Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Volvon oma tutkimus valmistuksen hiilijalanjäljestä sähköauto vs. polttomoottori:

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/v...nt=ohjausboksi

    Hassua miten näitä otsikoidaan, tämäkin kirjailtu ikäänkuin asiassa olisi jotain kovinkin yllättävää
    "Volvon hätkähdyttävä havainto: Sähköautojen valmistusvaiheen hiilijalanjälki ylivoimaisesti polttomoottoreita suurempi"

    Sinälläänhän autonvalmistuksen päästöt ovat suht pienet "perusautoilla" (muistaakseni luokkaa 5t co2e/ auto, joka on toisinsanoen noin puolet keskivertosuomalaisen vuosipäästöistä).
    Käytön aikaiset päästöt selkeästi dominoivat, lähteestä (ja sähköntuotantotavasta) riippuen sähköauton CO2-jalanjälki painuu polttomoottoriauton alle 30-100tkm kohdalla.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 900
      • Kymenlaakso

      Jännää on touhu Elonin pajalla, konfiguraattoria tässä seurailleena viimeaikoina, niin ”toimitus joulukuussa” tarkoitti marraskuussa, että auto laivassa ja vapaana. ”matkalla” tarkoittanee, että joku vapauttanut varauksen ja laivassa, toimitus joulukuussa. Nyt taitaa kaikki M3:set olla helmikuussa toimitus, paitsi se aivan perusvalkoinen, jonka toimitus toukokuussa - lisää minkä tahansa maksullisen option, niin saa helmikuussa. Ja LR hinta nousi tonnilla joku päivä sitten. Ja jos ottaa 18” aeroilla, wltp nyt nousee parisenkymmentä kilometriä. Ulkomaan palstat on vilkkaita, akkujen kapaa ja valmistajaa murehditaan ja viimeisempa Kiinan versioiden takamoottoria, että onko uudempi vai vanhempi, niin tutka ilmeisesti pudotettu pois ja lumbar support jne. Summarum, muutokset tapahtuu milloin tahansa ja yhteisö selvittelee, Elon ei välttämättä kerro.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        Originally posted by isolohko View Post
        Jännää on touhu Elonin pajalla, konfiguraattoria tässä seurailleena viimeaikoina, niin ”toimitus joulukuussa” tarkoitti marraskuussa, että auto laivassa ja vapaana. ”matkalla” tarkoittanee, että joku vapauttanut varauksen ja laivassa, toimitus joulukuussa. Nyt taitaa kaikki M3:set olla helmikuussa toimitus, paitsi se aivan perusvalkoinen, jonka toimitus toukokuussa - lisää minkä tahansa maksullisen option, niin saa helmikuussa. Ja LR hinta nousi tonnilla joku päivä sitten. Ja jos ottaa 18” aeroilla, wltp nyt nousee parisenkymmentä kilometriä. Ulkomaan palstat on vilkkaita, akkujen kapaa ja valmistajaa murehditaan ja viimeisempa Kiinan versioiden takamoottoria, että onko uudempi vai vanhempi, niin tutka ilmeisesti pudotettu pois ja lumbar support jne. Summarum, muutokset tapahtuu milloin tahansa ja yhteisö selvittelee, Elon ei välttämättä kerro.
        Jätetäänkö kuitenkin BMW foorumilla "M3" mallit BMW:lle ja kutsutaan Teslaa Model3:ksi
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 900
          • Kymenlaakso

          Originally posted by pyroz View Post
          Jätetäänkö kuitenkin BMW foorumilla "M3" mallit BMW:lle ja kutsutaan Teslaa Model3:ksi
          Langan IV versiossa on M3 mainittu 21 kertaa, osa lienee toinen ja osa toinen, kertaakaan siihen lankaan tätä yllä olevaa mainintaa en nyt muista.

          Voidaanko sopia, että jos joku suureen sähköautokeskustelu-lankaan haluaa bensa-autoista puhua, laittaa koko merkki ja mallinimen? ;-)

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • Messier
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 624
            • Savo

            Voidaanko sopia että Tesla jorinat jatkossa ->https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=391785
            G05 X5 45e
            KM9 ///M1000XR

            Ex:
            F10 ///M5
            K49 S1000XR
            E90 ///M3
            E46 ///M3

            Comment

            • Doni
              Moderator
              • Sep 2004
              • 2842
              • Kyrsälä

              Originally posted by Vmatti View Post
              Ei liity suoraan sähköautoon mutta tarina sähköautoiluun valmistautumisesta rivitaloyhtiössä. Mutta varmasti monessa taloyhtiössä pian edessä tavalla tai toisella.
              Eli lähdettiin etsimään ratkaisua kuinka saadaan ”hyvä” valmius tulevaan sähköautokantaan.
              Parkkipaikan koko 20 osaketta + 2 vieraspaikkaa = 22 latauspaikkaa

              1. Todettiin ettei kannata lähteä laajentamaan olemassa olevaa sähköpääkeskusta vaan tilataan erillinen oma sähköliittymä + keskus pelkästään autojen latausta varten
              2. Urakka tilattiin toimittajalta avaimet käteen projektina
              3. Sisältö:
              a. 3x125A latausyksikkö + kommunikaatioyksikkö
              b. Carunalta uusi sähköliittymä 3x80A
              c. Latausyksikön syöttökaapelointi
              d. 22kpl 22kW latausaseman latausvalmiuden kaapelointi +
              tietoliikennekaapelointi
              e.11kpl latauslaitepylväitä latausasemien asennusta varten
              f. 5kpl 22KW latausasemia dynaamisella kuormanhallinnalla
              g. Maanrakennustyöt
              h. Asennukset

              Toteutus kesti karkeasti 2 viikkoa.
              Latauksen voi aloittaa tag:illa tai mobiilisovelluksen kautta -> seuranta todella helppoa.
              Jokainen käyttäjä maksaa sähköstä suoraan itse käytön mukaan tiliin sidotun luottokortin kautta.
              Latausasemia voi käyttää tarvittaessa ristiin.
              Sähköliittymää voi kasvattaa tarpeen mukaan aina tuonne 3x125A asti.
              Latausasemia lisätään sitä mukaan kun sähköautoja alkaa ilmestyä parkkipaikalle
              ARA tukea projektille saatiin 50%.

              Kokonaisuutena varsin mallikas projekti ja toiminnaltaan järkevä.

              Itse kuulun tosin vielä siihen porukkaan joka odottaa oikeaa hetkeä sähköautoiluun siirtymiselle.
              Tällä hetkellä ei vielä suurta intoa päällä ja plugarivaiheen haluaisin skipata kokonaan yli.
              Kaiketi se tuokin päivä joskus koittaa.

              Kävin eilen Plugitin kanssa tekemässä kartoituksen yhteen 18 asunnon 1964 rakennettuun taloyhtiöön. LVIS remontti on tehty noin 11 vuotta sitten jolloin on uusittu pääsyöttö ja keskus. Odottelen vielä dokumentaatiota käynnistä, mutta syöttö ja keskus riittää. Bonuksena LVIS remontin yhteydessä on syöttökaapelin mukana uusittu lämpötolppien maakaapelit ja ne on asennettu putkeen ja viereen vielä vapaa putki. Remontin yhteydessä kellarissa ja autotalleissa menee kaapelihyllyt. Ei voisi helpommaksi mennä.

              Uudet kaapelit tolpille ja kaapelihyllyjä pitkin autotalliin. Väliin sitten kuormanhallinta.

              Autopaikkoja 8 ja autotallipaikkoja 10. Lähtökohta että kaikki sähköoistetään ja laitetaan laturit (9kpl 2x22kW). Ensi vuonna ARA:n tuki vielä 35%.

              Hiharavistuksena 40-45k urakka. ARA tuen jälkeen ~1800eur/asunto maksettavaa.

              Suurin haaste tässä on saada autottomat ja "minä en sähköllä koskaan aja" ihmiset mukaan projektiin. Mielestäni 1800eur/asunto ei ole investointi eikä mikään. Nostaa sen verran asunnon haluttavuutta ja arvoa saman tien.

              Hallituksen sisällä käydään keskustelua että "miksi pitää olla laturit kun ei ole yhtään ladattavaa autoa yhtiössä?". Voisiko syy olla se että ei ole yhtään latauslaitetta? Tätä on myös verrattu vanhaan paskalakiin että tämä on pelkkää pelleilyä ja kukaan ei tätä tuli kohta enää vaatimaan.
              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                Kymppitonnin tuloilla helppo sanoa että 1800€ ei ole mitään. :think
                Harvalla kerrostalossa on varaa 70000€ sähköautoon joten näkökulma turhuudesta kuulostaa ihan perustellulta. Ei taatusti jollain vuokralla-asujalla auto muutu samantien sähköautoksi kun tulee latauspaikka. Ei se siitä ole todellakaan kiinni. Ehkä yksi asukas voi ostaa ja sekin sen takia että ottaa massiivisen gamblen kun ei ole varaa ajaa enää polttomoottorisella ja kuitenkin auton tarvitsee väkisin.

                Tärkein ilmastotoimi suomessa on puolittaa vihreiden kansanedustajien määrä puoleen 2030, jonka jälkeen voidaan painaa uudestaan kolmosluokkalaisten koulukirjoihin yhteyttämisen kaava, ja todeta että hiilidioksidi on elintärkeä osa elämän maapallolla mahdollistavaa hiilen kiertokulkua ja mitä enemmän hiiltä vapautetaan, sitä enemmän luonto sitä sitoo ja rehevöityy. Eli mitään ongelmaa ei ollutkaan. Bensaverosta vielä voi nipistää euron / litra pois ja kaikki saa ajaa just sillä millä itse haluaa on se sitten sähkö tai polttomoottori.
                Last edited by Remotion; 25-11-2021, 17:01.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Kymppitonnin tuloilla helppo sanoa että 1800€ ei ole mitään. :think
                  Harvalla kerrostalossa on varaa 70000€ sähköautoon joten näkökulma turhuudesta kuulostaa ihan perustellulta. Ei taatusti jollain vuokralla-asujalla auto muutu samantien sähköautoksi kun tulee latauspaikka. Ei se siitä ole todellakaan kiinni. Ehkä yksi asukas voi ostaa ja sekin sen takia että ottaa massiivisen gamblen kun ei ole varaa ajaa enää polttomoottorisella ja kuitenkin auton tarvitsee väkisin.

                  Tärkein ilmastotoimi suomessa on puolittaa vihreiden kansanedustajien määrä puoleen 2030, jonka jälkeen voidaan painaa uudestaan kolmosluokkalaisten koulukirjoihin yhteyttämisen kaava, ja todeta että hiilidioksidi on elintärkeä osa elämän maapallolla mahdollistavaa hiilen kiertokulkua ja mitä enemmän hiiltä vapautetaan, sitä enemmän luonto sitä sitoo ja rehevöityy. Eli mitään ongelmaa ei ollutkaan. Bensaverosta vielä voi nipistää euron / litra pois ja kaikki saa ajaa just sillä millä itse haluaa on se sitten sähkö tai polttomoottori.
                  Eiköhän se 1800euroa kuitenkin jaeta vastikkeisiin ja kuolletetaan esimerkisi 5 vuoden aikana. Hur som hälst.

                  Jos asunto on myynnissä tai vuokralla ja siihen tulevalla pariskunnalla on kaksi samantasoista ja hintaista vaihtoehtoa. Toisessa on mahdollisuus ladata sitä heidän juuri hankkimaa plugaria ja toisessa ei. Kumman he todennäköisesti valitsevat? Tämä on yksi minun argumentti yhtiökokouksessa asian puoltamiseen. Meillä on omistajia sekä sijoittajia yhtiössä. Toinen on se että nyt olisi oikeasti mahdollisuus saada kerrankin valtio maksamaan tästä projektista se 35% (tänä vuonna 50%)

                  Se mitä toivoo tapahtuvan vuoteen 2030 mennessä on ihan jokaisen oma toivomus. Viherpesu alkaa tuottaa kuitenkin tulosta, samoin fossiilisten hinnat. Minä ajan sähköllä koska se on halpaa. Jos voin valita 30 tuhannen kaupassa käyntiin tarkoitetun auton kohdalla maksaako sillä ajaminen 2-3e/100km vai maksaako se 20e/100km, niin otan sen halvemman.

                  Insinöörinä osaan laskea mitä ajaminen maksaa, mutta en ymmärrä hiilen kiertokulusta yhtään mitään.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7518
                    • Jyväshyvä

                    Onkohan missään kattavaa lataustestiä kylmille autoille?

                    Itseä on vähän yllättänyt miten "huono" pikalataus on kylmällä autolla/akulla,
                    Taycanilla kun ajelin tänään pikku pakkasesta 13 km päähän pikalaturille niin akku ehti lämmetä -2 asteesta +2:een ko. matkalla vaikka yritinkin sitä akkua lämmittää ja naviin oli laitettu laturi osoitteeksi...

                    Latausteho aluksi 50kW kun se parhaimmillaan samalla laturilla on ollut 150kW.
                    Akun varaus oli laturille mennessä 19%.
                    Josku 40% jälkeen latausteho taisi ylitti 100kW... Akun lämmöt jossain vajaassa 30 asteessa tuolloin. Keskitehoksi tuli ~69kWh tosin latasin 95 pinnaan asti...

                    Ei ole näillä pikku pakasilla tullut ajettua pitempää matkaa, mikähän mahtaa matka-ajossa olla akun lämpötila ja -latausteho laturille tullessa milläkin autolla?
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • JH.
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 781
                      • PKS

                      Hienosti saa kyllä tällä hetkellä omat pois latausinvestoinnista arvonnousun kautta. Sähköautojen määrä nousee kohisten ja monessa yhtiössä vielä nukutaan, joten valveutuneisiin yhtiöihin halutaan. Meillä onneks meni hidaslataus läpi ongelmitta. Nopee ois parempi mut en oo ittel viel havainnu sellasta käyttökeissiä mis ei ois hidaslatauksel pärjänny, joten kattellaan sitä varmaan sitten kun raksabuumi vähän laantuu.

                      Ja eipä omistusasunnoissa yleensä tuollainen 1800€ ole kriittinen summa kun ihan tavalliset rutiinirempat tuo paljon isompia kuluja per asunto. Kuten Doni sano niin vastikkeen kauttahan sen voi poistella pitkän ajan kulues jos halutaan.
                      MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                      Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                      BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                      Käyttis i4 eDrive40
                      Kesällä E36 M3
                      Radalla E36 325i track day tool

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        ^^uudet automallit tuntuu kipuilevan akun lämpöjen kanssa suurteholatureilla. Nähtävästi Lucid on ainoa sähköauto johon saa akun lämmityksen valittua manuaalisesti. Muissa lämmitys saattaa aktivoitua kun navigoinnin laittaa laturille joten sitä kantsii kokeilla. Akun lämpötilan näyttökin on harvinainen ominaisuus.

                        TeslaBjörn testaa kaikki sähköautot ja myös talviset latausnopeudet youtube-kanavallaan jos on vaan riittävän kylmää.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • nokonzok
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2013
                          • 826
                          • Espoo

                          Originally posted by JH. View Post
                          Hienosti saa kyllä tällä hetkellä omat pois latausinvestoinnista arvonnousun kautta. Sähköautojen määrä nousee kohisten ja monessa yhtiössä vielä nukutaan, joten valveutuneisiin yhtiöihin halutaan. Meillä onneks meni hidaslataus läpi ongelmitta. Nopee ois parempi mut en oo ittel viel havainnu sellasta käyttökeissiä mis ei ois hidaslatauksel pärjänny, joten kattellaan sitä varmaan sitten kun raksabuumi vähän laantuu.

                          Ja eipä omistusasunnoissa yleensä tuollainen 1800€ ole kriittinen summa kun ihan tavalliset rutiinirempat tuo paljon isompia kuluja per asunto. Kuten Doni sano niin vastikkeen kauttahan sen voi poistella pitkän ajan kulues jos halutaan.
                          Olen sanonut saman ennenkin, mutta latausasian hoitaminen kuntoon kertoo taloyhtiön hallinnosta aika paljon. On ylipäätään paljon mukavampi asua taloyhtiössä, joissa asioita hoidetaan tarvittaessa proaktiivisella otteella sen sijaan, että kaikki tehtäisiin jälkijunassa ja puoliväkisin.

                          Comment

                          • peLoGo?
                            BTCF Member
                            • Jul 2012
                            • 374
                            • Vaasa

                            Bemarilla ladattavia BF tarjouksessa:
                            https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/blackfriday.html

                            "BMW i4 xDriv40e. Alk. 499 €/kk." Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin BMW i4 eDrive40e. Alk. 499 €/kk, eikä tästä 40e:stä ole nelivetoa saatavilla?

                            Mitäs raati sanoo hinnasta? Mitä kaikkea tuohon hintaan kuuluu? Sopimus 3 vuotta ja 30tkm? Talvirenkaat? Millä varusteilla 499 € hintainen auto? Miten vaikuttaa hintaan jos ottaa i4 M50? Vakuutus ei kuulu kk maksuun? pitääkö se ottaa samasta paikasta? mitä se maksaa? Kuuluuko huollot ja korjaukset kuukausihintaan? Entä jos renkaita pitää uusia? Onko näissä yleensä mietitty vaihtoautolle jotain kohtaloa, vai kannattaako oma hävittää itse? Mitä jos kilometrit menee yli? Entä jos haluaa ostaa auton itelle sopimuskauden jälkeen?
                            BMW G31 540iA xDrive B58 -18
                            BMW F31 320iA xDrive LCI -19
                            Yamarin Cross 64 BR & Yamaha F150 -20
                            Ex. BMW F11 530dA xDrive LCI "VOLL" -15​
                            Ex. BMW F10 530dA -10
                            Ex. BMW E46 323iA "wnb ///M-Sport" -00
                            Ex. BMW E34 518i M43 Touring
                            Ex. BMW E60 525i -04

                            BimmerCode & BimmerLink + ENET

                            Comment

                            • jokes911
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 875
                              • Espoo

                              Originally posted by peLoGo? View Post
                              Bemarilla ladattavia BF tarjouksessa:
                              https://www.bmw.fi/fi/aiheet/tutustu/blackfriday.html

                              "BMW i4 xDriv40e. Alk. 499 €/kk." Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin BMW i4 eDrive40e. Alk. 499 €/kk, eikä tästä 40e:stä ole nelivetoa saatavilla?

                              Mitäs raati sanoo hinnasta? Mitä kaikkea tuohon hintaan kuuluu? Sopimus 3 vuotta ja 30tkm? Talvirenkaat? Millä varusteilla 499 € hintainen auto? Miten vaikuttaa hintaan jos ottaa i4 M50? Vakuutus ei kuulu kk maksuun? pitääkö se ottaa samasta paikasta? mitä se maksaa? Kuuluuko huollot ja korjaukset kuukausihintaan? Entä jos renkaita pitää uusia? Onko näissä yleensä mietitty vaihtoautolle jotain kohtaloa, vai kannattaako oma hävittää itse? Mitä jos kilometrit menee yli? Entä jos haluaa ostaa auton itelle sopimuskauden jälkeen?
                              Sopimuksen saa eri ajoille ja kilsamäärille jotka sitten tietenkin muuttaa hintaa. Renkaat kuuluu, varusteet on perusmallin. Yleisesti Msport nostaa jälkiarvoa joten sitä ei makseta 100% leasing ajassa takaisin mutta yksittäiset maksetaan = kalliita. Siis hinta on varusteen hinta jaettuna kuukausilla ja nostaa siis kuukausihintaa suoraan 100%. Vakuutus ei kuulu hintaan, huollot kuuluu. Vanhalle autolle voit pyytää ostotarjouksen tai myydä itse mutta hinta ei ole verrollinen jos olisit normaalisti vaihtamassa. Tuskin M50 on edes vielä edes tilattavissa ja noi nelikymppisetkin menee ensi vuoden syksyyn aikasintaan saada.

                              Itse menen kohta tilaamaan joko X3 Msportin tai sitten X5 perusmallin.
                              2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                              2022 X3 Charged Edition Msport
                              1999 Honda CBR 900 SC33
                              2009 Husqvarna SMR 510
                              2017 KTM EXCF 350

                              Comment

                              • lnaukkar
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2015
                                • 189
                                • Helsinki

                                Originally posted by jokes911 View Post
                                Sopimuksen saa eri ajoille ja kilsamäärille jotka sitten tietenkin muuttaa hintaa. Renkaat kuuluu, varusteet on perusmallin. Yleisesti Msport nostaa jälkiarvoa joten sitä ei makseta 100% leasing ajassa takaisin mutta yksittäiset maksetaan = kalliita. Siis hinta on varusteen hinta jaettuna kuukausilla ja nostaa siis kuukausihintaa suoraan 100%.
                                Joo, suomessa metalliväri ja m sport -paketti tuntuis olevan ainoat varusteet, joilla on jäännösarvoa leasing-kauden lopussa. Kaikki muut varusteet maksetaan pois käytännössä "euro eurosta" sopimuskauden aikana.

                                Elikkäs jos otat 3600 eurolla varusteita, niin kuukausimaksuun tulee satanen lisää.
                                2023 G26 i4 M50
                                2023 U11 iX1 xDrive30

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎