Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4987
    • 013

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Sivusta seuraajana.

    Eilen oli Ahvenistolla Model3 tehoversiolla joku tuntematon ajelemassa. Oli kuulemma testailemassa asetuksia ja siksi ajoi aina stintissä yhden nopean ja yhden jäähdyttelyn, kuulemma kuitenkin pystyy ajamaan niin monta kierrosta kuin haluaa täysillä. Varikolla ei kuullut omia ajatuksia kun flektit huusi stinttien jälkeen 15min täysillä, ihmeen paljon sen pitää jäähdyttää parkissa akkuja, oma polttis hiljeni heti 10rpm nopean kierroksen jälkeen heti. Päiväsaldo sähkölle 5rpm ja polttis 60, sähkö 70t€ 1.xx polttis 5t€ -2sek

    Näillä nähdyillä ei nämä nyt mitään raketteja radalla ole, liikennevaloherruuksiin oivia pelejä.
    Liekkö ollu samanlainen kermaperse kun minä eli näillä helteillä kokoajan pidän ilmastointia päällä. Aina jos jossai käy niin jätän hurisemaan niin kiva tulla viileeseen autoon tai ennen lähtöä pistetään hurisee.
    Ei toi kansanvaunu hirveemmin jää hurisee jos ei jätä ilmastointia päälle. Tiety rataa ei ole tullut kokeiltua eikä kyllä toi sinne sovikkaan

    Comment

    • gnz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 428
      • -

      Tästä ei ole tainnut olla mainintaa?



      - 8,5 kWh/100km (80 km/h)
      - 60 kWh akku
      - 725km ajomatka (WLTP)
      - ~10s 0-100 (sähköautonhan ei tarvitse kiihtyä nopeasti)
      - 4-moottorinen
      - 1300 kg
      - 150k€

      Ei mikään kansanauto, mutta Suomessa valmistettu, Hollannissa suunniteltu.

      Kulutusväittämä on todella raju, puolittaa mm. Teslan M3 kulutuksen.
      Last edited by gnz; 24-07-2021, 20:41.

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15227
        • Ajamisen Iloa

        Originally posted by gnz View Post
        Tästä ei ole tainnut olla mainintaa?



        - 8,5 kWh/100km (80 km/h)
        - 60 kWh akku
        - 725km ajomatka (WLTP)
        - ~10s 0-100 (sähköautonhan ei tarvitse kiihtyä nopeasti)
        - 4-moottorinen
        - 1300 kg
        - 150k€

        Ei mikään kansanauto, mutta Suomessa valmistettu, Hollannissa suunniteltu.

        Kulutusväittämä on todella raju, puolittaa mm. Teslan M3 kulutuksen.
        Samalla aerodynamiikalla ja painolla tuosta saisi dieselin mikä kulkee 3000km yhdellä tankilla.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • gnz
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 428
          • -

          Originally posted by Remotion View Post
          Samalla aerodynamiikalla ja painolla tuosta saisi dieselin mikä kulkee 3000km yhdellä tankilla.
          Stop the press!

          Siitä vaan kertomaan autovalmistajalle, että hei, ei me mitään sähkö/vety/kaasuautoja tarvita. Tankki täyteen ylikypsää dinoa ja avot, homma on siinä.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            Originally posted by gnz View Post
            Tästä ei ole tainnut olla mainintaa?



            - 8,5 kWh/100km (80 km/h)
            - 60 kWh akku
            - 725km ajomatka (WLTP)
            - ~10s 0-100 (sähköautonhan ei tarvitse kiihtyä nopeasti)
            - 4-moottorinen
            - 1300 kg
            - 150k€

            Ei mikään kansanauto, mutta Suomessa valmistettu, Hollannissa suunniteltu.

            Kulutusväittämä on todella raju, puolittaa mm. Teslan M3 kulutuksen.
            6oikein ja varanumero.

            Ei markkinoita valloiteta 150k€ sähköautoilla.

            Sähköautoksi riittää 99% kansasta pieni sähköauto 250km rangella ja 2+3 henkilön hetkellisellä kapasiteetilla.

            Hinnan pitäisi olla 10-15k€.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3516
              • Raisio

              Originally posted by gnz View Post
              Stop the press!

              Siitä vaan kertomaan autovalmistajalle, että hei, ei me mitään sähkö/vety/kaasuautoja tarvita. Tankki täyteen ylikypsää dinoa ja avot, homma on siinä.

              Ei oo yksistään autonvalmistajista kiinni, paine ja pakotus tullut politiikan puolelta enimmäkseen viime vuosina. Co2 sakot aika massiivisia jos ei "totella" ja tähän tultu.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Georgios Terziakis
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 370
                • Imatra

                pari vuotta sitten tuli ajettua tuolla bensaa polttavalla 54.5h 3470km, no, tuli siinä muutama tunti nukuttuakin, ja nähtävyyksiä kateltua.
                Joko sähköautolla pääsee samoihin?
                BMW 335i coupe -06
                BMW 330i coupe -00
                Ja pari vanhempaa menOpeliä

                Comment

                • gnz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 428
                  • -

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Ei oo yksistään autonvalmistajista kiinni, paine ja pakotus tullut politiikan puolelta enimmäkseen viime vuosina. Co2 sakot aika massiivisia jos ei "totella" ja tähän tultu.
                  Amen. Siitä vaan tämänkin palstan insinööri-henkiset pohtimaan yhtälöä diesel + tuleva euro 7 + 3000km ajomatka + henkilöauto.

                  Edit: Jos ei mene vieläkään mene jakeluun; Euro 7 = polttomoottorin viimeinen kuolonkorahdus henkilöautoliikenteessä. Ja mielestäni on hyvä juttu, että näin käy.

                  Kyllä, polttiksia myydään vielä pitkään käytettynä (100% varmasti riittää tämänkin palstan änkyröille siihen asti että kasvatte maitohorsmaa), ja niitä tullaan käyttämään jossain erikoistilanteissa kuten kilpakäytössä. Mutta uutena, tavan Esa-Pettereille "kauppakasseiksi"; ei helvetissä. Patteriautot tai polttokennopelit sopii kauppakasseiluun paljon paremmin jahka markkinat saadaan asialle sopivaan vireeseen, eli kun "euro 8", eli lähipäästöttömät autot tulevat liikenteeseen.
                  Last edited by gnz; 25-07-2021, 02:21.

                  Comment

                  • jani
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 5153
                    • Kuopio

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    6oikein ja varanumero.

                    Ei markkinoita valloiteta 150k€ sähköautoilla.

                    Sähköautoksi riittää 99% kansasta pieni sähköauto 250km rangella ja 2+3 henkilön hetkellisellä kapasiteetilla.

                    Hinnan pitäisi olla 10-15k€.
                    20keur sähköauto olisi helppo tuoda markkinoille jos sellainen oikeasti haluttais tai pakotettais tuomaan EU johtajien toimesta. Sellainen ei vaan kuulu kenenkään suunnitelmiin, olisihan se ihan hullua jos peruspentti ei voisi syyllistää saastuttamisesta kun se ajaa yön vanhalla E34 525tdslla 270km/päivä töihin..
                    Last edited by jani; 25-07-2021, 11:48.
                    F33 435d Mineral-grau metallic
                    K40 K1200s sondermodell

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3516
                      • Raisio

                      Originally posted by gnz View Post
                      Edit: Jos ei mene vieläkään mene jakeluun; Euro 7 = polttomoottorin viimeinen kuolonkorahdus henkilöautoliikenteessä. Ja mielestäni on hyvä juttu, että näin käy.
                      Jaahas, aika varmaa tietoa näyttäis kirjoittajalla olevan.

                      Miten yhden pykälän hienosäädetty päästöluokitus aiheuttaa mukamas polttomoottorin kuoleman jos tekniikka siihen valmis.

                      Kertoo vaan ettei polttomoottorin kehitystä ole vielä viety päästöteknillisesti loppuun.

                      Sähkömiehet voi aloittaa lisähenkilökunnan palkkaamisen hiilivoimaloihin ettei voltit pääse latausasemilla laskemaan kun pian ruuhkautuvat, kuulemma.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Originally posted by jani View Post
                        20keur sähköauto olisi helppo tuoda markkinoille jos sellainen oikeasti haluttais tai pakotettais tuomaan EU johtajien toimesta. Sellainen ei vaan kuulu kenenkään suunnitelmiin, olisihan se ihan hullua jos peruspentti ei voisi syyllistää saastuttamisesta kun se ajaa yön vanhalla E34 525tdslla 270km/päivä töihin..

                        Ihan ensimmäiseksi akut pitäisi vakioida. Siis mekaaniselta kooltaan ja kytkennöiltään.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Jaahas, aika varmaa tietoa näyttäis kirjoittajalla olevan.

                          Miten yhden pykälän hienosäädetty päästöluokitus aiheuttaa mukamas polttomoottorin kuoleman jos tekniikka siihen valmis.

                          Kertoo vaan ettei polttomoottorin kehitystä ole vielä viety päästöteknillisesti loppuun.

                          Sähkömiehet voi aloittaa lisähenkilökunnan palkkaamisen hiilivoimaloihin ettei voltit pääse latausasemilla laskemaan kun pian ruuhkautuvat, kuulemma.
                          Kehitystä ei tosiaan välttämättä olekaan viety loppuun, mutta siitä tuskin saa enää taloudellisesti kannattavaa. Jo ihan niiden ulostulojen perusteella, joissa autonvalmistajat ovat ilmoittaneet lopettavansa polttomoottoriautojen kehittämisen/valmistamisen tyyliin seuraavan kymmenen vuoden aikana.

                          Sen se yhden pykälän hienosäädetty päästöluokitus aiheuttaa. Liiketoimintaa nekin tekevät ja Päästösanktioiden myötä sitä varmasti alkaa miettimään tuotekehityksen mielekkyyttä, jos keskipäästötavoitteisiin pääseminen edellyttää joka tapauksessa sähköisiä vaihtoehtoja.

                          Viimeisimmän rajan astuessa voimaan, jotkut autonvalmistajat koittivat tietoisesti olla aktiivisesti markkinoimatta (myymättä) tuotteitaan päästösanktioiden pelossa. Sekään ei välttämättä ihan ideaalista liiketoimintaa ole.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • gnz
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 428
                            • -

                            Originally posted by ritariässä View Post
                            Jaahas, aika varmaa tietoa näyttäis kirjoittajalla olevan.

                            Miten yhden pykälän hienosäädetty päästöluokitus aiheuttaa mukamas polttomoottorin kuoleman jos tekniikka siihen valmis.
                            Euro 7 on viimeinen EU:n päästöstandardi, jonka voimassaoloaikana polttomoottorihenkilöautoja myydään uutena EU:n alueella. Se astuu voimaan noin 2025, ja on voimassa jokusen vuoden.

                            Kyse on henkilöautoihin soveltuvan polttiksen hyötysuhteesta; sitä ei saa taloudellisesti kannattavasti parannettua enää kovin paljoa. Se mitä saadaan, ulosmitataan Euro 7-standardin astuessa voimaan.

                            Ihan muistutukseksi; aika moni autovalmistaja on sanonut lopettavansa polttiksien tuotannon 2025-2035 välisenä aikana. Myyvät niitä korkeintaan joillekin EU:n ulkopuolisille rajatuille markkinoille.
                            As demand for electric vehicles continues to grow globally, many of the world's major car brands are transitioning their model ranges and releasing new electric vehicles.

                            Comment

                            • Remotion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 15227
                              • Ajamisen Iloa

                              Mahtaa tämä tieto kiihottaa sinua. Minusta äärimmäisen surullista että poliittisella pakotuksella lopetetaan erittäin kehittynyt, kestävä ja nautinnollinen tekniikka ja tuodaan tilalle täysin inferioori tekniikka, minkä energian loppuvaiheessa tuottaa kuitenkin fossiilinen polttoaine koska vihreäthän pelkää myös ydinvoimaa. Liian korkeaa fysiikkaa heille. Kyse on vain viherpesusta ja jälleen kerran maailmassa käy niin että urpot voittaa. Samalla tämä menee myös siihen että ajaminen ihmiseltä lakkaa pian perään ja mennään sillä Teslan systeemillä että että olet vain kyydissä, ja auton kamera näkee kaiken yksinkertaisina palikoina niinkuin jossain 286:selle tehdyssä pelissä.

                              Elämä maapallolla perustuu veden ja hiilen kiertokulkuun x aurinko ja painovoima ja tästä yhtälöstä tällä suljetulla ja itsestään säätyvällä mekanismilla ei päästä eroon vaikka kuinka väitetään hiilidioksidia myrkyksi, ei se ole se on elämää ylläpitävä komponentti. Mitä enemmän hiilidioksidia, sitä enemmän luonnon vehreyttä ja happea. Tietysti kun on doktriinin sokaisema niin faktoista on turha edes puhua.
                              Last edited by Remotion; 25-07-2021, 16:30.
                              Z3 coupé individual

                              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by gnz View Post
                                Myyvät niitä korkeintaan joillekin EU:n ulkopuolisille rajatuille markkinoille.
                                Juuri näin, noin 7Mrd ihmiselle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎