Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • PNM2
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Mikä on mainittu "peukkubaari"?
    Lienee ABC Lataus, jossa logona siis ABC:n peukku.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Mikä on mainittu "peukkubaari"?

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Otitko huomioon/kuuluuko ottaakkaan verottajan poikkeuksellisesti tarjoama tuplapoiston mahdollisuus viellä tälle ja ensivuodelle? Mä en jaksanut asiaa mitenkään tarkkaan laskea, mutta täysetuna itse ainakin otan.
    Tuplapoisto on vähän sudenkuoppa, autoa myydessä etu häviää...

    Edit: toki lykätty vero on aina etu ;-)

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post

    Ts. yrittäjän ei tällä hetkellä kannata itelleen sähköautoa työsuhdeautona ostaa, ainakaan täysetuna.
    Otitko huomioon/kuuluuko ottaakkaan verottajan poikkeuksellisesti tarjoama tuplapoiston mahdollisuus viellä tälle ja ensivuodelle? Mä en jaksanut asiaa mitenkään tarkkaan laskea, mutta täysetuna itse ainakin otan.

    Leave a comment:


  • duckland
    replied
    Kannattaa myös lisätä aurinkopanelit mukaan. Voi olla marginaalista, mutta lisääntyy ja jos energian hinta on tällainen investointilaskelma lyhenee niillä ihmeesti. Hukkasähkön voi syöttää autoon eikä halvalla verkkoon takaisin.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Sähköauton kannattavuudessao on myös tekijöitä jotka tulevat muuttumaan.
    Tällä hetkellä sähköautot pitävät paremmin hintansa kuin saman hintaluokan dinot.
    Sitten kun tarjonta ylittää kysynnän tilanne normalisoituu ja saattaa jopa kääntyä toisinpäin kun tekniikka sähköautoissa "vanhenee" nopeammin kuin dinoissa
    ja tekniikan kehitys halventanee uusien sähkisten hintaa pitemmällä aikavälillä.

    Lisäksi työntantaja saa tarjota ilmaiset sähköt 2025 vuoden loppuun saakka,
    jota itse näin itseni työnantajana hyödynnän, sama etu on kyllä myös työntekijöille tarjolla. Myös matkalataukset voi työntantaja maksaa ilman veroseuraamuksia.

    Ts. yrittäjän ei tällä hetkellä kannata itelleen sähköautoa työsuhdeautona ostaa, ainakaan täysetuna.

    Leave a comment:


  • Thmas
    replied
    Mulla on 2015 F11 520dA xDrive, vuotuinen ajomäärä on n. 30 tkm/vuosi ja markkina-arvo on ehkä 22-23 ke tällä hetkellä. Polttoaine, vero- ja huoltokulut on n. 500 e/kk. Vastaavat kulut sähköautolla olisivat n. 100 e/kk. Tarpeet täyttävä sähköauto olisi vaan selkeästi kalliimpi - toki myös uudempi.

    Tässähän on nyt ainakin kaksi tapaa lähestyä sähköautoon päivittämisen kannattavuutta.

    1. Kassavirtaperusteisesti, eli käytännössä laskee kuinka paljon kalliimman sähkärin osamaksuerän pystyy lyhentämään kuukausisäästöllä. Tuolla 400 e/kk makselee vajaan 30 ke osamaksurahoitusta, eli sama kuukausibudjetti riittäisi n. 52-53 ke sähkäriin.

    2. Taseperusteisesti ajatellen, että autot ostetaan käteisellä ja mietitään kannattavuutta arvonaleneman ja käyttökulusäästöjen kautta. Tässä kohtaa pitää olla tarkkana, jos suunnitelmissa oli ostaa uusi sähköauto. Olen käyttänyt käytettyjen autojen kanssa kannattavuuslaskelmissa yleensä 8 % vuotuista arvonalenemaa, mutta otetaan varman päälle ja käytetään 10 %:ia. Tällä logiikalla 70 ke maksavan sähköauton kuukausikulut olisivat yhtä kalliit kuin nykyisessä F11:sessa, mutta pääomakustannuksia tässä ei huomioida.

    Jos tuon vaihtoehdon 2. toteuttaa osamaksulla (olettaen että myös F11 on 100 % osari) niin vaihtoehto 2. sähkärin kuukausimenot on n. 260 e kalliimmat kuin F11:ssa.

    Ja joo, autorahoituksen korot jne vaikuttaa paljon. Tämä laskettu 2-3 % todelllisella vuosikorolla, 60 kk osari ja 20 % jämäriä ilman käsirahaa. Samoin on mahdollista, että osari lyhenee nopeammin kuin sähkärin arvo laskee, jolloin siitäkin jää vähän plussalle.
    Last edited by Thmas; 12-03-2022, 09:22.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by anv View Post
    Korean konsernin akun lämppäristä olen kyllä eri mieltä. Omasta mielestäni Kian pitkä takuu nostaa sen Polestarin edelle.

    Akkua ei siis lämmitetä laturille navigoidessa, tätä tarkoitan. Latausnopeus jää sen takia alhaiseksi: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/kar...8-a93c35044545

    Plussaa takuusta, samoin tilat oikein oivat. Kesällä taas latausteho aivan top-3, eikä talvella TM:n testissä 10-80% nyt mikään aivan huono - taisi olla keskimäärin 80-90kwh teho. Polestar tai muu akun lämmityksellä varustettu auto vain puskee tuon alun 10- noin 40 % keskinopeudella >120kwh. i4 taidettiin päästä >150kwh.
    Last edited by ///Jone; 11-03-2022, 19:39.

    Leave a comment:


  • anv
    replied
    Originally posted by ///Jone View Post
    VAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.

    Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.

    Korean konsernin akun lämppäristä olen kyllä eri mieltä. Omasta mielestäni Kian pitkä takuu nostaa sen Polestarin edelle.

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Peukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.
    Olen itse 95% julkisen latauksen varassa. Keskihinta ollut 0,17€/kwh. Lisäksi toki eri paikoissa ilmaisia latauksia. ABC-latauksen pönttöjä luvattu tuhat muutaman vuoden sisällä. Tämä näin sähköautoilevan kokemuksena.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Peukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.
    0,10€/kWh kalliimpi sähkö tuo 2,5€/100km lisää kulua tai vaikka 30kWh/100km kulutuksella 3€/100km lisää kulua. Eipä tolla kovin paljoa polttonestettä saa ja esimerkissä olleen kulutuksen 7l/100km ei tarvitse nousta kovin paljoa, kun ero on kuitattu. Ja edelleenkään asiointiteholataus tuskin muodostaa juuri minkäänlaista osaa sähköautoilijan latauksista kaikenkaikkiaan.
    Last edited by PNM2; 11-03-2022, 17:49.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Originally posted by Juhi View Post
    Riippuu kenen operaattorilla lataa, kWh-pohjaiseen hinnoitteluun pakko mennä jos meinaavat pärjätä alalla ja hinnat pysyy kohtuullisena.

    Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.

    Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.
    Peukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Laskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
    Tässä tullaankin siihen, että mitä lasketaan ja mitä perusteita itsellään pitää.

    Jos meinaa nykyisellä autolla ajella sen 28 vuotta, niin ei tuon laskennan mukaan kannata sähköautoa hankkia vaan sen takia, että saisi sähköauton. Ei välttämättä kannata harkita muutenkaan, jos ei ole autoa päivittämässä.

    Mutta jos onkin sellainen tilanne, että on joka tapauksessa aikeissa päivittää autoa. Siinä kohtaa olisikin hyvä miettiä se investointi, jonka on valmis tekemään ja sen perusteella miettiä sitten niitä vaihtoehtoja.

    Leave a comment:


  • Juhi
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Näissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.

    Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.
    Riippuu kenen operaattorilla lataa, kWh-pohjaiseen hinnoitteluun pakko mennä jos meinaavat pärjätä alalla ja hinnat pysyy kohtuullisena.

    Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.

    Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Näissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.

    Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.

    Leave a comment:

Working...
X