Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -TPI-
    Bimmer Rookie
    • May 2013
    • 195
    • JNS

    Originally posted by gnz View Post
    Olet mielestäni puoliksi oikeassa. Hybridiautojen myötä mekaanikkojen työt aivan varmasti lisääntyvät, koska polttiksen tekniikkaa joudutaan kantamaan sähköauton mukana rasitteena

    Patterisähköautojen myötä ennustan mekaanikkojen töiden vähenevän, koska voimalinja on mekaanisesti yksinkertaisempi; huomattavan paljon vähemmän liikkuvia osia. Määräaikaishuoltojen välit tulevatkin sen takia pitenemään.
    Tätä itsekin olen miettinyt, mutta tulin siihen tulokseen, että tuskinpa paljoakaan vähenee ainakaan Suomen oloissa. Samalla tavalla sähköautoissakin on kulutusosaa.

    -Jarrut. Oletettavasti joutuu jopa enemmän remppailemaan. Koska sähköautolla jarrutetaan enimmäkseen "moottorijarrulla", sitten on satulat jumissa ja levyt ja palat ruosteessa.
    -Alusta, joka on painavissa autoissa kovilla ja varsinkin korelaisissa varmasti ihan yhtä paskaa mitä polttisautoissakin.
    -Renkaat kulunee nopeammin
    -Ruoste ei ikinä lopu
    -Sitten tietysti sähkövikoja, antureita, hytti ei lämpene, jostain vuotaa vesi sisälle yms yms... Kaikkea todella randomia samalla tavalla mitä polttiksissakin.

    Moottorin ja vaihteiston mekaaniset viat ei kuitenkaan ole niin merkittävä osa mekaanikon työssä mitä kuvitellaan, vai kuinka muilla? Öljyjen, ilma- ja PA-suodatinten vaihdot jää tietysti pois. Hyvin pärjää ilman noitakin. Jos ei, niin nostetaan osien katetta ja tuntiveloitusta

    Mutta aikaa tuohon mahdolliseen muutokseen menee vielä vuosia. Nettiautossa ei ole montaa yli 100k ajettua sähköautoa myynnissä, niin onko tien päälläkään vielä niin paljon ajettuja mistä on viat ajettu ulos. (Maailma pelastuisi muuten sillä, kun autoilla ajettaisiin loppuun, eikä osteta parin vuoden välein uutta. Mutta se ei itseänikään kyllä kiinnosta)

    Ja sitten vielä jos tiet on isossa osassa Suomea 80 luvun kunnossa, niin ei autotkaan tule olemaan 2020 luvulta vielä pitkään aikaan. Tesla P85D:stä itsekin unelmoin ja sellaisen haluan, kun on varaa. Siihen asti ajelen työmatkani 30v vanhalla Saabilla näitä surkeita teitä.

    Saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta menköön näin lauantaiaamuna.

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      Originally posted by -TPI- View Post
      Nettiautossa ei ole montaa yli 100k ajettua sähköautoa myynnissä, niin onko tien päälläkään vielä niin paljon ajettuja mistä on viat ajettu ulos.

      Eikös joku taksikuski ollut jo laittanut Teslan mittariin yli puoli miljoonaa? Kehui, että vähillä rempoilla mennyt (mutta ilmeisesti kohtuullisen kalliilla sitten kun jotain oli tehty).
      Ja sitten taisi sen seksinukkebordellin isännän hollannista tuoma tesla olla kans joku 400tkm viety. Eikös se sitä ihan ilmoituksessa kehunut kuinka kaikki hajoaa ja maksaa maltaita korjata. Taisi olla sekin entinen taksi.

      Noi nyt tuli nopeesti iltapulun otsikoista mieleen.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • gnz
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 428
        • -

        Originally posted by -TPI- View Post
        Tätä itsekin olen miettinyt, mutta tulin siihen tulokseen, että tuskinpa paljoakaan vähenee ainakaan Suomen oloissa. Samalla tavalla sähköautoissakin on kulutusosaa.

        -Jarrut. Oletettavasti joutuu jopa enemmän remppailemaan. Koska sähköautolla jarrutetaan enimmäkseen "moottorijarrulla", sitten on satulat jumissa ja levyt ja palat ruosteessa.
        -Alusta, joka on painavissa autoissa kovilla ja varsinkin korelaisissa varmasti ihan yhtä paskaa mitä polttisautoissakin.
        -Renkaat kulunee nopeammin
        -Ruoste ei ikinä lopu
        -Sitten tietysti sähkövikoja, antureita, hytti ei lämpene, jostain vuotaa vesi sisälle yms yms... Kaikkea todella randomia samalla tavalla mitä polttiksissakin.

        Moottorin ja vaihteiston mekaaniset viat ei kuitenkaan ole niin merkittävä osa mekaanikon työssä mitä kuvitellaan, vai kuinka muilla? Öljyjen, ilma- ja PA-suodatinten vaihdot jää tietysti pois. Hyvin pärjää ilman noitakin. Jos ei, niin nostetaan osien katetta ja tuntiveloitusta

        Mutta aikaa tuohon mahdolliseen muutokseen menee vielä vuosia. Nettiautossa ei ole montaa yli 100k ajettua sähköautoa myynnissä, niin onko tien päälläkään vielä niin paljon ajettuja mistä on viat ajettu ulos. (Maailma pelastuisi muuten sillä, kun autoilla ajettaisiin loppuun, eikä osteta parin vuoden välein uutta. Mutta se ei itseänikään kyllä kiinnosta)

        Ja sitten vielä jos tiet on isossa osassa Suomea 80 luvun kunnossa, niin ei autotkaan tule olemaan 2020 luvulta vielä pitkään aikaan. Tesla P85D:stä itsekin unelmoin ja sellaisen haluan, kun on varaa. Siihen asti ajelen työmatkani 30v vanhalla Saabilla näitä surkeita teitä.

        Saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta menköön näin lauantaiaamuna.
        Moottorirempat; öljyt+suodatin, PA-suodatin, ilmanputsari, jäähdytinnesteet, tulpat, jakohihnavaihdot, laturinhihna, yms yms..

        Pois jää myös vaihdelaatikkojen ongelmat, koska vaihdelaatikkoa ei ole. Samoin muiden voimansiirron komponenttien ongelmat, jos kyseessä 4-veto, koska käytetään kahta tai useampaa sähkömoottoria, jotka sijaitsevat hyvin likellä pyörännapaa tai jopa sen ympärillä.

        Samoin sähkömoottori konstruktiona on luotettavampi kuin polttomoottori.

        Muuten mennään suurinpiirtein samalla vikakavalkadilla kuin polttistenkin kanssa, kuten sanoit, eli ei mekatsujen työt todellakaan loppumassa ole.

        Mutta kun nykyisten henkilöautojen sähköinen voimansiirto kypsyy aikuisikään, niistä tulee myös luotettavampi, mistä seuraa huomattavaahuoltovälien pidentymistä, mikä vähentää korjaustarvetta entisestään.

        Mitään välitöntä rakennemuutosta korjaamobisnekseen siis ei ole tulossa, vaan se tapahtuu "luonnollisen poistuman" kautta.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Mä vähän luulen, että vikojen määrä tulee olemaan aika vakio, kohteet vaan vaihtuu. Kun korroosio ja kondensio pääsee jylläämään elektroniikassa ja sähköosissa, ollan taas lähtötilanteessa. Kaukoidässä paskasti ja halvalla tehtyjen komponenttien määrä tulee varmaan kasvamaan entisestään, kunhan päästään vähän tuotantoa optimoimaan. Nyt eletään vielä onnellisesti ruususen unta ja luullaan, että sähkön tullessa bensan tilalle viatkin poistuvat autoista, mutta vahvasti epäilen. Jo tälläkin hetkellä noiden sähkövikojen etsiminen ja korjaaminen on jokaisen korjaamon painajaista (aikaa palaa ja korkeammasta tuntiveloituksesta huolimatta kate ei oo mitään parasta mahdollista) ja kun systeemit menevät entistä monimutkaisemmiksi, se ei taatusti tule vähenemään. Joo, on yksinkertaista, kun on vaan akut, moottori ja kaasupoljin, mutta kun se ei nyt vaan ole ihan näin. Jokainen lasipalatsi tarvii edelleen saman määrän rahaa operoidakseen, ja kyllä, asiakas sen edelleen sinne tuo. Tai siis enemmän, koska talouskasvu on ikuista ja joka vuosi pitää jäädä enemmän viivan alle.
          Last edited by Juppe; 08-02-2020, 16:27.

          Comment

          • Mattix
            Bimmer Rookie
            • Dec 2011
            • 83
            • Tampereen seutu

            Sähköautoissa enemmän sähkövikoja?

            Ei kai mikään sähkökulkuinen vehje pääse siihen sähkövikojen määrään, mitä hyvin varustellussa E61 / F11 on?
            ex: 530xda F11 2012 Msport
            ex: 530xda E61 2008 Msport

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15221
              • Ajamisen Iloa

              Originally posted by jobo View Post
              Model S P100d teslaa pääsin kokeilemaan ja meneehän se aivan vitusti verrattuna oikeastaan ihan mihin vaan. Kaikki, siis ihan kaikki bensa/diesel vehkeet tuntuu täysin mopoilta sen jälkeen.
              Toivoisin että bemmiltä tai joltain muulta saksalaiselta tulisi jotain edes lähelle vastaavaa samaan hintaan tarjolle mutta ei, ei ole näköpiirissä.
              Huippunopeus 261kmh? Ja sekin vaan täydellä akulla. E34 M5 oli jo tuota nopeampi 32 vuotta sitten.

              0-100 on tietenkin ihan hauska one trick pony niille keillä ei oo karvasia palleja oikeesti kengittää...
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                Originally posted by gnz View Post
                Moottorirempat; öljyt+suodatin, PA-suodatin, ilmanputsari, jäähdytinnesteet, tulpat, jakohihnavaihdot, laturinhihna, yms yms..

                Pois jää myös vaihdelaatikkojen ongelmat, koska vaihdelaatikkoa ei ole. Samoin muiden voimansiirron komponenttien ongelmat, jos kyseessä 4-veto, koska käytetään kahta tai useampaa sähkömoottoria, jotka sijaitsevat hyvin likellä pyörännapaa tai jopa sen ympärillä.

                Samoin sähkömoottori konstruktiona on luotettavampi kuin polttomoottori.

                Muuten mennään suurinpiirtein samalla vikakavalkadilla kuin polttistenkin kanssa, kuten sanoit, eli ei mekatsujen työt todellakaan loppumassa ole.

                Mutta kun nykyisten henkilöautojen sähköinen voimansiirto kypsyy aikuisikään, niistä tulee myös luotettavampi, mistä seuraa huomattavaahuoltovälien pidentymistä, mikä vähentää korjaustarvetta entisestään.

                Mitään välitöntä rakennemuutosta korjaamobisnekseen siis ei ole tulossa, vaan se tapahtuu "luonnollisen poistuman" kautta.
                Olis noi mainitut huoltokohteet jääneet jo muutenkin huomattavasti vähemmällä jos niin haluttais. Kaikki kulutuselektroniikkakin kestäis pidempään jos haluttais. Vaan ei haluta. Ihan sama paska tulee jatkumaan noilla sähköautoillakin. Ykskään valmistaja ei taatusti tuu tekemään autoa minkä elinkaareksi suunnitellaan 20v ja osat sen mukaan. Ei pysy valmistajat pystyssä jos asiakas ostaa uutta 20v välein.

                Tasapainoillaan paskan ja välttävän välillä niin kassaan virtaa rahaa säännöllisesti kun uutta ostetaan 2-3v välein.

                Apple kusetti asiakkaitaan hidastamalla kännyköitä
                päivityksillö että ostettais uutta. Samaa paskaa tekee varmasti moni muukin. Makitalla oli akuissa joku laskuripiiri joka kuolletti akun jne. Piirin vaihtamalla "kuollut" akku toimii taas vuosia.
                Ja varmasti tää sama juttu myös autoissa "tulevaisuutta".
                Aprilia RSV4

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5151
                  • Kuopio

                  Originally posted by jannmann View Post
                  Ja varmasti tää sama juttu myös autoissa "tulevaisuutta".
                  Joo se on se yön aikana tuleva ilmainen päivitys joka tekee ihmeitä, välttävästä sähköautosta tulee jätettä.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • zakspeed
                    BTCF Member
                    • Nov 2003
                    • 2003
                    • Tampere/kainuu

                    Originally posted by jannmann View Post
                    .

                    Apple kusetti asiakkaitaan hidastamalla kännyköitä
                    päivityksillö että ostettais uutta. Samaa paskaa tekee varmasti moni muukin. Makitalla oli akuissa joku laskuripiiri joka kuolletti akun jne. Piirin vaihtamalla "kuollut" akku toimii taas vuosia.
                    Ja varmasti tää sama juttu myös autoissa "tulevaisuutta".
                    Hyvä esimerkki autopuolella mesen W211 pre lci SBC jarruyksikkö, joka laski jarrupolkimen käyttökerrat.

                    Määritellyn kertamäärän jälkeen yksikkö vikatilaan ja 3K€ mokkula vaihtoon.

                    Laskuria nollailemalla toki sai lisää käyttöaikaa (kuulemma)

                    Periaatteessa sama asia bemun sähköisissä ohjauslukoissa.
                    -M5- '00
                    -i3 94 rex '19
                    -Ascona B 4.0 '80
                    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      Tai applen tietokoneiden järjestelmäpäivitykset. Monta vuotta hardwarelistiltä pudoteltiin vaan emojen ID-numeroita pois ja sitten ei enää päivitykset asentuneet. Näppärät kaverit puukotti listaa käsin ja lisäsi sinne takas oman ID:n ja taas valui päivitykset koneisiin, kunnes tämäkin porsaanreikä tilkittiin ja homasta tuli entistä vaikeampaa (mutta edelleen mahdolista). Samalla Safari selaimesta tehtiin niin hidas vanhoihin koneisiin, että sitä ei voinut enää käyttää. Näitä esimerkkejä on varmaan vaikka kuinka ja tuskin läheskään kaikki ovat jääneet edes kiinni. En ihmettelis, vaikka jossain vaiheessa esim. BMW:n verkkopalveluiden kautta tilatut lisävarusteet nollautuisivat (esim. ilma-alustan madallus ja mitä näitä nyt oli), kun auto menee uudelle omistajalle. Sinänäsä kyllä ihan hauska idea, että aplikaatiolla voi tommosenkin tilata autoonsa.

                      Nyt tässä sähkön murrosvaiheessa valmistajat joutuvat satsaamaan latuun, koska sähkömurheet ovat se viimeinen asia, mitä tähän rakoon kaivattaisiin. Se kyllä tulee vielä muuttumaan ja saadaan sitten premiumikin sille tasolle, mitä se tänä päivänä on. Ennen latu oli hyvää suunnittelua ja pitkää elinkaarta, nykykään se on kaikenmaailman kiinassa kolvattua nintendojuttua.

                      Yamaha taitaa olla tällä hetkellä hereilä sähköjuttujen kanssa. Aika mielenkiintoisia mahdollisuuksia avais toi niiden sähkömoottorikonsepti:


                      Pitääköhän sitä seuraavaksi alkaa suunnittelemaan jonkun retrovehkeen sähköistystä
                      Tää oli jo kohtuullisen härski laitos:

                      Last edited by Juppe; 09-02-2020, 10:53.

                      Comment

                      • gnz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2004
                        • 428
                        • -

                        Originally posted by jannmann View Post
                        Ykskään valmistaja ei taatusti tuu tekemään autoa minkä elinkaareksi suunnitellaan 20v ja osat sen mukaan. Ei pysy valmistajat pystyssä jos asiakas ostaa uutta 20v välein.

                        Tasapainoillaan paskan ja välttävän välillä niin kassaan virtaa rahaa säännöllisesti kun uutta ostetaan 2-3v välein.
                        Esimerkiksi katsastustilastoista saa osviittaa siitä millä automalleilla kannattaa ajella, jos auton pitkä elinkaari ja "ongelmattomat" kilometrit ovat valintakriteerien kärkipäässä.

                        Valintojen maailma. Onko BMW hyvä valinta ottaen huomioon ylläolevat kriteerit, voi sitten jokainen pähkäillä omassa päässänsä

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4985
                          • Forssa

                          Originally posted by Remotion View Post
                          Huippunopeus 261kmh? Ja sekin vaan täydellä akulla. E34 M5 oli jo tuota nopeampi 32 vuotta sitten.

                          0-100 on tietenkin ihan hauska one trick pony niille keillä ei oo karvasia palleja oikeesti kengittää...
                          Se 0-100 taitaa kuitenkin olla suurelle massalle se suurin tekijä. Sitä pääsee käyttämään laillisesti jatkuvasti. Harvalla se pääpaino on siinä, että voi vetää mutkia Ari Vatasen lailla. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa ajaa laillisesti.
                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Se 0-100 taitaa kuitenkin olla suurelle massalle se suurin tekijä. Sitä pääsee käyttämään laillisesti jatkuvasti. Harvalla se pääpaino on siinä, että voi vetää mutkia Ari Vatasen lailla. Suurin osa ihmisistä kuitenkin haluaa ajaa laillisesti.
                            Näin se menee.

                            Eikä Tesla varsinaisesti ole vielä edes sporttimallia julkaissutkaan. Nykymallithan (S/3/X/Y) on lähinnä peruspirssejä vähän urheilullisemmalla alustalla, jotka nyt vaan sattuvat liikkumaan täysin vertailukelpoisesti esimerkiksi BMW //M nähden, pl. autobahn kruisailu, mikä ei Suomen maanteillä ole laillisesti mahdollista.

                            Comment

                            • Mattix
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2011
                              • 83
                              • Tampereen seutu

                              Periaatteessa riittäviä asioita ovat tälleen pähkäillen:
                              - Suorituskyky 130 km/h asti
                              - Ajo-ominaisuudet
                              - Ajomukavuus
                              - Energiataloudellinen
                              - Edullinen huoltaa
                              - Edullinen hankintahinta tai pieni arvonalentuminen (tai kumpikin)

                              Sanon nokipannu-BMW:n omistajana, että sähköisessä voimalinjassa lienee paljon hyvää. Saa täysin Suomeen riittävää suorituskykyä hyvällä energiataloudellisuudella ja huolloissa sekä korjauksissa taitaa päästä keskimäärin edullisemmin. Ajo-ominaisuuksissa bemari on erinomainen ja vaikea voitettava. Ajomukavuus taas riippuu varusteista. Karvalakkibemari on aivan karsea, kun taas isolla kädellä varustellun BMW:n ajomukavuutta on vaikea voittaa.

                              Se nyt on selvää, että radalle tai Suomen halkomiseen ajamalla ei sähköisestä voimalinjasta ole ja edellä mainitut asiat ovatkin lyömäaseena. Uskoisin, että isolle osalle suomalaisia sähköinen voimalinja olisi paras valinta, kunhan vain on latausmahdollisuus kotona.
                              ex: 530xda F11 2012 Msport
                              ex: 530xda E61 2008 Msport

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                Originally posted by mikae34 View Post
                                Se 0-100 taitaa kuitenkin olla suurelle massalle se suurin tekijä.
                                Originally posted by gnz View Post
                                Näin se menee.
                                Ihan täyttä hölynpölyä, etten sanoisi totaalipaskaa. Suurelle massalle, johon kuuluu ne Kallet, Liisat, Pertit ja Mariannet, on ihan yhdentekevää, kuinka nopeasti se auto singahtaa nollasta sataan. Heidän autovalintaansa ei todellakaan vaikuta se, että juuri heidän autonsa voittaa muut autot kiihdytyskilpailussa. Vai kuvitteletteko, että Pirjo perheenäiti tökkii autokaupassa Mauri-miestään kylkeen ja sanoo: "Ostetaan ennemmin tuo Zingzongmega, koska se kiihtyy 0,2 sekuntia nopeammin sataseen, kuin naapurin Eeva-Marian ja Heikin auto.
                                Eihän se suuri massa nytkään tuolla liikenteessä lähde jokaisesta liikennevalosta, risteyksestä, tai moottoritien rampista, kumit vinkuen ja kaiken autosta irti ottaen. Vai oletteko te itse tosiaan sellaisia, että aina liikennevaloista lähdettäessä, revitte viimeiseen asti, kaikki irti siitä kotterostanne, voitatte viereisen kaistan paskarottelon kokonaisella kahden auton mitalla, ja sitten muna pystyssä hihkutte siellä ratin takana: "Wuhuu, mä voitin, viereisen kaistan munapää hävis tuolla paskakasallaan kilpailun. Sinne se jäi niinku tikku paskaan" Kunnes puolen kilometrin päässä seuraavissa valoissa, se viereisen kaistan munapää seisoo sillä paskakasallaan sun vieressä, odottaen valojen vaihtumista vihreiksi.
                                Entäpä, kun siinä omalla kaistalla onkin edessä se pahuksen 70v mummeli Nissan Notellaan ja lähtee siitä hyvin verkkaisesti. Se teidän Ultimate 0-100km/h kisojen kunkku ei lähde niistä valoista yhtään sen nopeammin, kuin mitä sen mummelin Note siitä nyt sattuu lähtemään.

                                Suuri massa, eli 99% autoilijoista ei todellakaan hanki autoaan sillä perusteella, kuinka nopeasti se kiihtyy nollasta sataan. Eiväthän he ole niitä autojaan tähänkään asti sillä perusteella hankkineet. Heille on tärkeintä, tilat, varusteet, monikäyttöisyys, toimintamatka (mikä nykyisissä sähköautoissa on luokattoman paska), luotettavuus, jälleenmyyntiarvo ja ihan kaikki muu, kuin mahdollisimman hyvä kiihtyvyys.
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎