memebuy23buy

Suuri sähköautokeskustelu osa VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mikae34
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mulla tää menee kyllä jo vähän liiankin pitkälle. Korjailin vitosen kellokytkintä yksi päivä puoli tuntia... Made in China iski, ikääkin sillä tais olla jotain 10 vuotta. Mutta toimiipa!
    Höpö höpö. Se tuli kuntoon ja toimii. Siispä uutta ei tarvittu.

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Mut eikö sekin oo aikamoista yli kuluttamista että täysin toimivaa auto kalustoa pistetään prässiin ja toisaalla lapsityövoimalla sitten raavitaan materiaalia kasaan uusiin? Kumpiko sitten loppujenlopuksi saastuttaa enemmän ajaa 15v vanhalla bensa autolla 10tkm vuodessa vai valmistaa uusi sähkis ja niin sille pitää sitten se sähkökin vielä tuottaa. Eihän sitä nyt varmaan kukaan noin ajattele hankinnan perusteeksi mutta siihenpä tuota hommaa yritetään valtion taholta ajaa mikä on kyllä aika järjetön käytäntö. Samoin kuin nuo romutuskampanjat. Niissä meni paljon toimivaa 2000 luvun jopa 2010 mallin autoa siis näitä edullisemman pään pikkukippoja prässiin. Minusta jos tuossa vähääkään olisi ajateltu yhtään mitään niin nuo autot olisi pitänyt kootusti kerätä tiettyihin pisteisiin josta ne olisi luovutettu vaihdossa niitä tarvitseville toimistomaksua vastaan kunhan vie tilalle vanhemman ja suurempi päästöisen auton. Nyt ne kaikista suuropäästöisimmät ja vanhimmat romut jöi käyttöön kun niiden omistajat ei äkisti rikastuneet ja prässiin meni paljon parempaa kalustoa. Täysin järrjetöntä eikä ole kestävän kehityksen tai vihreän aatteen mukaista kyllä munmielestä ollenkaan
    Paha mennä sanomaan tietysti. Vanhojen autojen valmistaminen on tosiaan päästönsä tuottanut. Vieläpä aikana, jolloin autonvalmistuksen päästöt eivät olleet juurikaan tapetilla. Siinä mielessä vahinko on jo tapahtunut niiden osalta. Autonvalmistuksen päästöistä alettiin nostamaan meteliä sähköautojen myötä, kun johonkin piti kiinnittää huomiota.
    Sama pätee autoon ladattavaan sähköön ja sen ”vihreyteen”. Likaistahan se tuntuu olevan vain silloin, jos sillä ladataan jonkun sähköautoa.
    Ei mullakaan ole muutamaa liisaria lukuunottamatta koskaan ollut pakkauutta autoa. Mun kohdalla kyse ei taas oo ollut tietoisesta ympäristövalinnasta vaan fyrkasta.

    Tuo ylen dokumentti on sinänsä mielenkiintoinen, kunhan muistaa suhtautua siihen pienellä lähdekriittisyydellä. Meinaan, että Yleä pidetään aivan kelvottomana lähteenä vaikkapa maahanmuuttoon ja poliittisiin asioihin liittyen, mutta nyt sen kautta nähtävän dokumentin tukiessa omaa mielipidettä, se onkin yllättäen aivan täysin validi.

    Dokumentissa käsiteltiin mm. neodyymin louhintaa liittyen siihen, kuinka ajattelematonta moinen toiminta on vain siksi, että saadaan sähköautojen moottoreihin magneetit. Ja kansa hurraa. Neodyymin louhinnan eettisyys ei kiinnosta ketään silloin, kun kyse on äänentoistolaitteiden magneeteista, mutta sähköautojen moottoreiden kohdalla kaksinaismoralismi kukoistaa.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Se vanha on se ekologinen. Näin se on. Ja sitä filosofiaa noudatan itse hyvin tiukkaan! Korjaan aina kaiken vanhan jos se vaan on vähänkään mahdollista ja hyvin monesti olen havainnut sen, että kun sen korjaa ja tekee sen niin, että siitä tulee parempi, sen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja kauan!
    Kyllä joo, uutta autoa en oo koskaan ostanu. Ruohonleikkuri lykättävä on taloyhtiöltä mistä omistin sijoitus kämpän käskettiin viedä pois jäteasemalle kun mulla on paku (5e vika ja alle 10v vanha merkki leikkuri) joten siitä tuli meidän omakotitaloon kakkos kone ja ajettava ostettiin satunnaiselta ohikulkijalta tottakai käytettynä ja rikkinäisenä. Lapset ajelee 30v vanhalla suzuki noppelilla - ei mee rikki varmaan edes ampumalla. Lasten vaatteita ja harrastusvälineitä poikkeuksetta torista ja kirppiksiltä vaikka uusiinkin olis varaa niin ihan järjetöntä ostaa uudet luistimet jotka mahtuu jalkaan talven. Mut tunnistan kyllä sen toisenkin ääripään että kaikki pitäö olla uutta ja muodinmukaista - ja trendin mukaan tottakai velaksi kaikki. Noh, taas krattiin kaus siitä itse sähköautosta, ehkä senkin aika meillä koittaa sitten kun sellainen mieluinen osuu siihen hintaluokkaan mitä kukkarossa on rahaa

    Edit:ja ymmärrän senkin että jonkun pitää ne uudetkin ostaa koska muuten pitkässä juoksussa ei ole meillä pers aukisilla niitä käytettyjä ja rikkinäisiä markkinoilla eli ei sekään toimi että kukaan ei osta uutta
    Last edited by joko; 05-12-2022, 21:43.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Se vanha on se ekologinen. Näin se on. Ja sitä filosofiaa noudatan itse hyvin tiukkaan! Korjaan aina kaiken vanhan jos se vaan on vähänkään mahdollista ja hyvin monesti olen havainnut sen, että kun sen korjaa ja tekee sen niin, että siitä tulee parempi, sen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja kauan!
    Mulla tää menee kyllä jo vähän liiankin pitkälle. Korjailin vitosen kellokytkintä yksi päivä puoli tuntia... Made in China iski, ikääkin sillä tais olla jotain 10 vuotta. Mutta toimiipa!

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Mut eikö sekin oo aikamoista yli kuluttamista että täysin toimivaa auto kalustoa pistetään prässiin ja toisaalla lapsityövoimalla sitten raavitaan materiaalia kasaan uusiin? Kumpiko sitten loppujenlopuksi saastuttaa enemmän ajaa 15v vanhalla bensa autolla 10tkm vuodessa vai valmistaa uusi sähkis ja niin sille pitää sitten se sähkökin vielä tuottaa. Eihän sitä nyt varmaan kukaan noin ajattele hankinnan perusteeksi mutta siihenpä tuota hommaa yritetään valtion taholta ajaa mikä on kyllä aika järjetön käytäntö. Samoin kuin nuo romutuskampanjat. Niissä meni paljon toimivaa 2000 luvun jopa 2010 mallin autoa siis näitä edullisemman pään pikkukippoja prässiin. Minusta jos tuossa vähääkään olisi ajateltu yhtään mitään niin nuo autot olisi pitänyt kootusti kerätä tiettyihin pisteisiin josta ne olisi luovutettu vaihdossa niitä tarvitseville toimistomaksua vastaan kunhan vie tilalle vanhemman ja suurempi päästöisen auton. Nyt ne kaikista suuropäästöisimmät ja vanhimmat romut jöi käyttöön kun niiden omistajat ei äkisti rikastuneet ja prässiin meni paljon parempaa kalustoa. Täysin järrjetöntä eikä ole kestävän kehityksen tai vihreän aatteen mukaista kyllä munmielestä ollenkaan

    Joo aivan totta. Tässä on vielä sekin että tuota vanhempaa kalustoa monesti viedään muualle, ainakin aiemmin, ja käyttöön. Saatettiin jopa poistaa turhat kulutusta lisäävät saastelaitteetkin?

    Kävin tuossa 1km matkan juuri autolla kaupassa. Sitä ennen kävin viikko sitten samanlaisen matkan autolla, ja kaupassa. Nykyään arvelisin vuotuiset ajot pitkästi alle 5tkm, luulen että moni "viherpiipertäjä" joka ajelee 40tkm vaikkapa vuoteen sähköautollaan, tuottaa huomattavasti enemmän päästöjä kuin minä, jolla ne renkaatkaan eivät päädy mikromuoviksi tuonne ympäristöön ja meriin jne kun tahtovat vanheta parkkiin Tässäkin pieni juttu painon suhteen "vanhojen värkkien" eduksi, kun pienempi massa kuluttaa vähemmän renkaita.

    Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä edes jonkinlaista luotettavaa laskelmaa siitä kuinka joku uudella 1.3 Corollalla 90 vuodesta asti ajellut ja autonsa korjaillut vaikkapa ajellut tuottaa enemmän päästöjä kokonaisuudessaan verrattuna sellaiseen joka on vaihdellut autoaan 3-5 vuoden välein ja käyttänyt aina vaikkapa vähäpäästöisintä myynnissä olevaa Corollaa. Toki tilalle voi vaihtaa vaikka 3-sarjan kun BTCF:llä ollaan, mutta tuli vaan budjettiluokka mieleen. Ja toki tuo eri kilometrimäärille.

    Lisänä olisi kiva nähdä vielä se millainen päästökokonaisuus on ollut, mikäli tuollainen auto on keskimäärin 20 vuotiaana vaikkapa paalattu vs tuohon mikä on pidetty liikenteessä. Valitettavasti itsellä näihin tulee vain mutua.

    Se mutu myös pätee luonnon arvostamiseen osaltani, "älä jätä jälkiä luontoon, joita et toivoisi muiltakaan näkeväsi"

    Kulutushysteria vaivaa ihmiskuntaa ja sitä kautta monia näitä asioita vääristellään huomioimatta kokonaisuutta, perus juttuja kuitenkin edelleen tehdään, ja tullaan tekemään vuosia, ihan perinteisten polttoaineiden voimalla. Niitä on siellä tuotannon alkupäässä vaikka ja kuinka paljon. Eurostoliitto voi kyllä kuristaa itsensä hengiltä näiden suhteen, mutta vaikuttaa siltä että muulla maailmalla ei ole aikeita tehdä niin.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Mut eikö sekin oo aikamoista yli kuluttamista että täysin toimivaa auto kalustoa pistetään prässiin ja toisaalla lapsityövoimalla sitten raavitaan materiaalia kasaan uusiin? Kumpiko sitten loppujenlopuksi saastuttaa enemmän ajaa 15v vanhalla bensa autolla 10tkm vuodessa vai valmistaa uusi sähkis ja niin sille pitää sitten se sähkökin vielä tuottaa. Eihän sitä nyt varmaan kukaan noin ajattele hankinnan perusteeksi mutta siihenpä tuota hommaa yritetään valtion taholta ajaa mikä on kyllä aika järjetön käytäntö. Samoin kuin nuo romutuskampanjat. Niissä meni paljon toimivaa 2000 luvun jopa 2010 mallin autoa siis näitä edullisemman pään pikkukippoja prässiin. Minusta jos tuossa vähääkään olisi ajateltu yhtään mitään niin nuo autot olisi pitänyt kootusti kerätä tiettyihin pisteisiin josta ne olisi luovutettu vaihdossa niitä tarvitseville toimistomaksua vastaan kunhan vie tilalle vanhemman ja suurempi päästöisen auton. Nyt ne kaikista suuropäästöisimmät ja vanhimmat romut jöi käyttöön kun niiden omistajat ei äkisti rikastuneet ja prässiin meni paljon parempaa kalustoa. Täysin järrjetöntä eikä ole kestävän kehityksen tai vihreän aatteen mukaista kyllä munmielestä ollenkaan
    Se vanha on se ekologinen. Näin se on. Ja sitä filosofiaa noudatan itse hyvin tiukkaan! Korjaan aina kaiken vanhan jos se vaan on vähänkään mahdollista ja hyvin monesti olen havainnut sen, että kun sen korjaa ja tekee sen niin, että siitä tulee parempi, sen kanssa pärjää hemmetin hyvin ja kauan!

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Onko olemassa jotain yleispätevää näkemystä, mikä se olisi se kaikista ekologisin tapa elää, jos kuitenkin on tarkoitus töissä käydä ja asua kotona. Eli vertailuja uusi auto/vanha auto, uusi kännykkä/vanha kännykkä, liha vai kala, vaalea leipä/tumma leipä jne.

    Itse en näkisi olevani ainakaan mikään saastuttaja. En syö ihmeemmin, en käytä sähköä ihmeemmin, autot aina vanhoja, jos jotain menee rikki se korjataan, samaa lautasta ja lasia käytetään viikkoja jne..

    Eli mikä meistä tekee niin pahoja saastuttajia oikein?
    Last edited by mikae34; 05-12-2022, 21:26.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Tilastokaunistelua ei lasketa. En minä ainakaan kertaakaan ole maapalloa saastuttanut lentämällä, jos ei helikopteria lasketa. Just btw

    Yleensä näillä asialla piipertävät ovat yhtä fiksuja kuin Sanna Marin nähdessään tällaiset osana "vihreää siirtymää" https://yle.fi/a/3-11557148

    Btw lähitehtaalla paloi tänään jopa valot, ilmeisesti "vihreän siirtymän" vuoksi nyt sitten on ok tehdäkin siellä jotain kun saadaan tarpeeksi sähköä eikä -2000MW koko maan osalta kuten hetkittäin on ollut tuonnin ja viennin erotus lähiaikoina.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by GameOver View Post
    Kompensoisi varmaan, jos Suomi olisi kaikilta osin omavarainen kupla. Mutta jos Suomea koskeva ylikulutuspäivä koittaa jo ykköskvartaalin lopussa niin se meinaa sitä, ettei se taida kuitenkaan kompensoida.
    Meidän telkkarit ja puhelimet ( ja ties mitä muuta) valmistetaan aasiassa. Autotkin ties missäpäin maailmaa. Niiden metsien pitäisi tuolla periaatteella kompensoida ”vähän” muutakin. On melkoisen mielenkiintoista ajatella tuossa kohtaa sen olevan ”jonkun muun ongelma”.

    Toki, aiempaa sänkyvertausta käyttäen, voihan sitä käydä kusemassa kaverin sänkyyn ja sen jälkeen mennä kotiin nukkumaan tyytyväisenä siitä, että omat lakanat on kuivat eikä ole enää edes kusihätä.

    Ei oo tarkoitus esiintyä minään messiaana, saati ilmastoasioista normaalia päättelykykyä enempää ymmärtävänä. Ajattelutapasi vain hämmästyttää melko paljon.
    Mut eikö sekin oo aikamoista yli kuluttamista että täysin toimivaa auto kalustoa pistetään prässiin ja toisaalla lapsityövoimalla sitten raavitaan materiaalia kasaan uusiin? Kumpiko sitten loppujenlopuksi saastuttaa enemmän ajaa 15v vanhalla bensa autolla 10tkm vuodessa vai valmistaa uusi sähkis ja niin sille pitää sitten se sähkökin vielä tuottaa. Eihän sitä nyt varmaan kukaan noin ajattele hankinnan perusteeksi mutta siihenpä tuota hommaa yritetään valtion taholta ajaa mikä on kyllä aika järjetön käytäntö. Samoin kuin nuo romutuskampanjat. Niissä meni paljon toimivaa 2000 luvun jopa 2010 mallin autoa siis näitä edullisemman pään pikkukippoja prässiin. Minusta jos tuossa vähääkään olisi ajateltu yhtään mitään niin nuo autot olisi pitänyt kootusti kerätä tiettyihin pisteisiin josta ne olisi luovutettu vaihdossa niitä tarvitseville toimistomaksua vastaan kunhan vie tilalle vanhemman ja suurempi päästöisen auton. Nyt ne kaikista suuropäästöisimmät ja vanhimmat romut jöi käyttöön kun niiden omistajat ei äkisti rikastuneet ja prässiin meni paljon parempaa kalustoa. Täysin järrjetöntä eikä ole kestävän kehityksen tai vihreän aatteen mukaista kyllä munmielestä ollenkaan

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by mikae34 View Post
    Miten tuota pitää tulkita, jos katsoo esimerkiksi Indonesiaa, jossa ei esimerkiksi ole ainuttakaan sähköautoa jos se kerran on myös joku hyvän teon mittari. Silti tulos näyttää paljon paremmalta kuin meillä. Vai tulkitsenko väärin.?
    Siinä missä Suomen ylikulutuspäivä oli 31.3. oli se Indonesialla 3.12.2022. Eli aikalailla vähemmän siellä yleisesti kulutetaan kuin Suomessa ottaen huomioon maiden erittäin ison väkimääräeron. Ei toki ole rahaakaan kuluttaa. Joku Qatar sitten täysin toinen ääripää pienellä väestöllä eli siellä kulutetaan pahimmin.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    https://data.footprintnetwork.org/#/...=67&type=earth

    Tuolta voi katsella, mitä täällä kulutellaan. Myös vertailua muihin maihin ja toki löytyy paljon pahempiakin esimerkkejä kuin Suomi.
    Miten tuota pitää tulkita, jos katsoo esimerkiksi Indonesiaa, jossa ei esimerkiksi ole ainuttakaan sähköautoa jos se kerran on myös joku hyvän teon mittari. Silti tulos näyttää paljon paremmalta kuin meillä. Vai tulkitsenko väärin.?

    Leave a comment:


  • nullzwei
    replied

    Leave a comment:


  • GameOver
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Ahdistakaa tällä itsenne hengiltä ja talous myös. "Meanwhile in dictatorship"
    Eiköhän nuo Suomen metsät aika tavalla tätä asiaa Suomen osalta kompensoi.
    Kompensoisi varmaan, jos Suomi olisi kaikilta osin omavarainen kupla. Mutta jos Suomea koskeva ylikulutuspäivä koittaa jo ykköskvartaalin lopussa niin se meinaa sitä, ettei se taida kuitenkaan kompensoida.
    Meidän telkkarit ja puhelimet ( ja ties mitä muuta) valmistetaan aasiassa. Autotkin ties missäpäin maailmaa. Niiden metsien pitäisi tuolla periaatteella kompensoida ”vähän” muutakin. On melkoisen mielenkiintoista ajatella tuossa kohtaa sen olevan ”jonkun muun ongelma”.

    Toki, aiempaa sänkyvertausta käyttäen, voihan sitä käydä kusemassa kaverin sänkyyn ja sen jälkeen mennä kotiin nukkumaan tyytyväisenä siitä, että omat lakanat on kuivat eikä ole enää edes kusihätä.

    Ei oo tarkoitus esiintyä minään messiaana, saati ilmastoasioista normaalia päättelykykyä enempää ymmärtävänä. Ajattelutapasi vain hämmästyttää melko paljon.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Mitä me kulutetaan liikaa, happea, naudanlihaa, vehnää vai metalleja?


    Tuolta voi katsella, mitä täällä kulutellaan. Myös vertailua muihin maihin ja toki löytyy paljon pahempiakin esimerkkejä kuin Suomi.

    Leave a comment:


  • mikae34
    replied
    Originally posted by ritariässä View Post
    Mitä me kulutetaan liikaa, happea, naudanlihaa, vehnää vai metalleja?
    Tän määkin haluan kuulla!

    Leave a comment:

Working...
X