Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ovaali
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 242
    • Ylivieska

    Originally posted by jokes911 View Post
    GS450h ei ole ihan tuulipukukansan auto vaikka niitä saakin jo 25keur paikkeilla. 5.0 V8 liikuttaa ihan kivasti, mutta en nähnyt tuota moottoria Auriksen tai Corollan hinnastolla?
    Saahan noita jo reiluun kymppiin. Viiden litran kasia ei kyllä noistakaan löydy. Harvassa on autot johon saa V8 voimanlähteen uutena.

    Comment

    • jokes911
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 875
      • Espoo

      Originally posted by Ovaali View Post
      Saahan noita jo reiluun kymppiin. Viiden litran kasia ei kyllä noistakaan löydy. Harvassa on autot johon saa V8 voimanlähteen uutena.
      My bad, sekotin LS600h:n
      2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
      2022 X3 Charged Edition Msport
      1999 Honda CBR 900 SC33
      2009 Husqvarna SMR 510
      2017 KTM EXCF 350

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6707
        • PK-seutu

        Originally posted by zakspeed View Post
        Tarkennuksena tässä kategoriassa menee itselläkin välillä termit sekaisin. On nämä vanhemmat ns microhybridit ( IGR + start/stop ) ja nykyiset mild hybridit ( 48V startti/laturi )

        Kummatkin ovat lähinnä auton valmistajan / valmistajien itsensä sisäiseti annettu luokittelu.

        Mildhybridissä käyteyään normaalin laturin paikalla olevaa generaattori/startti/sähkömoottori yksikköä.

        Tehoa kapistus antaa ja ottaa hihnan välityksellä. Pelkkää sähköajoa ei luonnollisesti tuota.

        Kykenee boostaamaan 8kw teholla ja lataamaan 2.3kw jatkuva / 12.5kw hetkellisesti.
        Oliko tuo "normaalin laturin paikalla" niitä 1st gen. tekniikoita? Nyt puskee ulos 2nd gen. laitteita, jossa se laturi/startti/generaattori on siellä moottorin ja laatikon välissä?

        Juuri julkaistu mielenkiintonen M340d:

        The highly awaited and speculated 2020 BMW M340d Sedan and Touring models are finally being unveiled today with 340 horsepower


        Virallinen press release:


        Ja specsit:


        Eli akun koko on n. 0,5kWh? Ei sillä tietysti kuuhun mennä, mutta voi tuoda ihan merkittäviäkin tuloksia kun auto osaa fiksusti optimoida polttiksen ja pienen sähköapurin yhteiseloa.

        Sorry jos menee offtopiciksi, mutta on tuossakin sähkömoottori ja erillinen akku!
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2003
          • Tampere/kainuu

          Tämä mild hybridi buumi on vain ja ainostaan nyt sen alle vuoden vanha juttu. Kaikissa hihnavetoinen 48V generaattori/startti.

          Oikeat hybridit ja plugin hybridit on ainoastaan niitä joissa "iso" sähkömoottori/generaattori voimalinjan sisässä.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • jani
            BTCF Member
            • Jul 2002
            • 5151
            • Kuopio

            Originally posted by pyroz View Post
            Oliko tuo "normaalin laturin paikalla" niitä 1st gen. tekniikoita? Nyt puskee ulos 2nd gen. laitteita, jossa se laturi/startti/generaattori on siellä moottorin ja laatikon välissä?

            Juuri julkaistu mielenkiintonen M340d:

            The highly awaited and speculated 2020 BMW M340d Sedan and Touring models are finally being unveiled today with 340 horsepower



            Sorry jos menee offtopiciksi, mutta on tuossakin sähkömoottori ja erillinen akku!
            Aika laimea paketti

            Mutta miksiköhän tuota autoa ei tulla viemään USA:n markkinoille?
            F33 435d Mineral-grau metallic
            K40 K1200s sondermodell

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              Originally posted by jani View Post
              Aika laimea paketti

              Mutta miksiköhän tuota autoa ei tulla viemään USA:n markkinoille?
              Kuluttajatutkimuksen tulos kenties. Niin kauan kun bensiini kustantaa siellä rapiat kolmanneksen Suomen hintatasosta voi olla että muskelidiesel on aika marginaalituote vaikka olis millainen hybridi ympätty mukaan.

              Vaan mitä on ne uutiset akkupulasta osalla valmistajista - jää vielä hiilineutraali Suoli saavuttamatta 2030 mennessä.
              Last edited by HC91; 19-02-2020, 12:43. Reason: typo santana
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • kimmon
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1461
                • Tuusulantien päässä...

                Originally posted by jani View Post
                Aika laimea paketti

                Mutta miksiköhän tuota autoa ei tulla viemään USA:n markkinoille?
                Koska diesel...
                Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17500
                  • Turku

                  Tuosta M340d:stä kun tulee vielä 5er versio .
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • TheKnight
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 538
                    • Tuusula

                    Mäpäs heitän lusikkani soppaan ja ennustan, että seuraavan vuoden aikana keskustelu rangesta siirtyy siihen, että mikä määrä mukana raahattavaa akkukapasiteettia on riittävä. Kaikki ei tarvitse 1000km toimintasädettä vaan se +300km voi riittää yllättävänkin monelle, jos auton hinnoittelu on järkevä. Latausinfrakin on isoissa kaupungeissa jo hyvällä tasolla, joten siitäkään homma ei jää kiinni.
                    Timo Puustinen, Tuusula, Finland
                    -Nyk. BMW E93 335i DCT Cabriolet, Porsche 911 Carrera S
                    -Ex. Audi A5 Sportback, BMW E36 320iA Cabriolet, BMW E46 330CiA Cabriolet M-Sport II, BMW E36 320i Coupe, BMW E46 330Ci, BMW E46 320d Touring Individual, E46 318Ci, E36 318ti Compact, Mazda 323F

                    Oma Connection
                    Kaide Motorsport

                    Comment

                    • nokonzok
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2013
                      • 826
                      • Espoo

                      Originally posted by TheKnight View Post
                      Mäpäs heitän lusikkani soppaan ja ennustan, että seuraavan vuoden aikana keskustelu rangesta siirtyy siihen, että mikä määrä mukana raahattavaa akkukapasiteettia on riittävä. Kaikki ei tarvitse 1000km toimintasädettä vaan se +300km voi riittää yllättävänkin monelle, jos auton hinnoittelu on järkevä. Latausinfrakin on isoissa kaupungeissa jo hyvällä tasolla, joten siitäkään homma ei jää kiinni.
                      Vetäisin tästä vielä piirun pidemmälle ennustamalla, että halvat ja eri tavoilla "rajoittuneet" automallit tulevat olemaan uusi hyvin myyvä autoluokka. Seat Miin ja kumppaneiden suosio on tästä hyvää esimakua. Rellu suunnittelee 12k euron kulimallia, joka voi osoittautua yllättävänkin suosituksi jos hinta todella jää noille lukemille. Yhä useampi tajuaa, ehkä pakon edessä, että arkisiin liikkumisiin riittää lopulta aika perustason kampe ja niille satunnaisille poikkeusreissulle ei välttämättä tarvitse kuin varata hieman enemmän aikaa. Tai vuokrata juuri siihen tarpeeseen sopiva auto.

                      Toki aikamoista ajattelutavan muutosta tämä edellyttää.

                      Comment

                      • jhelen
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2015
                        • 248
                        • Ulvila

                        Laitetaas lusikkaa soppaan.
                        Ne joilla onnistuu lataus kotona, niin että yön aikana akku täynnä, eikä tarvi joka päivä ladata ostavat täyssähköauton jossa range 2-300 km. Samalla he pitävät toisena autona polttomoottori/ hybridi / lataushybridi. Ne ketkä nyt ovat ostaneet sähköauton ja luottavat julkisiin latauspisteisiin tulevat aloittamaan metelin koska tulee muitakin käyttäjiä ja samalla julkiset pikalautaukset nostavat hinnan 7-8€ / 100km. Tämä hinnoittelu on jo nyt nähtävissä. Voittajina tulee olemaan hieman syrjemmässä asuvat jotka lataavat itse, päivittäinen ajomatka jää alle 100km ja riittää seat Miin tasoinen auto.
                        Lisäksi lataushybridien joissa range on alle 50km, hinnat tulevat käytettyinä alas kuin lehmän häntä. Nythän esim vw passat GTE maksaa 3v / 80 tkm ajettuna 25k€ kun se uutena on ollut 60k€. Esim. https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/11152578
                        Vielä lisänä, että loppuvuodesta tulee suurilla alennuksillä varastossa olevia täyssähköautoja myyntiin, jotta valmistajat välttävät miljardisakot EU:lta jos päästöt keskimääräiset päästöt eivät alita rajaa.
                        Jos haluaa ostaa täyssähköauton seuraavat 3 vuotta ovat ne joissa on mahdollista säästää rahaa uutta autoa ostaessa.
                        Last edited by jhelen; 19-02-2020, 18:34.

                        Comment

                        • henka
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2011
                          • 251
                          • inkoo

                          tässä asutaan maaseudulla ja töihin matkaa 26km eli päivässä tulee 52km mutta vuodessa kuitenkin melkein 30tkm ja nyt on 330d missä kulutus 6,4/100km ja pomolla tesla ja siinä kulutus 26kwh/100 niin laskin että kun ajetaan 100km se maksaa 9,50€ ja hänelle vain 3,40€ eli käyttökulut täyssähkö autossa tosi pienet, lisäksi siinä ei tarvitse öljyhuoltoja mikä nyt bmw:llä on aika kallista(viime huolto 600€ kun piti polttoainesuodatinkin vaihtaa) ja vuodessa öljyhuollot menee kerran itse ja kerran merkkarilla eli vähintään 500€/vuosi ja tesla 0€. eli teslalla kun ajaisi niin käyttökulut olis melkein 2500€ vähemmän vuodessa kun laskee mukaan vielä dieselveron joten kyllä tässä odotellaan bmw:n täyssähköautoja. mietinnässä ollut kyllä g20 330e mutta en jostain syystä tykkää hybridistä eikä ainakaan sen jälkeen kun koeajoin teslan niin sai makua siitä miten täyssähkö kiihtyy lisäksi teslassa on ne hyvät puolet että puhelimen kautta voi myös lämmiittä penkit ja ratin mikä omasta mielestä tosi kätevää, vai pystyykö sitä myös tehdä 330e:ssä? ainakin tullut luettu että jos sisätilan esilämmittää bemarissa se syö aika paljon rangea?
                          F30 LCI 330d M-sport -16

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Ilman pilkkuja ja pisteitä pääsee nopeammin maaliin.

                            Noilla laskelmilla voi myös funtsia kuinka paljon enemmän pomo tai kuka tahansa sähköautoilija TIENAA kilometrikorvauksilla kuin polttiksella käryttävä...

                            Comment

                            • henka
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2011
                              • 251
                              • inkoo

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Ilman pilkkuja ja pisteitä pääsee nopeammin maaliin.

                              Noilla laskelmilla voi myös funtsia kuinka paljon enemmän pomo tai kuka tahansa sähköautoilija TIENAA kilometrikorvauksilla kuin polttiksella käryttävä...
                              eli sähköautoilu olisi kannattavaa
                              F30 LCI 330d M-sport -16

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                Originally posted by henka View Post
                                lisäksi teslassa on ne hyvät puolet että puhelimen kautta voi myös lämmiittä penkit ja ratin mikä omasta mielestä tosi kätevää, vai pystyykö sitä myös tehdä 330e:ssä? ainakin tullut luettu että jos sisätilan esilämmittää bemarissa se syö aika paljon rangea?
                                Kyllä Bemunkin voi lämmittää joko autosta ajastamalla tai sitten apin kautta laittaa päälle. Tarvii tietenkin että on remote services tilattuna.

                                Ei vie niin paljon akkua kuin luulis, koska autohan on siellä roikan nokassa ja sähkö tulee siis myös seinästä. Sen verran kovaa lämmittää ainakin 530e ettei yhtään 10min kauempaa ole viime talvena tarvinnut lämmittää.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎