Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset VI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #31
    Pieni ja näppärä mutta mielellään tehokas, sellainen pitäisi löytää. Ajoa todella vähän, ehkä 5000km vuodessa. Totta, bussilla olisi halvinta.

    Mutta mietin että E87, tommonen kippohan se on mutta pääseekö tollasella talvella edes niitä pieniä ajoja, esim kaupan pientä loivaa ylämäkeä ylös ?

    Kysyn siksi että työnnettiin tuossa loivaa pihamäkeä ylös tota e39 eilen, eihän se raasu liikkunut minnekään pihalla jossa oli 5cm pakkaslunta, paikallaan vaan suttasi. On niin julman vähän kokemusta talviautoilusta näillä takavetoisilla, etuvedoilla kun pääsee vaikka puuhun peruuttamalla, niistä on kokemusta. Suurimman osan ajanut nelikoilla, niillä kun ei tartte miettiä mitään.

    Ja niin, auto ei tule minun käyttöön, ehkä jopa osaavammalle kuskille e60525xda tilalle. Katselin 130i mallia tässä. N52b30 motori, onko typivikoja ?

    Last edited by BMW525Xda; 01-02-2021, 17:54.

    Comment

    • Ramzez
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 6104
      • Jyväskylä

      #32
      Koska asia on vielä ajatuksen asteella, niin en tee omaa topikkia:

      Mietin tässä, että onkohan sellaisessa mitään järkeä/toteutettavuutta, että konvertoisi ladattavan hybridin toimimaan biokaasulla?

      Harmittaa kun nykyään kaasuautovalmistajia on vain yksi (VAG) ja heilläkään ei ole enää esim. Passattia kaasuversiona. Miksi kaasu, no siksi, että 80% ajoista on työnantajan ajoja pitkin maakuntaa ja maantietä, jolloin esim. pluggari ei pääse kunnolla edukseen. En tosin tiedä kerjääkö siinä vain ongelmia, jos tekee tuollaisen trifuel-auton.

      Olen toki miettinyt myös palaamista 7-sarjaan biokaasukonvertoituna. Harmillisesti jos muunnoksen tekee puhtaaseen bensa-autoon, verot joutuu kuitenkin maksamaan entiseen malliin.

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1704
        • vihti

        #33
        Ei niillä mihkää jumiin jää varsinki jos on hyvälle kuskille tulossa, ostaa pois vaan
        E39 523i Turbo

        Comment

        • BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

          #34
          Originally posted by naikou View Post
          Ei niillä mihkää jumiin jää varsinki jos on hyvälle kuskille tulossa, ostaa pois vaan
          Muistin että kaverilla on F20 jollain sirkkelin moottorilla, laiteltiin viesitä ja kehui että on hyvin toiminut,, ja heillä on todella jyrkkä mäki kotiin noin 200m.

          Täytyy näitä alkaa katsella tarkemmin. Toi mökkiöljyhylkiö pitäisi saada hävitettyä jollekin kaupparatsulle.

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1704
            • vihti

            #35
            Niin se vähän on että mitä isompi/painavampi kone niin sitä herkemmin takavetoinen jää sutimaan on oma kokemus näistä bemarin rutkuista, valtion vanha mondeo menee missä vain vaikka sekin on vain kaksivetoinen Tosin ikinä en millään muulla oo jääny talvella sutimaan kun kutoskoneisella e30, luokattoman huono pito talvella
            E39 523i Turbo

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #36
              Originally posted by naikou View Post
              Niin se vähän on että mitä isompi/painavampi kone niin sitä herkemmin takavetoinen jää sutimaan on oma kokemus näistä bemarin rutkuista, valtion vanha mondeo menee missä vain vaikka sekin on vain kaksivetoinen Tosin ikinä en millään muulla oo jääny talvella sutimaan kun kutoskoneisella e30, luokattoman huono pito talvella
              Olen viimeksi työntänyt autoa joku 30v sitten, talvella. Ja eilen V8 E39:ä, ihan surkuhupaisa vekotin. Kai toi jonnekin kulkee jos laittaa kontin täyteen hiekkaa tai valaa betonia vararengaskotelon täyteen :think

              En suostu maksamaan ykkösbemusta mitään jos ei ole kutoskonetta, olen näihin tykästynyt, parasta bemarissa.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #37
                Mitenköhän ihmeessä minä olen selvinnyt viimeisen 25v autoilusta talvella kun suurin osa on takavetoisella

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #38
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Mitenköhän ihmeessä minä olen selvinnyt viimeisen 25v autoilusta talvella kun suurin osa on takavetoisella
                  Sä olet huippukuski.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8260
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #39
                    Kävi kans mielessä, en ole ikinä omistanut mitään muuta kuin takavetoja ja viimeksikin kun autoa päivitin tuohon F10:n niin nelikoita en edes harkinnut oikeastaan päin vastoin, en huolinut.
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • niiksu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2014
                      • 961
                      • KPO/HKI

                      #40
                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Kysyn siksi että työnnettiin tuossa loivaa pihamäkeä ylös tota e39 eilen, eihän se raasu liikkunut minnekään pihalla jossa oli 5cm pakkaslunta, paikallaan vaan suttasi.
                      Ihan uskomatonta, että näihin E39 ei saanut lukkoperää. Itsekin olin viimetalvena aivan totaalisen jumissa alle 5% kallistuksessa olevassa n. 15m pitkässä mäessä peräkärry perässä. Automaatti ja asc eivät auttaneet asiaa yhtään. Yksi pyörä vaan sutii. E34 lukkoperällä sen sijaan liikkuu talvella kesärenkaillakin (jotkut m+s saksankitkat) ihan hienosti.
                      BMW E30 325i 1988 Delphin Metallic
                      BMW E34 5XXi 1990 Delphin Metallic
                      Honda Civic EF 1989 Auringonpolttama Punainen

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        #41
                        Originally posted by niiksu View Post
                        Ihan uskomatonta, että näihin E39 ei saanut lukkoperää. Itsekin olin viimetalvena aivan totaalisen jumissa alle 5% kallistuksessa olevassa n. 15m pitkässä mäessä peräkärry perässä. Automaatti ja asc eivät auttaneet asiaa yhtään. Yksi pyörä vaan sutii. E34 lukkoperällä sen sijaan liikkuu talvella kesärenkaillakin (jotkut m+s saksankitkat) ihan hienosti.
                        Just, siinä se vuorotteli sutivaa rengasta ja me työnnettiin kuin kottikärryjä, kolme ukkoa. Onneksi foorumilaisella oli kaverit mukana, muuten olisi koeajo ollut paikallaan kuin linnanmäen huvilaitteessa.

                        Jos tuo jää mulle laitan siihen racindiffin muovilukon, eihän tollasella tee mitään edes sateella

                        Comment

                        • huupi
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 1197
                          • Tyrnävä

                          #42
                          Juuri tänään manasin miten huonosti e87:ssa on pitoja talvella. Jo kolmas kerta parin viikon sisään, kun jäin vaakasuoralla kotipihalla jumiin, tällä kertaa jopa kolattuun kohtaan, jossa ehkä 5-10cm lunta sepelin päällä. Aiempina talvina en ole jäänyt kertaakaan kiinni, joten olisiko nyt erityisen lumista sitten. Myös kaikki liikennevalolähdöt jännittää, että ehtiikö valoista lisäkseni kukaan muu. Renkaina Contin nastat eikä ainakaan syksyllä alle laittaessa ollut yhtään hullumman oloiset. Pakko varmaan alkaa heittämään kyytiin jotain lisäpainoa.
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7410
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Kysyn siksi että työnnettiin tuossa loivaa pihamäkeä ylös tota e39 eilen, eihän se raasu liikkunut minnekään pihalla jossa oli 5cm pakkaslunta, paikallaan vaan suttasi.
                            En todellakaan sano että E39 ois mikään paras eteneen lumessa tai liukkaalla, mutta 15 vuotta Oulussa nyt ajellu päivittäin talvella ja koskaan en ole talvirenkain kiinni jäänyt. Isoja mäkiä täällä ei toki ole eikä paljon pieniäkään. Sodankylässä oli kerran 10 päivää seisonu ja sinä aikana tullu varmaan 20+ cm lunta niin ei enää usko riittäny vaan tamppasin kengillä vähän uraa renkaille auton etupuolelle kun piti loivaan ylämäkeen päästä liikkeelle. Ja yksi syksy oli kesärenkailla ensilumella hiukan jännitystä päästä rautatien alittavan alikulun mäkeä ylös, mutta pääsi senkin sitten niukasti kuitenkin. Eikä ole lisäpainoja, vararengaskin on poistettu E39:stä heti ekana kesänä.

                            Mutta kesällä kun kävin ton E92 hakeen niin sen omistaja asui niin mäkisessä paikassa että sinne ei varmaan E39 kaikilla keleillä pihaan nousis. Ei ollut kuulemma ollut ongelmaa E92:lla sinne päästä. Itellä vielä liian vähän kokemusta tehdä näistä vertailua.

                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            En suostu maksamaan ykkösbemusta mitään jos ei ole kutoskonetta, olen näihin tykästynyt, parasta bemarissa.
                            Oikein!
                            Last edited by Petri.Kekkonen; 02-02-2021, 08:57.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11099
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by niiksu View Post
                              Ihan uskomatonta, että näihin E39 ei saanut lukkoperää. Itsekin olin viimetalvena aivan totaalisen jumissa alle 5% kallistuksessa olevassa n. 15m pitkässä mäessä peräkärry perässä. Automaatti ja asc eivät auttaneet asiaa yhtään. Yksi pyörä vaan sutii. E34 lukkoperällä sen sijaan liikkuu talvella kesärenkaillakin (jotkut m+s saksankitkat) ihan hienosti.
                              Itsellä on e39:ssä tällä hetkellä lukkoperä paikallaan, niin kyllähän tuo tekee talviajosta huomattavasti mukavempaa kuin ilman lukkoa. Meidän perheen toinen e39 ilman lukkoa tuntuu ihan rampautuneelta liukkaalla kelillä verrattuna toiseen missä lukko on. Tuo lukko tuo talviajoon niin paljon lisää vetopitoa ettei kyllä haluais olla ilman enään. Minä en ole ainakaan löytänyt mitään negatiivista lukon paikallaan olosta, niin outoa ettei BMW ole edes optiona tarjonnut lukkoa "tuoreempiin" vehkeisiin.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #45
                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Itsellä on e39:ssä tällä hetkellä lukkoperä paikallaan, niin kyllähän tuo tekee talviajosta huomattavasti mukavempaa kuin ilman lukkoa. Meidän perheen toinen e39 ilman lukkoa tuntuu ihan rampautuneelta liukkaalla kelillä verrattuna toiseen missä lukko on. Tuo lukko tuo talviajoon niin paljon lisää vetopitoa ettei kyllä haluais olla ilman enään. Minä en ole ainakaan löytänyt mitään negatiivista lukon paikallaan olosta, niin outoa ettei BMW ole edes optiona tarjonnut lukkoa "tuoreempiin" vehkeisiin.
                                Sain ohjeen omaan e46 lukkoperään (rd muovilukko) ettei kannata käyttää luistonestoa ollenkaan ainakaan kovemmissa repimisissä, rikkoo nopeasti lukkoyksikön. En tiedä pitääkö kutinsa ?

                                Olen pihassa siirrellyt e46 kesärenkailla ja sehän etenee siinä ihan sutimatta, ja kyllä e39 pitää sama muovilukko tosiaan laittaa jos sillä meinaa ajella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎