Originally posted by gnz
View Post
-Jarrut. Oletettavasti joutuu jopa enemmän remppailemaan. Koska sähköautolla jarrutetaan enimmäkseen "moottorijarrulla", sitten on satulat jumissa ja levyt ja palat ruosteessa.
-Alusta, joka on painavissa autoissa kovilla ja varsinkin korelaisissa varmasti ihan yhtä paskaa mitä polttisautoissakin.
-Renkaat kulunee nopeammin
-Ruoste ei ikinä lopu
-Sitten tietysti sähkövikoja, antureita, hytti ei lämpene, jostain vuotaa vesi sisälle yms yms... Kaikkea todella randomia samalla tavalla mitä polttiksissakin.
Moottorin ja vaihteiston mekaaniset viat ei kuitenkaan ole niin merkittävä osa mekaanikon työssä mitä kuvitellaan, vai kuinka muilla? Öljyjen, ilma- ja PA-suodatinten vaihdot jää tietysti pois. Hyvin pärjää ilman noitakin. Jos ei, niin nostetaan osien katetta ja tuntiveloitusta
Mutta aikaa tuohon mahdolliseen muutokseen menee vielä vuosia. Nettiautossa ei ole montaa yli 100k ajettua sähköautoa myynnissä, niin onko tien päälläkään vielä niin paljon ajettuja mistä on viat ajettu ulos. (Maailma pelastuisi muuten sillä, kun autoilla ajettaisiin loppuun, eikä osteta parin vuoden välein uutta. Mutta se ei itseänikään kyllä kiinnosta)
Ja sitten vielä jos tiet on isossa osassa Suomea 80 luvun kunnossa, niin ei autotkaan tule olemaan 2020 luvulta vielä pitkään aikaan. Tesla P85D:stä itsekin unelmoin ja sellaisen haluan, kun on varaa. Siihen asti ajelen työmatkani 30v vanhalla Saabilla näitä surkeita teitä.
Saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta menköön näin lauantaiaamuna.
Comment