Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Susiraja
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 361
    • Helsinki

    Varsinaisen teholukeman jos unohtaa, niin tuo Kian EV6 on SUV/farkku sekasikiöks aika pirtee. Tuohan tulee olemaan tuotantomäärissä ihan tuotantoauto. Suomen hinta 72k€ sitten kun joskus valuvat linjalta ja tuskin tarttee ottaa noita tuningteippauksia autoonsa


    Nyt on ollut aika paljon kommentteja ettei 0-100 suorityskyvyllä ole väliä. Heille joilla teholla ei oo merkitystä on hinnat alkaen takavetomalli tarjolla 49k€ ja nelikkona 53k€. Tehokkainta mallia lukuunottamatta hinnat käytännössä 50-60k€. Ei halpaa, mutta ketkä tuon hintaluokan autoja ostaa, niin olis ainakin omissa silmissä houkutteleva vaihtoehto.
    www.finnishcodriver.blogspot.fi

    Comment

    • Carbonfiber
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 5226
      • Hki 43

      Teholukemasta puhuminen on omasta mielestäni vähän turhaa sähköautolla. Kia EV6 halvin malli 170 heppaa, takaveto ja 6,2 0-100 km/h vahvistamattoman tiedon mukaan.

      Tehokkaimmassa mallissa 585 heppaa (ja 3,5 sataan), onko se moottorien yhteisteho vai sen mitä akku antaa vai ovatko ne samat. Rajatonta aikaa sitä tehoa ei saa ulos, mutta harvassa ne tiet toisaalta missä voi ajaa koko ajan 585 hevosvoiman pyynnillä.

      Saatavuus varmasti aluksi rajattua EV6:sessa, kun globaalisti kiinnostus niin suurta. Minulle saa laittaa viestiä, jos oman EV6:sen haluaa. Tavallaan se olisi myös monelle bemaristille paluu juurille:


      “The GT version of EV6 demonstrates our technological leadership through its combination of outstanding high-speed charging and acceleration performance like a super sports car,” said Hyundai Motor Group R&D Division president and head Albert Biermann.
      Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
      Z3 Roadster 2.8 '98
      isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
      ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
      Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
      Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Piti ihan luntata kuka tämä Albert Biermann on. Ollut siis 30-vuotta BMW:n leivissä, ennen siirtymistä. Mm. hänen vaikutus näkyy e39 ja e46 M3. Toki raamit varmasti ohjaavat hänenkin toimia.

        Sähkö vs. fossiili teho-asiaan sanoisin, että saman 0-100 ajan omaava sähkö tuntuu nopeammalta. Johtuneen terävämmästä alkupotkusta. Itse verrannut e330 vs. Model 3 SR. Molemmat noin 5-6s 0-100. Toki varmaan autojen setupit vaikuttaa tosi paljon....
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 900
          • Kymenlaakso

          Mielenkiintoisia EV dynokäppyröitä, vaikkapa Tesla Model 3 Performance 450hv luvattu onkin 520hv https://youtu.be/WO7bTdAirKY

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • gnz
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 428
            • -

            Harri Salon iX3 testi:



            Oma mielipide tuon ja muiden testien perusteella; Ei paska, muttei täysin huonokaan

            Premiumia on joo, nahkapenkkiä ym., mutta niin on sit hintaaki. Logo maksaa.

            "Tehtaan valmistama sähkömoottorikonversio X3:lle" kuvaa mielestäni parhaiten tätä autoa, eli jonkinlainen välimalli, koska oma "skeittilauta" ei vielä ole myyntikunnossa. Ihan perusteltu, ja monelta osin toimiva ratkaisu BMW:ltä.

            Comment

            • Phaedrus
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1888
              • Helsinki

              Originally posted by gnz View Post
              Oma mielipide tuon ja muiden testien perusteella; Ei paska, muttei täysin huonokaan Premiumia on joo, nahkapenkkiä ym., mutta niin on sit hintaaki. Logo maksaa.
              Jälkeenpäin ajateltuna dieselgate oli VW:lle siunaus, koska se sai merkin panostamaan isosti sähköautoihin. BMW tuntuu olevan myöhässä eivätkä uudet mallit ole vielä(kään) kilpailukykyisiä. BMW tulee vielä, mutta se vie useamman vuoden aikaa.

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                Originally posted by gnz View Post
                Harri Salon iX3 testi:



                Oma mielipide tuon ja muiden testien perusteella; Ei paska, muttei täysin huonokaan

                Premiumia on joo, nahkapenkkiä ym., mutta niin on sit hintaaki. Logo maksaa.

                "Tehtaan valmistama sähkömoottorikonversio X3:lle" kuvaa mielestäni parhaiten tätä autoa, eli jonkinlainen välimalli, koska oma "skeittilauta" ei vielä ole myyntikunnossa. Ihan perusteltu, ja monelta osin toimiva ratkaisu BMW:ltä.

                ”Ei paska muttei täysin huonokaan?” Ei ihan hirmuisen mairitteleva.

                Tota olisi ihan mielenkiintonen käydä kokeilemassa. On siinä hinnassa ”premiumia”, mutta äkkiä myös ID4:n, Enyaqin ja sähkö-mustangin hinnat kipuaa sinne 60K tuntumaan jos vähänkään varustetta haluaa. Myös takavetoversioina.
                Tietysti tossa hintaluokassa se liikkumavara on vähän toisenlainen, kuin 30-40K€ autoja ostettaessa. Jos olisi tuo +70K€ hintaluokan sähköauto itselle ajankohtainen niin varmaankin venyttäisin budjettia sinne EQC:n.


                BMW:n konfiguraattoriin oli viimeinkin ilmestynyt 320e plugarit. Farmarin saa näemmä nelikkona.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • anv
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2012
                  • 323
                  • Oulu

                  Täällä just pähkäilen tuon EV6:n kanssa. Joko GT-line tai GT, nelikkona isolla akulla. Tarjoukset jo sain molemmista, mutta en vielä edes arvioitua toimitusaikaa. Hämärä mielikuva kuitenkin että GT-linen saisi vielä tämän vuoden puolella, mutta GT:stä ei mitään käryä. Hintaerohan noilla on lopulta varusteineen vain muutama tonni. GT:stä tosin muksut saattaisivat tuumata että pappa on tullut hulluksi

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Seuraavassa tarjouserässä niitä skoda e citykoja meinaan tilata jos hinta painuu alle 15k€. Sopiva kaupparassi. Näillä ylihintaisilla liikennevalodragstereilla en tee mitään, enkä tarvitse 1000hv här i finland, enkä edes nelivetoa #ilmastonmuutos.

                    Comment

                    • gnz
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 428
                      • -

                      Originally posted by Phaedrus View Post
                      BMW tulee vielä, mutta se vie useamman vuoden aikaa.
                      Tästä saadaan olla varmoja. Suunnittelupoppoon tehtävä on nyt nämä välivuodet paikata strategisia virheitä, ja sit kun näistä päästään, erinomaista jälkeä tulee ihan varmasti. Toivottavasti näitä polttisten sähköautokonversioita ei nähdä enää kovin montaa.

                      i4 on seuraava näytön paikka.

                      Suurimmalla mielenkiinnolla odotan ensimmäistä //M-mallista täyssähköautoa BMW:ltä. Silloin ne munuaiset näytetään muille, eli mihin firma pystyy, kun mennään all in.

                      Comment

                      • anv
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2012
                        • 323
                        • Oulu

                        ^^^ Siis minulla ratkaiseva tekijä on 7v takuu

                        Comment

                        • jokes911
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 875
                          • Espoo

                          Originally posted by gnz View Post
                          Harri Salon iX3 testi
                          No ei menny kyllä tän sankarin mutu-kanava tilaukseen. Ei siksi että olisin eri mieltä joistakin yksityiskohdista, mutta tollaset vahvasti mielipiteisiin perustuvat ja fiilisperustaiset testit ei oikein nappaa. Sitä vois ihan hyvin itsekin käydä noita autoja tuolta viikonloppuna ottaa ajoon ja lätistä lämpimikseen videolle.
                          2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                          2022 X3 Charged Edition Msport
                          1999 Honda CBR 900 SC33
                          2009 Husqvarna SMR 510
                          2017 KTM EXCF 350

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by jokes911 View Post
                            No ei menny kyllä tän sankarin mutu-kanava tilaukseen. Ei siksi että olisin eri mieltä joistakin yksityiskohdista, mutta tollaset vahvasti mielipiteisiin perustuvat ja fiilisperustaiset testit ei oikein nappaa. Sitä vois ihan hyvin itsekin käydä noita autoja tuolta viikonloppuna ottaa ajoon ja lätistä lämpimikseen videolle.
                            Faktat voidaan lukea yhdeltä A4-paperiarkilta, ei siihen ihmistä tarvi väliin.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7395
                              • Oulu

                              Originally posted by gnz View Post
                              Hyvä testi, liekö noi nyt samat penkit kuin mitä siinä iX3:ssa mikä oli Electrified Tour -kiertueella koeajettavana, ei ne ollu minusta mitenkään BMW:n parhaimmistoa kuitenkaan. Ohjausta pidin itse hyvänä sen vähän perusteella mitä ajoin, suuntavakautta Harrikin tuossa kehui, mutta ei muuten pitänyt ohjausta mitenkään erityisen onnistuneena. Lämmityslaitteet fyysisiä nappeja en ite lähtis moittimaan, mutta jos on Teslan näyttöön tottunut niin vanhanaikaiseltahan se kyllä varmasti näyttää, kuten koko muukin ohjaamo. Tuota tarpeetonta ohjaamon koristelua erilaisen materiaalein ja muodoin itekin vierastin kun lopputulos oli enemmänkin sekava kuin tyylikäs. Mutta makuja on moneen lähtöön.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 4974
                                • Paimio

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Lämmityslaitteet fyysisiä nappeja en ite lähtis moittimaan, mutta jos on Teslan näyttöön tottunut niin vanhanaikaiseltahan se kyllä varmasti näyttää, kuten koko muukin ohjaamo.
                                Eihän nyt vanhanaikaisuus huonosta välttämättä ole...ainakaan tässä asiassa. Kyllä käytettävyyden pitäisi aina mennä "futuristiselta näyttämisen" edelle.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎