Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhaska
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2007
    • 3967
    • Kemijärvi Suomi

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Eilen yhden Hiacen omistajan kanssa juteltiin, niin se sanoi että niiden pa-suodatin on vaihdettava kerran vuoteen. Muuten tulee ongelmia. Etenkin talvella.
    Eikös tuo suodattimen vaihto diesel-laitteeseen ole ihan normi käytäntö muutenkin, oli merkki mikä tahansa, kun alkaa talvi olemaan ovella ja pakkaset tulee?

    Suositeltava toimenpide siis.
    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

    Comment

    • Fubar
      BTCF Member
      • Aug 2003
      • 173
      • Kuopio

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eilen yhden Hiacen omistajan kanssa juteltiin, niin se sanoi että niiden pa-suodatin on vaihdettava kerran vuoteen. Muuten tulee ongelmia. Etenkin talvella.
      Jep, tuttu juttu että talvella voi ongelmia tulla jos suodatin jää vaihtamatta. Nyt kuitenkin pakkaset on poissa joten en uskonut vian olevan tässä.
      Suodatin on nyt vaihdettu, vikakoodi tai oire ei eilen testilenkillä ilmennyt uudelleen.
      Pitää testailla vielä lähinurkilla ennen kuin pidemmälle uskaltaa. Onhan se mahdollista että olen tankannut vesipitoista polttoainetta tms. vaikka vettäkään en suodattimesta kyllä löytänyt.
      Suuttimien syöttömäärissä eroa oli Delphin mukaan 2-3mm3 joten ei nekään aivan uuden veroiset enää ole.
      Last edited by Fubar; 01-05-2024, 06:39.
      E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
      ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3284
        • Finnland

        Ennen kyllä kesti ajaa samalla suodattimella pidempäänkin, siis jakajapumpuista puhuttaessa. Oli vielä tyhjennysproput filttereiden pohjassa osassa ettei tarvinut välttämättä vaihtaa kun riitti kun joskus tarkisti ettei ole vettä kertynyt.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

        Comment

        • Fubar
          BTCF Member
          • Aug 2003
          • 173
          • Kuopio

          Originally posted by Fubar View Post

          Jep, tuttu juttu että talvella voi ongelmia tulla jos suodatin jää vaihtamatta. Nyt kuitenkin pakkaset on poissa joten en uskonut vian olevan tässä.
          Suodatin on nyt vaihdettu, vikakoodi tai oire ei eilen testilenkillä ilmennyt uudelleen.
          Pitää testailla vielä lähinurkilla ennen kuin pidemmälle uskaltaa. Onhan se mahdollista että olen tankannut vesipitoista polttoainetta tms. vaikka vettäkään en suodattimesta kyllä löytänyt.
          Suuttimien syöttömäärissä eroa oli Delphin mukaan 2-3mm3 joten ei nekään aivan uuden veroiset enää ole.
          Ei auttanut suodattimen vaihto. Tänään koeajolenkillä vika tuli päälle. Tyhjäkäynnillä pihassa ensin vika oli päällä kunnes kesken kaiken käynti parani itsestään jaoire poistui.
          HIeman puutteellinen on tuo Delphin livedata, mutta sen huomasin että kun vika on päällä heittelee esiruiskutusaika nollan ja noin 350ms välillä. Tasaisella käynnillä oli mielesäni huomattavasti suurempi arvo.

          Melkein tuntuisi jonkinlaiselta kosketushäiriöltä tms. pitänee tarkastella suuttimien johtosarjoja jne.
          Voiko pumppu tai suuttimet itsessään oireilla noin että välillä oire on päällä ja välillä ei?
          E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
          ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

          Comment

          • Ovaali
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 238
            • ylivieska

            Suutinvika on mahdollinen mutta ei todennäköisin. Onko suttimet kahdella vai neljällä johdolla?

            Pumpun SCV ventiili siellä luultavasti jumii tai johtimet kärsineet. Oletan että tämä yksilö on yhdellä ventiilillä, 2 venttiiliset oireilee vähä erilailla.

            E. Pumppuviat on tosi harvinaisia näissä. Suuttimet oireilee yleensä huonolla käyntiinlähdöllä, harvemmin käyntihäiriöillä kun kone käynnissä.
            Last edited by Ovaali; 01-05-2024, 12:03.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 9867
              • KVLA

              Originally posted by Juhaska View Post

              Eikös tuo suodattimen vaihto diesel-laitteeseen ole ihan normi käytäntö muutenkin, oli merkki mikä tahansa, kun alkaa talvi olemaan ovella ja pakkaset tulee?

              Suositeltava toimenpide siis.
              Totta kai se on normaali huolto toimenpide. Omaan pakuun (MB Vito) olen vaihtanut joka kolmas vuosi. En siis vuosittain, kuten tuohon Japanin työrautaan ilmeisesti pitäisi. Tulee kuitenkin kilsoja aika maltilliseen tahtiin. Eikä mitään ongelmia.

              Comment

              • Fubar
                BTCF Member
                • Aug 2003
                • 173
                • Kuopio

                Originally posted by Ovaali View Post
                Suutinvika on mahdollinen mutta ei todennäköisin. Onko suttimet kahdella vai neljällä johdolla?

                Pumpun SCV ventiili siellä luultavasti jumii tai johtimet kärsineet. Oletan että tämä yksilö on yhdellä ventiilillä, 2 venttiiliset oireilee vähä erilailla.

                E. Pumppuviat on tosi harvinaisia näissä. Suuttimet oireilee yleensä huonolla käyntiinlähdöllä, harvemmin käyntihäiriöillä kun kone käynnissä.
                Suuttimet neljällä johdolla. SCV-venttiilin lukumäärästä ei tietoa, enkä sitä ole vielä edes tutkinut.
                Mahdollinen vika saattoi löytyä iltapäivällä. Suuttimien johtosarja päässyt hankautumaan kahdesta kohti läpi eristeistä. Nuo kun korjasin niin ainakaan vielä ei ole vika palautunut.
                Ei ehkä huomenna vielä tuolla uskalla töihin saakka lähteä, mutta jos vika ei muutaman illan testaamiselle tule päälle niin sitten kai tuolla jo pidemmällekin taas uskaltaa.

                Kiitokset Ovaali vinkeistä.
                E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                Comment

                • Ovaali
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 238
                  • ylivieska

                  Originally posted by Fubar View Post

                  Suuttimet neljällä johdolla. SCV-venttiilin lukumäärästä ei tietoa, enkä sitä ole vielä edes tutkinut.
                  Mahdollinen vika saattoi löytyä iltapäivällä. Suuttimien johtosarja päässyt hankautumaan kahdesta kohti läpi eristeistä. Nuo kun korjasin niin ainakaan vielä ei ole vika palautunut.
                  Ei ehkä huomenna vielä tuolla uskalla töihin saakka lähteä, mutta jos vika ei muutaman illan testaamiselle tule päälle niin sitten kai tuolla jo pidemmällekin taas uskaltaa.

                  Kiitokset Ovaali vinkeistä.
                  Toivotaan että tuli kuntoon

                  Comment

                  • Juhaska
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2007
                    • 3967
                    • Kemijärvi Suomi

                    Originally posted by Heguli 31 View Post

                    Totta kai se on normaali huolto toimenpide. Omaan pakuun (MB Vito) olen vaihtanut joka kolmas vuosi. En siis vuosittain, kuten tuohon Japanin työrautaan ilmeisesti pitäisi. Tulee kuitenkin kilsoja aika maltilliseen tahtiin. Eikä mitään ongelmia.
                    Joo tuokin toki riippuu ihan millaisia nämä meidän talvet on ja missä päin asustaa.

                    Normi kesä dieselhän kesti reilun -20c pakkasta talvilaatu sitten jo reilun -40c, että jos pikku pakkasia on vaan, niin pärjää varmaan ilman "talvi suodatinta".
                    ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                    Comment

                    • Rhodry
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 3253
                      • Siuntio

                      Mahtaako kellään olla kokemusta tai ihan tietoa minkälainen takuu koritöillä on? E91 kävi tosiaan viime vuoden helmikuussa katon korjauksessa kun kaatu puu päälle kehä kolmosella, ja nyt alkaa lakka irtoilemaan kattolistojen alta. Mä en turhaan jaksais alkaa tappelemaan taas sen paikan kanssa ku koko korjaus meni muutenki vähän miten sattuu jos noillakin hommilla on vaan joku vuoden takuu.

                      Click image for larger version

Name:	20240503_191624.jpg
Views:	396
Size:	143.4 KB
ID:	5501594
                      Click image for larger version

Name:	20240503_191420.jpg
Views:	398
Size:	156.0 KB
ID:	5501595
                      BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
                      Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
                      E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3361
                        • Raisio

                        Normaalia jälkeä vanhan maalauksen jäljiltä, lista teipattu piiloon, maalia ja lakkaa mennyt hiomattomalle alueelle ja ennemmin taikka myöhemmin tuolta puoliksi piilosta olevasta reunasta hilseilee irti. Luultavasti ei mitään korvata kun vanha kärry ja näyttelymaalausta ei näihin muutenkaan vakuutusyhtiö suostu korvaamaan.
                        E39&E93

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4951
                          • Forssa

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Normaalia jälkeä vanhan maalauksen jäljiltä, lista teipattu piiloon, maalia ja lakkaa mennyt hiomattomalle alueelle ja ennemmin taikka myöhemmin tuolta puoliksi piilosta olevasta reunasta hilseilee irti. Luultavasti ei mitään korvata kun vanha kärry ja näyttelymaalausta ei näihin muutenkaan vakuutusyhtiö suostu korvaamaan.
                          Juurikin noin. Ne on harvassa maalarit, jotka viitsivät kynnenpäillä/sopivalla teränreunalla ja hiomapaperilla kunnolla karhentaa noita hankalia syvänteitä mihin ei koneella saa naarmua.
                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3284
                            • Finnland

                            Joudut todennäköisesti itse tuota siistimään. Ei kai tuossa nyt muuten mitään kunhan vain ei lähtisi isommin kerralla. Todennäköisesti keskempää hiottu, mutta tuolla säästetty aikaa ja vaivaa kun ei ole listojen kanssa tapeltu.

                            Oiskohan noille oikea siistintä jos haluaa piiloon niin hiukan hienolla hiomapaperilla ja tippa lakkaa, vaihtoehtoisesti sitten lakan skippaus ja hiomisen jälkeen vähän kiillotusta käsin tms?
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                            Comment

                            • naikou
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2010
                              • 1576
                              • vihti

                              Mistä bmw:n malleista vm.94-97 saattaisi löytyä pienemmällä kehällä oleva oem ratti? onko esim. Z3:sen ratti aina pienemmällä kehällä verrattuna 5-sarjalaiseen? Alkanu vähäsen jo kyllästyttää tuo lähes puhki kulunut rahtilaivan ruori
                              E39 523i Turbo

                              Comment

                              • aae30
                                BTCF Member
                                • May 2010
                                • 2636
                                • .fi

                                Originally posted by naikou View Post
                                Mistä bmw:n malleista vm.94-97 saattaisi löytyä pienemmällä kehällä oleva oem ratti? onko esim. Z3:sen ratti aina pienemmällä kehällä verrattuna 5-sarjalaiseen? Alkanu vähäsen jo kyllästyttää tuo lähes puhki kulunut rahtilaivan ruori
                                eikös juuri jossain projektitopikissa noita vähän käyty läpi? arvalla veikkaisin projektin olleen e36 ja Oulusta.
                                Sorry I'm Not Sorry
                                E34 540iA 93 sedan
                                E34 540iA 93 sedan
                                E39 530iA 00 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎