Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Aina kun lukee sähköautokeskusteluja, niin selkeesti virtsarakko pienenee ja kusi alkaa tulla tipoittain kun ostaa sähköauton. Sitten kun se sattuu vielä olemaan Tesla niin vinksahtaa muuallakin.

    Ei kiinnosta itseänikään kuluttaa aikaa paskoilla latureilla jos pitää pitkää matkaa taittaa. Time is money.

    Zakspeedin reissu pitää ottaa matkailun ja säästön kannalta

    nimimerkillä: 2xi3 ja nyt 530e plugari
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • Turder
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2008
      • 461
      • Suomi

      Originally posted by pyroz View Post
      Ja kannattavuus mainittiin ehkä myös siksi, että Suomessa on isossa osassa tehokkaampia latureita edelleen hölmö minuuttipohjainen veloitus, jolloin siitä viimeisestä vajaa 10%:sta tulee todella kallistakin keston lisäksi.
      Minusta aikaveloitus on siitä hyvä, että jengi on nohevasti vapauttamassa pikalatureita kun on riittävästi tullut ladattua. Kwh-perusteisena tiristeltäisi juurikin noita viimeisiä prosentteja ja latausajat pitkittyy ja mahdollisesti jonoa pukkaa laturille. Kwh-perusteinen on hyvä hitaammassa laturissa vaikka sielläkin näkee välillä täyteen ladattuja (tai asetettuun latausmaksimiin ladattuja) autoja seisomassa piuha kiinni.

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6709
        • PK-seutu

        Originally posted by Turder View Post
        Minusta aikaveloitus on siitä hyvä, että jengi on nohevasti vapauttamassa pikalatureita kun on riittävästi tullut ladattua. Kwh-perusteisena tiristeltäisi juurikin noita viimeisiä prosentteja ja latausajat pitkittyy ja mahdollisesti jonoa pukkaa laturille. Kwh-perusteinen on hyvä hitaammassa laturissa vaikka sielläkin näkee välillä täyteen ladattuja (tai asetettuun latausmaksimiin ladattuja) autoja seisomassa piuha kiinni.
        Ei ja ei. Tuon voi kyllä toteuttaa fiksusti. Euroopassa on yleistä ollut jo pitkään, että veloitetaan siitä mitä ostetaan, eli energian määrästä, eli kWh:sta. Latureiden jouheva vapautuminen toteutuu helposti, loogisesti, ja hienosti niin, että esim. 40minuutin kuluttua alkaa juosta vähän kovempi minuuttitaksa kWh-hinnan päälle. Näin kaikkia laskutetaan oikein perustein tasapuolisesti ja latureilla ei notkuta turhaan.
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11680
          • Kouvola

          BMW i7 esitelty. Sisustaan on ladattu älytön määrä tekniikkaa, hienoja materiaaleja ja valaistusta. Ulkokuori vastaavasti järkyttävän ruma ihan mistä kulmasta katsottuna tahansa. Penkkakusijat on varmasti eri mieltä tästäkin.



          Comment

          • Thmas
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2008
            • 531
            • HEL

            Sorry, väärä topic
            Audi e-tron 55

            Exiä:
            1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7398
              • Oulu

              Originally posted by Esko View Post
              Ulkokuori vastaavasti järkyttävän ruma ihan mistä kulmasta katsottuna tahansa. Penkkakusijat on varmasti eri mieltä tästäkin.
              Sanattomaksi vetää tämä ulkomuoto, mutta samaan mieltä olen.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15229
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by tiko4tiko View Post
                No näitä voi toki laskea monella tapaa, itse saa tuosta keskinopeudeksi suht vaatimattoman 69km/h, kun keskinopeuden laskee tyyliin matka jaettuna käytetyllä ajalla.

                Meidän pääsiäisreissu 740km/sivu, keskinopeus 95km/h (yksi tauko 15min). Ajettiin kanssa enempiä säästelemättä, koska oli hiljasta suurin osa matkasta - vakkaria asetus +20kmh tauluohjeiden päälle Ja kun takaisinkin pitää ajella niin sähköautolla chargereilla/huoltoasemilla vetelehtimiseen ei kyllä nappaa vieläkään. 69km/h keskinopeudella edestakainen matka-aika olisi ollut +6h, minusta se on erittäin paljon. Ei tuossa nyt tuota matkaa kolmanteen kertaa aja, mutta ei paljoa jää puuttumaan
                Tätä olin tulossa kirjoittamaan mutta ehditkin pukea täydellisesti ajatukseni sanoiksi.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • mige95
                  BTCF Member
                  • Mar 2014
                  • 1170
                  • lahti

                  Originally posted by jori View Post
                  Harrasteauton hommaaminen vielä kesken, siinä mietinnässä E24 tai E31.

                  Nämä nyt olivat tälläisen 40vee perheenisän mietteitä, ei herneitä
                  Osta e31 850csi
                  -g20 330e
                  -e31 840ci sc
                  -e46 316i (m52tub25)

                  EX- f11 530d lci
                  Ex- f01 730d
                  Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                  Ex: -06 e61 535d m-sport
                  Ex:-02 e39 530d manual
                  Ex -93 e34 520i

                  Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                  M62tu ajoitustyökalut.
                  N47/n57 ajoitustyökalut.

                  Comment

                  • jori
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1010
                    • Vantaa

                    Originally posted by mige95 View Post
                    Osta e31 850csi
                    😁, juu…niitä onkin hyvin tarjolla ja hinnat sen mukaisia.
                    Ajossa: iX xDrive50 Fully Charged
                    Exät: Tesla Model S LRR, G05 e45 M-Sport, F15 M50d, F15 30d, F11 535d, F30 Active Hybrid, E60 M5, E63 645CiA, W219 MB 350 CLS, E31 850iA, E90 320dA, E39 523iA, E39 540iA ACS, E36 328i Cab, Porsche 968, E36 M3, E39 540iA, E31 850iA, E36 M3, E34 525i, E30 325i M-Tech II, E30 325i kv, E30 318i, E30 316.

                    Comment

                    • Thmas
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2008
                      • 531
                      • HEL

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Tätä olin tulossa kirjoittamaan mutta ehditkin pukea täydellisesti ajatukseni sanoiksi.
                      Tässä on ihan hyvä työkalu kun pohtii kuinka hankalaa se matkanteko sähköautolla olisi: https://abetterrouteplanner.com/

                      Mitä isompi akku ja mitä nopeampi latausnopeus, sen helpompaa on meno.
                      Audi e-tron 55

                      Exiä:
                      1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                      Comment

                      • tiko4tiko
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2020
                        • 773
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by Thmas View Post
                        Tässä on ihan hyvä työkalu kun pohtii kuinka hankalaa se matkanteko sähköautolla olisi: https://abetterrouteplanner.com/

                        Mitä isompi akku ja mitä nopeampi latausnopeus, sen helpompaa on meno.
                        Tuolla ABRP on leikkinyt paljonkin, sorry seuraava pitkä teksti. Mutta on tässä kivi kenkässä....sanotaan suoraan - käytetyt nopeudet on pitkässä matkassa rehdisti yli mitä tauluissa lukee. Syynä yksikertaisesti se, että liikkellä ollaan lähes aina hiljaisen liikenteen aikana, jolloin pitkässä matkassa alkaa olla selkää eroa millaisia vauhtia käytetään ja riski tikettiin jos ei aja kemaraan on kokemuksen mukaan mitätön. Eli kesäsin esim täältä idästä Turkuun moottorietä vauhti on todellista 142km/h. Tekevät viran puolesta sen vähennyksen niin menee vielä 'järkevällä' hinnastolla, tuon yli hinnasto onnmeilkäläiselle turhan progreessivinen:think No koskaan ei ole kyllä mitään tullut ja näin on toimittu 'miesmuistin' ajan, mutta kyllähän se vielä osuu kohdalle tottakai Ja sama esim pitikin itärajaa ylös pohjoiseen, kyllä se vauhti on 122km/h vakkarissa pitkät matkat. Joskus teksi mieli ajaa kovempaakin kun ei ketään näy missään varsinkaan Joensuu yläpuolla, mutta tasainen kiiruhtaminen on se joutuisin.

                        Mitä sähköauto kuluttaa noissa vauhdeissa, kun mennään tasaisesti? Olen yrittänyt vilkuilla testejä Saksan maalta mutta ei niistä oikein saa selvää, nopeudet ei oikein satu kohdillleen, baana-ajo on kaukana tasaisesta liikenteen ruuhkaisuuden vuoksi jne. TM ei anna osviittaa kuin 120km/h asti ja mittauskiin vaikuttaa sää paljon. Mutta kyllähän nuo aika jyrkkään yös sojottavat jo 120km/h nopeudella. Oletettavasti korkea autossa jota nämä enimmäkseen ovat akku tyhjenee nopeammin kuin matalassa henkilöauto tyyppisessä kulkineessa. Itse olen päätyny siihen, että ajonopeuden nostaminen ei lyhyennä ajoaikaa kuin nimeksi, mikä ajoajassa voittaa, niin sen laturilla häviää.

                        Matka-ajoon, kun lisätään vielä, mitä täälläkin on puhuttu moneen kertaan, että matka-ajossa akkua käyttään 10%-90% eli 80% kapasta niin helposti ainakin omassa mielikuvassa ainakin ajamista tulisi melkoista sinkoilua laturilta toiselle. Otetaan esimerkiksi BMW i4 M50, TM testissä 120km/h 28.5kWh/100km, akku 80kWh ja tuosta käytössä 80% eli 230km on väli latauksille. Puhumattakaan, jos täältä lähtee kohti Turkua, pääsen vajaan 100km ajon jälkeen Haminasta motarille ja 142km/h vakkariin niin lisää elektroneja pitää saada jo Porvoossa tai peräti jo Loviissa (en tiedä mitä kulutus on 140km/h), nopeusrajoituksia ajaen ja himmailen on ladattava viimeistään Lohjalla. Ja i4 on pieni auto, jossa on suht iso akku. Jos auton vaihtaa iX:n, johon koko remmi mahtuu mukavasti kyytiin, niin kulutus nousee varmaan varmasti yli 30kWh (arvaus noihin Saksan infoihin perustuen ~32kWh 120km/h vauhdissa) 40-mallissa akku on samanlainen kuin i4:ssa. Vaikka auton on iso, niin ei se matka-auto se todellakaan ei ole, range on 200km. Isompi akkuinen 50-malli toimii paremmin, mutta eipä silläkään pääse Turkuun lataamatta vaikka ajaisikin max 120km/h. Niin ne esitteen kilometrit vaan sulaa - 600km muuttuu 260km No tilannetta toki voi hiven parantaa lataamalla ennen lähtöä niin täyteen että kennot pullistelee. iX 50 mallissa saa hieman yli 30km lisää rangea ja noissa muissa esimerkeissä hieman vajaat 30km.

                        ABRP äppi ennustaa i4M50 tuolla mun standardi matkalle (LPR-Turku, 400km) ajoajaksi latauksineen 4h20min, iX50:lle 2min vähemän ja iX40 tarvii aikaa jo 4h 47min. Tällä hetkellä aikaa kuluu omalla tyylillä kesällä 3h30min +/- muutama minuutti suuntaan jos toiseen riippuen Helsingin ympäristön liikennetilanteesta.

                        Minusta nuo erot on vaan merkittäviä. Mutta korjatakaa jos arviota on jotekin pielessä sähköauton puolesta. Hyvä jos tilanne olisi parempi kuin mitä tuossa arvioin, madaltasi merkittävästi kynnystä seuraava auton hankinnan yhteydessä. Kokemusta sähköautosta ei ole kuin yhdestä matkasta Tesla X:llä viisi vuotta sitten, mikä oli kyllä helventinmoista jännitämistä ja säätämistä että pääsekö perille vai ei, kun ajettiin alkuun moottoritiellä liian rouheesti ja laturit oli mitä oli tohon aikaan.
                        Mini, E24, E90, G70
                        exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                        Comment

                        • |foder|
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 7045
                          • Forssa

                          En tiedä mikä meni pieleen mutta tämä on todellisuutta sähköautoilussa.
                          Laivassa vieressä oli sähköauto ja laittoi lataukseen laivassa.
                          Pois lähtiessä kirosi että vain 14km sai rangea lisää koko laivamatkan aikana.

                          Eli älkää luottako laivan syöttöihin. Joko käy hyvin tai huonosti.
                          Nyt:
                          E82 135i -11

                          Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                          Comment

                          • tiko4tiko
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2020
                            • 773
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by |foder| View Post
                            En tiedä mikä meni pieleen mutta tämä on todellisuutta sähköautoilussa.
                            Laivassa vieressä oli sähköauto ja laittoi lataukseen laivassa.
                            Pois lähtiessä kirosi että vain 14km sai rangea lisää koko laivamatkan aikana.

                            Eli älkää luottako laivan syöttöihin. Joko käy hyvin tai huonosti.
                            Mikä varustamo/reitti kyseessä?

                            Tanskalaislla RO pax aluksilla lataaminen kai vieläkin kielletty, samaten kai Viikarilla, Ruotsin viranomaiset latauksen sallivat, isommat rahtioperaattorit ohjeistavat, että rahdattavien autojen akut saavat olla max 50% varauksessa.
                            Mini, E24, E90, G70
                            exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                            Comment

                            • |foder|
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 7045
                              • Forssa

                              Tallink megastar.
                              Nyt:
                              E82 135i -11

                              Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                Originally posted by tiko4tiko View Post
                                Tuolla ABRP on leikkinyt paljonkin, sorry seuraava pitkä teksti. Mutta on tässä kivi kenkässä....sanotaan suoraan - käytetyt nopeudet on pitkässä matkassa rehdisti yli mitä tauluissa lukee. Syynä yksikertaisesti se, että liikkellä ollaan lähes aina hiljaisen liikenteen aikana, jolloin pitkässä matkassa alkaa olla selkää eroa millaisia vauhtia käytetään ja riski tikettiin jos ei aja kemaraan on kokemuksen mukaan mitätön. Eli kesäsin esim täältä idästä Turkuun moottorietä vauhti on todellista 142km/h. Tekevät viran puolesta sen vähennyksen niin menee vielä 'järkevällä' hinnastolla, tuon yli hinnasto onnmeilkäläiselle turhan progreessivinen:think No koskaan ei ole kyllä mitään tullut ja näin on toimittu 'miesmuistin' ajan, mutta kyllähän se vielä osuu kohdalle tottakai Ja sama esim pitikin itärajaa ylös pohjoiseen, kyllä se vauhti on 122km/h vakkarissa pitkät matkat. Joskus teksi mieli ajaa kovempaakin kun ei ketään näy missään varsinkaan Joensuu yläpuolla, mutta tasainen kiiruhtaminen on se joutuisin.

                                Mitä sähköauto kuluttaa noissa vauhdeissa, kun mennään tasaisesti? Olen yrittänyt vilkuilla testejä Saksan maalta mutta ei niistä oikein saa selvää, nopeudet ei oikein satu kohdillleen, baana-ajo on kaukana tasaisesta liikenteen ruuhkaisuuden vuoksi jne. TM ei anna osviittaa kuin 120km/h asti ja mittauskiin vaikuttaa sää paljon. Mutta kyllähän nuo aika jyrkkään yös sojottavat jo 120km/h nopeudella. Oletettavasti korkea autossa jota nämä enimmäkseen ovat akku tyhjenee nopeammin kuin matalassa henkilöauto tyyppisessä kulkineessa. Itse olen päätyny siihen, että ajonopeuden nostaminen ei lyhyennä ajoaikaa kuin nimeksi, mikä ajoajassa voittaa, niin sen laturilla häviää.

                                Matka-ajoon, kun lisätään vielä, mitä täälläkin on puhuttu moneen kertaan, että matka-ajossa akkua käyttään 10%-90% eli 80% kapasta niin helposti ainakin omassa mielikuvassa ainakin ajamista tulisi melkoista sinkoilua laturilta toiselle. Otetaan esimerkiksi BMW i4 M50, TM testissä 120km/h 28.5kWh/100km, akku 80kWh ja tuosta käytössä 80% eli 230km on väli latauksille. Puhumattakaan, jos täältä lähtee kohti Turkua, pääsen vajaan 100km ajon jälkeen Haminasta motarille ja 142km/h vakkariin niin lisää elektroneja pitää saada jo Porvoossa tai peräti jo Loviissa (en tiedä mitä kulutus on 140km/h), nopeusrajoituksia ajaen ja himmailen on ladattava viimeistään Lohjalla. Ja i4 on pieni auto, jossa on suht iso akku. Jos auton vaihtaa iX:n, johon koko remmi mahtuu mukavasti kyytiin, niin kulutus nousee varmaan varmasti yli 30kWh (arvaus noihin Saksan infoihin perustuen ~32kWh 120km/h vauhdissa) 40-mallissa akku on samanlainen kuin i4:ssa. Vaikka auton on iso, niin ei se matka-auto se todellakaan ei ole, range on 200km. Isompi akkuinen 50-malli toimii paremmin, mutta eipä silläkään pääse Turkuun lataamatta vaikka ajaisikin max 120km/h. Niin ne esitteen kilometrit vaan sulaa - 600km muuttuu 260km No tilannetta toki voi hiven parantaa lataamalla ennen lähtöä niin täyteen että kennot pullistelee. iX 50 mallissa saa hieman yli 30km lisää rangea ja noissa muissa esimerkeissä hieman vajaat 30km.

                                ABRP äppi ennustaa i4M50 tuolla mun standardi matkalle (LPR-Turku, 400km) ajoajaksi latauksineen 4h20min, iX50:lle 2min vähemän ja iX40 tarvii aikaa jo 4h 47min. Tällä hetkellä aikaa kuluu omalla tyylillä kesällä 3h30min +/- muutama minuutti suuntaan jos toiseen riippuen Helsingin ympäristön liikennetilanteesta.

                                Minusta nuo erot on vaan merkittäviä. Mutta korjatakaa jos arviota on jotekin pielessä sähköauton puolesta. Hyvä jos tilanne olisi parempi kuin mitä tuossa arvioin, madaltasi merkittävästi kynnystä seuraava auton hankinnan yhteydessä. Kokemusta sähköautosta ei ole kuin yhdestä matkasta Tesla X:llä viisi vuotta sitten, mikä oli kyllä helventinmoista jännitämistä ja säätämistä että pääsekö perille vai ei, kun ajettiin alkuun moottoritiellä liian rouheesti ja laturit oli mitä oli tohon aikaan.
                                Joo eihän se sähkövatkain kaikkeen käyttöön sovi. Itsellä ajot 95 %:sesti Hki/Tku/Tre/Kouvola/Kotka alueen sisällä niin suht kivuttomasti menee. Kotona 11 kw laturi niin pääsee aina halutessaan täydellä akulla liikenteeseen.

                                Model S 100d ollut pari viikkoa alla ja heitin nyt ensimmäisen Tampereen/Pirkkalan reissun PK-seudulta, lisäksi pieni ehkä 10 km lenkki ko. alueella. Motariajo kesärajoituksin syö virtaa niin, että auto ehdotti (mielestäni lähinnä varoiksi) kotimatkalla 10 min stoppia Akaalla. En nyt pitänyt pahana vaivana, joskaan en olisi siinä polttomoottoriautolla pysähtynyt. Just ois kaffen ehtinyt ABC:lta hakea. Mittarissa +8 km/h rajoitukseen, vakionopeudensäädin ja automaatti-ilmastointi päällä.
                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎