Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15257
    • Ajamisen Iloa

    Originally posted by MajorDrake View Post
    No minun kommentit perustuivat Suomen tilastoihin, en lähtisi Usan "markkinoihin" vertaamaan, siellä kun sähköjärjestelmät on pikkuisen eri tolalla kuin Suomessa ja mm. latausjärjestelyt on erilaiset.
    Ja uskoisin (mutua siis) että jatkossa ne sähköautojen syttymissyyt liittyy aika pitkälti lataukseen ja huonoihin kontakteihin latausjohdoissa/kiinteistöjen kaapeloinneissa...

    Ja nyt puhuttiin täysisähköautoista, ei hybrideistä. Niitä on vähän turha sotkea tähän kun palon syttymissyy voi olla jommalta kummalta puolelta, ts. niiden syttymisherkkyys on varmasti tilastollisesti isompi kuin millään muulla käyttövoimalla kun kerran niissä on molempien järjestelmien syttymissyyt samassa paketissa...
    Kyllä minä uskon mutta jostain syystä se laivavarustamo kuitenkin päätöksensä teki. Oliko sulla linkkiä siihen tilastoon viimevuodelta?
    Suomen osalta otanta aika paljon pienempi toki.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • PNM2
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2015
      • 1116
      • Espoo

      Originally posted by Remotion View Post
      Kyllä minä uskon mutta jostain syystä se laivavarustamo kuitenkin päätöksensä teki. Oliko sulla linkkiä siihen tilastoon viimevuodelta?
      Suomen osalta otanta aika paljon pienempi toki.
      Se laivanvarustamo teki päätöksensä, koska on kyseinen reitti on keskellä ei mitään, autoja naurettavan pieni määrä, autoja ei voi edes ajaa pois laivasta välillä ja tietotaitoa asian osalta ei ole. Jos ei ole bisneskeissiä, miksi tehdä mitään ylimääräistä ja sijoittaa rahaa sellaiseen, joka ei tule tuottamaan mitään?
      Last edited by PNM2; 01-02-2023, 16:05.
      i4 M50
      ex: G30 530e xDrive M-Sport
      ex: F11 525d xDrive
      ex: F11 520d
      ex: E91 318i

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7531
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Remotion View Post
        Oliko sulla linkkiä siihen tilastoon viimevuodelta?
        Suomen osalta otanta aika paljon pienempi toki.
        Ei ole muuta tilastoa kuin se että 2022 Pelastustoimet hälytettiin liikennevälinepaloon 2131 kertaa.

        Vuosina 2019-2021 keskimäärin 2162 kertaa.

        Käyttövoiman tai ajoneuvon tyypin mukaan noita ei ole eritelty...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15257
          • Ajamisen Iloa

          Originally posted by MajorDrake View Post
          Ja tuolle väittämälle joka yltä löytyy ei taida olla mitään faktaa? Jos sähkö auto palaisi keskimäärin 334 ajokerran jälkeen, Suomessa olisi päivittäin sähköautopaloja.
          Eli tuon väittämän perusteella sähköautot syttyy palamaan keskimäärin 1.5 vuoden ikäisenä ;-)

          On se hyvä että moinen bullshit menee joltakin läpi...

          Ps. Tilaston mukaan bensa-autot syttyy palamaan keskimäärin kerran 20 vuoden aikana. Jos vuodessa tulee se 500 käynnistyskertaa. Melko uskottavaa? ;-)
          Niin ei kiinnosta aihe paskaakaan mutta täällä nyt on kolme henkilöä vetänyt ranteet tänäänkin katuun aiheesta ja käyty unirytmit yms läpi. sen jälkeen kun sanoin että Norjalaisvarustamo lopettaa kuskaamasta aluksillaan _MONIKKO_ sähköautoja.
          Etsin googlella tilaston kun sitä vaadittiin ja otin ensimmäisen. Mulle ihan vitun se ja sama miten lammasmobiilit palaa tai ei.
          Jos minä oisin valinnut jonkun toisen tuloksen, niin sitten tätä ensimmäistä hakutulosta ois käytetty sen kumoamiseen, ihan sama mitä kirjoittaa niin aina on väärässä kun niin on yhdessä päätetty.



          Ei ole muuta tilastoa kuin se että 2022 Pelastustoimet hälytettiin liikennevälinepaloon 2131 kertaa.

          Vuosina 2019-2021 keskimäärin 2162 kertaa.

          Käyttövoiman tai ajoneuvon tyypin mukaan noita ei ole eritelty...
          Sinä heittelet kommentteja jotka ei perustu mihinkään faktoihin.

          Henkilöautoja palaa suomessa vuosittain n. 1400 kpl.
          Sähkautoja on palannut tähän mennessä yksi.

          Tuolla otannalla jos sähköautoja palaisi edes yksi vuosittain,
          todennäköisyys autopalolle on sähköautolle 0.0028%
          ja muille henkilöautoille 0.05%

          Ts. muut palaa 18 kertaa todennäköisemmin kuin sähköauto...

          Joten voisitko perustella väittämäsi etkä vedota esson baarin juttuihin?
          Näetkö ironian??!??? Heitit hatusta noi essonbaarijuttus. Ja nuo kahden postin sisältämät luvut ja lähdeiden tiedot on keskenään täysin ristiriidassa.
          Tää keskustelu on niin paskaa. Pitäis pystyä suodattaa kaikki sähköautoiluun liittyvä tuosta ”New Posts” nappulan algoritmistä niin en ikinä osuisi edes tähän suonsilmäkkeeseen.
          Last edited by Remotion; 01-02-2023, 16:44.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1116
            • Espoo

            Originally posted by Remotion View Post
            ...
            Ehkä sun tosiaan Eskoa lainaten kannattaisi huilata hetki ja keskittyä asioihin, jota sua kiinnostavat. Sähköautot eivät ole sun juttu eikä sulla mitään annettavaa tähän ketjuun ole. Kirjoitat aika paljon paskaa ollaksesi se faktaan nojaava "fiksu".
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3843
              • Finnland

              Originally posted by PNM2 View Post
              Ehkä sun tosiaan Eskoa lainaten kannattaisi huilata hetki ja keskittyä asioihin, jota sua kiinnostavat. Sähköautot eivät ole sun juttu eikä sulla mitään annettavaa tähän ketjuun ole. Kirjoitat aika paljon paskaa ollaksesi se faktaan nojaava "fiksu".
              Inkvisiittorit kertomassa jälleen kenen mielipiteillä on arvoa. Menehän peilin eteen ja opettele siellä pitämään mölyt myös mahassasi.
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • nullzwei
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 11056
                • ?

                OT

                Originally posted by PNM2 View Post
                tietotaitoa asian osalta ei ole.
                Sähköautojen (akkupalojen) sammuttamiseen ei toistaiseksi ole olemassa kuin yksi keino ja sen yksi versio on jo patentoitu.
                Last edited by nullzwei; 01-02-2023, 20:05.

                Comment

                • kimmon
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1461
                  • Tuusulantien päässä...

                  Originally posted by Jarger View Post
                  Inkvisiittorit kertomassa jälleen kenen mielipiteillä on arvoa. Menehän peilin eteen ja opettele siellä pitämään mölyt myös mahassasi.
                  Tästä neuvosta, kun oppisit itsekin pitämään kiinni niin kiva olisi.

                  Asiaan, työskentelen alalla missä törmää sähköautoiluun kohtuullisen paljon ja erittäin usein. Niiden palamisen sijaan olisin käyttäjänä paljon enemmän huolissani niiden taipumuksesta tyhjentää 12V-akkunsa usein ilman mitään syytä Tämä ilmiö johtuu tietenkin softabugeista useimmiten ja menee kaikkien merkkien läpi. Kävin yhden Taycanin omistajan kanssa aika pitkät keskustelut aiheesta, kun biili lähti Porsche Centeriin hinurilla jo neljättä tai viidettä kertaa saman syyn takia. Autohan ei siis myöskään herännyt enää apuvirrallakaan akun kyykkäämisen jälkeen. Hyundait, Kiat yms saa liki aina heräämään henkiin akun tyhjenemisen jälkeen. Toki usein tarvitaan testeriä ja alijännite-vikakoodien poistoa niissäkin.
                  Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1116
                    • Espoo

                    Originally posted by Jarger View Post
                    Inkvisiittorit kertomassa jälleen kenen mielipiteillä on arvoa. Menehän peilin eteen ja opettele siellä pitämään mölyt myös mahassasi.
                    Tärkeätä olisi myös sun pois pysyminen tästä ketjusta. Kateus ja persaukisuus haisee etelään asti.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • VilleP
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2236
                      • Vantaa

                      Keskustelun taso lähentelee tass Suomi24:jää.



                      Ongelma laivoilla välttämättä ole itse sähköauton syttyminen, vaan tulen leviäminen niihin:

                      F11 530xd LCI
                      S2 Avant

                      Comment

                      • isolohko
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 902
                        • Kymenlaakso

                        Erinomainen artikkeli ja kirjoittajan, Vesa Linja-ahon muitakin tekstejä mielenkintoista lukea.

                        Tässä sähköautojen urbaanilegendat:


                        Ehkä yksi poiminta hänen mainitsemista viestinnällisistä haasteista:
                        Pötypuheen epäsymmetrisyysperiaate
                        • Väitteen esittäminen vie 10 sekuntia, tosiasioiden selvittäminen joskus tunteja
                        • Moneen yksinkertaiseen kysymykseen on monimutkainen ja pitkä vastaus
                        • Mitä kerrotaan, mitä jätetään kertomatta

                        Tälläinen tuli vastaan:
                        "World Electric Vehicle Journal is the first peer-reviewed, international, scientific journal that comprehensively covers all studies related to battery, hybrid, and fuel cell electric vehicles."
                        World Electric Vehicle Journal, an international, peer-reviewed Open Access journal.

                        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                        Comment

                        • mmie
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 510
                          • Kouvola

                          Eikös ne palo-ongelmat keskitty monesti siihen, että asianmukainen menetelmä / välineistö laivoilta vielä puuttuu akkupalojen hallintaa ajatellen, eikä niinkään siihen, että sähkäri olisi itsessään mitenkään herkempi syttymään. Se vaikeasti sammutettava palokuorma siellä kuitenkin on, vaikka sen diesel bemari sytyttäisikin. Varmasti varustamoilla on aiheesta kova mietintä päällä.
                          ex e36 325
                          ex e46 328
                          e92 335i FBO
                          Ducati 900S ie
                          KTM 640
                          Suzuki GT550
                          Honda CBR600

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            Originally posted by mmie View Post
                            Eikös ne palo-ongelmat keskitty monesti siihen, että asianmukainen menetelmä / välineistö laivoilta vielä puuttuu akkupalojen hallintaa ajatellen, eikä niinkään siihen, että sähkäri olisi itsessään mitenkään herkempi syttymään. Se vaikeasti sammutettava palokuorma siellä kuitenkin on, vaikka sen diesel bemari sytyttäisikin. Varmasti varustamoilla on aiheesta kova mietintä päällä.

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5171
                              • Kuopio

                              Jännä nähdä millaisia ovat sähköautojen kaapeleiden eristeet kun niille tulee ikää +10vuotta... Itse olen ymmärtänyt ainakin niin että esim. E61 kohdalla monesti peräkontista alkanut palo on johtunut akun kaapeloinnista. Toivottavasti BMW:n insinöörit eivät ole tehnyt samanlaista suunnittelun kukkasta esim. i4 kohdalla.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • Esko
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 11702
                                • Kouvola



                                Mielenkiintoista infoa Teslan akkumoduulien vaihdosta ja tehdään Suomessa. Bönttikin mainittu videolla.



                                Norjan autoliitto NAF teki sähköautoille juuri talvitestin, jossa testattiin toimintasädettä talviajossa ja paljonko se poikkeaa valmistajan ilmoittamasta WLTP:stä. Voittajaksi selviytyi uusi Teslan Model S Standard Range. WLTP 634km ja talvirange 530km. Keskimäärin poikkeama merkeillä WLTP:stä 20-30% alaspäin. Poikkeuksena toi Model S 16,4%. Tuollainen 500km talvirange olisi kyllä enemmän kuin riittävä ainakin omaan käyttöön.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎