Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2002
    • 772
    • Espoo

    Originally posted by Jarger View Post

    Tämä on hankala sanoa, näkisin itse aika kovana vaivana, kokemusta ei ole aiheesta. Yleensähän ääni tulee siitä että sinne on tullut väljää ja väljyys taas ei katoa kuin osia vaihtamalla.
    Nuo ei ole hirveän nopeita tuusata ja on aika sotkuista hommaa, niin sen vuoksi itse suosittelin vain vaihtamaan suosiolla uutta tarvikeosaa tilalle.
    En tiedä onko suojakumien kanssa sama kuin Bemarilla noissa, eli että vain orkkistavaraa kehiin.
    Reilun tunnin sain tuhrattua yhteen niveleen kun vanhojen rasvojen poistaminen on hidasta. Uusi rasva oli paljon jäykempää. Koeajolla ei enää rutissut, mutta täytyy odottaa kovempia pakkasia....
    E46 325ti Compact

    Comment

    • antti
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2002
      • 772
      • Espoo

      Originally posted by bmw323it View Post

      Naapuri on vaihdattanut autojensa helmoja jossain pajassa Keski-Uudellamaalla. Taisi sanoa, että maksoi 300€ per helma. Onko se järkevänhintainen? Onko sijainti kiinnostava? Jos kiinnostaa, niin voin selvitellä naapurilta mikä paja se oikein oli.
      Saisiko näitä firmojen nimiä, olisi itselläkin tarve
      E46 325ti Compact

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1800
        • Turku

        Mitä tarkoittaa kun Trafin julkisissa ajoneuvotiedoissa on maastoautolla (Land Rover Defender) merkintä "Autoverovapaus" kohdassa "Rajoitus- ja huomautustiedot​"?

        Kun autolla on kuitenkin ilmoitettu veron määrä vuodessa (633eur), niin ihmettelen mitä toi nyt tarkoittaa? Ymmärtääkseni Suomessa on maastoautoille verovapaus, mutta onko ton kohdalla sitä vai ei?
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11683
          • Kouvola

          Originally posted by Silmaauki View Post
          Mitä tarkoittaa kun Trafin julkisissa ajoneuvotiedoissa on maastoautolla (Land Rover Defender) merkintä "Autoverovapaus" kohdassa "Rajoitus- ja huomautustiedot​"?

          Kun autolla on kuitenkin ilmoitettu veron määrä vuodessa (633eur), niin ihmettelen mitä toi nyt tarkoittaa? Ymmärtääkseni Suomessa on maastoautoille verovapaus, mutta onko ton kohdalla sitä vai ei?
          Nyt sekoitat autoveron ja ajoneuvoveron. Aikoinaan mahdollisen maanpuolustustarpeen vuoksi haluttiin ylläpitää Suomessa maasturikantaa ja maasturit nautti autoverovapautta. Eli uutta maasturia hankkiessa ei tarvinnut maksaa autoveroa ollenkaan. 80-luvun puolivälissä verotusta muutettiin ja maastureihin tuli henkilöautoja alempi autovero. 90-luvun puolivälissä tuokin etu poistui eli nykyään maksetaan myös maastureista normaalia autoveroa käyttövoiman ja päästöjen mukaan. Vuosittaista ajoneuvoveroa joutuu myös autoverovapaat ajoneuvot maksamaan normaalisti joko painon tai päästöjen mukaan. 

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1800
            • Turku

            Kiitos, ajattelinkin, että en nyt itse ymmärtänyt kaikkea ihan oikein. Tuo esimerkkitapaus oli tosin vuodelta 1999, joten jotain tossa on vielä outoa.

            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Akron
              BTCF Member
              • Jul 2017
              • 167
              • Tampere

              Originally posted by Silmaauki View Post
              Kiitos, ajattelinkin, että en nyt itse ymmärtänyt kaikkea ihan oikein. Tuo esimerkkitapaus oli tosin vuodelta 1999, joten jotain tossa on vielä outoa.

              https://www.nettiauto.com/land-rover/defender/13903967
              Onkohan Puolustusvoimain vanha vehje kyseessä ja ei ole hankintavaiheessa maksettu autoveroa? Esim. pelastuslaitoksen ajoneuvoilla näin.
              Current: F10 528iA '11

              EXs:
              E38 740iA '95
              Subaru Impreza 2.0R '06
              E61 520dA '07

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1800
                • Turku

                Originally posted by Akron View Post

                Onkohan Puolustusvoimain vanha vehje kyseessä ja ei ole hankintavaiheessa maksettu autoveroa? Esim. pelastuslaitoksen ajoneuvoilla näin.
                Tuo voisi olla selitys.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Tatu6o
                  BTCF Member
                  • Sep 2021
                  • 75
                  • Uusimaa

                  Kuinka helposti öljypohja vääntyy kieroksi? Pitkän päivän jälkeen aloin vaihtaa öljypohjan tiivistettä ja väsyneenä en huomannut yhtä pulttia. Vitutuskäyrän noustessa lähdin sitten ruuvvarin kanssa vääntämään öljypohjaa auki luullen että tiivisteliima olisi jämähtänyt kiinni. Vajaa tunnin taistelun jälkeen aloin laskemaan pultteja ja vertaamaan räjäytyskaavioon ennen kuin tajusin virheeni. Yritän nyt herätellä toivoa ettei öljypohja olisi mennyt kokonaan käyttökelvottomaksi. Onko kenelläkään kokemusta tai hyvää vaikkeusta asiasta?

                  Comment

                  • Shatter
                    BTCF Member
                    • Mar 2013
                    • 908
                    • Oulu

                    Originally posted by Tatu6o View Post
                    Kuinka helposti öljypohja vääntyy kieroksi? Pitkän päivän jälkeen aloin vaihtaa öljypohjan tiivistettä ja väsyneenä en huomannut yhtä pulttia. Vitutuskäyrän noustessa lähdin sitten ruuvvarin kanssa vääntämään öljypohjaa auki luullen että tiivisteliima olisi jämähtänyt kiinni. Vajaa tunnin taistelun jälkeen aloin laskemaan pultteja ja vertaamaan räjäytyskaavioon ennen kuin tajusin virheeni. Yritän nyt herätellä toivoa ettei öljypohja olisi mennyt kokonaan käyttökelvottomaksi. Onko kenelläkään kokemusta tai hyvää vaikkeusta asiasta?
                    Ei ne alumiiniset tietenkään mahdottomia kestä, jos ei ole haljennut niin tarkista vaikka pitkällä teräsviivaimella pinta tai laita lohkoa/jotain suoraa pintaa vasten ja tarkista rakotulkilla.

                    öljypohjassa yleensä on aika tiheään pultit niin luulisin että jos vain tiivistepinta on ehjä niin pulteilla suoristuu paikalleen ellei ole ihan pottupeltoa.
                    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                    E91 330dA xDrive M-Sport '09
                    VW Golf mk4 1.6 '03
                    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                    MB W108 250S '67 x2

                    Comment

                    • Tatu6o
                      BTCF Member
                      • Sep 2021
                      • 75
                      • Uusimaa

                      Originally posted by Shatter View Post

                      Ei ne alumiiniset tietenkään mahdottomia kestä, jos ei ole haljennut niin tarkista vaikka pitkällä teräsviivaimella pinta tai laita lohkoa/jotain suoraa pintaa vasten ja tarkista rakotulkilla.

                      öljypohjassa yleensä on aika tiheään pultit niin luulisin että jos vain tiivistepinta on ehjä niin pulteilla suoristuu paikalleen ellei ole ihan pottupeltoa.
                      En ainakaan huomannut halkeemia missään. Omaksi onnekseni en lähtenyt kuitenkaan apinan raivolla vääntämään auki vaan koitin ruuvarilla auttaa ja suurimmaksi osaksi käsin heilutella. Suoraa pintaa vasten vertaaminen on hyvä idea täytyy testata.

                      Comment

                      • |foder|
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 7062
                        • Forssa

                        Kyse toisen merkkisestä etuvetokikkareesta mutta näin yleisesti pohdintaa.
                        Kaverin käyttikseen vaihdettiin kaksoismassan tilalle kiinteävp ja siihen sopiva kytkinpaketti.
                        Alle 10tkm pääsi ajelemaan ja nyt hajosi laatikko. Tarkemmin ottaen kytkinakselin toisesta päästä laakeri. Aivan romuna. Pääsi jo akseli erkaantumaan vastakkaisesta akselista ja hampaat hyppii.
                        Onko siis pääsyyllinen kiinteässä vauhtiksessa vai vaan vanhuuttaan hajonneessa laakerissa. :think

                        Kaksi kuvaa jos näkyy:

                        Kytkinakselin päätylaakeri

                        Click image for larger version

Name:	medium.jpg
Views:	344
Size:	100.7 KB
ID:	5492347

                        Kytkinakselin syötyja hampaita

                        Click image for larger version

Name:	medium.jpg
Views:	324
Size:	87.3 KB
ID:	5492348
                        Nyt:
                        E82 135i -11

                        Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                        Comment

                        • rikuh1
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 507
                          • Hämeenlinna

                          Originally posted by |foder| View Post
                          Kyse toisen merkkisestä etuvetokikkareesta mutta näin yleisesti pohdintaa.
                          Kaverin käyttikseen vaihdettiin kaksoismassan tilalle kiinteävp ja siihen sopiva kytkinpaketti.
                          Alle 10tkm pääsi ajelemaan ja nyt hajosi laatikko. Tarkemmin ottaen kytkinakselin toisesta päästä laakeri. Aivan romuna. Pääsi jo akseli erkaantumaan vastakkaisesta akselista ja hampaat hyppii.
                          Onko siis pääsyyllinen kiinteässä vauhtiksessa vai vaan vanhuuttaan hajonneessa laakerissa. :think

                          Kaksi kuvaa jos näkyy:

                          Kytkinakselin päätylaakeri

                          Click image for larger version

Name:	medium.jpg
Views:	344
Size:	100.7 KB
ID:	5492347

                          Kytkinakselin syötyja hampaita

                          Click image for larger version

Name:	medium.jpg
Views:	324
Size:	87.3 KB
ID:	5492348
                          Onko VAG? Tyypillistä että laatikot hajoaa kun vaihdetaan 2massa veke.
                          E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
                          Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
                          RikunAutofix.fi

                          Comment

                          • |foder|
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 7062
                            • Forssa

                            Kyllä vaggi.
                            Nyt:
                            E82 135i -11

                            Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2173
                              • Vantaa

                              Mikä mylly ja miksi kiinteä vauhtia? Voimaa ja vääntöä liikaa kaksoismassalle?
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • Jarger
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 3787
                                • Finnland

                                Minä jotenkin heti käsitin tuon Vagiksi vaikka en ollut lukenut vielä vastausta. Kun tuo kaksoismassasta luopuminen tapahtuu niin kyllähän se kuormittaa juuri enemmän niitä laakereita. Vähän luulen ettei ois vielä levinnyt jos ois korvattu toisella kaksoismassalla. Kiinteä taisi olla halvempi vaihtoehto?
                                Negatiiviset kauppakokemukset:
                                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎