Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa IV

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    Onhan patteriautolla ajaminen huoletonta. Toki esim. sigun M54 on vielä hyvä motti mutta N53 ei jää ikävä, aivan liian monimutkainen ja vikaherkkä viritys käyttikseen.

    Luulisin että nuoriso adaptoituu sähköautoihin automaattisesti ja eivät näe polttiksissa mitään etuja. Eli ne jää setämiesten harrasteiksi 2030-luvulla kun hintataso alenee riittävästi.
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Sähköautoilu onkin uskon asia

      Jokainen kirjoittaja uskoo johonkin skenaarioon.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6735
        • PK-seutu

        Sähköautoilu on _toistaiseksi_ puhtaasti säästöasia En tiedä paljonko i3:n akun tekeminen on kuormittanut kiinalaisia lapsia tai kaatanut puun Afrikassa, saatika onko valmistus aiheuttanut vähemmän vaiko enemmän muita haittoja. Ostan autoni käytettynä eli jonkun muun harteille menee nuo asiat. Sähköllä _ajaminen_ maksaa noin 25% siitä mitä polttiksella ajaminen (energian / polttoaineen / vuotuisen ajon.veron osuus) niin joka kilometrillä hymyilyttää

        Monia muitakin asioita ja tekijöitä toki on, mutta ne jäävät tyystin taka-alalle jos voi tässä autoilun verotuksen kehitysmaassa ajaa halvalla niin sehän pitää hyödyntää! Meinaan tämän hetkisen kaltainen iloittelu loppuu yhtä varmasti kuin N47:sta venyy ketju tai M20 katkeaa nostaja. Autoilusta imetään miljardikaupalla verotuloa. Se ei ole muuttumassa mihinkään voitte olla aivan varmoja. Eli lopettakaa se ininä ja ajakaa sähköllä nyt minkä kerkeätte. Verottaja iskee näihin kyntensä ja syvälle todella pian :think
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Jii_Koo
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2013
          • 785
          • Jkl

          Originally posted by pyroz View Post
          Sähköautoilu on _toistaiseksi_ puhtaasti säästöasia En tiedä paljonko i3:n akun tekeminen on kuormittanut kiinalaisia lapsia tai kaatanut puun Afrikassa, saatika onko valmistus aiheuttanut vähemmän vaiko enemmän muita haittoja. Ostan autoni käytettynä eli jonkun muun harteille menee nuo asiat. Sähköllä _ajaminen_ maksaa noin 25% siitä mitä polttiksella ajaminen (energian / polttoaineen / vuotuisen ajon.veron osuus) niin joka kilometrillä hymyilyttää
          Vaikka on toistaiseksi halvempaa, kuin moni "normaali" polttis, puuttuu tästä yhtälöstä vielä arvonaleneman osuus.
          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

          Comment

          • pyroz
            BTCF Member
            • Nov 2002
            • 6735
            • PK-seutu

            Originally posted by Jii_Koo View Post
            Vaikka on toistaiseksi halvempaa, kuin moni "normaali" polttis, puuttuu tästä yhtälöstä vielä arvonaleneman osuus.
            Paskapuhetta!

            3-4v ikäisellä F3x 3-sarjalaisella on tasan sama arvonalenema kuin 3-4v ikäisellä i3:lla.

            Oliko joku muu argumentti? Edelleenkin - Vain idiootit ostaa uusia autoja (jos siis euroja miettii ollenkaan) ihana sama mikä käyttövoima.
            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3572
              • Raisio

              Kannattaa kattoa miten muutaman yleisen sähköauton kohdalla käy kun vertaa uuden hintaa ja mitä niistä pyydetään 2-3 vuoden ikäisinä, niin menee toi ajamisen edullisuuden laskenta aika synkäksi.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • duckland
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 418

                eiks se arvonalenemaongelma kannata jättää niille kenellä on rahaa ostaa ne uudet autot? Ne osaa kyllä itse arvioida oman maksukykynsä ja sen paljonko siitä autoon pistää rahaa. Se on paskapuhetta että arvonalenema olisi suurempi kun hypätää sähköautoon. joko ostaa i4 tai 335 turpaa siinä tulee että tukka lähtee. Se on oma mieltymys sitten kumpi noista on parempi. itse veikkaisin, että i4 arvoalenema tulee olemaan pienempi kun 335 johtuen käytöstä poistuvasta tekniikasta jolle ei löydy markkinoita kun btcf foorumilta ja afrikasta.

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Kannattaa kattoa miten muutaman yleisen sähköauton kohdalla käy kun vertaa uuden hintaa ja mitä niistä pyydetään 2-3 vuoden ikäisinä, niin menee toi ajamisen edullisuuden laskenta aika synkäksi.
                  Leasingyhtiöt on onneksi kohtuullisen hyvin kartalla arvonkehityksestä. Lähtökohtaisesti jokaisen auton kohdalla näyttäisi siltä, että kolmen vuoden kohdalla pyyntihinta puolittuu. Jos kilsat on luokkaa 20-30tkm/vuosi. Oli se sitten polttomoottorilla tai sähkömoottorilla.

                  Sen takia ei tule itsekään ostettua uutta autoa.
                  -22 Lexus ES300h
                  -07 Subaru Outback

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • Jii_Koo
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2013
                    • 785
                    • Jkl

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Paskapuhetta!

                    3-4v ikäisellä F3x 3-sarjalaisella on tasan sama arvonalenema kuin 3-4v ikäisellä i3:lla.

                    Oliko joku muu argumentti? Edelleenkin - Vain idiootit ostaa uusia autoja (jos siis euroja miettii ollenkaan) ihana sama mikä käyttövoima.
                    Varmasti 3-4v ikäisellä on sama, joo. 15-20v vanhana tilanne toinen, toiseen vaihdetaan starttimoottori ja toinen on romukop... anteeksi, kierrätyksessä.
                    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Oliko joku muu argumentti? Edelleenkin - Vain idiootit ostaa uusia autoja (jos siis euroja miettii ollenkaan) ihana sama mikä käyttövoima.
                      +1

                      Pienet rahat kannattaa sijoittaa muuhun itselle tyydytystä tuottavaan ja autoilu kannattaa hoitaa +/-0 tuloksella. ”Whealerdealer tyyli” ja sellaisia autoja joiden arvo nousee ajamisesta huolimatta. Joukkoon osuu paskoja valintoja ja jotkut muuttuu ruosteesta kullaksi.

                      Omat edelliset kolme vuotta ovat olleet autoilussa toistaiseksi + merkkisiä. Sähköautolla tuskin olisi onnistunut, eikä olisi tuottanut samaa hymyä naamalle.

                      Comment

                      • jani
                        BTCF Member
                        • Jul 2002
                        • 5157
                        • Kuopio

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Eli lopettakaa se ininä ja ajakaa sähköllä nyt minkä kerkeätte. Verottaja iskee näihin kyntensä ja syvälle todella pian :think
                        Juuri näin.

                        Originally posted by pyroz View Post
                        Paskapuhetta!
                        3-4v ikäisellä F3x 3-sarjalaisella on tasan sama arvonalenema kuin 3-4v ikäisellä i3:lla.
                        Eli noin 50%. Tämä on just näin.
                        F33 435d Mineral-grau metallic
                        K40 K1200s sondermodell

                        Comment

                        • 205/65-15H
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1422

                          Vaikuttaa siltä että jatkossakin polttomoottoriautoja (ostaminen ja käyttö) tullaan verottomaan ankarammin kuin nollapäästöautoja.

                          Kun sähkövoimalinjan hyötysuhde on kolmin-/nelinkertainen vs. polttis, säästöt syntyvät pääasiallisesti siitä. Lisää säästöä syntyy pienemmistä huoltokuluista ja siitä että hajoavia kohteita on vaan vähemmän. Sitten ihan oma lukunsa on pienet sähkö start-upit jotka jopa haluavat sinun itse korjaavan autosi, eli saat varaosan mukana vaihto-ohjeet ja auto on suunniteltu helppoa diy-huoltoa silmällä pitäen. Tai jossa määräaikaishuollot eivät ole takuun voimassaolon ehto. Maailma muuttuu nyt vauhdilla, halusit tai et.

                          Rahan absoluuttinen säästäminen ei ole sähköautoissa ”se” juttu, vaan itse näen tärkeimmäksi: sähköisen voimalinjan fiilis, paikallispäästöttömyys, mahdollisuus ladata kotona ja jopa tuottaa itse auton käyttövoimaa. Akkutekniikka ei ole ns. finaalissa vielä, ei edes lähellä, joten kaikki sähköauton omistajat ovat vähän beta-testaajan roolissa.

                          Nämä i3, Leaf jne. kinnerit ovat aivan loistavia kaupunki- ja työmatka-autoja vaikka niiden alkuperäisestä akkukapasiteetistä haihtuisi 10 vuodessa puolet pois.
                          e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                          e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                          Ioniq5 AWD -22
                          Leaf 40kwh -18

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5157
                            • Kuopio

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Vaikuttaa siltä että jatkossakin polttomoottoriautoja (ostaminen ja käyttö) tullaan verottomaan ankarammin kuin nollapäästöautoja.
                            Varmasti tullaan verottomaan ankarammin, mutta toisaalta paine häviää koska suuret massat siirtyvät sähköautoihin ja polttomoottorit edustavat marginaalista vähemmistöä tulevaisuudessa. Sitä käykö näin, todennäköisesti ei, tämä on vain haaveilua.

                            Mutta mitä ei tarvitse haaveilla, sähköautoilun kustannuksien nousua. Karu fakta on että valtiolla on tarve kerätä autoilusta enemmän ja enemmän joka vuosi. Jokainen voi laskea kuinka paljon sähköautoilun hinta nousee tulevaisuudessa verrattuna nykyiseen.

                            Jos nyt normaali polttomoottoriauto kuluttaa bensaa noin 7litraa/100km niin se on karkeasti 15euroa/100km. Tämän saman tulee maksamaan Teslalla ajaminen hyvin pian. Jos olen oikein ymmärtänyt nyt sähkölasku on on 3-4e/100km?

                            Se millä muotoa maksukerätään, on tällä hetkellä arpapeliä, koska päättäjät eivät ole päässyt sopuun kuka saa tästä itselleen varsin tuottoisan bisneksen maksujen keräämisen muodossa (tottakai tämä ulkoistetaan koska valtion ei ole kannattavaa tätä tehdä).

                            Mutta eipä hätiä mitä... ei kannata murehtia mitä se lysti maksaa koska 2035 autoilu säädetään pienen porukan etuudeksi ja näin ollen ainakaan minulla, perusduunarilla, ei ole edes oikeutta yksityisautoiluun. Bimmerpartyilla 2038 suurin ohjelma numero on neppisautokisat.
                            Last edited by jani; 26-07-2021, 16:25.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • JH.
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 790
                              • PKS

                              Kumman negatiiviseksi on tää foorumi alkanut muuttua. Tuntuu, että joka ketju täyttyy ”ennen oli paremmin” vs. ei ollut vänkäyksestä. Karavaani kulkee ja koirat haukkuu.

                              Itse aion ainakin nauttia polttis-harrasteautoilusta niin kauan kun siitä saan kiksejä. Vastaavasti sähkövoima kiinnostaa pirusti ja siitä tulee nykyään käyttispuolella samanlaiset kiksit kuin ensimmäisen 6-koneisen ajamisesta aikoinaan.

                              Valtio asettaa sitten näille harrastuksille hintalapun ja sen mukaan voi kukin arvottaa harrastuksensa. Jos joku haluaa ostaa uuden sähköauton niin taputetaan sille porukalla eikä teilata, on yks tuleva käytetty markkinoilla enemmän.
                              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                              Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                              Käyttis i4 eDrive40
                              Kesällä E36 M3
                              Radalla E36 325i track day tool

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by JH. View Post
                                , on yks tuleva käytetty markkinoilla enemmän.
                                Kertakäyttöautoista joiden jälkimarkkinointi on vaikeanhankalaa ja kallista tuskin kukaan haluaa 5v vanhana. Varsinkin kun jo matti ja maijakin ymmärtää että itse eikä keken korjaamo voi tehdä mitään näille. Varaosia ei tule koskaan markkinoille kuin marmorin kautta jne. Akut on finaalissa kuin iphonessa ja ajaminen vaatii pitkää roikkaa ja pinnaa, kuten puhuminen 5v vanhalla kännykällä jonka akkukapasiteetti on 70% ja kesto 15min ilman laturin piuhaa.



                                Ps. Toisaalta halvoista ajoista jää sitten millä maksaa merkkarille.
                                Oma plääni on odotella se 15k€ sähkäri ja ajaa sillä auringonlaskuun, en kaipaa muuta kuin peruskulkineen perusominaisuuksilla.
                                Last edited by BMW525Xda; 26-07-2021, 20:43.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎