Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1832
    • Karjaa

    Niin siis tuossahan vasta spekuloidaan että Cayman ja Boxster tulisivat piakkoin tarjolle sähköistettyinä, mitään virallista Porschelta ei ole vielä julkistettu. Paino on tietenkin se isoin ongelma kun kuitenkin kantamaakin pitäisi löytyä.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Meepi
      Bimmer Rookie
      • Oct 2015
      • 134
      • fin

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      68k$ Eli 60k€ ei olisi paha tästä, pidän tällä hetkellä sähköautoista ihan ykkösenä. On kapasitettia ja pääsee metsälle jos haluaa, eikä talvi haittaa kuten noita luisupulkkia. Miten on jenkki onnistunutkin tekemään moisen paketin, range, kuljetuskapasitetti, vetomassa, siis ihan kaikki. Muotoilukin parasta A-ryhmää. Käsittämätöntä.

      https://rivian.com/r1t
      Keula on kyllä aikamoinen petolinnun perse mutta muuten todella kiinostava auto. Saavatkohan tuotantomääriä järkevälle tasolle ihan lähiaikoina, saatikka tänne Eurooppaan asti:think Työntäisivät suuret autofirmat tuollaisia markkinoille eikä mitään id3 tai iX..

      Comment

      • kimmon
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1461
        • Tuusulantien päässä...

        Rellun vastine perussähköautoksi https://www.iltalehti.fi/autotestit/...1-fef48e312e08
        Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

        Comment

        • duckland
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 418

          Originally posted by jokes911 View Post
          Juu, tulis vaan eurooppaankin noita takapenkillisiä avolavoja niin alkais kauppa käymään. Oliko niin että Ford oli jo myynyt F150:n sähköversion seuraavat pari vuotta täyteen, joten ihan hetkeen ei ole lupa noita odottaa tänne (jos koskaan).

          Tosin tuohon 60K päälle sitten ALV ja tulli niin aika ylös se hinta sitten jo kipuaakin. Mutta erittäin varteenotettava tuo Rivian on monella mittapuulla.

          Se mikä mun mielestä on tosi mielenkiintoista näissä uusissa sähköautoissa, että koko auto-alaa pidettiin vuosisadan alana, jonne ns. market-entry oli tosi vaikeaa ja moni tippui ulos jo heti ensi metreillä tai ulos tuli sen verran kuraa että rahat loppui aikanaan ja homma lässähti. Nyt noilla kaikilla on todella laadukkaat ja valmiit tuotteet millä tulevat markkinoille ja rahaa saavat kerättyä sellaisia summia ettei kassavaje lopeta leikkiä vaikka pakkasella ollaankin vuosia.

          Vanhojen automerkkien osalta niille alkaa tulla aika paljon vaikeuksia vuosia kasvatetuista organisaatioista ja overheadistä. Näillä uusilla toimijoilla kun ei ole (vielä) näitä ongelmia ja pystyvät tosi leanisti rakentamaan firmaa. Voi miettiä tosi monta juttua ihan eri tavalla kun ei tarvi ottaa vuosien taakkaa huomioon.
          Tälle peukku. Se on juuri näin. Uusilla toimijoilla ei ole sen lisäksi rasitteena vanhoja toimintamalleja. Miksi esimerkiksi sähköautoon pitää tehdä jäähdyttimen näköinen aukko tai konepelti mihin piilotetaan "moottori". Odotellaan sonya automarkkinoille tai miksei lg tai samsung. näillä on omat peltisepät ja akustot sun muut jo valmiina. auton valmistus ei olisi kovinkaan iso ponnistelu tuolla infralla ja nyt markkinaan tuleminen on helpompaa kun ikinä.

          Comment

          • GameOver
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3026
            • Sjundeå

            Originally posted by duckland View Post
            Tälle peukku. Se on juuri näin. Uusilla toimijoilla ei ole sen lisäksi rasitteena vanhoja toimintamalleja. Miksi esimerkiksi sähköautoon pitää tehdä jäähdyttimen näköinen aukko tai konepelti mihin piilotetaan "moottori". Odotellaan sonya automarkkinoille tai miksei lg tai samsung. näillä on omat peltisepät ja akustot sun muut jo valmiina. auton valmistus ei olisi kovinkaan iso ponnistelu tuolla infralla ja nyt markkinaan tuleminen on helpompaa kun ikinä.
            Nissanin kohdalla tuo ”konetilan” samankaltaisuus johtui itseasiassa yllättävän yksinkertaisesta syystä.
            Voimapaketti (PDM = power delivery module) , joka piti sisällään laturin, invertterin, muuntimet ja tasasuuntaajat, moottorin ja alennusvaihteen, oli kasattu yhden polttomoottoripaketin kaltaiseksi kokonaisuudeksi. Leafeja kun valmistettiin samalla linjalla Qashqain ja juken kanssa, niin se oli yhtä kätevää naittaa Leafin PDM auton hyllyyn samalla tavalla, kun polttomoottori qashqain hylsyyn.
            Teslan kohdalla homma oli toinen, kun eivät koskaan valmistaneet polttomoottoriautoja. Tuotantolinjat ja auton pystyi suunnittelemaan ilman tuota kompromissia.

            Nykypäivänä volyymit alkaa olemaan jo sellaisia, että sähköautoilla on dedikoidut tehtaat, jolloin ei tarvitse miettiä sitä valmistusta sen kummemmin.
            -22 Lexus ES300h
            -08 Subaru Impreza

            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3517
              • Raisio

              Kustannustehokkuus, varsinkin edullisemman hintaluokan sähkäreissä. Automalli jo suunnittelupöydällä suunniteltu sekä diesel että bensatekniikalle ja sähkölle.

              Voihan sinne keulaan jos säleikkö häiritsee, jälkiasentaa vaikka takaikkunaritilän.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • Turder
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 461
                • Suomi

                Hyvin sataa sähköautoilijan laariin tuo uusi työmatkavähennys. Tai no kaikille kyllä mutta jos asian kimmokkeena oli kallistuneet polttoaineen hinnat, niin sähkärit pääsi kivasti peesissä mukaan.

                Voi kun dippaisi EQC hinnat vaikka faceliftin myötä...
                Last edited by Turder; 18-02-2022, 15:15.

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
                  Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



                  sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


                  Comment

                  • JH.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 781
                    • PKS

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
                    Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



                    sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


                    https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html
                    Ei pitäis tulla bemarikuskeille järkytyksiä . i4 vakuutukset ainakin kaverilla ihan normiluokassa.

                    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                    Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                    Käyttis i4 eDrive40
                    Kesällä E36 M3
                    Radalla E36 325i track day tool

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Originally posted by BMW525Xda View Post
                      Montakohan tonnia maksaa kohta sähköauton vakuuttaminen
                      Aika rajua on, teslat kärjessä, niin kiihtyvyydessä kuin vahingoissa.



                      sähköautoille oli sattunut kaikkiaan 20 prosenttia enemmän vahinkoja kuin Tanskan autokannalle keskimäärin. Erityisesti huomio kiinnittyi Teslaan, jolle sattui vahinkoja 50 prosenttia muita enemmän.


                      https://www.is.fi/autot/art-2000008533954.html
                      I3 vakuutus 680€/vuosi, loistokasko, pysäköintiturva ja lasivakuutus.

                      Ja noi prosentit jättää epäselväksi onko sähköllä käyttövoimana jokin kausaliteetti vahinkojen määrään, vai selittääkö sitä esim. kuskin ikä, ajomäärä tai ajoneuvon teho?
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • Esko
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 11680
                        • Kouvola

                        Model S:lle Fennian täyskasko tuulilasivakuutuksella alennuksineen oli 760€. En pitäny pahana. If ja Pop oli ainoat yhtiöt, jotka tarjosi hintaa suoraan nettisivujen kautta. Pop oli jotain 1000€ luokkaa ja If 1200€. Muille yhtiöille olisi pitäny soittaa.

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          Tuleekohan tämä Kiinan markkinoille suunnattu sähkösedan milloin Eurooppaan? Mielestäni erittäin hyvännäköinen, parempi jopa kuin i4, koska kylkilinja tasapainoisempi, ei niin muhku.

                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • lnaukkar
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2015
                            • 189
                            • Helsinki

                            Originally posted by ///Jone View Post
                            Tuleekohan tämä Kiinan markkinoille suunnattu sähkösedan milloin Eurooppaan? Mielestäni erittäin hyvännäköinen, parempi jopa kuin i4, koska kylkilinja tasapainoisempi, ei niin muhku.
                            Ei tule, täyssähkö 3-sarja vasta seuraavassa sukupolvessa 2025 paikkeilla.

                            Vaikka kuinka haluaisivat niin eipä taida olla kapasiteettia. Parempi tehdä korkeamman katteen tuotteita, sähköisiä i4, i7 ja i5 eka.
                            2023 G26 i4 M50
                            2023 U11 iX1 xDrive30

                            Comment

                            • ritariässä
                              BTCF Member
                              • Jan 2006
                              • 3517
                              • Raisio

                              Saa nähdä miten kohutun lightyear onen rangelle käy kun talvipakkasilla päästetään matkaan.

                              Nyt melkein tuntuu latautuvan kun taskulampulla sen aurinkokennoihin osoittaa:think
                              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 4978
                                • Paimio

                                Originally posted by ///Jone View Post
                                Ja noi prosentit jättää epäselväksi onko sähköllä käyttövoimana jokin kausaliteetti vahinkojen määrään, vai selittääkö sitä esim. kuskin ikä, ajomäärä tai ajoneuvon teho?
                                Eiköhän pääsyy noille ole nimenomaan tuo sähkäräiden (varsinkin Teslojen) räjähtävä teho. Ei pysy kaikkien kuskien hanskassa yhtään.

                                Sähköautojen vakuutuksethan alkuaikoina oli vissiin aika kalliita ja nyt niitä on tuotu alas. Jossain vaiheessa kun alkaa dataa ja statistiikkaa vahingoista tulemaan enemmän varmaan taas rukataan hieman.

                                Veikkaan että suuritehoisten sähköautojen vakuutukset kallistuu.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎