Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    Originally posted by TheKnight View Post
    Mäpäs heitän lusikkani soppaan ja ennustan, että seuraavan vuoden aikana keskustelu rangesta siirtyy siihen, että mikä määrä mukana raahattavaa akkukapasiteettia on riittävä. Kaikki ei tarvitse 1000km toimintasädettä vaan se +300km voi riittää yllättävänkin monelle, jos auton hinnoittelu on järkevä. Latausinfrakin on isoissa kaupungeissa jo hyvällä tasolla, joten siitäkään homma ei jää kiinni.
    Mä komppaan tätä ja myös sitä että joku Dacia tulee ja ottaa sen halvemman segmentin omakseen ja volyymit kasvaa.

    On ihan tutkittua tietoa että ihmisillä on keskimäärin hyvinkin säännönmukainen elintapa ja viikottaiset liikkumiset kulkevat samojen pisteiden kautta.

    Jos se pieniakkuinen soveltuu siihen on kynnyksenä ne yksittäiset siirtymät joihin joidenkin osalta voi pikalataus ratkaista ongelman. Tämän populaation koko joka näihin spekseihin mahtuu on itse asiassa kohtuu suuri.

    Se mikä hidastaa muutosta on erilaiset ennakkoluulot, pelot, lobbaus, väärä informaatio tai juurtuneet käsitykset. Ihminenhän ei ole kovinkaan altis muuttamaan tapojaan jos ei ole pakko.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 2003
      • Tampere/kainuu

      Taycan ottanut lämpöjä.

      A Porsche Taycan electric car caught on fire at a residence in Florida yesterday, leading to significant damage to the...
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • Carbonfiber
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 5226
        • Hki 43

        Originally posted by zakspeed View Post
        Sähköautopalot myy, mutta artikkelissa tiivistettiin oleellinen:

        "Electric car fires often get a lot of attention from the mainstream media, despite the fact that they happen far less frequently than gasoline car fires.

        Fires involving Tesla vehicles in particular get a lot of coverage, and they do appear to be more frequent than other electric vehicles, but it’s mainly due to the fact that Tesla has a lot more EVs on the road than any other automakers.

        In terms of the Taycan, what is more worrying is that there are currently very few of them on the road, and one already caught on fire.

        However, I think it’s too early to panic here. A lot of different things could have happened to cause the fire, and some of them would have nothing to do with the car itself."
        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
        Z3 Roadster 2.8 '98
        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5151
          • Kuopio

          Originally posted by Carbonfiber View Post
          Sähköautopalot myy, mutta artikkelissa tiivistettiin oleellinen:

          "Electric car fires often get a lot of attention from the mainstream media, despite the fact that they happen far less frequently than gasoline car fires.

          Fires involving Tesla vehicles in particular get a lot of coverage, and they do appear to be more frequent than other electric vehicles, but it’s mainly due to the fact that Tesla has a lot more EVs on the road than any other automakers.

          In terms of the Taycan, what is more worrying is that there are currently very few of them on the road, and one already caught on fire.

          However, I think it’s too early to panic here. A lot of different things could have happened to cause the fire, and some of them would have nothing to do with the car itself."
          Mutta tiivistelmässä unohtuu kertoa mikä oleellinen ero on polttomoottori ja sähköauton sammutuksessa (sekä itse palotapahtumassa)
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by TheKnight View Post
            Mäpäs heitän lusikkani soppaan ja ennustan, että seuraavan vuoden aikana keskustelu rangesta siirtyy siihen, että mikä määrä mukana raahattavaa akkukapasiteettia on riittävä. Kaikki ei tarvitse 1000km toimintasädettä vaan se +300km voi riittää yllättävänkin monelle, jos auton hinnoittelu on järkevä. Latausinfrakin on isoissa kaupungeissa jo hyvällä tasolla, joten siitäkään homma ei jää kiinni.
            Samoilla ajatuksilla oon itse. Nelisen vuotta sitten, kun 30kWh Leafia alettiin saamaan myyjille liikenteeseen, niin mietin mielessäni, että 300km kelillä kuin kelillä luulisi oikeasti riittävän jo suurimmalle osalle väestöstä. Itsellenikin se olisi piisannut helposti niihin 65-85tkm/vuosi ajomääriin.

            Tietysti aina löytyy niitä, joille mikään ei riitä. Sehän on selvä. Ja kuten sanottu, me ollaan todella taitavia keksimään vaikka minkälaisia ”järkiperäisiä” perusteita sille, ettei sähköautot jollain tapaa sovi. Vaikka ihan yhtä ok on vaan todeta, ettei halua moista. Mikäs siinä.

            Jos olisi olemassa se yksi ainoa auto, joka sopisi kaikille niin olisihan automarkkinat melkoisen sekaisin (esim. Ja premium/prestige/luxury -valmistajat olisi hetkessä nurin.
            Teslan X sopisi ominaisuuksiltaan meille. Mutta lompakko sanoo ei. Enkä toisaalta pidä niistä takaovista. Nissanin sähkö-evalian saisi halvemmalla mutta tahdoin nelivetoisen auton, jolla voi vetää about 1500kg jarrullista kärryä.
            Ehkä tässä lähivuosina käytettyjen kohdalla kaikki vielä osuu kohdalleen mielihalujen ja lompakon osalta.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • GameOver
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3026
              • Sjundeå

              On muuten mielenkiintoinen tuo hiljattain uutisoitu katsastustilasto muutaman vuoden ikäisten autojen kohdalla. Lexus loistaa huippusuorituksella ja Teslaa hylätään melko paljon (prosentuaalisesti, ei absoluuttisesti).

              Noh, viitisen vuotta sitten Teslan osalta suitsutettiin kuinka ”ei tarvita määräaikaishuoltoja kun kaikki tapahtuu netin yli”. Aivan. Joskus olis toisaalta hyvä huollattaakin niitä autoja.

              Taas ne Lexukset mitä meillä tai perheellä on olleet, käy 15tkm välein huolloissa. Toisaalta niissä ei olekaan koskaan ollut mitään perustavaa laatua olevaa vikaa, eivätkä ne ole koskaan tähän mennessä esim jättäneet tielle.
              -22 Lexus ES300h
              -08 Subaru Impreza

              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 781
                • PKS

                Mikäs on porukan mielestä järkevin tapa toteuttaa hidaslataus 25 asunnon kerrostaloyhtiössä?

                Yhtiöllä on lämmitystolpat pihalla. Sähköverkko on kartoitettu ja tehoa löytyy reilusti ja kaapeloinnit kestää. Parkkisähköltä kysytty ja jostain syystä tarjosivat vain 10A latausta per autopaikka, vaikka omasta mielestä pitäis kyllä saada se 16A että yön aikana ehtii ladata järkevän määrän.

                Isot investoinnit ei tässä vaiheessa kiinnosta, koska tulevaisuuden latauspisteiden tarpeesta ei tiedä vielä kukaan. Siksi on ajateltu lähteä tuolla hidaslatauksella niin, että halukkaat maksaa omansa.
                Last edited by JH.; 20-02-2020, 11:45.
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • Laku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2007
                  • 17500
                  • Turku

                  Originally posted by nullzwei View Post

                  Noilla laskelmilla voi myös funtsia kuinka paljon enemmän pomo tai kuka tahansa sähköautoilija TIENAA kilometrikorvauksilla kuin polttiksella käryttävä...
                  Ja tästäkös kateelliset suomalaiset riemastuvat. Tämä varmasti muuttuu pian.
                  Näillä mennään:
                  - BMW E81 118i since 2017
                  - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                  - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                  - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                  - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                  Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    Jos kilsoilla haluaa tienata, niin sitten se auto on joku sankav*tun aikainen parin tonnin dieseli jossa ei ole: arvonalenemaa, kalliita vakuutuksia tai mitään muutakaan uuteen autoon liittyvää oheiskulua. Ihan sama onko sähkövispilä vai ei.

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by henka View Post
                      eli sähköautoilu olisi kannattavaa
                      Kyllä.
                      Mikä estää laskuttamasta vaikka kaksi euroa per kilometri? Plus alv. Plus ”rehellinen” ilmoitus ajettujen työmatkakilometrien suhteesta tehtyihin/laskutettuihin töihin... Plus sähköauton hankintatuki. Plus oma latausjärjestelmä (aurinkopanelit katolle+kotitalousvähennys).

                      Huulipunahallitus, sen erityisavustajat, erityisavustajien avustajat sekä valtiovarainministeriön virkamiehet ovat tällaisesta kehityksestä (=verovene vuotaa kuin seula) erityisen huolissaan...

                      Plus tietenkin halpissähkäreiden tulo markkinoille = mitätön autoverokertymä. Plus autotehtaiden myyntiponnistelut = dumpataan miinuksella autoja markkinaan jotta koko tehtaan fleetissä päästään alle EU:n asettaman co2-päästörajan.

                      Comment

                      • kooma
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2004
                        • 1016
                        • Pikis

                        Originally posted by JH. View Post
                        Mikäs on porukan mielestä järkevin tapa toteuttaa hidaslataus 25 asunnon kerrostaloyhtiössä?

                        Yhtiöllä on lämmitystolpat pihalla. Sähköverkko on kartoitettu ja tehoa löytyy reilusti ja kaapeloinnit kestää. Parkkisähköltä kysytty ja jostain syystä tarjosivat vain 10A latausta per autopaikka, vaikka omasta mielestä pitäis kyllä saada se 16A että yön aikana ehtii ladata järkevän määrän.

                        Isot investoinnit ei tässä vaiheessa kiinnosta, koska tulevaisuuden latauspisteiden tarpeesta ei tiedä vielä kukaan. Siksi on ajateltu lähteä tuolla hidaslatauksella niin, että halukkaat maksaa omansa.
                        Eli onko tarkoitus että halukkaille tulee kiinteä latauslaite type 2 liitännällä vai että tulee normi pistorasia johon käyttäjät sitten liittävät oman irtonaisen latauslaitteen?
                        Tällä hetkellä: F20 120d M-Sport, i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5151
                          • Kuopio

                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Kyllä.
                          Mikä estää laskuttamasta vaikka kaksi euroa per kilometri?
                          Ei mikään mutta ostajat voi olla aika harvassa tuolla hintaa. Verottajan kilometrikorvaukset ei kyllä suuresta hankkeesta käy mikäli edes ajaa jollain tapaa siedettävällä uudehkolla autolla. Harvoin kukaan reppuri jaksaa työstää millään puolimiljoonaa ajetulla mersulla 60tkm/vuosi.

                          Mutta varmasti sopivalla sähköautolla erittäin tarkka ja nuuka kaveri hyödyntäen mm. asiakkaiden sähkötolppia pääsee aika pienellä kulullla. Mutta kuinkahan mahtaa asiakas ajatella kun laitat sille laskun 2e/km ja päivän aikana latailet akut täyteen. Minä ainakin laittaisin sähkölaskun perään
                          Last edited by jani; 20-02-2020, 14:17.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by jani View Post
                            Ei mikään mutta ostajat voi olla aika harvassa tuolla hintaa. Verottajan kilometrikorvaukset ei kyllä suuresta hankkeesta käy mikäli edes ajaa jollain tapaa siedettävällä uudehkolla autolla. Harvoin kukaan reppuri jaksaa työstää millään puolimiljoonaa ajetulla mersulla 60tkm/vuosi.

                            Mutta varmasti sopivalla sähköautolla erittäin tarkka ja nuuka kaveri hyödyntäen mm. asiakkaiden sähkötolppia pääsee aika pienellä kulullla. Mutta kuinkahan mahtaa asiakas ajatella kun laitat sille laskun 2e/km ja päivän aikana latailet akut täyteen. Minä ainakin laittaisin sähkölaskun perään
                            Kaltaiseni tyhmempikin huomaa että sun muroihin kustaan joka aamu. Asia ei taaskaan kiinnostanut oikeastaan ollenkaan. Vai etkö osaa? Käy vaikka välillä ruikuttamassa kuvapalvelua foorumille, siinä sä olet ainakin innokas, hyvyyteen en ota kantaa.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5151
                              • Kuopio

                              Originally posted by nullzwei View Post
                              Kaltaiseni tyhmempikin huomaa että sun muroihin kustaan joka aamu. Asia ei taaskaan kiinnostanut oikeastaan ollenkaan. Vai etkö osaa? Käy vaikka välillä ruikuttamassa kuvapalvelua foorumille, siinä sä olet ainakin innokas, hyvyyteen en ota kantaa.
                              Maksaisitko sinä tuon 2e/km kun sähkäri tulee teille kytkemään uusia pistorasioita, tuskin. Normaali taksa matkoista taitaa olla pikemminkin noin 1e/km, jonka sinäkin ihan takuulla tiedät. Tuo sun väittämä on ihan yhtä relevantti kuin että 530d kuluttaa 3l/100km tai että sähköautolla ajaa Helsingistä Leville niin ettei välillä tarvitse ladata akkuja.

                              On se vaan ihme homma kun sinun juttuja vähän kyseenalaistaa niin sinä alat heti puhumaan muroihin kusemisesta tai muuta paskaa.

                              Vaikka juttujasi olen kyseenalaistanut, niin en kuitenkaan ole sinua alkanut miksikään idiootiksi haukkumaan, joten toivon ettei toista kertaa tarvitse lukea muroihin kusemisesta.
                              Last edited by jani; 20-02-2020, 15:45.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Ne, jotka ovat oikeutettuja täysmääräiseen kilometrikorvaukseen, eivät taatusti aja millään polttoaineella, jos ei ole pakko. Näitähän on jo paljon ja Teslaakin lyhentelee melkoiseen tahtiin sillä säästöllä. Parhaassa tapauksessa latais sitä autoa vielä aurinkosähköllä (en tiedä onko siihen sopivaa ratkaisua olemassa)... Hankaluuksiakin tulee kyllä; +400km reissuilla on pakko käyttää latauksineen 1/2h taukoja ja hotelleista täytyy varmistaa, että auton saa lataukseen. Sitten ei välttämättä majoitus enää irtoakaan sillä huokeimmalla hinnalla. Mut jää tossa silti kyllä hyvin viivan alle, siitä ei pääse mihinkään.
                                Last edited by Juppe; 20-02-2020, 16:45.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎