköinti oli julkisessa hallissa, jossa oli pari laturia seinässä. No laturissa ei ollut missään kirjaimen kirjainta tai numeroa kuoressaan. Selvästi oli jonkun lähiluettavan kortin tai tunnisteen lukija. Mutta missään ei kerrottu että minkä firman laturi kyseessä ja mitä pitäisi tehdä. Ei tiennyt hotellin respakaan, eikä ko. parkkihallin nettisivut tienneet että siellä olisi edes koko latureita.

        Ei tuollaisella pelleilyllä muuteta hetkessä koko kansaa sähköilemään. Mutta voimalinjana autossa sähkö on ihan ok. Eiköhän se siitä.

        Vielä kun joku pelastais sen ilmaston niillä oikeilla isoilla ja merkittävillä teoilla.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          el är el

          Suomi on vastaanhangoittelleiden virkamiesten totaalisekoilun vuoksi liikenteen verotuksen osalta aikamoisessa umpisolmussa. Nykyhallitus, joka aikaisemmin oli lähes täysin laittoman autoveron takana on jo kääntänyt autoverotakkinsa, ottanut robin hoodin roolin täysillä haltuun ja pian alkaa kiihtyvällä tahdilla ropista paskaa autoilijan niskaan.

          Uskallan arvella että ainakin matkailuautot saavat raippaveron, henkilöautojen työpaikkojen pysäköintietu poistetaan, autoetua kiristetään reippaasti, kilometrikorvauksia alennetaan, dieselin alempi verokanta poistetaan (esitys putkessa jo), ajoneuvoveroon tulee jyrkät korotukset ja kilometriverokin kehitetään, kaikki mieluusti kuluvan vuoden aikana.

          Samaan aikaan ilmastomuutoksella uhkailu saa uusia piirteitä; kaiken pahan eli liikenteen päästöjen pakollista vähentämisen perillemenoa varmistetaan ministereiden avustajilla ja avustajien avustajilla, eli kommunistiseen perinteeseen kuuluvilla, poliittista "ohjausta" tekevillä politrukeilla. Mm. eräs nimeltä mainitsematon ministerin erityisavustaja birchvalley saattaa milloin tahansa otattaa käyttöön metodit joita on itse suosinut sekä suositellut vastaanhangoittelijoiden eliminoimiseksi.

          Todella huolissaan pitää alkaa olla, jos "poliittisille ohjaajille" annetaan ohjausvälineeksi kivääri (miehistöä) tai jopa nagan (upseeri), aivan kuten on tehty pidemmälle diktatuurissa edistyneissä valtioissa.

          Bernerin ajamana muutos olisi jo tehty, nyt sen tekevät häikäilemättömimmistä häikäilemättömimmät... Joten kiitti vaan kaikille status quo:n kannattajille

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5857
            • Joccis City

            Originally posted by nullzwei View Post
            Suomi on vastaanhangoittelleiden virkamiesten totaalisekoilun vuoksi liikenteen verotuksen osalta aikamoisessa umpisolmussa. Nykyhallitus, joka aikaisemmin oli lähes täysin laittoman autoveron takana on jo kääntänyt autoverotakkinsa, ottanut robin hoodin roolin täysillä haltuun ja pian alkaa kiihtyvällä tahdilla ropista paskaa autoilijan niskaan.

            Uskallan arvella että ainakin matkailuautot saavat raippaveron, henkilöautojen työpaikkojen pysäköintietu poistetaan, autoetua kiristetään reippaasti, kilometrikorvauksia alennetaan, dieselin alempi verokanta poistetaan (esitys putkessa jo), ajoneuvoveroon tulee jyrkät korotukset ja kilometriverokin kehitetään, kaikki mieluusti kuluvan vuoden aikana.

            Samaan aikaan ilmastomuutoksella uhkailu saa uusia piirteitä; kaiken pahan eli liikenteen päästöjen pakollista vähentämisen perillemenoa varmistetaan ministereiden avustajilla ja avustajien avustajilla, eli kommunistiseen perinteeseen kuuluvilla, poliittista "ohjausta" tekevillä politrukeilla. Mm. eräs nimeltä mainitsematon ministerin erityisavustaja birchvalley saattaa milloin tahansa otattaa käyttöön metodit joita on itse suosinut sekä suositellut vastaanhangoittelijoiden eliminoimiseksi.

            Todella huolissaan pitää alkaa olla, jos "poliittisille ohjaajille" annetaan ohjausvälineeksi kivääri (miehistöä) tai jopa nagan (upseeri), aivan kuten on tehty pidemmälle diktatuurissa edistyneissä valtioissa.

            Bernerin ajamana muutos olisi jo tehty, nyt sen tekevät häikäilemättömimmistä häikäilemättömimmät... Joten kiitti vaan kaikille status quo:n kannattajille
            Noilla muutoksilla saadaan Suomi nousuun

            Kannatitko itse sitä bernerin gps perseeseen juttua? Sehän sen kompastuskivi oli. (Vetää rahat kaverien kanssa välistä). Miksi ei kelvannut esim. Ruotsin kameramalli/tietulli/ruuhkamaksu systeemi. Ja vanhat autot nykyisillä maksuilla ja verottomat uusilla maksuilla. Siten olis tullut luonnollinen siirtymäaika. Silloin vaan autokauppiaat parkui että konkka tulee, eikä ollut vielä huolta ilomastosta
            Nyt koossa pahin mahdollinen viherpipertäjien halitus jotka ite asuu siellä kehän sisäpuolella. Ja mukana takin kääntänyt keskusta jonka yhtenä teemana joskus ollut pitää Suomi asuttuna.

            Täällä maassa on kymmeniä tuhansia matalapalkkaisia perheitä joilla autokanta on peräisin 90 luvulta, asutaan vuokralla ja kuussa menojen jälkeen jää käteen se huntti tai kaksi. Jos tonne isketään raipalla niin ei tarvitse hirveästi miettiä miten käy.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • 205/65-15H
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1422

              ^eikös Bernerin idea ollut että liikenne rahoittaisi itse itsensä mutta ei lihottaisi valtion budjettia. Eli vuosittain kerätään 2-4 miljardia ja tuupataan ne vain infraan ja uuden liikenneyhtiön hallintoon. Ideaa ei oltu turhaan kierretetty valtionvarainministeriön kautta ja lopputulos onkin sitten historiaa.

              Jokin km-maksu saattaa olla edelleen tulossa ja kun yleistä menoa katsoo niin rahaa revitään kaikkialta verotuksen kautta mistä vain irti saadaan, osittain EU-lainsäädännön vastaisestikin.
              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
              Ioniq5 AWD -22
              Leaf 40kwh -18

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                Originally posted by jannmann View Post
                (Vetää rahat kaverien kanssa välistä).
                Eikö miljardööri, pa-kauppias Anttonen olekaan... ...välistävetäjä :think

                Originally posted by 205/65-15H View Post
                ^eikös Bernerin idea ollut että liikenne rahoittaisi itse itsensä mutta ei lihottaisi valtion budjettia.
                Oli. Mutta se ei kelvannut.
                Last edited by nullzwei; 27-01-2020, 14:42.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  Originally posted by nullzwei View Post
                  Eikö miljardööri, pa-kauppias Anttonen olekaan... ...välistävetäjä :think
                  Ymmärtääkseni anttonen ei vedä välistä auto/ajoneuvoveron verokertymästä
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • nullzwei
                    BTCF Member
                    • Oct 2002
                    • 11056
                    • ?

                    27.1.2020

                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Tässä kun tuntuisi, että puhutaan ainoastaan henkilöautoista niin kuinkas pakettiautot sitten? Suomessa on valtava pakettiautojen massa, joka ajaa yritysajoja kaiken aikaa.
                    Vaihda sähköön niin saat rahaa – Lontoo maksaa yli 11 000 euron romutuspalkkion vanhan pakettiauton vaihtajalle

                    Comment

                    • Tiik
                      BTCF Member
                      • Apr 2012
                      • 497
                      • Vantaa

                      Itsellä nyt 3pv takana ensimmäisellä hybridillä. Aika pieneksi tuntuu range jäävän näin kylmällä kelillä kun penkinlämmitin päällä ja auto pitää lämpöiseksikin saada. :think Mutta mukavan hiljaista ajaminen kieltämättä sähköllä on.

                      Auton mukana ei jostain syystä tullut type2-type2 johtoa julkiseen lataamiseen ja äsken laskeskelin, että vaatinee yli 5tkm sekalaista ajoa pelkästään johdon hinnan takaisinmaksamiseen. Joten ainakin tällä hetkellä latailen autoa parkkihallissa ilmaiseksi taloyhtiön piikkiin ja muuten käytän kuten bensaa.

                      Vielä ei ainakaan ole aiheuttanut suurta rakastumista. Ottaisin N55/B58-koneisen kipon tilalle silmänräpäyksessä.

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1964
                        • Seinäjoki

                        Tuota en tosiaan ottanutkaan huomioon että ei se range sinänsä lyhene esilämmityksennaikana koska silloin se auto pääsääntöisesti on valmiiksi piuhassa. Tosin tänätalvenakaan ei ole meidän korkeuksilla ollut kertaakaan yli 18 asteen pakkasta edes hetkellisesti

                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Paitsi jos sähköauto on latausjohdossa kiinni niin osa esilämmitysenergiasta voidaan ottaa verkosta tai vastaavasti ladata akkua lämmityksen aikana. Sähköauton range tippuu luokkaa 40-50% -30°C vrt +20°C ja lataaminen on kylmään akkuun hitaampaa joten matka-ajo on haastavampaa kuin polttiksella.

                        Nykyään kaikissa sähkiksissä on vielä 12V akku. Sitä ei tarvita käynnistämiseen vaan auton herättämiseen ja aputoimintoihin. 12V akkua ladataan ajoakusta, joten sähköautoissa on sisäänrakennettu akkulaturi. Toki jos 12V akku tyhjenee syystä tai toisesta niin pihaan jäädään silläkin. Ja toki sähkikisissä on vikaantuvaa elektroniikkaa eli Siperian ylitykseen lähtisin itse mielummin Lada Nivalla monestakin syystä.
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 900
                          • Kymenlaakso

                          Kävin koeajamassa Hyundai Kona Electric 62kWh:n. Auto oli umpijäässä autoliikkeen pihalla, lisälämmittimet päällä muutamassa minuutissa sula, lisälämmittimet pois ja range mittariston mukaan piteni n. 20km.

                          Ajoltaan tukeva ja kulki suoraan, oikein hyvä suorituskyky ja itselle käypäinen ajoasento. Kaasunnoston regenaraatioastetta näppärää säätää ratin läpyköistä 0 - 3 asteikolla.

                          Tykästyin kovin, tämän ao. liikkeen mukaan maahantuojan ilmoitus toimitusajaksi 8kk, into vähän laatui ja hintalappu about karva alle 50k€ on paljon, joten kipukynnys siinäkin ylittyi.

                          30k haminoissa on näitä 40kWh versioita. eGolf ja Leaf ja Konan pienempiakkuinen 37k kantturoissa. Peugeot 208 voisi olla hinta/kWh suhteessaan kiva, 35k/50kWh, sitä maassa varmaan juhannuksen tienoilla. Pistäähän tuo miettimään, fossiiliautojen tekniikka vs. sähköauton range, molempi pahempi.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • BFI18
                            BTCF Member
                            • Aug 2012
                            • 1456
                            • Turku

                            Originally posted by Tiik View Post
                            Vielä ei ainakaan ole aiheuttanut suurta rakastumista. Ottaisin N55/B58-koneisen kipon tilalle silmänräpäyksessä.
                            Hyvä kuulla
                            Mikä hybridi sulla kyseessä?
                            Itseä G20 330e M-sport miellyttää ulkonäöltään, mutta se hinta ja nelivedon puute (vielä)..
                            Seurataan tilannetta, ehkä kuitenkin suoraan täyssähkö tulevaisuudessa.
                            G26 i4 M50 Black Sapphire

                            Comment

                            • miyli
                              BTCF Member
                              • Dec 2008
                              • 2084
                              • Naantali

                              Originally posted by BFI18 View Post
                              Hyvä kuulla
                              Mikä hybridi sulla kyseessä?
                              Itseä G20 330e M-sport miellyttää ulkonäöltään, mutta se hinta ja nelivedon puute (vielä)..
                              Seurataan tilannetta, ehkä kuitenkin suoraan täyssähkö tulevaisuudessa.
                              Just käytiin kanssa viikonloppuna kokeilemassa G20 330e:tä. Aika pärinää pitää 4 bensamoottori kun lyö tallan pohjaan. Ihan positiivinen kokemus kuitenkin.
                              Hinta tosiaan kipuaa m-sporttia ja kaikilla herkuilla sinne 70t€, mikä minusta on liikaa 3 sarjan takavetoisesta bemarista. Samoin Gran Coupen hyvitys Autokeskuksessa oli mitä oli kun kyseessä tuontiauto mitä katsovat karsaan.
                              Itse ostaisin Teslan, mutta rouva karsastaa sitä. No S Model ihan ok, mut 3 Teslan kojetaulu on niin jäätävän kauhea että ei kelpaa. Tesla 3 performancena ja autopilotilla olis kyllä sen 70t€ Uutena. Itse katsellut P85D 50-60tkm ajettuna, mut täytyy nyt miettiä:think mitä tekis. En tiedä sit onko ekoteko vaihtaa pieni kulutuksinen käyttis dieseli sähköautoon tai hybridiin. Just Levin reissulla kulutus 5,1L softatulla 430d xdrivellä, ei minusta paha
                              Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
                              Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
                              Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

                              Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
                              Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



                              Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
                              1/4 maili 11.8 / 205 km/h
                              0-200km/h 11.40s
                              100-200km/h 6,00s
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

                              Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

                              Comment

                              • BFI18
                                BTCF Member
                                • Aug 2012
                                • 1456
                                • Turku

                                Originally posted by miyli View Post
                                Just käytiin kanssa viikonloppuna kokeilemassa G20 330e:tä. Aika pärinää pitää 4 bensamoottori kun lyö tallan pohjaan. Ihan positiivinen kokemus kuitenkin.
                                Hinta tosiaan kipuaa m-sporttia ja kaikilla herkuilla sinne 70t€, mikä minusta on liikaa 3 sarjan takavetoisesta bemarista. Samoin Gran Coupen hyvitys Autokeskuksessa oli mitä oli kun kyseessä tuontiauto mitä katsovat karsaan.
                                Itse ostaisin Teslan, mutta rouva karsastaa sitä. No S Model ihan ok, mut 3 Teslan kojetaulu on niin jäätävän kauhea että ei kelpaa. Tesla 3 performancena ja autopilotilla olis kyllä sen 70t€ Uutena. Itse katsellut P85D 50-60tkm ajettuna, mut täytyy nyt miettiä:think mitä tekis. En tiedä sit onko ekoteko vaihtaa pieni kulutuksinen käyttis dieseli sähköautoon tai hybridiin. Just Levin reissulla kulutus 5,1L softatulla 430d xdrivellä, ei minusta paha
                                Mulla aikalailla samat mietteet.
                                330e, takaveto ja tosiaan 65k vähintään hintaa, joka on munkin mielestä liikaa.
                                Tesla Model 3P kiinnostaisi varauksella, mutta enempi Model S facelift ehdottomasti (menisi prefacekin hyvillä varusteilla ja värillä). Kaverilla on 90D autopilotilla, kyllä se on hieno peli. Ja samalla lailla käytetty P85D käynyt mielessä.
                                G26 i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎