Usein erilaisissa hybrideissä ei tuollaista pikkuakkua ja sähkömoottoria voi "ohittaa" tai koodata pois, koska polttomoottori käynnistetään sähkömoottorilla tai järjestelmä ei anna käyttää pelkkää polttomoottoria jos sähköpuoli on kaputt. Ok, ihminen nuokin on tehnyt ja aina joku sen voi lopulta muokata pois, mutta projektin järkevyys tulee vastaan.
Yksi syy miksi hybridi on aika hankala pitkässä juoksussa. On molempien voimalinjojen haitat ja kulut hoidettavana. Ja lisäksi varsinkin sähköisen puolen korjauskulut ihan poskettomat vs. täyssähkön vastaavat.
Jutustelua Active Hybrid akun vaihdosta, mielenkiintoista jos tämä pitäisi kutinsa.... Suomessa korkeajänniteakun vaihto olisi melkein ilmaista muihin maihin verrattuna.
"As of 2022, if your high-voltage battery dies, you would be quoted around $10,000 for a replacement in the U.S, whereas in Finland the replacement is 2,600 €. Other EU countries hover around 6,000 €."
Ja akkua ei tosiaan voi ohittaa ja disabloida
"Note: The car does not run at all without the HV-Battery, and it can’t be disabled."
Itsekin ylipäätään kuolasin active hybridejä, kunnes tajusin että akut vaihtoiässä. Toki jos akku hiljakkain vaihdettu mutta sellaisen yksisarvisen löytäminen on haastavaa.
Tuskin akkua tai sähkömoottoria kovin helpolla saa ohitettua. Varmasti maailmalla tehty vaikka mitä mutta ei se helppoa ole.
Vieläpä jos vaan ohittaa sähköjärjestelmän, raahaa mukana järkyttävästi ylimääräistä painoa. Ennemmin se kannattaa laittaa takas töihin ansaitsemaan paikkansa.
Trafillakin varmasti riemastuisivat asiasta ja lätkäisisi varmaan jonkun jälkiautovero päälle tms. Kyttäävät niin kovasti nyt näitä päästömanipuloituja ilmaston tuhoajia.
Itsekin ylipäätään kuolasin active hybridejä, kunnes tajusin että akut vaihtoiässä. Toki jos akku hiljakkain vaihdettu mutta sellaisen yksisarvisen löytäminen on haastavaa.
Tuskin akkua tai sähkömoottoria kovin helpolla saa ohitettua. Varmasti maailmalla tehty vaikka mitä mutta ei se helppoa ole.
Vieläpä jos vaan ohittaa sähköjärjestelmän, raahaa mukana järkyttävästi ylimääräistä painoa. Ennemmin se kannattaa laittaa takas töihin ansaitsemaan paikkansa.
Eipä kait se noissa Active hybrideissä kovin paljoa maksa kun on niin kovin pieni. Voiko noilla edes ajaa pelkällä sähköllä vai onko vaan kiihdytysapu?
Niinhän sitä luulisi, mutta yleensä mitä harvinaisempi ”sähköauto”, sitä kalliimmaksi tulee kun ei ole käytettyjä akkupaketteja tarjolla. Esim. Porschen hybrideihin akkupaketteja ei ole juurikaan käytettynä tarjolla ja uusi alle 10kwh akkupaketti maksaakin sitten 30k. Vastaavasti Teslaan saat 100kwh koko akkupaketin jopa 15k. Eli tulee kilowateille hintaa. Varaisin joku 10k ton Active Hybridin akun vaihtoon vähintään.
Eipä kait se noissa Active hybrideissä kovin paljoa maksa kun on niin kovin pieni. Voiko noilla edes ajaa pelkällä sähköllä vai onko vaan kiihdytysapu?
Ois komia ajella rantakatua aurinkoisena kesäpäivänä. Harmi vaan ettei niitä liikaa Suomessa ole, tuntuu että varsinkin viikonloppuisin sataa jatkuvasti
Leave a comment: