Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1071
    • Espoo

    Originally posted by Maniver View Post
    Ujosti alkanut kiinnostamaan sähköautot kun oma ajoni on harvanlaista ja yleensä nurkissa pyörimistä.

    Viimeviikolla testasin kaverini Model Y:tä joka oli alkujärkytyksen jälkeen ihan näppärän oloinen laite. Siitä intoutuneena varasin tälle päivälle Polestar 2 dual motorin koeajon. Ei mulla vielä ole ostohousuja jalassa mutta terve mielenkiinto tekniikkaan ja tämänpäivän vaihtoehtoihin on. Ehkä muutaman vuoden päästä itsellekin ajankohtainen.
    Mulla on sama Polestar 2 koeajossa ensi viikolla, kun kerran suht kätevästi Omenaan toivat pop-up -koeajopisteen.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • nokonzok
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2013
      • 826
      • Espoo

      Originally posted by PNM2 View Post
      Mulla on sama Polestar 2 koeajossa ensi viikolla, kun kerran suht kätevästi Omenaan toivat pop-up -koeajopisteen.
      Meinasin itsekin tänne mennä, mutta kun on 2 viikkoa vanha Q4 pihalla, niin taitaa olla parempi pysyä kaukana

      Comment

      • ///Jone
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2009
        • 1281
        • HKI

        Kun miettii mihin kaikkeen ihmiset antavat ajan kulua, niin paljon porua laturilla ”notkumisesta”. Ei varmaan sovi kaikille, toiset voi vaikka lukea kirjaa tai notkuu btcf:llä latauspaussin ajan. Toiset kieriskelee vkl sängyssä jo vuoden latauspaussien ajat…

        Unohtamatta että fossiilisten polttoaineiden aika kun vaan on ohi käyttöautoissa ja johonkin muuhun pitää tarttua. Korjattakoon, että kun yössä ei ilmesty kaikille sopivaa vaihtoehtoa, niin siirtymälle tarvitaan kaikenlaista biopolttoaineista aina hybrideihin.

        Toisaalta tekniikkahan voi ihan yllättää. Ehkä joku keksii nesteen joka pamahtaa ilman co2 syntymistä tai vetyä saadaan sähköstä järkevästi.
        Last edited by ///Jone; 17-03-2022, 08:06.
        ______________________
        Nykyinen:
        Model 3

        BMW:t vuodesta 2009:
        i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

        Comment

        • PNM2
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2015
          • 1071
          • Espoo

          Originally posted by ///Jone View Post
          Kun miettii mihin kaikkeen ihmiset antavat ajan kulua, niin paljon porua laturilla ”notkumisesta”. Ei varmaan sovi kaikille, toiset voi vaikka lukea kirjaa tai notkuu btcf:llä latauspaussin ajan. Toiset kieriskelee vkl sängyssä jo vuoden latauspaussien ajat…
          Aika samahan se on jokaisessa asiassa. Ei oikein tiedetä eikä jakseta miettiä yhtään, miten asia realistisesti menee ja sitten ollaan juuri näiden Esson baarin juttujen varassa. Sähköauton latauksessa edelleen kommentoinnissa näkyy, miten luullaan auton lataamisen perustuvan jossain ABC:lla notkumiseen tai useiden mobiiliapplikaatioiden kanssa säätämiseen, kun tosiasiassa suurin osa lataa pääsääntöisesti himassa halvinta saatavaa sähköä ja säästää siinä sen tankkaamisen vaivan. Sitten pidemmillä reissuilla toki pitää käyttää asiointilatureita ja maksaa sähköstä palveluntarjoajien hinnaston mukaan.

          Silti sähköautot eivät vielä missään nimessä sovi kaikkiin ajotarpeisiin ja sähköauto onkin yksi vaihtoehto muiden joukossa, jos kohta vääjäämättä tulevaisuutta. Aika moni tuntuu pitävän tätäkin asiaa jotenkin ehdottomana joko-tai -ratkaisuna.
          i4 M50
          ex: G30 530e xDrive M-Sport
          ex: F11 525d xDrive
          ex: F11 520d
          ex: E91 318i

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15229
            • Ajamisen Iloa

            Originally posted by PNM2 View Post
            Kyllähän tosiaan se pitkän matkan ajaminen vaatii suunnittelua mutta jos niitä on alle viisi prosenttia kaikesta autonkäytöstä, niin onko sillä väliä?
            Onhan sillä väliä. Autolla on vapaus. Tärkein asia mikä ainakin mulla on.
            Sähköautolla se vapaus on rajattu karsinaan, noin 20% siitä mitä polttomoottorisella. Tuo on vähän sellainen perustavanlaatuinen kysymys. Tarvitseeko ihminen vapauttakaan jos ei sitä aio kovin usein käyttää. Ja viimeset 2v näyttänyt että näköjään useimmille kelpaa että sekin otetaan pois.

            Ite haluan että on aina mahis omalle päätökselle. Jos nyt päätän ni olen vielä illalla pohjoisessa käsivarressa eikä kukaan tai mikään pidättele. Sori joo tiedän et tälläinen on raskasta paskaa luettavaksi kun haluaisitte vaan lukea noista imureista ja verrata niitä keskenään. Mut joskus faktatkin pitää heittää.
            Näillä on otettu perus penan rangesta 80% veke ja ajamisen ilosta 90% veke. Sähkön säästösyistä kun näitä henkilökohtaisia tarkkailupasseja ajetaan kuin käärmettä piippuun, ni varmaan tulevaisuudessa saa käydä vain x kertaa pumpuilla ja tietyllä etäisyydellä. Ens viikolla taas jotain autonomisten autojen suunnittelupalaveria, ni en voi olla muuta mieltä kuin että kaikkien pitäis vastustaa nykyistä kehitystä aivan täysillä ja yhtenä rintamana. En vaan näe sellaista tapahtumassa. Ei ole kuin yks 10v ni kukaan ei aja minnekään. Istumme helvetin hiljaa alinopeutta köröttelevissä kapseleissa ennalta määrättyä reittiä töihin ja kotiin ihmisten kanssa joiden kanssa emme autoa halua jakaa.
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1071
              • Espoo

              Originally posted by Remotion View Post
              Onhan sillä väliä. Autolla on vapaus. Tärkein asia mikä ainakin mulla on.
              Sähköautolla se vapaus on rajattu karsinaan, noin 20% siitä mitä polttomoottorisella. Tuo on vähän sellainen perustavanlaatuinen kysymys. Tarvitseeko ihminen vapauttakaan jos ei sitä aio kovin usein käyttää. Ja viimeset 2v näyttänyt että näköjään useimmille kelpaa että sekin otetaan pois.

              Ite haluan että on aina mahis omalle päätökselle. Jos nyt päätän ni olen vielä illalla pohjoisessa käsivarressa eikä kukaan tai mikään pidättele. Sori joo tiedän et tälläinen on raskasta paskaa luettavaksi kun haluaisitte vaan lukea noista imureista ja verrata niitä keskenään. Mut joskus faktatkin pitää heittää.
              Näillä on otettu perus penan rangesta 80% veke ja ajamisen ilosta 90% veke. Sähkön säästösyistä kun näitä henkilökohtaisia tarkkailupasseja ajetaan kuin käärmettä piippuun, ni varmaan tulevaisuudessa saa käydä vain x kertaa pumpuilla ja tietyllä etäisyydellä. Ens viikolla taas jotain autonomisten autojen suunnittelupalaveria, ni en voi olla muuta mieltä kuin että kaikkien pitäis vastustaa nykyistä kehitystä aivan täysillä ja yhtenä rintamana. En vaan näe sellaista tapahtumassa. Ei ole kuin yks 10v ni kukaan ei aja minnekään. Istumme helvetin hiljaa alinopeutta köröttelevissä kapseleissa ennalta määrättyä reittiä töihin ja kotiin ihmisten kanssa joiden kanssa emme autoa halua jakaa.
              En mä koe, että muutaman kerran vuodessa vähän pidempään kestävä tankkaaminen rajoittaa kovin paljoa vapautta. 20% toki huumoria jo tossa eli pidetään se fakta siinäkin kunnossa. Toki, jos peruspenan yli kymmenen vuotta vanha Toyota tai Octavia tuo jotain isompaa vapaudentunnetta tai ajamisen iloa, niin se hänelle suotakoon. Väitän myös, että olisin nyt lähtiessäni itsekin illalla sähköautolla käsivarressa, se vaan vaatii matkalla muutaman minuutin suuunnittelun. Samalla tavalla mä joudun hieman suunnittelemaan, jos haluan olla illalla Barcelonassa mutta tässä meillä varmaan on erilainen katsantokanta ja mä liikun muillakin välineillä kuin omalla autolla.
              Last edited by PNM2; 17-03-2022, 09:36.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • Maniver
                BTCF Member
                • Apr 2005
                • 1953
                • Helsinki

                Eilen tuli käytyä koeajamassa Polestar 2 Dual Motor. Tämä oli plus-paketilla jossa oli "jotain" extraa mutta ei kuitenkaan keskusaukiolla esillä ollut performance.
                Laatuvaikutelma hyvä. Mielestäni onnistunut sisustaltaan, ilme on moderni mutta ei liian moderni jolloin se myös tuntui kotoisalta. Materiaalit tuntui ja näytti hyvältä eikä sisustassa ollut erään tunnetun kilpailijan ongelmia panel cäpeistä ja nitinästä.
                Auto oli jämäkkä ajaa joka on bemareita ajaneelle positiivinen yllätys. Painon toki tuntee. Suorituskyky riittävä ja rangekin ainakin paperilla riittäisi hienosti. Pitäisi tietysti ajaa muutama päivä talvipakkasilla jotta siitä pääsisi varmuuteen.

                Joo, varmasti hyvä vaihtoehto jos nyt on sähköautoa ostamassa. Eihän tuo halpa ole eikä bemari. Itsellä ei nyt hetkeen ole auton vaihto edessä mutta muutaman vuoden päästä voisi jopa semivakavissaan harkita.
                On se volvo vaan muuttunut muutaman vuoden takaisesta pappamobiilista...

                F20 125

                Comment

                • protoni
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2008
                  • 1361
                  • Tampere

                  Remolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.

                  Työkaverilla on patteri-kona, jolla ajelee 99% ajoista. Jos hänellä on 1-2 kertaa vuodessa tarve käydä käsivarressa, niin hän ottaa Europcarista vuokralle siihen sopivan pelin. Vuoden aikana polttoainekuluissa säästyy sen verran roimasti, että akkuauto tulee silti merkittävästi halvemmaksi. Hän oli joskus laskenut että hänen ajomäärillään sinne käsivarteen ja takaisin voisi ajaa vaikka taksilla, ja silti olisi halvempaa.

                  Nautitaan kukin nyt vielä toistaiseksi omavalintaisella voimalinjalla ennen kuin meidän kaikkien ahterit kapseloidaan ja sirutetaan.

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15229
                    • Ajamisen Iloa

                    Originally posted by protoni View Post
                    Remolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.
                    Olen ihan varma että tälläisenä se näyttäytyy tässä keskustelussa. Kyllä näen paljon positiivisiakin asioita mutta ne nyt ei vaan liity sähköautoihin kovin usein.

                    Originally posted by PNM2 View Post
                    En mä koe, että muutaman kerran vuodessa vähän pidempään kestävä tankkaaminen rajoittaa kovin paljoa vapautta. 20% toki huumoria jo tossa eli pidetään se fakta siinäkin kunnossa. Toki, jos peruspenan yli kymmenen vuotta vanha Toyota tai Octavia tuo jotain isompaa vapaudentunnetta tai ajamisen iloa, niin se hänelle suotakoon. Väitän myös, että olisin nyt lähtiessäni itsekin illalla sähköautolla käsivarressa, se vaan vaatii matkalla muutaman minuutin suuunnittelun. Samalla tavalla mä joudun hieman suunnittelemaan, jos haluan olla illalla Barcelonassa mutta tässä meillä varmaan on erilainen katsantokanta ja mä liikun muillakin välineillä kuin omalla autolla.
                    Ihan hieno sanallinen egosetti, mutta sähköautolla et mitenkään olisi tänään käsivarressa vaikka suunnittelisit 20 vuotta.
                    Vaikea sanoa kun en ole koskaan kertaakaan ajanut Toyotalla enkä Octavialla. Helikopterilla on tullut lenneltyä toisinaan.
                    Last edited by Remotion; 17-03-2022, 09:58.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1071
                      • Espoo

                      Originally posted by protoni View Post
                      Remolla on kyllä paha tapa nähdä lähes kaikista asioista nurjat puolet.

                      Työkaverilla on patteri-kona, jolla ajelee 99% ajoista. Jos hänellä on 1-2 kertaa vuodessa tarve käydä käsivarressa, niin hän ottaa Europcarista vuokralle siihen sopivan pelin. Vuoden aikana polttoainekuluissa säästyy sen verran roimasti, että akkuauto tulee silti merkittävästi halvemmaksi. Hän oli joskus laskenut että hänen ajomäärillään sinne käsivarteen ja takaisin voisi ajaa vaikka taksilla, ja silti olisi halvempaa.

                      Nautitaan kukin nyt vielä toistaiseksi omavalintaisella voimalinjalla ennen kuin meidän kaikkien ahterit kapseloidaan ja sirutetaan.
                      Tässä se vapaus ehkä kohdistuu henkilöautoon, kun mulla se vapaus on yleisesti mahdollisuus lähteä sinne käsivarteen. Mulla on vapaus valita, millä sinne menen ja koska ja myös täysin oma vapaa päätös on, millaisella autolla ajan. Toki mulla tällaisen yhtäkkisen Lappiinlähdön todennäköisyys on aika lähellä nollaa ja suurin osa joutuu kuitenkin elämäänsä jonkinlaisen realismin ja järjen kautta suunnittelemaan. Toki Remotionilla on täysi oikeus nauttia vapaudesta oman autonsa kanssa, ei siinä mitään vikaa ole.
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • PNM2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2015
                        • 1071
                        • Espoo

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Ihan hieno sanallinen egosetti, mutta sähköautolla et mitenkään olisi tänään käsivarressa vaikka suunnittelisit 20 vuotta.
                        Vaikea sanoa kun en ole koskaan kertaakaan ajanut Toyotalla enkä Octavialla. Helikopterilla on tullut lenneltyä toisinaan.
                        Mä en myöskään tee ratkaisuja täysin yhdentekevien asioiden perusteella. Mulle vapautta ei ole pitää ovea väkisin auki asioille, joita ei koskaan tapahdu, vain periaatteen vuoksi. Ja voi tosiaan aivan hyvin olla, että loppumatkalla olisi latausnopeuden kanssa tekemistä, ehkä tsekkaan A Better Route Plannerista, mitä ehdottaa. Mitään egosettiä (mitä tämä edes tarkoittaa) en kyllä ymmärrä, tossa on asiaan mun mielipide ja periaate, joiden mukaan mä elän ja esim valitsen autoni.

                        Edit: kymmeneltä, jos olisi lähtenyt, tarjoaisi yöllä kahdelta Kilpisjärvelle perillepääsyä. Ei siis tänään enää mitenkään.
                        Last edited by PNM2; 17-03-2022, 10:14.
                        i4 M50
                        ex: G30 530e xDrive M-Sport
                        ex: F11 525d xDrive
                        ex: F11 520d
                        ex: E91 318i

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          En tiedä tarvitseeko sähköautokeskustelussa ihan hirveästi käydä keskustelua moraalin piiriin kuuluvista asioista.

                          Moraalin piiriin kuuluu esimerkiksi se kysymys mitä on "vapaus". Vapauden käsitteen sisällöstä on niin eriävä käsitys kautta maapallon, että siitä keskusteleminen tiivistyy lähinnä pyrkimykseen vaikuttaa muiden mielipiteeseen.

                          Mielipidevaikuttaminen voi toisaalta olla sähköautokeskustelun sisältöön kuuluvaa, mutta itseä kiinnostaa enemmän tieto sähköajoneuvoista, ei niinkään mielipidevaikuttaminen. Minulla käy sekin, että Remotion spämmää tänne kerran pari viikkoon kuinka sähköauto rajoittaa vapautta ja on pöyristyttävä mikro.

                          Vapauden käsite on jo itsessään ongelmallinen, koska ihminen ei koskaan voi ajatella omien ajatuksien ulkopuolelta. Vapaus on siis subjektiivinen kokemus (tai objektiivinen jos objektivismia on empirismi, tällöin huomaamme, että vapaus käsitteenä on relativistinen, eli mm. kulttuuri vaikuttaa...emme ole taaskaan puhtaassa objektiivisuudessa). Mihin vapaus kohdistuu? mikä esine saa sitä rajoitta? rajoittaako ihminen itse vapautta jo olemukseltaan?

                          Toisille vapautta on riippumattomuus fossiilisista polttoaineista, toisille että ajoneuvo ei vaadi pysähtymään 200 - 600km välein noin 15-60 minuuttia. Jotkut ovat rakkonsa vuoksi jo ei-vapaita, kun joutuvat virtsaamaan 1-2h välein.... Aikanaan kun suurin sallittu nopeus oli muutamia kilometrejä tunnissa ja punainen lipunheiluttaja käveli ajoneuvon edessä - ihmiset olivat todella vähän vapaita - en tiedä miten ne elivät edes jos olisivat tienneet Remotionin vapaus-käsitteestä.

                          Itsekin olen kanahäkissä elävä, kun pysähdyn 150km välein 15-30 minsaksi 1-2 kertaa kuukaudessa. Täysin vapautta rajoittavasti. Tänään olen käyttänyt tähän foorumiin jo 30min, mutta tämähän onkin vapautta!
                          Last edited by ///Jone; 17-03-2022, 13:40.
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6709
                            • PK-seutu

                            Näissä asioissa on se haaste, että molemmilta puolilta pöytää heitetyt argumentit osuvat, mutta vain osittain.

                            Kyllä. Helsingistä Napapiirille matka sähköautolla voi kestää tunnin kaksi kauemmin.

                            Kyllä. Sähköautollakin se onnistuu silti aivan hienosti.


                            Pitkillä matkoillahan on kaksi oleellista asiaa. Range sekä lataus. Molemmat paranee jatkuvasti, mutta nyt jo jos otetaan _maltillinen_ taso vaikka 100kW latausnopeus niin nykyään uutena myytävät sähköautot hvyin pitkälti tuohon pystyvät jopa talvioloissa. Ja 100kW antavia latureita on pilvin pimein.

                            Itse on tullut ajettua vain 50kW lataukseen pystyvillä i3:lla saksassa pitkiä siirtymiä, jotka ovat onnistuneet pääosin hyvin. Yhdellä kertaa ongelmia aiheutti liikenteen seisauttanut kolari, jolloin meinasi tulla kiire satamaan, mutta vaikka se silloin kiukutti niin yhtälailla STAU voi kusaista polttiksella ajettavan matkan.

                            Jos nyt vaikka vertaa i3 ja Leaf tms. 50kW ja alle lataavia pieniakkuisia ja uudempia isoakkuisia teholatausta ottavia niin ero on huomattavan suuri. Ei kannata sähköautoilua todellakaan dissata siksi, että joku 2014 vuoden Leaf on paskaa. Ei todellakaan.

                            Mutta toistan taas mantraani: Sähköautoilu on kaikkein helpointa ja mukavinta sille, joka pystyy kunnolla kotona lataamaan. Eli 3-vaihe sähköä saatavilla ja 11kW kotilataus Mikäli taas asuu "Tsadissa" ja autopaikka on kadun varressa ja ainut lataus tapahtuu julkisilla latureilla koska taloyhtiön hallituksen mummot eivät hyväksy laturien asentamista niin silloin ymmärrän hyvin että vituttaa ja sähköautoilu ei ole herkullista.
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • Demz
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2016
                              • 112
                              • Helsinki

                              Niin, jos ajankäytöstä muutenkin puhutaan, voidaan ottaa käsittelyyn sitten myös arkiset latailut ja arkiset tankkailut.

                              Itse latailen kotipihalla tolpasta, hyvin harvoin julkisilla. Oikeastaan julkisesti latailen vain lidlissä, sniiduilumielessä. Muuten on auto tolpassa kiinni ja sillä sähköllä ajetaan näin ollen 95% ajasta. Loput 5% tulevat pidemmistä matkoista, joita teen harvemmin niin, etten pääse tyhjentynyttä akkua latailemaan kotona. Oman auton range on 400km, minulle enemmän kuin riittävä.

                              Bensa-autoa taas olisi pitänyt tankata monesti näillä samoilla ajoilla, ehkä arvioidusti 5-10min/500km (ilman jonottelua, jonottelulla, puhtaan kaupunkiajon kulutuksella). Tuostakin jo tulee minuutteja melkoisesti, kun samaan aikaan sähköautolla en ole poikkenut reittisuunnitelmasta kertaakaan mihinkään.

                              Comment

                              • protoni
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2008
                                • 1361
                                • Tampere

                                Toisaalta jos joka päivä kytket ja irrotat pistokkeen, johon kuluu yhteensä esim. 15s+15s=30s, niin parin viikon välein tapahtuvaan tankkailuun ja päivittäiseen latailuun kuluva aika on pitkässä juoksussa sama. Paitsi tietenkin jos joka päivä joka tapauksessa kytket bensaan/dieseliin myös sen defan tai calixin pistokkeen.

                                Tämä onkin mielenkiintoinen takaisinmaksulaskelma. Ennen laskettiin bensan ja dieselin kannattavuutta. Jos jompi kumpi tuli vuositasolla 10eur halvemmaksi, niin jo oli hyvä syy vaihtaa autoa ja käyttövoimaa. Jatkossa pitää huomioida myös lataukseen ja/tai tankkaukseen kuluva aika. Kaasuautojen osakkeet kyllä romahtavat tässä yhtälössä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎