Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Originally posted by naikou View Post

    Joskus tuli huomattua että paisarin korkki vähän päästää jo kun veden lämpötila oli mittarin mukaan 117c mutta lämpömittarin viisari ei ole tässäkohtaa vielä punaisella
    Mittariston viisarihan ei ole mitenkään lineaarisesti suhteessa lämpötilaan. Parista vanhemmasta bemarista olen sitä mittaillut, ja niissä viisari nousi keskelle lämpötilan noustua noin 70-80 asteeseen ja napotti siinä kunnes jäähdytysnesteen lämpötila saavutti noin 110 astetta jonka jälkeen se melkeinpä hypähti suoraa oikeaan laitaan. Ilmeisesti tehtaalla on kyllästytty selittelemään asiakkaille miksi lämpötila välillä laskee ja välillä nousee.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Oletko joskus sekoittanut jotain?
    En ole mutta ymmärrän että kiireessä voi jollekin niin käydä. Hajusta nuo onneksi erottuu aika hyvin vaikka etiketti olisi pudonnut tai sisältö vaihtunut.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by racing02 View Post

    Ei nyt ole niin suuria tunteita kehkeytynyt mutta olihan se ennen mukavaa kun glykoli oli vihreää ja lasinpesuneste sinistä eikä niitä voinut sekoittaa vahingossa. Ja se sama glykoli sopi mihin vaan.
    T.nimim. ennen oli kaikki paremmin
    Oletko joskus sekoittanut jotain?

    Aikoinaan mun työkaverni työreissulla matkaan meni enemmän aikaa kuin suunniteltu. Kotoa lähtiessään hän laittoi lisää tuulilasinpesunestettä, joka sitten ajossa aiheutti ongelmia. Siinä Sinolipullossa kun olikin ruohonleikkurin bensaa. Sitä kun ruikki tuulilasille, niin rupes kuulemma pyyhkijän sulatkin sulamaan.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by racing02 View Post

    Ei ole kokemusta tästä mutta luulen että raja painevaroitukselle olisi aika hankala asettaa. Kun on vaan se korkki mikä paineen rajoittaa. Sehän on normaalia että kun täytät nesteet, sitä yleensä on vähän liikaa niin lämmetessään korkki päästää ylimääräiset pois. Sitten kun seuraavan kerran kone lämpeää vähän korkeammalle ollaan taas rajalla ja korkki päästää ylimääräiset pois. Eli toisin sanoen järjestelmän normaali käyttöpaine on just about sama kuin se millä korkki päästää "ylipaineet" pois. Ennemmin se hälytys pitäisi rakentaa lämpötilalle.
    Joskus tuli huomattua että paisarin korkki vähän päästää jo kun veden lämpötila oli mittarin mukaan 117c mutta lämpömittarin viisari ei ole tässäkohtaa vielä punaisella

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by naikou View Post

    Kyllähän se vedenpinta paisarissa laskee tosi paljon jos vaikka pääsee ilmaa järjestelmään kuten yhdessä toisen merkkisessä autossa kun meni tiiviste niin varoitteli jäähdytysnesteen määrästä aina jonkun ajan päästä ajossa, ei kiehauttanut kertaakaan ja yön yli jäähdyttyä oli paisarissa ihan oikea määrä.

    Mutta joo, koneena siis turbolla riivattu vanha M52B25 nostetulla puristussuhteella, meinasin että jos sitä ensvuonna kävis radalla kiusaamassa niin siinä vain se varotusvalo olisi näppärä senkin lisäksi että myös veden lämpötilaa pystyy mittariston hidden menusta seuraamaan. Onhan tuo läjässä pysynyt jo kauan mutta katukäytössä se ei ole mikään ihme kun vedot on niin lyhkäsiä että mitään vahinkoa ei ehdi tapahtumaan.
    Ei ole kokemusta tästä mutta luulen että raja painevaroitukselle olisi aika hankala asettaa. Kun on vaan se korkki mikä paineen rajoittaa. Sehän on normaalia että kun täytät nesteet, sitä yleensä on vähän liikaa niin lämmetessään korkki päästää ylimääräiset pois. Sitten kun seuraavan kerran kone lämpeää vähän korkeammalle ollaan taas rajalla ja korkki päästää ylimääräiset pois. Eli toisin sanoen järjestelmän normaali käyttöpaine on just about sama kuin se millä korkki päästää "ylipaineet" pois. Ennemmin se hälytys pitäisi rakentaa lämpötilalle.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Mistä nämä tunteet kumpuaa? Kuuntelen mielelläni
    Ei nyt ole niin suuria tunteita kehkeytynyt mutta olihan se ennen mukavaa kun glykoli oli vihreää ja lasinpesuneste sinistä eikä niitä voinut sekoittaa vahingossa. Ja se sama glykoli sopi mihin vaan.
    T.nimim. ennen oli kaikki paremmin

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by IiroU View Post

    Päteekö tämä mihin korimalleihin? NewTIS koitin selailla, mutten sieltä mitään järkevää löytänyt...
    No jotain kertonee että tuo sopii yhtä hyvin sekä E39:n M52TÜ:lle, Saabin rautalohko-alumiinikansi B205:lle että Porschen melkein 70-luvulta peräisin olevalle alumiinipadalle. Ihan uusimmissa Bemarinkin moottoreissa voi kai jo olla jotain sellaisia erityisvaatimuksia että tuo ei enää käy, en ole niistä niin perillä. Mutta aika laaja on käyttötapausten skaala tosiaan.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by jr66 View Post

    Meinaat että letkut antaa periksi sen verran että tilavuus kasvaa l. pinta laskee ? Mikä kone ja mistä tämmöiset ajatukset ?
    Kyllähän se vedenpinta paisarissa laskee tosi paljon jos vaikka pääsee ilmaa järjestelmään kuten yhdessä toisen merkkisessä autossa kun meni tiiviste niin varoitteli jäähdytysnesteen määrästä aina jonkun ajan päästä ajossa, ei kiehauttanut kertaakaan ja yön yli jäähdyttyä oli paisarissa ihan oikea määrä.

    Mutta joo, koneena siis turbolla riivattu vanha M52B25 nostetulla puristussuhteella, meinasin että jos sitä ensvuonna kävis radalla kiusaamassa niin siinä vain se varotusvalo olisi näppärä senkin lisäksi että myös veden lämpötilaa pystyy mittariston hidden menusta seuraamaan. Onhan tuo läjässä pysynyt jo kauan mutta katukäytössä se ei ole mikään ihme kun vedot on niin lyhkäsiä että mitään vahinkoa ei ehdi tapahtumaan.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    OT: Vihaan sinistä jäähdytysnestettä ja vihreää lasinpesunestettä.
    Mistä nämä tunteet kumpuaa? Kuuntelen mielelläni

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by naikou View Post

    No tämähän se on yksinkertasempi, paine kun nousee tarpeeks niin veden pinta laskee sen verran että varoitusvalo syttyy. Auto on sen verran karvalakki ettei siinä vakiona ole ajotietokonetta eikä myöskään paisarin tasoanturia paikallaan
    Meinaat että letkut antaa periksi sen verran että tilavuus kasvaa l. pinta laskee ? Mikä kone ja mistä tämmöiset ajatukset ?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    OT: Vihaan sinistä jäähdytysnestettä ja vihreää lasinpesunestettä.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Originally posted by VilleP View Post
    Varmaan fiksumpi laittaa tasoanturi paisariin, jos sellaista ei ole vakiona.
    No tämähän se on yksinkertasempi, paine kun nousee tarpeeks niin veden pinta laskee sen verran että varoitusvalo syttyy. Auto on sen verran karvalakki ettei siinä vakiona ole ajotietokonetta eikä myöskään paisarin tasoanturia paikallaan

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    G48 eli sinivihreähän se oikea on.
    Motonetin varaosahaku tosiaan antaa automallikohtaisesti valitsemalla G48, mutta kun en ole varma mietä tuolla on niin en tiiä uskaltaako laittaa. En saa nyt päähäni että joutuivatko käyttään joskus jäähdyttimen irti kun ilmastoinnin lauhdutin vaihdettiin.

    EDIT: Varasinpa ajan nesteen vaihtoon ja kysyin että G48 löytyy pajalta.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 06-11-2024, 13:47.

    Leave a comment:


  • IiroU
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    G48 eli sinivihreähän se oikea on.
    Päteekö tämä mihin korimalleihin? NewTIS koitin selailla, mutten sieltä mitään järkevää löytänyt...

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    G48 eli sinivihreähän se oikea on.

    Leave a comment:

Working...
X