Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SkyMan
    replied
    Kannattaa käydä ajamassa tuo Polle ennen ostopäätöstä. Ihan soiva peli, mutta sisämelu jossakin e30 tasolla

    Leave a comment:


  • Demz
    replied
    Originally posted by jokes911 View Post
    Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
    Ja lisäksi itse en ainakaan paikantanut 45k "alkaen" versiota, vaan aloitettiin heti 50k. Siinä on ne varusteet mitä on, eli muutamalla täsmävalinnalla ja talvirenkailla edetään jo 55k sektorille. Mutta hyvä vaihtoehto kyllä, vaan tuohon hintaan etsisin perheellisenä kyllä isompaa sähkövaihtoehtoa.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    VAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.

    Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
    Polestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Otetaas ajatusleikki:

    Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

    Minkälaiseen komboon päätyisitte?
    VAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.

    Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Otetaas ajatusleikki:

    Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

    Minkälaiseen komboon päätyisitte?
    3-sarjan avo joita löytää ihan soivia alle 20keur ja sit uusi sähköauto n. 60keur. Enyaq takaveto isolla akulla ja tuohon rahaan mahtuu vielä hyvin varusteitakin. Tesla Y mutta sitten pitää alkaa tinkiä tosta toisesta autosta. Kia EV6 saa myös tuohon rahaan jo ihan hyvin varustellun. Käytetty Teslan S on myös vaihtoehto. Täytyy myöntää että en ole tsekannut meneekö nuo tuota vaadittua WLTP:tä.

    Leave a comment:


  • Demz
    replied
    Originally posted by Thmas View Post
    Otetaas ajatusleikki:

    Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

    Minkälaiseen komboon päätyisitte?
    Eiköhän tuollaisella range-vaatimuksella käytännössä joudu kallistumaan siihen, että sähköauto on noista se reilusti kalliimpi ja 50-60k budjetilla a la ID4, Enyaq, Q4 etron tai sitten esimerkiksi ioniq 5 tai ev6.

    Siihen kaveriksi sitten joku pienempi kauppakassi mallia Golffi/A3 jne tai hyundai i30, jonne kyllä mahtuu tuon kokoinen perhe ihan jees.

    Jos sen sijaan Golf-kokoluokan vekottimet ei kiinnosta, niin äkkiseltään voisi olla kombona esimerkiksi Kia E-Niro tai Hyundailta Kona pienemmällä akulla uudempana, tai pari vuotta vanhempi ja 64kw akulla. Hinta noissa on sitten 30-40k, jolloin jää parempaa budjettia isompaan bensaan. Vaikkapa 5-sarjalainen sitten kaveriksi siihen, 40-50k haarukalla saa hyvän yksilön, vaikkei ihan uutena.

    Näitä itse pyörittelisin.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Otetaas ajatusleikki:

    Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.

    Minkälaiseen komboon päätyisitte?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.

    Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....

    Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...

    Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...

    Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
    Huh tuota ei käy kateeksi

    Itse ajelin pari viikkoa sitten ~500km i3s 120Ah mallilla. Silläkin saa talvilämpötiloissa ja baanaa 130km/h ajaessa käydä laturilla aika tiuhaan, mutta siihen saa sentään sen 50kW nätisti aina ladattua. Viime reissulla oli 2,5h stau ja meinas mennä tiukille kun puolen yön jälkeen aloittaa lataamaan tyhjää akkua Hampurin liepeillä kun vielä olis matkaakin 130km ja laiva lähtee kotvasen kuluttua. Jäi 10min aikaa että vielä päästivät portista. Tuolla kertaa tuli kyllä kirottua, että "**tun patteriautot missä on V8 niin olisit jo perillä"

    Leave a comment:


  • van cleef
    replied
    Ota agregaatti seuraavalle reissulle mukaan

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Mites auto muuten toimi yli tuhannen kilsan matkalla? Toi lataushommahan on toki täysin poikkeuksellinen ns normaalikäyttöön verrattuna ja varmasti noin ollut suht rasittava kokemus.
    Auto tomi moitteetta, tosin en sillä itse koko matkaa ajanut.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.

    Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....

    Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...

    Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...

    Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
    Mites auto muuten toimi yli tuhannen kilsan matkalla? Toi lataushommahan on toki täysin poikkeuksellinen ns normaalikäyttöön verrattuna ja varmasti noin ollut suht rasittava kokemus.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.

    Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....

    Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...

    Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...

    Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
    Last edited by MajorDrake; 06-03-2022, 18:31.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Parasta uutuutta tuossa kisassa ei haeta vaan mikä tarjoaa rahalle parasta vastinetta. Saksalaisillakin useampi toimittaja pisteitä antamassa.

    Leave a comment:


  • jokes911
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Vuoden auto euroopassa valittu https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ter-2022-03-03


    Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.
    Mielenkiintosen kaukana Skoda eikä ID4 edes listalla? Oliko tässä se pisteytys että eri maiden autotoimittajat vaan laittaa ne järjestykseen ja sen pohjalta saa pisteitä?

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Vuoden auto euroopassa valittu https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ter-2022-03-03


    Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.

    Leave a comment:

Working...
X