Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kannattaa käydä ajamassa tuo Polle ennen ostopäätöstä. Ihan soiva peli, mutta sisämelu jossakin e30 tasolla
-
Originally posted by jokes911 View PostPolestar on vaan aika pieni nelihenkiselle perheelle :think
Leave a comment:
-
Originally posted by ///Jone View PostVAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.
Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
Leave a comment:
-
Originally posted by Thmas View PostOtetaas ajatusleikki:
Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.
Minkälaiseen komboon päätyisitte?
Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
Leave a comment:
-
Originally posted by Thmas View PostOtetaas ajatusleikki:
Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.
Minkälaiseen komboon päätyisitte?
Leave a comment:
-
Originally posted by Thmas View PostOtetaas ajatusleikki:
Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.
Minkälaiseen komboon päätyisitte?
Siihen kaveriksi sitten joku pienempi kauppakassi mallia Golffi/A3 jne tai hyundai i30, jonne kyllä mahtuu tuon kokoinen perhe ihan jees.
Jos sen sijaan Golf-kokoluokan vekottimet ei kiinnosta, niin äkkiseltään voisi olla kombona esimerkiksi Kia E-Niro tai Hyundailta Kona pienemmällä akulla uudempana, tai pari vuotta vanhempi ja 64kw akulla. Hinta noissa on sitten 30-40k, jolloin jää parempaa budjettia isompaan bensaan. Vaikkapa 5-sarjalainen sitten kaveriksi siihen, 40-50k haarukalla saa hyvän yksilön, vaikkei ihan uutena.
Näitä itse pyörittelisin.
Leave a comment:
-
Otetaas ajatusleikki:
Perhe (kaksi aikuista, 1-2 alle kouluikäistä lasta) tarvitsee kaksi autoa. Toisen pitää toimia sähköllä, mutta toinen voi olla bensa. Jommassa kummassa autossa pitää olla tilaa niin, että mahtuu mukavasti tekemään esim juhannusreissun, mutta toinen auto saisi olla hauska, kuitenkin min 4 hengen auto. Sähköauton WLTP pitää olla min 400 km. Kokonaisbudjetti max 80 ke.
Minkälaiseen komboon päätyisitte?
Leave a comment:
-
Originally posted by MajorDrake View PostTulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.
Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....
Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...
Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...
Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
Itse ajelin pari viikkoa sitten ~500km i3s 120Ah mallilla. Silläkin saa talvilämpötiloissa ja baanaa 130km/h ajaessa käydä laturilla aika tiuhaan, mutta siihen saa sentään sen 50kW nätisti aina ladattua. Viime reissulla oli 2,5h stau ja meinas mennä tiukille kun puolen yön jälkeen aloittaa lataamaan tyhjää akkua Hampurin liepeillä kun vielä olis matkaakin 130km ja laiva lähtee kotvasen kuluttua. Jäi 10min aikaa että vielä päästivät portista. Tuolla kertaa tuli kyllä kirottua, että "**tun patteriautot missä on V8 niin olisit jo perillä"
Leave a comment:
-
Originally posted by PNM2 View PostMites auto muuten toimi yli tuhannen kilsan matkalla? Toi lataushommahan on toki täysin poikkeuksellinen ns normaalikäyttöön verrattuna ja varmasti noin ollut suht rasittava kokemus.
Leave a comment:
-
Originally posted by MajorDrake View PostTulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.
Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....
Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...
Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...
Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)
Leave a comment:
-
Tulipas taas sähköautoiltua yksi auto Saksasta Suomeen.
Kyseessä Tesla model x performance, 2020 loppuvuodesta käyttöönotettu....
Oli melko tuskaista matkanteko, Teslan politiikka kun on että auto tunnistetaan laturilla, ts. supereilla ei ole mitään tägejä käytössä, joten auton lataaminen ei onnistu jos auto ei ole jonkun tilissä, eikä sitä omaan tiliin saanut liitettyä kun myyjällä (autokauppa) ei ollut autoa omassa tilissään, eikä teslan palveluun riittänyt Suomalaisten siirtolupien paperit omistajuuden osoittamiseksi...
Ja kun auton CCS adapteri oli hukkunut johonkin (autossa on siis type2 portti, Teslan vanhemmilla supereilla lataaminen olisi onnistunut jos olisi ollut auto tilissä) niin mentiin sitten 22 kW pönttöjen mukaan jolla saatiin 17 kW latausnopeus, eli ajoa siis se 2h autobaanalla ja 4h latausta. Oli aika hitaat 1050 km ajella auto Jyväskylään. No onneksi oli pari päivää aikaa Saksan päässä...
Edit: Aika halpaa se oli, lähtissä oli 85% akussa ja Jyväskylässä 0%, pari kertaa ladattiin ilmaisilla, 24€ oli kokonaiskustannus tuolla 1050km matkalla ;-)Last edited by MajorDrake; 06-03-2022, 18:31.
Leave a comment:
-
Parasta uutuutta tuossa kisassa ei haeta vaan mikä tarjoaa rahalle parasta vastinetta. Saksalaisillakin useampi toimittaja pisteitä antamassa.
Leave a comment:
-
Originally posted by anv View PostVuoden auto euroopassa valittu https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ter-2022-03-03
Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.
Leave a comment:
-
Vuoden auto euroopassa valittu https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...ter-2022-03-03
Muuten kiva, mutta odottelen edelleen omaani vaikka tilattu huhti-toukokuun vaihteessa. Ongelma kuuluu olevan gt-line + neliveto + premiumpaketti -yhdistelmä.
Leave a comment:
Leave a comment: