Originally posted by Laku
View Post
Suuri sähköautokeskustelu osa V
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by suppari View PostOtitko huomioon/kuuluuko ottaakkaan verottajan poikkeuksellisesti tarjoama tuplapoiston mahdollisuus viellä tälle ja ensivuodelle? Mä en jaksanut asiaa mitenkään tarkkaan laskea, mutta täysetuna itse ainakin otan.
Edit: toki lykätty vero on aina etu ;-)
Leave a comment:
-
Originally posted by MajorDrake View Post
Ts. yrittäjän ei tällä hetkellä kannata itelleen sähköautoa työsuhdeautona ostaa, ainakaan täysetuna.
Leave a comment:
-
Kannattaa myös lisätä aurinkopanelit mukaan. Voi olla marginaalista, mutta lisääntyy ja jos energian hinta on tällainen investointilaskelma lyhenee niillä ihmeesti. Hukkasähkön voi syöttää autoon eikä halvalla verkkoon takaisin.
Leave a comment:
-
Sähköauton kannattavuudessao on myös tekijöitä jotka tulevat muuttumaan.
Tällä hetkellä sähköautot pitävät paremmin hintansa kuin saman hintaluokan dinot.
Sitten kun tarjonta ylittää kysynnän tilanne normalisoituu ja saattaa jopa kääntyä toisinpäin kun tekniikka sähköautoissa "vanhenee" nopeammin kuin dinoissa
ja tekniikan kehitys halventanee uusien sähkisten hintaa pitemmällä aikavälillä.
Lisäksi työntantaja saa tarjota ilmaiset sähköt 2025 vuoden loppuun saakka,
jota itse näin itseni työnantajana hyödynnän, sama etu on kyllä myös työntekijöille tarjolla. Myös matkalataukset voi työntantaja maksaa ilman veroseuraamuksia.
Ts. yrittäjän ei tällä hetkellä kannata itelleen sähköautoa työsuhdeautona ostaa, ainakaan täysetuna.
Leave a comment:
-
Mulla on 2015 F11 520dA xDrive, vuotuinen ajomäärä on n. 30 tkm/vuosi ja markkina-arvo on ehkä 22-23 ke tällä hetkellä. Polttoaine, vero- ja huoltokulut on n. 500 e/kk. Vastaavat kulut sähköautolla olisivat n. 100 e/kk. Tarpeet täyttävä sähköauto olisi vaan selkeästi kalliimpi - toki myös uudempi.
Tässähän on nyt ainakin kaksi tapaa lähestyä sähköautoon päivittämisen kannattavuutta.
1. Kassavirtaperusteisesti, eli käytännössä laskee kuinka paljon kalliimman sähkärin osamaksuerän pystyy lyhentämään kuukausisäästöllä. Tuolla 400 e/kk makselee vajaan 30 ke osamaksurahoitusta, eli sama kuukausibudjetti riittäisi n. 52-53 ke sähkäriin.
2. Taseperusteisesti ajatellen, että autot ostetaan käteisellä ja mietitään kannattavuutta arvonaleneman ja käyttökulusäästöjen kautta. Tässä kohtaa pitää olla tarkkana, jos suunnitelmissa oli ostaa uusi sähköauto. Olen käyttänyt käytettyjen autojen kanssa kannattavuuslaskelmissa yleensä 8 % vuotuista arvonalenemaa, mutta otetaan varman päälle ja käytetään 10 %:ia. Tällä logiikalla 70 ke maksavan sähköauton kuukausikulut olisivat yhtä kalliit kuin nykyisessä F11:sessa, mutta pääomakustannuksia tässä ei huomioida.
Jos tuon vaihtoehdon 2. toteuttaa osamaksulla (olettaen että myös F11 on 100 % osari) niin vaihtoehto 2. sähkärin kuukausimenot on n. 260 e kalliimmat kuin F11:ssa.
Ja joo, autorahoituksen korot jne vaikuttaa paljon. Tämä laskettu 2-3 % todelllisella vuosikorolla, 60 kk osari ja 20 % jämäriä ilman käsirahaa. Samoin on mahdollista, että osari lyhenee nopeammin kuin sähkärin arvo laskee, jolloin siitäkin jää vähän plussalle.Last edited by Thmas; 12-03-2022, 09:22.
Leave a comment:
-
Originally posted by anv View PostKorean konsernin akun lämppäristä olen kyllä eri mieltä. Omasta mielestäni Kian pitkä takuu nostaa sen Polestarin edelle.
Akkua ei siis lämmitetä laturille navigoidessa, tätä tarkoitan. Latausnopeus jää sen takia alhaiseksi: https://www.uusisuomi.fi/uutiset/kar...8-a93c35044545
Plussaa takuusta, samoin tilat oikein oivat. Kesällä taas latausteho aivan top-3, eikä talvella TM:n testissä 10-80% nyt mikään aivan huono - taisi olla keskimäärin 80-90kwh teho. Polestar tai muu akun lämmityksellä varustettu auto vain puskee tuon alun 10- noin 40 % keskinopeudella >120kwh. i4 taidettiin päästä >150kwh.Last edited by ///Jone; 11-03-2022, 19:39.
Leave a comment:
-
Originally posted by ///Jone View PostVAG ja Korean-konsernin tuotteissa ei pakkasille akun lämppäriä. Keskinopeus jää laturilla siksi Polestaria alemmas. Ääni siksi Polestar 2, joka alk. 45k€.
Tohon kylkeen sitten saa vaikka uudehkon BPS takuullisen 3-sarjan farkun.
Korean konsernin akun lämppäristä olen kyllä eri mieltä. Omasta mielestäni Kian pitkä takuu nostaa sen Polestarin edelle.
Leave a comment:
-
Originally posted by ritariässä View PostPeukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.
Leave a comment:
-
Originally posted by ritariässä View PostPeukkubaarilla hinnat edullisimmasta päästä joten monessa paikassa maksaa enemmän.Last edited by PNM2; 11-03-2022, 17:49.
Leave a comment:
-
Originally posted by Juhi View PostRiippuu kenen operaattorilla lataa, kWh-pohjaiseen hinnoitteluun pakko mennä jos meinaavat pärjätä alalla ja hinnat pysyy kohtuullisena.
Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.
Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.
Leave a comment:
-
Originally posted by zakspeed View PostLaskeskelin, että uuden i4 hinnalla saisi tämän päivän bensiiniä omiin ajoihin vanhaan bensa bemariini seuraaviksi 28 vuodeksi.
Jos meinaa nykyisellä autolla ajella sen 28 vuotta, niin ei tuon laskennan mukaan kannata sähköautoa hankkia vaan sen takia, että saisi sähköauton. Ei välttämättä kannata harkita muutenkaan, jos ei ole autoa päivittämässä.
Mutta jos onkin sellainen tilanne, että on joka tapauksessa aikeissa päivittää autoa. Siinä kohtaa olisikin hyvä miettiä se investointi, jonka on valmis tekemään ja sen perusteella miettiä sitten niitä vaihtoehtoja.
Leave a comment:
-
Originally posted by ritariässä View PostNäissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.
Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.
Vertailuna peukkubaarin lataus (AC 0,2 eur / kWh ja DC 0,25 eur /kWh). Tämä toki tämän hetken hinta ja paikalliset osuuskaupat viime kädessä saa vapaasti hinnoitella.
Pointtina se, että pikalatauksen moninkertainen hinta on harhaanjohtava.
Leave a comment:
-
Näissä laskelmissa monta tekijää mutta perussuunta näkyy, mutta polttoaine on ns tasahintaista, kun taas sähköauton lataaminen kodin ulkopuolella maksaa moninkertaisesti ja kulukorotus vain kasvaa pidemmällä käydessä eli pakko ladata kallista pikasähköä.
Muuten laskelmat itsepetosta tältä osin.
Leave a comment:
Leave a comment: